Yubileydən yubileyə,
üç romantikam!
Tehran
Əlişanoğlu
AMEA NİZAMİ
GƏNCƏVİ ADINA ƏDƏBİYYAT İNSTİTUTUNUN 85
İLLİYİNƏ
AMEA-nın vitse-prezidenti, millət vəkili,
akademik İsa Həbibbəyli 2013-cü il 19 iyun tarixindən
Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru olaraq fəaliyyətinə
İnstitutun 80 illik yubiley təntənələrindən
başladı...
Ədəbiyyat İnstitutu AMEA-nın ən qədimi,
əsasında duran strukturlarından biridir. O qədər qədimi
ki, tarixini nerədən hesablamalı: 1923-1929-cu ilin Tətəbbö
Cəmiyyətindənmi, 1929-1933-cü illərin Elmi tədqiqat
institutundanmı, 1932-ci il 12 dekabr qətnaməsindən,
Zaqafqaziya Azfilialındanmı, ya 1935-ci il Azərbaycan
filialındanmı, ya bəlkə 1945-ci il ayrıca
AMEA-nın təsis tarixindən? - müəyyənləşdirmək
də müşkül. Hər birisi Ədəbiyyat
İnstitutuna şöhrət, şan, özgə bir məna
və dividend gətirəsi tarix... Bütün bu rəqəmləri
biz akademik İsa Həbibbəylinin yubiley günlərində
qələmə aldığı "Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutu" oçerkindən, nadir foto-şəkillərlə
bəzədilmiş eyniadlı broşüründən (elmi
redaktoru: f.ü.e.d., prof. Asif
Rüstəmli) öyrənirik. Necə edəsən ki, həmən
start nöqtələrindən birisinin üzərində
dayanıb, İnstitutun hesabını o tarixdən aparasan, ona
qədərki olanları isə "tarixəqədərki
tarix"ə yozasan. Akademik İsa Həbibbəyli AMEA Rəyasət
Heyətinin 17 oktyabr 2013-cü il tarixli qərarına söykənərək,
bəyan etdi: "Beləliklə, 22 mart 1933-cü ildə
tanınmış tənqidçi Əli Nazim Mahmudzadənin
rəhbərlik etdiyi SSRİ Elmlər Akademiyası Zaqafqaziya
Filialı Azərbaycan Bölməsinin Ədəbiyyat sektoru
Akademiya sistemində Ədəbiyyat İnstitutunun yaranma tarixi
kimi hesab oluna bilər..." ("Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutu", Bakı, 2013, s. 6)
... Və sonra biz Ədəbiyyat İnstitutunun
80 yaşını bütün 2013-cü il boyu bayram etdik. Bu
bizə lazım idi, az qala sovet dönəmindən bəri,
uzun sürən tarixi dekadansdan sonra bu, çox vacib idi...
Bir məşhur deyimi bir azca çevirsək:
predmetin tarixini bilmədən bugününü (nəzəriyyəsini)
biləməzsən, nəzəriyyəsini bilmədən
Sabahını (tarix!) yapamazsan. İlin sonuna akademik İsa Həbibbəylinin
elmi redaktorluğu və layihə müəllifliyi ilə
unikal bir biblioqrafik göstərici işıq üzü
gördü: "Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun
nəşrləri. Kitablar" (redaktor: fil.ü.f.d. Əmin
Əfəndiyev, tərtibçilər: Zakirə Əliyeva,
Sona İbrahimova). Biblioqrafiyada Ədəbiyyat İnstitutunun
1926-cı ildən 2012-ci ilin sonunacan ortaya qoyduğu və Azərbaycan,
rus və digər dillərdə nəşr etdirdiyi 2289 adda ədəbi
tənqid və ədəbiyyatşünaslıq, klassik ədəbi
irs və dünya ədəbiyyatı kitabları haqqında məlumat
yer almışdı. Göstərici vacibdi; tarix aynasında
özünü, sözünü, izini görməsən,
yolunu, yönünü, yöntəmini innən beləsinə
necə təyin edə, gedə bilərsən?! Akademik İsa
Həbibbəyli nəşrə yazdığı "Nizami
adına Ədəbiyyat İnstitutu və ədəbiyyatşünaslıq
elminin inkişafı məsələləri" adlı
ön sözündə göstəricini AMEA sistemində
konkret bir elmi-tədqiqat institutunun ilki kimi qutlayırdı:
"Oxuculara təqdim edilən "Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun əməkdaşlarının əsərlərinin
biblioqrafiyası" Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elminin bir əsrə yaxın dövrdəki
inkişafının mükəmməl elmi salnaməsidir.
Çoxillik böyük zəhmətin və
axtarışların nəticəsində meydana
çıxan bu nəşr milli ədəbiyyatşünaslıq
elminin inkişaf yolunu, ideya xəttini, çətinliklərini
və uğurlarını real surətdə təsəvvür
etməyə, elmi şəkildə öyrənib ümumiləşdirməyə
imkan yarada bilən mötəbər mənbədir..."
("Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun nəşrləri.
Kitablar. Biblioqrafik göstərici". Bakı, "Elm və
təhsil", 2013, s. 12-13)
Örnək lazım idi. Örnək vacib idi. Və
"ilk" son olmadı. Tezliklə biblioqrafik göstərici
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutu əməkdaşlarının
illik fəaliyyətini əks etdirən müntəzəm nəşrə
çevrildi. "Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutu.
Biblioqrafik göstərici-2013" (Bakı, "Elm və təhsil",
2015) institut əməkdaşlarının il ərzində 823
adda kitab və məqalə ilə mətbu
çıxış etdiyindən xəbər verdi. "Nizami
adına Ədəbiyyat İnstitutu. Biblioqrafik göstərici-2014"
(Bakı, 2016) - 1247 adda; "Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutu. Biblioqrafik göstərici-2015" (Bakı, 2016) -
1367 adda; "Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunun əməkdaşlarının elmi əsərləri.
Biblioqrafik göstərici-2016" (Bakı, 2017) - 1624 adda;
"Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun
əməkdaşlarının elmi əsərləri.
