Sabirin işığında
ŞAMAXIDA
“SABİR POEZİYA GÜNLƏRİ”
KEÇİRİLDİ
PƏRVİN
Uzun illərdir ki, Sabir Poeziya Günləri ədəbiyyat
bayramı kimi qeyd olunur. Həm yaz vaxtı səfalı
Şamaxıya, Sabirin doğulduğu, yaşadığı və
dəfn olunduğu yerlərə səfər, həm söz,
şeir, ədəbiyyat söhbətləri, həm də
ümumiyyətlə ənənə, təcrübə qələm
adamlarını bu günləri bayram kimi yaşamağa
sövq edir.
Böyük
şairimiz Rəsul Rzanın təşəbbüsü və
təşkilatçılığı ilə əsası
qoyulan bu poeziya bayramı hər il may
ayının 30-da Mirzə Ələkbər Sabirin doğum
günündə qeyd olunur. Düz 81-ci ilə
kimi Rəsul Rza Sabir günlərinə rəhbərlik edib.
81-ci il aprelin 1-də vəfat edib və may
ayında ilk dəfə poeziya bayramı Rəsulsuz keçib.
Məmməd Araz bu hadisədən təsirlənərək
şeir yazıb:
Bu il “Sabir günləri”nə
gəlmədi Rəsul
Hər
ocağa bu xəbərin
ayazı
yetdi.
Avazıdı
qara torpaq,
qaraldı ağ su,
Zaman bir də
çətin doğa
o
planeti!
Hər dəfə Sabir Poeziya günlərinə gedəndə,
ya o ərəfədə Rəşad Məcid bu misraları
yada salır, əzbər deyir. Çünki o
zamankı ədəbi gənclik üçün Rəsul
Rzanın qəfil ölümü də, Məmməd
Arazın bu şeiri də unudulmaz, təsirli hadisələrdən
biri olub. Ümumiyyətlə, Sabir poeziya günlərinin
əsas özəlliyi məhz budur - ötən illərə
qaytarması...
Tədbirdən
əvvəl Şamaxı Mədəniyyət Mərkəzində
Türkiyədən gələn qonaqları gözləyəndə
də, Anar müəllimin, Əjdər Olun, Rəşad Məcidin,
Ağalar Bayramovun söhbətlərini dinlədikcə o illərin
ab-havasını duyuram. Əjdər Ol illərlə
söz adamları ilə bağlı əhvalatları
toplayıb, kitablar nəşr etdirib. Onun
“Canlı lətifələr, əhvalatlar, deyimlər”
kitabı yazıçıların, şairlərin, sənət
adamlarının başına gələn gülməli,
düşündürücü, maraqlı hadisələri əks
etdirir. İndi də çay masası
arxasında Əjdər Ol bu hadisələri yazmağın
sadə məsələ olmadığını dilə gətirir.
Qurama söhbətləri yazmaq effekt vermir,
çünki oxucunu aldatmaq mümkün deyil. Həmçinin, artıq anekdota çevrilən
hadisələri yazmağın da qaydası varmış.
Əjdər Ol bu janrın özəlliklərindən
danışdıqca başa düşürəm ki, əslində,
həmişə, hər yerdə işləyir bu adam. Yəni bir dost məclisində də
danışılan söhbətlərə yaradıcı
yanaşır, yaddaşında saxlayır. Heç
şübhəsiz ki, bu kiçik əhvalatların
yazılması xeyli əhəmiyyətlidir. Özü də sadəcə oxuyub gülmək
üçün yox, fərqli sənətkarların
xarakterini, dünyasını, sənətini anlamaq
üçün bu kiçik rəvayətlər açar
rolu oynaya bilər. Məsələn, Hüseyn Arifi, yaxud
kamança ustası Habil Əliyevi Əjdər Ol rəvayətlərini
oxumadan tam anlamaq olarmı?! Yox əlbəttə... Son illərdə Əjdər müəllimin bu həssaslığı
Sabir Poeziya Günlərinin keçirilməsində, təşkil
olunmasında da duyulur. Görünür, yaradıcı
adam hər işə bu cür yanaşır...
Hələ
tədbir başlamazdan öncə şairin nəvələri
Gündüz Tahirli və Sevda xanım Tahirli ilə,
Şamaxı rayon İcra hakimiyyəti başçısı
Asif Ağayev və rayon ziyalıları ilə birgə Sabirin
ev muzeyinə gedirik. Bir vaxt 60-cı illərdə
Sabirin evini xatirələr əsasında yenidən tikmək, ev muzeyinə çevirmək istəyiblərmiş.
