"Üstinsan" "altşüur" axtarmayan şair

 

 

SEVGİLƏRƏ SEVGİLƏRLƏ...

 

2013-cü il idi. "Asuman ilə Zeycan" haqqında kiçik bir yazı yazırdım. Bu yazının bir ucundan tutub "Arzu-Qəmbər" dastanıyla da tanış oldum. Sonra da türk dünyasının ünlü folklorşünas alimi Sədnik Paşa Pirsultanlı ilə birgə "Arzu-Qəmbər"in müxtəlif variantlarını incələdik.

 

Hər variantda sevda bir ayrı cür anladılırdı, hər xalq öz mifoloji sevgi kodeksini bir başqa cür ötürmüşdü ildən-ilə, nəsildən-nəsilə... Dastanın bir variantında platonik eşq vardı; Qəmbər uzaqdan-uzağa Arzuya olan eşqiylə yanırdı, tutuşurdu. Başqa bir variantda bu sevgi çobanın həyat qayəsinə çevrilirdi; o, Arzusuz keçən günü ömürdən saymırdı. mən gah ilahiləşdirilən, gah da dünyəviləşdirilən sevginin günümüzdə hansı düşüncə sistemində özləşdiyini çox axtarmışdım. Baxmayaraq ki, sonradan bir oxucu kimi öz şeirlərimdə sevginin başqa-başqa ahənglərinə rast gəlirəm, amma yenə çağdaş dönəmdə sevginin yaşamımızın hansı qatıyla sinxronlaşdırıldığını tapmaq çox çətindir.

 

Mən hələ axtarırkən Allahşükür Ağa yazırmış ki:

 

Pulları çiçəklərə çevirə bilsəydik,

sevgi azalmazdı, əsla.

 

Bax, bu idi illərdir axtardığımın cavabı. Bu iki misradaydı günümüzdə sevginin ritmi, ahəngi, ölçüsü düşüncə sistemindəki özlüyü...

 

AĞAC-QADIN

 

Allahşükür Ağa klassik şeirin ənənələrinə üsyan etmir, lakin bu ənənələrin tərəzi-mizanı ilə yazmır. Eyni zamanda, müasir şeirin təməl dayaqlarını-dünənin daha irəlinin ictimai ya fərdi fikir üslubunu xüsusi mühafizəkarlıqla qorumağı özünə borc bilir. O, gözəl anlayır ki, təməlsiz ideyalar zamanın fikir formasiyalarında çox sürətlə "əriyir", "yoxa çıxır". Elə buna görə şeirlərində xalqın düşüncəsində illərlə, əsrlərlə təməlini möhkənləndirmiş mövzulara toxunur.

 

Məsələn, o, "Ağac haqqında nağıl" yazıb. Ötən il "Ağac ananın ədəbi de-şifrəsi" essesini yazanda hələ Allahşükürün bu şeirini oxumamışdım. Orda qeyd etmişdim ki: "Türk mifologiyasının yerlə göyü bir-birinə bağlayan həyat ağacını qoruyan İlahəsi - Ağac Ana çağdaş dönəmin ədəbiyyatında təsadüfən zühur edə bilməzdi! Əsla!" Allahşükür bu fikrimi öz şeiriylə elə gözəl təsdiq etdi ki, duyğularım şükranlıqla bəzəndi...

 

Bu ağacın kölgəsi o qədər dərindi ki,

Boğulmaq olar.

Bu ağac o qədər doğmadır ki,

Qoynunda quş kimi

Doğulmaq olar.

 

Kölgəsində gizləndiyimiz çox ad var hər birimizin həyatında; valideynlərimiz, ulularımız, dostumuz, yeri gələndə oxşamaq istədiyimiz... Allahşükür bu adlar sırasına ağacı da daxil edir. Bu da Ağac ananın qutsallığının xalq olaraq genetik düşüncə sistemimizdə daim varoluşunun sübutudur.

 

Bəlkə, bu ağac qadındı elə,

Öpmək olar yarpağından.

 

Bu iki misra isə Ağac ananın timsalında qadın başlanğıcına olan heyranlıqdı. Hansı ki, minilliklər boyunca hər bir xalqın folklorunda öz izini saxlayıb bu məqam... Ağac ananın qadın başlanğıcı mifinin təbii simvolu olmasını elə özü bizə danışır. Hansı ağacın əfsanəsinə, rəvayətinə baş vursaq, əlimizdən tutub bizi düz öz bətninə aparır Ağac ana... Allahşükür bunu bir şairdən daha əzəl bu xalqın bir övladı kimi anlayıb: "Biz onun yadında... Yaddaşında, huşunda..."