Biblioqrafik göstərici-2017 (Bakı, 2018) - 1584 adda elmi kitab
və məqalənin yarandığını müjdələdi.
Və az bir zamanda baxıb gördük ki, heçdən az
qala tarix qədər tarix yaratmışıq!
Əlbəttə, bu uğur göstəriciləri
heçdən peyda olmamışdı. Hərəkət gərəkirdi.
Az qala son sovet dönəmindən sürən tarixi donuqluqdan
qurtulmağımız üçün o zaman hərəkət
vacib idi. Hələ bir əsr öncə Əlibəy
Hüseynzadə "Həyat və meyli-füyuzat" məqaləsində
deyirdi ki: hərəkət olmayan yerdə həyat da yoxdur. Bu
ki, bir məşhur lətifədə deyildiyi tək, olmasa belə,
dayanıb-durmuş qatarı tərpətməklə ilk əvvəl
görüntüsünü yaratmalıydıq. Bir yazımda
bunu yazmışam: İsa Həbibbəyli hərəkətə
gənclərdən, institutda ilk baxışda nəzərə
çarpmayan elmi gəncliyi yaradıcılığa sövq
etməkdən başladı. Bütöv bir məcmuə,
İnstitutda 1946-cı ildən dərc olunan "Ədəbiyyat
məcmuəsi"nin XXV cildini tamlıqda gənc alimlərin
ixtiyarına verdi (bax: "Ədəbiyyat məcmuəsi",
AMEA Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutu Gənc alimlər
üçün Xüsusi
buraxılış, XXV cild./ Baş redaktor: İsa Həbibbəyli.
Bakı, 2014, 357 səh.). Daha sonra
2 fevral 2015-ci il, Gənclər
Günündə məcmuənin təqdimat mərasimi və
müzakirəsini keçirdi. Jurnalda hər biri öz elmi
gücü-biliyi-səriştəsi daxilində 46 gənc alim
ədəbiyyatın sözünü deyirdi. Məlum oldu ki, hər
növ ətalətə rəğmən, nə qədər
böyük potensialımız varmış!
...Və qatar tərpəndi. Gənclik yaş deyil ki, keyfiyyətdir. İnstitutun ömrünü ədəbiyyata verən qocaman və ortayaş nəsil alimləri də çağlayan gəncliyə baxıb, uzun illərin apatiyasından qurtuldular. Demə, varmış sübh! İndən belə institutda bütün aktların - elmi tədbirlərin, hazırlanan tədqiqatların, keçirilən konfransların, ədəbi proses gəlişmələrinin, hər növ gündəm mövzularının başında duran qocamanlar oldusa, onu tamamlayan, başa vuran gənclər oldular. İsa Həbibbəyli böyük təşkilatçılıq səriştəsi və tükənməz gənclik enerjisi ilə İnstitutda illərdən bəri yatmış potensialı oyatmış, hərəkətə gətirə bilmişdi.
Oyanmış enerjini, təbii ki, yönəltmək
gərəkir. İnstitutda mövcud tədqiqat şöbələri
sırasında yeni struktur vahidləri, təzə şöbələr
və sektorlar yarandı. Mövcud tədqiqat şöbələri:
"Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatı və
yazılı abidələr" (şöbə müdiri:
f.ü.e.d., prof. Məhərrəm Qasımlı), "Qədim
dövr Azərbaycan ədəbiyyatı" (f.ü.e.d., prof.
İmamverdi Həmidov), "Orta əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatı"
(müxbir üzv Əlyar Səfərli; hazırda f.ü.e.d.
Fəridə Əzizova), "Yeni dövr Azərbaycan ədəbiyyatı"
(f.ü.e.d. Zaman Əsgərli; hazırda f.ü.e.d., prof.
İslam Qəribli), "XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı"
(f.ü.e.d., prof. Şirindil Alışanlı), "Müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı" (f.ü.e.d.
Elçin Mehrəliyev; hazırda müxbir üzv Tehran
Mustafayev), "Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı"
(f.ü.e.d., prof. Teymur Əhmədov), "Ədəbiyyat nəzəriyyəsi"
(f.ü.e.d., prof. Tahirə Məmməd), "Türk
xalqları ədəbiyyatı" (f.ü.e.d., prof. Məmməd
Əliyev), "Dünya ədəbiyyatı və kompravistika"
(f.ü.e.d., prof. Gülər Abdullabəyova) və o
sıradan üzərinə gələn yeni vahidlər:
"Nizamişünaslıq" (şöbə müdiri:
müxbir üzv Nüşabə Araslı), "Ədəbi
tənqid" (f.ü.e.d. Vaqif Yusifli), "Mətbuat tarixi və
publisistika" (f.ü.e.d., prof. Asif Rüstəmli), "Azərbaycan
mühacirət ədəbiyyatı" (f.ü.e.d. Nikpur
Cabbarlı), "Erkən yeni dövr Azərbaycan ədəbiyyatı"
(f.ü.e.d., prof. Mahirə Quliyeva), "Azərbaycan-Türkmənistan-Özbəkistan
ədəbi əlaqələri" (f.ü.e.d. Almaz Binnətova),
"Azərbaycan-Asiya ədəbi əlaqələri" (f.ü.e.d.,
prof. Bədirxan Əhmədli), "Ədəbiyyatşünaslıq
plyus" (f.ü.e.d., prof. Vüqar Əhməd), "Uşaq ədəbiyyatı"
şöbələri, "Füzulişünaslıq"
(f.ü.e.d., prof. Ataəmi Mirzəyev), "Ədəbi cərəyanlar"
(akademik İsa Həbibbəyli) sektorları İnstitutun tədqiqat
predmetinin əhatəsini genişləndirdi, spektrlərini
artırdı.
Akademik İsa Həbibbəylinin gəlişinə
qədər Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutu
özünə qapalı bir tədqiqat müəssisəsi təəssüratını
yaradırdı; cəmiyyətdə (o cümlədən, ədəbi
instansiyalarda) yeri, statusu barədə rəylər yetərincə
periferiyada dolaşırdı (Oralarda nələrsə edirlər...).
