Mir Cəlalın romanları yeni araşdırmalar kontekstində

 

Filologiya elmlər doktoru, professor  Təyyar Salamoğlunun  yenicə  çapdan  çıxmış "Mir Cəlalın bədii nəsri və  müasirlik" (metodoloji münasibət konteksində)" (Bakı 2018) adlı elmi monoqrafiyasını diqqətlə oxudum və kitabla bağlı fikirlərimi oxucularla bölüşmək istəyirəm.

 

Təyyar Salamoğlunun irəli sürdüyü  "yenidən oxu" konsepsiyası elmi ədəbiyyatşünaslıqda və tənqiddə nə dərəcədə özünü doğrulda bilibmi? O, Mir  Cəlalın romanlarının inqilabi ruhda olmadığını iddia edir. Və öz fikirlərini  sübuta yetirmək üçün Mir Cəlalın "Dirilən adam", "Bir gəncin manifesti" və "Açıq kitab" romanları üzərində dərin  konseptual araşdırmalar aparır. Sadaladığımız bu əsərlər haqqında vaxtı ilə  ədəbiyyatşünas alimlərimiz öz dəyərli  fikirlərini söyləmiş, bu əsərlərin hərtərəfli elmi təhlilini vermişdilər. Düzdür, 40-50-ci illərdə bu araşdırmaların hamısı sosrealizim ideologiyasının prinsipləri  əsasında həyata keçirilirdi. Bu gün bu  metodologiya iflasa uğradığından tənqidçi-ədəbiyyatşünas ailmlərimiz öz  dərin müşahidə qabiliyyətinə arxalanaraq aysberqin görünməyən tərəflərinə  güzgü tutaraq "reallığın acı mənzərəsini" bütün təfərrüatı ilə dərindən açıb  göstərə bilmişdilər.

 

Bu əsərlərin hamısında "sosial ədalətsizlik", "insana antiinsani münasibət"  özünü açıq şəkildə göstərir. Biz bunun  bariz nümunəsini M.Cəlalın "Dirilən  adam" romanında daha yaxşı görə bilirik. Çünki 30-cu illərin bədii nəsrində  həmin dövrün doğru-dürüst bədii təsvirini M.Cəlal öz əsərlərində əks etdirə  bilmişdir. Müəllif qələmə aldığı hadisələri, insan xarakterlərini, onların arzu  istəklərini fərdi düşüncə tərzini, psixologiyasını inandırıcı bir şəkildə qələmə almışdır. O, dərin ümumiləşdirmələr apararaq, konkret şəraitdə müəyyən  sinif və ictimai təbəqələrin meyl və arzularını təmsil edən tiplərin daxili aləmini açmaq yolu ilə getmişdir. "Dirilən  adam"da Qədirin başına gələn faciə  təkcə bir kəndin deyil, bütöv bir məmləkətdə hökm sürən acınacaqlı vəziyyəti səciyyələndirir. Öz haqqını, tələb etmək məqsədi ilə gedib şəhər və kəndləri dolaşan Qədrə deyirlər ki, "sən ölmüsən. Özünün də dirilməyin məsləhət  deyildir". Çünki varlı və sözükeçən  adamlara onun diriliyi yox, məhz ölülüyü lazımdır. Qədir özünün "diriliyini"  sübut edə bilmir.  Çünki kəndin yüzbaşısı Bəbir bəyin onun arvadı Qumruya  gözü düşmüşdür. M.Cəlal Qədirin başına gələn bu hadisəni kəndin hacı və ruhanilərini, axundlarını ifşa edən bir vasitəyə çevirməyi bacarmışdır. Arvadı  əlindən alınan Qədir axund və hakimlərə şikayət  edir. O inanır ki, şəhərdəki  "böyüklər" onu diqqətlə dinləyəcək, nəinki itirilmiş ailəsini ona qaytaracaq, hətta Bəbir bəyi cəzalandıracaqlar da.

 

Tənqidçi monoqrafiyada M. Cəlalın  "Dirilən  adam" romanını Mirzə  Cəlilin  "Əhvalatlar"ı  və Balzakın "Polkovnik  Şaber" povestləri ilə birlikdə müqayisəli təhlilini verir. Mirzə Cəlilin "Əhvalatlar"ında Xudayar bəy Zeynəbi özünə  zorla övrət edir. M.Cəlalın "Dirilən  adam" romanında isə Bəbir bəy Qumruya sahib ola bilmir. Müəllif yazır: "Danabaş kəndinin əhvalatları"nda Xudayar bəy Zeynəbin həyatını faciəyə döndərir. Bu faciəni Bəbir bəy Qumruya yaşadır". Tənqidçi daha sonra qeyd edir ki,  "M. Cəlalın  yaratdığı "situasiya", "Əhvalatlar"dakılardan daha sərtdir. Xudayar bəy heç olmasa əri ölmüş qadını  özünə övrət etmək istəyirsə, Bəbir bəy  isə əri sağ ola-ola Qumrunu özünə arvad etmək istəyir".