 

AZADLIĞI DÜŞÜNMƏK

 

Allahşükür Ağanın şeirlərinin ədəbi-elmi izahını vermək fikrində deyiləm. Çünki onu heç bir şeirində heç nəyin izahı yoxdur. O, sadəcə, hər şeyi necə varsa o cür anladır; "üstinsan", "altşüur" axtarmır. Heç yazdıqlarının oxucuya necə təsir etməsi onun eyninə deyil. Elə düz edir! Şair heç vaxt oxucunu düşünməməlidir, hansısa topluma hesablanmış şeirlər "doğulmur", onlar, sadəcə, "zorlanmış ilham pərisinin süni mayalanması"ndan yaranır.

 

Allahşükürün şeirləri isə "doğulur"... Elə öz doğuluşuyla da təbiətə sadiq qalır; nədirsə odur! Vəssalam!

 

Məsələn, Allahşükür "azadlıq" anlayışını anlatmaq üçün heç bir tərifə, elmi yanaşmaya, yaxud topluma hesablanmış pafosa ehtiyac duymayıb. Zəncirini mıxçadan qoparıb qaçan bir it haqqında danışıb.

 

Əslində, tamaşaydı bu,

adamlar dayanıb baxırdılar

itin qaçışına.

Zəncirini sürüyə-sürüyə

Aparmağına.

O zənciri necə

Qoparmağına.

Heç nəyin fərqində deyildi it,

İt çəkib aparırdı azadlığını.

 

Bu da azadlıq haqqında ən gözəl şeir!

 

QARDA ŞƏKİL

 

Qar özü təbiətin bir ruh əhvalıdı. Biz təbiətin balalarıyıq. Kədərimizi qara, qışa, borana, göz yaşımızı selə bənzədəndə bunu elə-belə, söz xətrinə etmirik; bu, bizim canımızdadı, qanımızdadı, ruhumuzdadı. Qışda qar üzündəki hər bir izi necə mistikcəsinə sevirik, elə bil, bu izlərin hər birindən anlamadığımız sehr boylanır. biz o sehrin qoynundaca yatıb uyumaq üçün varıq.

 

Allahşükür Ağa qarı öz şeirində əzizləyir. Ənənəvi kədəri ifadə etmə tərzindən çox uzaqda olan bu əzizləmə heç xaotik deyil; müəyyən çərçivədə, ölçü-biçidə, nizamdadı Allahşükürün şeirindəki qar. Təmizliyin, məsumluğum simvolu olan qarı da kirlədən insandır, özü həmişə o "altşüur"da axtardığımız insan ha! Elə ona görə Allahşükürün şair könlü təbiətin bu ruh halına "can yandırır", üzünü qara tutub deyir:

 

Gərək yağmayaydın

yazıq deyildinmi?

yazığın gələydi

barı, özünə.

İndi üstündə bir maralın qanı

sürünür

Qırmızı

Şərf kimi...

 

NƏMLİ GÜLÜŞLƏR

 

Allahşükür Ağanın şeirlərində çox maraqlı məqamlar var ki, oxuduqca adamı gah ağladır, gah gülümsədir, gah da düşündürür. Məsələn, "Uşaqlar yıxılan kimi Dodağı büzülən yağış". Sadəcə, gülümsəyirəm... "Qurban olum Allahım, Sal mənim sevdamı Dan üzünün yadına". Dilimdən bir "Amin!" çıxır qeyri-ixtiyari... Və yaxud, "Yazdığım nəğmələr ölmək istəmir"... Kövrəlirəm...

 

Ən sirli üz ifadəsi isə aşağıdakı üç misranı oxuyanda yaranır; adam bilmir burda kədərlənsin, ya gülsün. Ən yaxşısı kölgəli bir təbəssümdü... Elə bu təbəssümlə də yazımı bitirirəm...

 

sənin gülüşlərin

altında bulud var,

Nəmdi gülüşlərin...

 

Şəfa VƏLİ

 

525-ci qəzet.- 2018.- 8 mart.- S.7.