Elmi-ədəbi dövriyyədə bircə "Ədəbiyyat
məcmuəsi" vardı ki, zaman-zaman
görünürdü; yeri gəlmişkən, İnstitut
2016-cı ildə məcmuənin yaranmasının 70 illik
salnaməsini "Ədəbiyyat məcmuəsi-70"
(Bakı, 2016) biblioqrafik göstəricisi ilə qutladı.
İsa Həbibbəyli dövri nəşrə çevirərək,
məcmuələrə geniş auditoriyalar qazandırdı,
başlıcası bu nəşrlərin
varlığını hiss elətdirdi; mövcud "Ədəbiyyat
məcmuəsi" (baş redaktor: AMEA-nın həqiqi
üzvü İsa Həbibbəyli), "Ədəbi əlaqələr"
(baş redaktor: AMEA-nın həqiqi üzvü İsa Həbibbəyli,
baş redaktorun müavini: f.ü.e.d., prof. Məmməd
Əliyev) jurnallarının üzərinə daha birisi -
"Poetika.izm" (baş redaktor: AMEA-nın həqiqi
üzvü İsa Həbibbəyli, baş redaktorun müavini:
f.ü.e.d., prof. Tahirə Məmməd) əlavə olundu.
İnstitutda "Təhsil" şöbəsi
(f.ü.f.d. Samir Səttarov) yarandı və doktorantlarla,
dissertantlarla yanaşı, İnstitut kənardan ilk magistrlərini
də qəbul etdi. İldə yüzdən artıq
kitabın nəşri "Elmi nəşrlər və proqnozlaşdırma"
şöbəsinin (f.ü.f.d. Töhfə Talıbova)
işini intensivləşdirdi. "Elmi informasiya və tərcümə"
şöbəsi (f.ü.f.d. Zakirə Əliyeva) təsis
olundu və biblioqrafik göstəricilər, www.literature.az
portalı İnstitutun fəaliyyətinin əsl diaqnostik mərkəzi
statusu qazandı. Arxivimiz zənginləşdi,
saxlanclarımız artdı və "Elmi irsin toplanması və
sistemləşdirilməsi" şöbəsi (Rəna
Mustafayeva) möhkəmləndi. Əlaqələrimiz
genişləndi və "Beynəlxalq əlaqələr"
şöbəsi (f.ü.f.d. Xanım Zairova) fəaliyyətə
başladı.
İnstitutun rəhbərliyinə
bacarıqlı və gənc kadrlar gəldi (direktor müavinləri:
f.ü.e.d., prof. Əlizadə Əsgərli, f.ü.f.d.
Aygün Bağırlı, Rəşad Qasımov; elmi katib:
f.ü.f.d. Mehman Həsənov; direktor köməkçisi Pənah
Hacıyev). Tüm görünənlərdən: idarəetmədə
gender bərabərliyi də dürüst və yerində;
üstəlik, İnstitutda neçə mühüm postlar da:
Yeni Azərbaycan partiyası təşkilatı (f.ü.f.d. Xədicə
İsgəndərli), Kadrlar şöbəsi (Zemfira Səidova),
Ümumi şöbə (Samirə Kərimova), Mühasibat
(Sevinc Şirəliyeva), Həmkarlar İttifaqı (f.ü.f.d.
Nərgiz Abdullayeva), Gənc alimlər şurası
(f.ü.f.d. Eşqanə Babayeva), Qadınlar şurası
(f.ü.f.d. Aynur Xəlilova) zərif cinsin himayəsi,
qayğısı və kurasiyasında.
Ədəbiyyat və humanitar elm naminə
işimiz, fəaliyyətimiz və qəlbimiz genişləndikcə
bir zaman sığındığımız "beşinci mərtəbə"yə
artıq sığmadıq, "altıncı mərtəbə"
sorağında AMEA-nın dairəvi mərtəbələri
boyu 2-ci mərtəbədən 8-ciyəcən genişləndik;
nüfuzumuz artdıqca ərzimiz, ərazilərimiz də
artdı. Akademik İsa Həbibbəyli Ədəbiyyat
İnstitutunun tarixində görünməmiş texnoloji
inqilab elədi; ənənəvi kitabxana (Gülbəniz
Bağırova) yanında Elektron kitabxana və qiraət
otağı, ənənəvi nəşrlərlə
yanaşı, Elektron portal (www.literature.az), ənənəvi məclislərin
yerində İnstitutun texnoloji avadanlıqla tam təchiz
olunmuş, əsl enerji generatoru - Elektron zalı yarandı. O
elektron zalı ki (H.Cavid prospekti 115, Akademiya şəhərciyi,
Əsas korpus, IV mərtəbə): həftənin az qala
beş günü, səhər və günün ikinci
yarısı ən müxtəlif elmi tədbirlərlə nəfəs
verib nəfəs alır. Hətta bəzən zamana
sığmayıb şənbə günləri də, bəzən
isə olur ki, yay məzuniyyətindən də günlər
qoparıb, daim məclislərlə qaynayıb-daşır.