 

Bu əsərlərdən fərqli olaraq Balzakın "Polkovnik Şaber" povesti daha çox maraq doğurur. Şaber döyüşlərin birində   ağır yaralanır. Çoxları onu "ölmüş zənn edirlər". Bunu eşidən arvadı "ərindən  qalmış var-dövlətə yiyələnərək" başqa birisinə ərə gedir. Bütün bu hadisələrdən sonra polkovnik Şaber sağalıb vətəni Fransaya qayıdır. Bu zaman cəmiyyət  onu qəbul etmir. Hətta arvadı belə ondan imtina edir. Şaber özünü öldürmək  dərəcəsinə çatır. Çünki o, heç kəsə "öz diriliyini" sübut edə bilmir. Əslində, Balzakı narahat edən əsas məsələ ədəbiyyatşünas-alimin qeyd etdiyi kimi, "insan taleyinin ucuzlaşması, büsbütün dəyərdən düşməsi və nəticə etibarı ilə isə  cəmiyyət əxlaqının "pozulmasıdır".        

 

Bu əsərlərin struktur-tipoloji müqayisəsi onu deməyə əsas verir ki, "Dirilən adam" süjeti M.Cəlalın  romanlarını dünya ədəbiyyatının ən güclü ənənələri ilə birbaşa bağlayır.

 

M.Cəlalın məşhur əsəri olan "Bir gəncin manifesti" romanı "Dirilən  adam"dan beş il sonra yazılmışdı. Şübhəsiz ki, bu illərdə ədibin qələmi daha da puxtələşmiş, yazı manerası cilallanıb  təkmilləşmişdir. Buna görədir ki, haqqında bəhs etdiyimiz hər iki roman  mövzu, zaman və ideya istiqaməti etibarı ilə bir-birinə yaxın olsalar da, "Bir gəncin manifesti" ədəbin ilk romanına  nisbətən daha qüvvətli alınmışdır. Bu  əsər həm M.Cəlal yaradıcılığında, həm  də Azərbaycan ədəbiyyatında yeni bir  ədəbi hadisə idi. Bəs bunun sirri nədədir? Bu sirri hər şeydən öncə romanın  lirik səpkidə, "vətənpərvərlik" ruhunda  yazılması ilə bağlıdır.  T.Salamoğlu isə  yazır: "Bəs bu gün necə? Bu gün   M. Cəlalın yaradıcılığı müasirdirmi?"

 

Tənqidçi onu narahat edən bu və ya  digər suallara da aydınlıq gətirməyə çalışır: "Bir gəncin manifesti"ndə milli  gerçəkliyin, milli həyatın bədii ifadəsi varmı? Var. Romanda inikasın xarakteri bəşəri səciyyə ala bilirmi? Ala bilir.  Romanda "inqliabi məzmun" varmı?  Var. Onda milli və inqlilabi məzmun - bir-birini inkar edən iki həqiqət eyni bir  əsərdə necə birləşir?"

 

Biz bu gün əsəri yenidən oxuyub  "alt qat"a nüfuz edə bilsək, "gizli mətləblərdən" xəbər verən bir çox hadisələrin şahidi ola bilərik. M.Cəlal ingilislərdən sonra XI Qızıl Ordunun Azərbaycana gəlişini işğalçılıq və müstəmləkəçilik siyasətindən başqa bir şey olmadığını yaxşı bilirdi. "Boz şeytanı" bu gün "  ayı" əvəz etmişdir". M.Cəlal bu əsərilə "Vətən övladlarını yeni  bir mücadilə meydanı açmağa, "ağ ayı"  ilə mübarizəyə səfərbər edirdi. "Bir  gəncin manifesti" bir də bitib tükənməyən bu mübarizə pafosu ilə müasirdir".

 

Tədqiqatçı ilk dəfə olaraq "Bir gəncin manifesti"ni pritçalar romanı kimi  təhlil obyektinə çevirir. "Gecənin hökmü" pritçasında ceyran, "Sonanın cavabı"nda "Yusif-Züleyxa" xalçası "Vətənin maddi sərvətlərinin simvolu kimi  metaforalaşır".