Gündüz və Sevda Tahirlilərin atası,
Sabirin sonbeşik övladı Məmmədsəlimin xatirələri
əsasında maket də hazırlanıbmış. Amma sonradan evin inşası təxirə
salınıb. Bu il Gündüz
Tahirli öz şəxsi təşəbbüsü ilə bu
maketə əsasən evi tikdirib və muzey payız
aylarında qapılarını ziyarətçilərin
üzünə açacaq. İndi hələ boş
otaqları, o zamanın ab-havasını əks etdirən
daş düzülmüş balaca həyəti gəzdikcə
qəribə duyğular keçirir adam. Gündüz Tahirli yenicə inşa edilmiş binada
köhnəlik ab-havası, solğun rəngləri
yaratmağın texnikasından danışır və mən
bütün bunlara baxdıqca qarışıq hisslərin
içində baş aça bilmirəm. Sakitcə
“Sabirin iş masası olubmu?” - deyə
soruşuram. Gündüz müəllim bir az
fikrə gedib - mən bilən yox - deyir. Utandığımdan
yer tapmıram özümə. Bu yastı-yapalaq otaqlarda,
bu sabun bişirməkdən divarları his çəkmiş
yerdə yaşayıb şair və nələr-nələr
yazıb, nələr edib... Bizsə kreslomuzun
narahatlığından gileylənirik, yerimizi rahat istəyirik,
komfortu daha böyük komfortla əvəz edirik və hələ
də narazıyıq... Əlbəttə, yaradıcı
adamın kasıb olması da yanlış “tələb”di... Amma bütün hallarda Sabir
düşündürür. Hətta məişəti
ilə belə! Göylərə
ucaltdıqları ilə kifayətlənməyib yeri də
qazdırıb mərtəbələrinin sayını
artıranlardan ötrü böyük örnəkdi hər
halda. Sən demə, bu şəraitdə də ölməzlik
qazanmaq olarmış... Bu cür
yarıqaranlıq yerdə də işıq uğrunda
mübarizə aparmaq mümkünmüş.
Elə bu
duyğularla Sabirin, Seyid Əzimin qəbirlərini ziyarət
edirik... Üzlərindən nur yağan
Şamaxı məktəbliləri şairləri ziyarətə
gül-çiçəklə gəliblər. Elə bunun özü də o mübarizənin nəticəsi
deyilmi? Seyid Əzim də, Sabir də maarif
üçün çalışıblar, nadanlıqla
mübarizə aparıblar. Əməkdar artist Ağalar
Bayramov Sabirin, Seyid Əzimin şeirlərini oxuyandan sonra məktəblilərə
sual verir: Bu cür insanlarla eyni torpaqdan olmağınızdan
qürur duyursunuzmu? Bir ağızdan - bəli - deyirlər,
alqışlayırlar...
Gerçək
sənətin təsir gücü heç zaman azalmır, əksinə,
vaxt keçdikcə bir az da artır, bir az
da dərinləşir. Tədbirdən əvvəl Mədəniyyət
Mərkəzinin foyesində Xalq rəssamı Arif Hüseynovun
və rəssam Bayram Hacızadənin Sabirin şeirlərinə
çəkdikləri illüstrasiyalarla tanış
oluruq. Daha öncələr də Hophopnaməyə
illüstrasiyalar çəkmiş Arif Hüseynov rəsmlər
haqqında məlumat verir. Bayram Hacızadənin
müəllifi olduğu rəsmlər daha çox Əzim
Əzimzadə ənənəsinin davamıdır, Arif müəllimin
rəsmləri isə şeirlərdən doğan təəssüratları
ifadə edir. Arif müəllim hər rəsmin
qarşısında durub şərhlər verir... “Çərxi-fələk
tərsinə dövran edir indi” adlı rəsmin
qabağında ayaq saxlayırıq... Tərsinə
dövran edən çərxi fələyin üstündə
incə bir qadın əli çəkilib. Arif müəllimə
yarızarafat sual verirəm: “Bu qadın əli nə deməkdi?
Şerşe-la-fam? Yəni
çərxi fələyin tərsinə dövr etməsində
qadın əli var?” Arif müəllim
gülümsəyir, “Bəli, o əl hər yerdə var” -
deyir. Görünür, Sabir sənətinin
təkrarsızlığı, qeyri-adiliyi həm də
bundadır. İllər keçir, zəmanələr dəyişir,
bu sənət, burda qoyulan problemlər öz
aktuallığını itirmir, Sabir dəryasından ən fərqli
sənətkarlar bəhrələnirlər, öz
düşüncələrini, ideyalarını ortaya
qoyurlar... Arif Hüseynov və Bayram Hacızadə bu rəsmləri
Sabir muzeyinə hədiyyə etdiklərini deyirlər... Arif
müəllim müxtəlif şərhləri bircə
cümlə ilə yekunlaşdırır: “Biz qəlb
qanunları ilə hərəkət edirik”.