Onlarla miqyaslı tədbirlər: beynəlxalq konfranslar
("Türk xalqları ədəbiyyatı: mənşəyi,
inkişaf mərhələləri və problemləri",
"Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatı:
reallıqlar, problemlər, vəzifələr", "Nəsimi-600",
"Əlişir Nəvai və Azərbaycan ədəbiyyatı",
"Molla Pənah Vaqif və Azərbaycan realizmi",
"Çingiz Aytmatov-90" və s.), elmi sessiyalar
("Ədəbiyyatda Heydər Əliyev obrazı: tarixi
gerçəklikdən ideala", "525-ci qəzet" məktəbi:
zaman və ədəbi proses", "Afaq Məsud
dünyası", "Azərbaycan ədəbiyyatında
soyqırım və deportasiyaların bədii əksi:
reallıqlar və çağırışlar" və
s.), dünya şöhrətli simalarla görüşlər
(Nobel mükafatçısı Volye Şoyinka, ünlü
qazax şairi Oljas Süleymenov, görkəmli macar türkoloq
alimi, akademik Georgi Xazai, tanınmış türk tədqiqatçıları
Əhməd Bican Ərcilasun, Osman Fikri Sərtkaya, Yavuz
Akpınar və b.), tele-körpülər (Naxçıvan,
Moskva, Avropa şəhərləri, Orta Asiya paytaxtları),
yubiley təntənələri və anım günləri
(akademiklər Məmməd Arif, Məmməd Cəfər Cəfərov,
Azadə Rüstəmova, Yaşar Qarayev və b. xatirəsinə),
imzalanan müqavilə və sənədlər, kitab təqdimatları,
əsər müzakirələri, ədəbi proses aktları
və s. bu kimi aktual gündəmi ifadə edən tədbirlər
və ya da gündəlik iş rejimi, dissertasiya müdafiələri,
elmi şuralar, direktoryanı müşavirələr, imtahan
sınaqları, dərs saatları, mühazirələr və
s. bu kimi icbari işlər Elektron zalın sadəcə həyat
ritmi və fəaliyyət sxemini müəyyən edən fakt
və faktorlardır...
Beş ilin çoxsaylı uğur hadisələrini
bir bayram qutlamasında axıracan çözmək
müşkül və əslində, lüzumsuz
çabadır. Bircə o əyyamları yada salanda ki, nəinki
hər gün, hər saatlıq ədəbiyyatşünaslıq
qovğalarımız, hər növ elmi tədbirlər,
aylıq elmi şuralar və hətta dissertasiya müdafiələri,
nə qədər sıcaq olsa belə, "beşinci mərtəbə"nin
uzun məsafələri boyu otaqbaotaq dolanıb-gəlib son,
İnstitut direktorunun geniş-yığcam kabinetinə
yığışar və sığışardı; nerədən
nerəyə gəlmişik! - bu uğurlara sevinc
pafoslarını qatmamaq olmur! Zaman indi başqa sürət və
başqa cürət istəyir; zaman bu gün bizdən
çeşidli, çoxsəsli, çoxüzlü,
çoxtəzahürlü hərəkət istəyir! Belə
ki, son beş ilin sürət qatarında uzun məsafələr
qət edib, qətiyyət və ürək
rahatlığı ilə deyə bilirik: müstəqilliyin nəfəsi
Ədəbiyyat İnstitutuna, ən nəhayət, 80
yaşın yubiley təntənələri ilə gəldi...
Əlbəttə, bu həm də o zaman idi ki,
AMEA-nın prezidenti akademik Akif Əlizadənin rəhbərliyi
altında bütövlükdə Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasında islahat saatları yaşanırdı. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev 2015-ci
ilin 9 noyabr tarixində AMEA-nın 70 illik yubiley
yığıncağında Elmlər Akademiyasının
dünənini, bugününü və sabahını
yüksək qiymətləndirmiş; akademiya
qarşısında açılan geniş perspektivlər
müstəvisində dəyərli tövsiyələri ilə
birgə humanitar elm daşıyıcılarına həm də
bizim iyirmi beş illik müstəqilliyimizin tarixini
yazmağın zamanı çatdığını söyləmişdi.
Digər humanitarlarla yanaşı, Ədəbiyyat
İnstitutunun 44 filoloji doktoru, 95 filoloji fəlsəfə
doktoru, bütünlükdə 260 işçidən ibarət, monolit və
işgüzar elmi kollektivi də artıq bu ana, bu
tapşırığa müsəlləh və müntəzir
idi. İl ərzində AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutu bütünlükdə səfərbər olaraq,
2016-cı ilin 18 oktyabr Müstəqillik gününə,
akademik İsa Həbibbəylinin rəhbərliyi ilə,
kollektiv əməyin bəhrəsi olan, iki cilddə, 1888 səhifədə
fundamental bir tədqiqat - "Müstəqillik dövrü Azərbaycan
ədəbiyyatı" monoqrafiyasını ortaya qoya bildi.
Akademik İsa Həbibbəylinin yazdığı kimi: "Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin ölkəmizin
alimlərinə çağırışına cavab olaraq
meydana çıxmış "Müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı" kitabı
Milli Elmlər Akademiyası Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun Müstəqil Azərbaycanın 25 illik yubileyinə
hədiyyəsi, elmimiz qarşısında hesabatı" idi
(İsa Həbibbəyli, Müstəqilliyin şərəfli
yolu və müstəqillik ədəbiyyatı // Müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı, 2 cilddə, I
cild, Bakı, "Elm və təhsil", 2016, s. 36).
lll
Hər dövr öz tarixi fiqur və şəxsiyyətlərini
yetirir. Bizim Ədəbiyyat İnstitutunun tarixində akademik Məmməd
Arifin (1939-1950; 1957-1959-cu illərdə İnstitut direktoru),
professor Mirzağa Quluzadənin (1952-1957; 1968-1979-cu illərdə
İnstitut direktoru), müxbir üzv Yaşar Qarayevin
(1985-2002-ci illərdə İnstitut direktoru) adı ilə
bağlı fərqli zamanlar olub. Müstəqillik epoxası
akademik İsa Həbibbəylinin adına yazıldı.
İsa Həbibbəyli ötən yüzilin yetmişinci illərinin
- Azərbaycanda Heydər Əliyev epoxasının yetirməsidir.