 

M.Cəlal ilk dəfə olaraq Sonanın  timsalında müsbət ana obrazı yaratmışdır. O, həyatda bütün çətinliklərə dözərək öz canını övladlarının yolunda qurban verməyə hazır olan fədakar bir anadır. Müəllif ana obrazını ümumiləşdirərək, onu ingilislə təkbaşına mücadilə  meydanına çıxarır. "Gecənin hökmü"  pritçasında Sona öz qəti qərarını verir:  "Mən Sona deyiləm, əgər bu ceyrana  ingilis əli dəyə!" Burada ceyran artıq "vətən sərvəti kimi mənalanır".

 

Monoqrafiyanın maraq doğuran hissələrindən biri də, tənqidçinin Sonanı  Nayman-Ana obrazı ilə müqayisə etməsidir. Onları eyni, oxşar talelər birləşdirir. Hər iki ana elindən, obasından ayrılıb öz övladlarını axtarmağa gedir və çətinliklə də olsa onları tapırlar. Sona  Mərdanı xəstəxanada yaralı vəziyyətdə  tapır. Nayman-Ana da Sarı-Özək çöllərində öz oğlunu tapır. Ancaq oğlu şüursuz manqurta çevrildiyindən öz anasını  tanımır, onu oxla vurub öldürür...

 

M.Cəlal "Bir gəncin manifesti"ni  yazanda Ç.Aytmatov hələ "Gün var əsrə bərabər" romanını yazmamışdı. Ancaq "etnik-mifoloji yaddaşın ifadəsi kimi yaranan əfsanədə də, romanda da bu  həqiqət əks olunmuşdur".

 

M.Cəlalın "Açıq kitab" romanı "həqiqətin üzünə dik baxan" (M.C.Cəfərov) bir əsər kimi təqdir olunduğu halda, sonrakı illərdə roman ciddi şəkildə  tənqidə məruz qaldı. O dövrün tənqidçiləri Kərəm Gəldiyevi "antipod", "öz  şəxsi mənafeyini güdən", "sosialist əxlaqına zidd ünsür" kimi xarakterizə  edirdilər. Bundan fərqli olaraq ədəbiyyatşünas-alim T.Salamoğlu Kərəm  Gəldiyev obrazının daxili aləmini açaraq, onun heç də ümumiləşdirilmiş obraz olmadığını göstərir: "M.Cəlal  Gəldiyevi fərdi xarakterin ümumiləşdirilmiş obrazı kimi yaratmayıb. Onun simasında siyasi rejimin "mənəvi dünyası" əks etdirib. Kərəm Gəldiyev şərti-metaforik obrazdır. Zamanın xisləti  Kərəm Gəldiyevin üzərinə köçürülüb".

 

Unutmaq olmaz ki, M.Cəlal "Açıq  kitab" romanını epik planda yox, lirik  planda işləmişdir. Buna görə də, roman  günümüzün tələblərinə cavab verən bir  əsər kimi müasirdir. Zamanla səsləşərək bir araya gəlir. Bunu əsas götürərək  tənqidçi-alim yazır: "M.Cəlal Zamanın  ruhunu satirik qəhrəmanın-Kərəm Gəldiyevin simasında ümumiləşdirmişdir".

 

Tənqidçi-alim bu əsərdə hər şeyi Zamanla bağlayır, onu Zamanla birlikdə  vəhdətdə götürür.

 

Ədəbiyyatşünas alim T.Salamoğlunun "Mir Cəlalın nəsri və müasirlik (metodoloji münasibətlər konteksində. Bakı-2018)" monoqrafiyası öz müasirliyi, aktuallığı, obyektivliyilə seçilən,  yüksək elmi dəyərlərə söykənərək bu günümüzün reallığını özündə əks etdirən dəyərli tədqiqat əsəridir. Tənqidçi  bu monoqrafiyada böyük sənətkarımız  Mir Cəlalın yaradıcılığı üzərində dərin  elmi araşdırmalar aparmış, öz orijinal düşüncə tərzinə uyğun olaraq, bu əsərlərin dərin elmi təhlilini verə bilmişdir.  İnanırıq ki, bu elmi əsər ədəbi ictimaiyyətin rəğbətini qazanacaq, onların stolüstü kitabına çevriləcək.

 

Vəliyulla NOVRUZ

 

525-ci qəzet 2018.- 18 may.- S.8.