Axı mövzu Sabirdirsə, ayrı hansı qanunlardan
söhbət gedə bilər? Yazıçı Anar
da elə bu qanunlardan danışır
çıxışında. Deyir ki, vətənini, millətini
necə sevməyi Sabir kimi sənətkarlardan öyrənməliyik:
“Elə şəxsiyyətlər var ki, onlar
yaşadığı mühitə, cəmiyyətə
işıq salırlar. Sabir də belə
dühalardandır. Xüsusilə, bu
işıq qaranlıqda daha çox lazım olur. Sabirin də yaşadığı mühit
qaranlıq idi. Və bu mühitə Sabir işıq
saçdı... Şamaxı şairlər vətənidir.
Elə yol boyu şairlərin divardakı qabarma
surətlərinə nəzər salsaq, sanki bütün Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixini yada salmış olarıq.
Xaqanidən, Fələkidən, Nəsimidən Bahar
Şirvaniyə, Seyid Əzim Şirvaniyə, Bixuda, Abbas Səhhətə
kimi... Mən deyərdim ki, bu siyahının
zirvəsində Sabir durur. Sabir heç kəsə
bənzəməyən bir şair idi. Bəzən cahil fikirlər səslənir
ki, Sabir xalqın mənfi cəhətlərini,
nöqsanlarını göstərib. Amma
anlamırlar ki, bu, xalqın yox, cəmiyyətin
qüsurlarını göstərməkdi. Və bunu yalnız xalqını sevən, onun
üçün yanan bir sənətkar edə bilərdi”.
Çıxışının sonunda Anar, Sabirin şah
misralarını söyləyir:
Mən
belə əsrarı qana bilmirəm,
Qanmaz olub da dolana bilmirəm.
Neyləməli,
göz görür, ağlım kəsir,
Mən
günəşi göydə dana bilmirəm.
Derlər
usan, hərzəvü hədyan demə,
Güc gətirir
dərd, usana bilmirəm!
Rəşad
Məcid isə çıxışında yenə Sabirin dili
ilə, onun misrasını nümunə gətirərək
üzünü gənc nəslə tutub təmkinli, səbrli
olmağa çağırır:
Sabira,
ümmidi-vəsl ilə
qəmi-hicranə döz,
Hansı
bir müşküldi kim,
səbr
ilə asan olmasın?!
Görəsən, dövrün mənzərəsi ilə
yanaşı, insan xarakterlərini, insan xislətini də belə
dəqiq yaradan ikinci şair varmı?! Əjdər Ol
bütün bunlardan danışdıqca Sabirin şah
misralarından nümunələr gətirir. Sevdiyi
şeirlərdən parçalar oxuyur... Bir
sözlə, əsl Sabir ab-havasındayıq və Türkiyədən
gələn qonaqlar, İLESAM təmsilçiləri də
bundan məmnundurlar.
Hər il keçirilən Şairlər günü bu
dəfə daha geniş miqyasda qeyd olunur. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin və Türkiyənin İLESAM
təşkilatının birgə keçirdiyi tədbirlərə
bu dəfə Tbilisidən, Mirzə Fətəli Axundzadənin
ev muzeyindən başlanıb. Daha sonra
Şamaxıda, Gəncədə, Şəmkirdə,
Şabranda keçirilən silsilə görüşlər
Bakıda, Müşfiqin xatirəsinə həsr olunmuş tədbirlə
yekunlaşacaq... Bütün bunlar haqqında danışan Xəyal
Rza və İLESAM rəhbəri Məhməd Nuri Barmaqsız
belə görüşlərin yaradıcı adam
üçün önəmini vurğulayırlar. Daha sonra Türkiyədən gələn şairlər
də təəssüratlarını bölüşür,
şeirlərini oxuyurlar.
Sonda əməkdar artist Ağalar Bayramov
çıxışına Mirzə Cəlilin “Murdar” felyetonu
ilə başlayır. Sonra Mirzə
Ələkbər Sabirdən, Məmməd Arazdan şeirlər
oxuyur. Bütöv bir kompozisiya kimi, biri digərinin ardı
kimi səslənən əsərlər yenə də
özümüz haqqında düşündürür...
Tədbirdən sonra ədəbi mühit haqqında,
ötənlər-keçənlər barədə söhbətlərimiz
davam edir.
Görünür, Sabirin adı və işığı hələ
çox-çox illər belə tədbirlərin,
görüşlərin keçirilməsinə yetəcək!
525-ci qəzet 2018.- 2 iyun.- S.15.