Ədəbiyyatşünaslıqda akademik Məmməd Cəfərin
(1980-1981-ci illərdə İnstitut direktoru) nəzəriyyə
məktəbini keçmiş, elə ilk monoqrafiyası
"Romantik lirikanın imkanları"ndan (1984) milli ideal,
romantizm hərəkatı və romantizm ədəbiyyatı,
ümumən klassik ədəbiyyat
araşdırıcısı kimi ad və böyük uğur
qazanmışdır. İsa Həbibbəylinin milli ədəbiyyatşünaslıq
elminin hər növ incəliklərinə bələd
universal filoloq kimi yetişməsində AMEA-nın müxbir
üzvü Əziz Mirəhmədovun (1981-1985-ci illərdə
İnstitut direktoru) ədəbiyyat tarixçiliyi məktəbinin
öz payı var. Cəlil Məmmədquluzadə haqqında
"Cəlil Məmmədquluzadə: mühiti və
müasirləri" monoqrafiyası (1997), çoxsaylı
kitab və məqalələri Mirzə Cəlilşünaslıqda
yeni mərhələ açmaqla, İsa Həbibbəylinin
realizm axtarıcılığında sonrakı
uğurlarının da rəhni olmuş, eyni zamanda, ədəbiyyatşünaslıqda
yeni bir istiqamətin -
"mühitşünaslığ"ın əsasını
qoymuşdur. İsa Həbibbəyli bütövlükdə
Mirzə Cəlilin Azərbaycançılıq təlimi və
ədəbiyyat məktəbindən keçmişdir. Dahi ədibin
əsərlərini bu gün də durmadan dünya
xalqlarının dillərinə çevirtdirib təbliğ
etməklə alim həm bu irsə dərindən
bağlılığını, həm də o böyük
yola sədaqətini daim sübut etmədədir.
İsa Həbibbəyli ictimai xadim və şəxsiyyət
olaraq ulu öndər Heydər Əliyevin dövlətçilik
məktəbini keçmiş, bu gün də layiqli
müdavimi olaraq qalır. Bunu alim və elm təşkilatçısının
fəaliyyətinin Naxçıvan dövründə,
Naxçıvan Dövlət Universitetinin rektoru olaraq işində,
1997-ci ildən günümüzəcən millət vəkili
olaraq fəaliyyətində görürük; qələmə
aldığı "Heydər Əliyevin həyatı və
fəaliyyətinin Naxçıvan dövründə
Naxçıvan Dövlət Universiteti" (1998), "Heydər
Əliyev və Naxçıvan Dövlət Universiteti"
(2002), "Heydər Əliyev dövlətçilik təlimi
və müasir dövr" (2013), "Ədəbiyyatda Heydər
Əliyev obrazı: Tarixi gerçəklikdən ideala"
(2018) kitabları akademikin Heydər Əliyev irsinə dərindən
nüfuz etdiyini göstərir; başlıcası, Azərbaycançılıq,
dövlətçilik - Heydər Əliyev yolu akademik İsa Həbibbəylinin
bütün yaradıcı fəaliyyətində söykəndiyi
dayaq prinsipləri və
prioritetlərdir.
...Belə ki, dayanıb-durmuş qatarı hərəkətə
gətirmək bir hünərdirsə, onu zamanın sürət
və tempi ilə yükləmək daha böyük hünərdir.
Kardinal istiqaməti düşünsək, bizdə ədəbiyyatşünaslıq
platformasının daim üç sürət amili, yainki əyləci
olmuşdur; yenə də eynəndir: ədəbiyyat
tarixçiliyi, ədəbiyyat nəzəriyyəsi və ədəbi
tənqid. Birisinə ayaq sıxmaq kifayətdir ki, qatar
platformadan tərpənsin. Akademik İsa Həbibbəyli hər
üçünə eyni qədər önəm və
sürət verdi...
2016-cı ilin sonları, AMEA Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunun 1 dekabr tarixli elmi
şurasında akademik İsa Həbibbəyli İnstitutun
2017-2018-ci illər üzrə elmi-tədqiqat işlərinin
istiqamətləri haqqında danışarkən, perspektiv tədqiqat
planlarının cəmisinin, cüzi istisnalarla, ədəbiyyat
tarixçiliyi istiqamətində olacağını bəyan
etdi və qərarını əsaslandırdı.
İnstitutda "Ədəbiyyat nəzəriyyəsi" və
bir sıra köməkçi şöbələri
çıxmaqla, bütün şöbələrdə Azərbaycan
ədəbiyyatının ən qədim dövrlərindən
müstəqillik dövrünəcən milli ədəbiyyatın
müxtəlif tarixi mərhələləri tədqiqat
obyektidir. Amma tədqiqat planlarında şairlərin,
yazıçıların, ədiblərin həyat və
yaradıcılığı, əsərlər və mətnlərin
araşdırılması əvəzinə, növbənöv
"problemlər", nəzəri müddəalar yer
alır, az qala bütün institut "nəzəriyyə"
ilə məşğuldur. Akademik İsa Həbibbəyli bu
"xəstəliy"in ideoloji kökünü də yada
saldı; vaxtilə hələ 1960-cı illərdən,
süni "sovet xalqı" yaratmaq niyyətilə, sovet
hakimiyyətinin o zamankı baş ideoloqu Mixail Suslovun humanitar
elmləri bacardıqca milli tarixlərin
araşdırılmasından uzaq salmaq planları belə bir
"nəzəriyyəbazlıq" meyllərinə rəvac
vermiş, ətalətlə bu gün də
hökmranlığını sürüməkdədir. Həmən
zərərli tendensiyadan yaxa qurtarmaq, şöbələrin
bir qayda olaraq öz tədqiqat predmetlərinə
qayıtması zamanı gəlmişdi; bu isə o demək
idi ki, hər iki-üç ildən bir bu və ya digər
klassik haqqında kitablar, toplular, monoqrafiyalar meydana gələ,
işıq üzü görə bilərdi...
Nəticələr özünü çox
gözlətmədi: İsa Həbibbəylinin "Ədəbi
şəxsiyyət və zaman" (Bakı, "Elm və təhsil",
2017), Məhərrəm Qasımlının "Folklor və ədəbiyyat
araşdırmaları" (Bakı, "Elm və təhsil",
2017), Fəridə Əzizovanın "Klassik ərəb
poeziyasında Azərbaycan şairləri: genezis, poetika"
(Bakı, "Elm və təhsil", 2017), Siracəddin
Hacının "Həzrət Nizami Gəncəvinin "Sirlər
xəzinəsi" dastanı insanlığın ana
yasasıdır" (Bakı, 2015), Zəhra Allahverdiyevanın
"Məhsəti Gəncəvinin rübailəri"
(Bakı, "Elm və təhsil", 2016), Ataəmi Mirzəyevin
"Azərbaycan epik şeirinin təşəkkül
dövrü" (Bakı, "Elm və təhsil", 2016), Rəhim
Əliyevin "Cavidannamə - monoteizmin dördüncü
kitabı" (Bakı, "Alatoran", 2016), Mahirə
Quliyevanın "Quran və Azərbaycan ədəbiyyatı"
(Bakı, "Elm və təhsil", 2016) və "Molla Pənah
Vaqif irsi xalq yaradıcılığı ilə klassik poeziyanın
qovşağında" (Bakı, "Elm və təhsil",
2018), Zaman Əsgərlinin "Mirzə Fətəli Axundzadə"
(Bakı, Avropa, 2017), Şahbaz Şamıoğlunun "Mirzə
Fətəli Axundzadə: müasirləri ilə əlaqələri
və bədii yaradıcılığı" (Bakı,
"Elm və təhsil", 2017), Lütfiyyə Əsgərzadənin
"Hüseyn Cavid: mühiti və müasirləri"
(Bakı, 2016), Asif Rüstəmlinin "Cəfər
Cabbarlı və milli istiqlal hərəkatı" (Bakı,
2018), Baba Babayevin "Abdulla Şaiqin nəsr
yaradıcılığı" (Bakı, 2018), Esmira
Fuadın "XX əsr Güney Azərbaycan epik şeiri"
(Bakı, "Elm və təhsil", 2016), Mühacirətşünaslıq
şöbəsinin hazırladığı "Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə. Mühacirət dövrü ədəbi-elmi
irsindən seçmələr" (tərtibçi Nikpur
Cabbarlı, Şamil Vəliyev; Bakı, "Elm, 2016") və
"Ceyhun Hacıbəyli. Əsərləri" (tərtibçi
Abid Tahirli; Bakı, "Elm", 2017), Bədirxan Əhmədlinin
"Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatı"
(Bakı, "Elm və təhsil", 2017), Tehran
Əlişanoğlunun "Milli nəsrdə Azərbaycan
obrazı: tarix və müasirlik kontekstində" (Bakı,
"Elm və təhsil", 2017), "Mir Cəlal. Sabirin sənət
dünyası" (tərtibçi: Alxan Bayramoğlu, 2017), Qəzənfər
Paşayevin "Abbas Zamanov" (Bakı, Gənclik, 2016) və
"Hüseyn Kürdoğlunun poetik dünyası"
(Bakı, "Sabah", 2017),
Yaşar Qasımbəylinin "Rəsul Rza və ədəbi
çağdaşları" (Bakı, "Elm və təhsil",
2018), XX əsr şöbəsinin hazırladığı
"Yaşar Qarayev: yaxından və uzaqdan" (tərtibçi
Şirindil Alışanlı, Aygün Bağırlı;
Bakı, "Elm", 2016) və "XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
məsələləri IV kitab. İlyas Əfəndiyev"
(tərtibçi Şirindil Alışanlı; Bakı,
"Elm", 2017), Rahid Uluselin "Bir qalanın bürcləri:
Bəxtiyar Vahabzadə, Sabir Rüstəmxanlı, Nizami Cəfərov"
(Bakı, "Elm və təhsil", 2017), Əlyar Səfərlinin
"Seçilmiş əsərləri" (Bakı, "Elm
və təhsil", 2017), Vaqif Yusiflinin "Bölgələrdə
ədəbi həyat" (Bakı, "Elm və təhsil",
2017), Elnarə Akimovanın "Çağdaş poeziya və
ədəbi təmayüllər" (Bakı, "Elm və təhsil",
2016), Nərgiz Cabbarlının "Qurtuluşdan sonra. Yeni nəsil
ədəbiyyatı" (Bakı, 2017), Gülər Abdullabəyovanın
"Azərbaycanda və Avropada maarifçilik" (rus dilində.
Bakı, Mütərcim, 2016), Yelena Teyerin "Nizami Gəncəvinin
əsərlərinin Polşada tərcümə və öyrənilməsi"
(rus dilində; 2017), Almaz Ülvinin "Özbək ədəbiyyatı"
(Bakı, "Elm və təhsil", 2016), Nizami Məmmədov-Tağısoyun
"Qaraçay ədəbiyyatı" (Bakı, "Elm və
təhsil", 2016), Cavidə Məmmədovanın "Azərbaycan
və Böyük Britaniya poeziyası" (Bakı, "Elm və
təhsil", 2016), İslam Qəriblinin "Hüseynbala Mirələmov:
tarix və müasirlik" (Bakı, "Elm və təhsil",
2016), Mərziyyə Nəcəfovanın "Müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı" (Bakı,
2017), Lalə Həsənovanın "Çağdaş
paradiqma: icmallar, məqalələr, düşüncələr"
(Bakı, 2018), Fikrət Əhmədovun "Səhənd"
(Bakı, "Nurlar", 2017); habelə İnstitut Elmi
Şurasından keçərək çapda olan:
"Nizamişünaslıq" şöbəsinin "Nizami Gəncəvi",
"Yeni dövr" şöbəsinin
"Ə.Haqverdiyev", Əlizadə Əsgərlinin "Bəxtiyar
Vahabzadə", Xədicə İsgəndərlinin "Nəbatinin
poetikası", Salidə Şərifovanın "Klassiklər
və müasirlər söz müstəvisində",
Ağahüseyn Şükürovun "Əli Tudənin
yaradıcılıq yolu" və s. onlarla monoqrafiya və
kitabın nəşrini son illərdə Ədəbiyyat
İnstitutunun kollektiv surətdə ədəbiyyat tarixi
axtarıcılığının ilk bəhrələri
hesab etmək olar...
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunda, plan-prospekti hələ ötən əsrin
80-ci illərindən cızılmış, ilk dörd cildi
"ədəbiyyatşünaslıq elmimizin patriarxı"
(ifadə Qəzənfər Paşayevə məxsusdur) akademik
Bəkir Nəbiyevin İnstituta rəhbərlik etdiyi
2003-2012-ci illərdə işıq üzü
görmüş "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi" çoxcildliyi hazırlanmaqdadır. Hazırda
beşinci cildi nəşrdə olan, son 6-7-ci cildləri üzərində
iş gedən çoxcildliyin bu qədər uzun bir zaman məsafəsində
ərsəyə gəlməsi, özlüyündə
müstəqillik düşüncəsində yeni bir
tarixçilik konsepsiyasına hacət olduğundan xəbər
verirdi. Həmin tarixi zərurətdən
çıxış edərək, akademik İsa Həbibbəyli
"Ədəbiyyat məcmuəsi"nin 2015-ci il XXVI cildində
yeni bir "Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin dövrləşdirilməsi
konsepsiyası"nı irəli sürdü; layihə elmi
instansiyalarda müzakirələrdən sonra, geniş əsaslandırılmış
variantda ("Azərbaycan ədəbiyyatı: dövrləşmə
konsepsiyası və inkişaf mərhələləri") mətbuatda
və ayrıca kitab şəklində (Bakı, 2018) çap
olundu.
Eyni zamanda, Ədəbiyyat İnstitutunda on cilddə
yeni ədəbiyyat tarixinin hazırlanmasına rəvac verildi.
Konsepsiyanın praktik tətbiqi, şəksiz ki, həm də
onun nəzəri-metodoloji önəmini şərtləndirir.
Akademik İsa Həbibbəylinin "Azərbaycan
ədəbiyyatı: dövrləşmə konsepsiyası və
inkişaf mərhələləri" əsəri milli ədəbiyyat
tarixçiliyi nəzəriyyəsinin yüz ildən artıq
inkişafı yolunda irəliyə atılmış
böyük addımdır. Konsepsiyada milli ədəbiyyatın
gəlişməsinə əvvəlki yanaşmalar, təsnifatlar,
dövrləşdirmə prinsipləri geniş, təfərrüatlı
və tənqidi baxışla nəzərdən keçirilməklə,
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin yenidən və yeni
dövrləşdirmə layihəsi təklif olunur: "Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixinin aşağıda təqdim olunan
dövrləşdirmə modeli ümumdünya ədəbi
proseslərinin gedişatı müstəvisində Azərbaycan
xalqının çoxəsrlik tarixi ərzində milli ədəbiyyatın
keçdiyi təkamül proseslərinin daxili inkişaf
qanunauyğunluğundan, təbii məntiqindən doğan elmi
təsnifatdır: 1. Qədim dövr Azərbaycan ədəbiyyatı:
Etnosdan eposadək; 2. Azərbaycan yazılı ədəbiyyatının
ortaq başlanğıc dövrü (VII-X əsrlər); 3.
İntibah dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı (XI-XII əsrlər);
4. Orta əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatı (XIII-XVI əsrlər);
5. Erkən yeni dövr Azərbaycan ədəbiyyatı
(XVII-XVIII əsrlər); 6. Azərbaycan ədəbiyyatının
maarifçi realizm dövrü (XIX əsr); 7. Azərbaycan ədəbiyyatında
tənqidi realizm və romantizm epoxası (XIX əsrin doxsanıncı illərindən
Azərbaycanda sovet hakimiyyətinədək); 8. Azərbaycan ədəbiyyatında
sosialist realizmi dövrü (1920-1960-cı illər); 9. Milli
özünüdərkə qayıdış və
istiqlalçılıq mərhələsi (1960-1980-ci illər);
10. Müstəqillik dövrü çoxmetodlu Azərbaycan ədəbiyyatı
(1991-ci ildən)".
Konsepsiyada hər bir tarixi mərhələnin
azərbaycançılıq mövqeyindən, tarixi gəlişmə
və bədii inkişaf məntiqindən izahı, tarixi
mündəricəsi, başlıca tendensiyalar vurğulanmaqla
yığcam təhlili verilir; klassiklərin və ədəbi
şəxsiyyətlərin aparıcı missiyası şərh
olunur; irs və varislik məqamları diqqətə
alınmaqla milli ədəbiyyatın bütöv bir orqanizm
kimi tədricən yetişməsi, böyüməsi, nəhəng
fenomenə çevrilməsi, dünya ədəbiyyatları
sırasında yeri və mövqeyi təsbit edilir. Qətiyyətlə
demək olar ki, akademik İsa Həbibbəylinin "Azərbaycan
ədəbiyyatı: dövrləşmə konsepsiyası və
inkişaf mərhələləri" əsəri eyni
zamanda, bu gün Ədəbiyyat İnstitutunda hazırlanan Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi oncildliyinin geniş və
dürüst plan-prospekti rolunu oynayacaqdır. Bu, müstəqillik
düşüncəsi ilə hasilə gələn və
hazırda milli ədəbiyyat realiyalarını hərtərəfli
və dolğun əhatə edən ilk sistemli layihədir.
Nəzəri düşüncə hər bir ədəbiyyatşünasın
haqqı və borcudur; nəzəriyyəsiz elm olamaz, olsa da,
qayətdə bietibar olar. Bununla belə, İnstitutda
böyük nəzəriyyə məsələləri əsasən
İnstitutun ən böyük, "Ədəbiyyat nəzəriyyəsi"
şöbəsində (şöbə müdiri f.ü.e.d.,
prof. Tahirə Məmməd) və əsasən günün
aktual tələblərinə yönəlik böyük layihələr
əsasında çözülür. Bu baxımdan
şöbənin lap bu günlərdə, bayram təntənələrinə
yaraşan məqamda çapdan çıxmış
"Ədəbiyyat nəzəriyyəsi" ikicildliyini
(Bakı, 2018) əsl "beşilliyin hədiyyəsi"
hesab etmək olar. Yenicə ərsəyə gəlmiş Nəzəriyyə
kitabı həm də onunla əlamətdardır ki, ümumən
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun
tarixində kollektivin hasilə gətirdiyi ilk Nəzəriyyədir.
Müstəqillik fenomeni, bütün sovet dönəminin 70 il
ərzində görə bilmədiyi işi sərbəst
düşüncənin beş ili ərzində başa gətirmişdir.
Qutlu olsun! Buna qədər də İnstitut nəzəriyyəçilərinin
işi və gücü İnstitutda daim görünən
olmuş və başlıca olaraq, yenə də "ilklər"dən
olan nəzəriyyə jurnalı "Poetika.izm"in fərqli
və seçkin mündəricatında ifadəsini
tapmışdır. İnstitutda nəzəriyyənin məxsusən
gəlişməsi son zamanlar burda ədəbi "izmlər"ə
aşırı maraqda da qabarıq nəzərə
çarpır: realizmdən postmodernəcən... Bu ki, akademik
İsa Həbibbəylinin Nəzəriyyə şöbəsinin
nəzdində açdığı "Ədəbi cərəyanlar"
sektorunu bu istiqamətdə sorunlara cavab
axtarışlarının ilkin təzahürü kimi almaq və
anlamaq olar.
Ədəbi tənqidin Ədəbiyyat
İnstitutunda mövqeyinin möhkəmlənməsi və
institusional bir alət kimi funksionallaşması akademik İsa
Həbibbəylinin "Ədəbi tənqid" şöbəsini
yaratması və onu tanınmış tənqidçi,
f.ü.e.d. Vaqif Yusifliyə etibar etməsi ilə
başladı. Akademikin başqa bir təşəbbüsü
- bir zamanlar İnstitutda mövcud olan (1976-1984-cü illər)
və sonralar da (Yaşar Qarayevin və Bəkir Nəbiyevin
İnstituta rəhbərliyi zamanında) ara-sıra davam tapan, ədəbi
prosesin illik yekunlarının müzakirəsi ənənəsini
bərpa etməsi oldu. Başlıcası: həmin tədbirlərdə
ədəbi növlər (poeziya, nəsr, dramaturgiya, ədəbi
tənqid və ədəbiyyatşünaslıq) və
müxtəlif ədəbi problemlər üzrə oxunan məruzələrin
toplu şəklində ardıcıl nəşr olunması
bütöv bir ədəbi tənqid fəaliyyəti olaraq
göründü və tədricən Ədəbiyyat
İnstitutunun ölkənin ədəbi həyatında yerini
periferiyadan ön sıralara çıxardı. "Ədəbi
proses-2013" (Bakı, "Hədəf nəşrləri",
2014), "Ədəbi proses-2014" (Bakı, "Hədəf
nəşrləri", 2015), "Ədəbi proses-2015"
(Bakı, "Hədəf nəşrləri", 2016), "Ədəbi
proses-2016" (Bakı, "Hədəf nəşrləri",
2017), "Ədəbi proses-2017" (Bakı, "Hədəf
nəşrləri", 2018) - ədəbi tənqid
topluları nəinki ölkədə son beş ilin ədəbiyyat
mənzərələrini ümumən və təfərrrüatlarında
izləməyə imkan verir, akademik İsa Həbibbəylinin
iqrar etdiyi kimi: həm özlüyündə də bir "ədəbi
proses hərəkatı" yaratmışdır. Biz də
onun ən ön sıralarında...
AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunun ədəbi prosesə daha bir qatqısı
akademik İsa Həbibbəylinin "Plyus bədii
yaradıcılıq" layihəsidir. Bədii təfəkkürlə
elmi təfəkkürün inteqrasiyasına böyük
önəm verən akademik İnstitut əməkdaşlarının
bədii yaradıcılığını konsentrə edən
ayrıca "Ədəbiyyatşünaslıq plyus"
şöbəsini (f.ü.e.d., prof. Vüqar Əhməd) təsis
etmiş, az bir zamanda şöbə "Plyus bədii yaradıcılıq"
ədəbi almanaxının (ideya müəllifi: akademik
İsa Həbibbəyli, tərtib edənlər: Vüqar
Əhməd, Dilbər Rzayeva) iki kitabını (Bakı,
"Elm və təhsil", 2017; 2018) ərsəyə gətirmişdir.
Zira araşdırma predmeti gözəllik və bədiiyyat
olan instansiyanın eyni zamanda, gözəllik və bədiiyyat
yaratmasına nə söz?!
Akademik İsa Həbibbəyli "Plyus bədii
yaradıcılıq" layihəsini artıq bir neçə
ildir AMEA miqyasında həyata keçirilən "Fizika və
lirika" tədbirlərinin bir parçası hesab edir.
Sanballı elmi məruzələrlə, elmi və bədii təfəkkürün
birliyini qapsayan kitab təqdimatları ilə yadda qalan bu hadisə-tədbirlər
artıq beynəlxalq maraq kəsb etmişdir və yaxın
zamanlarda MDB ölkələrindən alimlərin
iştirakı ilə "Fizika və Lirika: Dünya təcrübəsi
və Birlik ölkələrinin elm və ədəbiyyatının
reallıqları" Beynəlxalq elmi konfransının
Bakıda və Moskvada keçirilməsi də nəzərdə
tutulmuşdur. Proyektdən danışarkən, akademik İsa
Həbibbəyli İnstitutun elmi şurasının 15 oktyabr
2018-ci il tarixli iclasında vurğuladı: hələ
altmış il öncə, bir zamanlar "Komsomolskaya
pravda" qəzetinin səhifələrində
başlamış "Fizika və lirika" debatları bu
gün Azərbaycanda uğurla davam edir... Və
özümüzdən onu əlavə edək ki: bu gün
"Lirika və fizika"nın romantik qanadlarında
dünyanın elm mərkəzlərindən birinə - Dubnaya
yol açmaq humanitarilərdən, həqiqətən də,
böyük hünər istəyir... Akademik İsa Həbibbəylinin
rəhbərliyi ilə AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutu bu hünərin sahibidir!
85 yaşın mübarək, doğma
İnstitutum!
525-ci qəzet 2018.- 2 noyabr.- S.4;6.