"Mən elə maestroyam ki..." – Esse

 

RƏSUL RZANIN "RƏNG"LƏR MELODİYASINDA SÖZLƏRİN RƏNGİ VƏ RƏNGLƏRİN MUSİQİSİ BARƏDƏ DÜŞÜNCƏLƏR

 

 (Əvvəli ötən sayımızda)

 

"ÇƏHRAYI"

 

"...Xoş ətirli yarpaqlar -

qızılgül tufanı".

 

...İtalyan bəstəkarı Vittorio Montinin "Çardaş", alman bəstəkarı Feliks Mendelsonun "Skripka simfonik orkestr üçün konsert"i, ispan skripkaçısı bəstəkarı Pablo de Sarasatenin "Əndəlüs serenadası", skripka simfonik orkestr üçün "Qaraçı təranələri".

 

Bu əsərləri bütün romantik vüsəti coşqunluğu, ritmik özünəməxsusluğu, virtuoz  mükəmməlliyi böyük konsert füsunkarlığı ilə çalmaq şərəfi hər ifaçıya nəsib olmur.

 

Əməkdar artist, tarzən Həmid Vəkilovun çalğısında onun yaradıcılıq simasının ən ümdə şərtlərini  - musiqi fakturasında psixoloji xarakteri dolğun əks etdirməsini, emosional xüsusiyyətləri konkret düzgün formalarda verməsini, parlaq ifadəliliyi, virtuoz ifanın müstəsna zənginliyini, harmonik dilin koloritini, tarın bütün pərdələrinin ifadə imkanlarını nümayiş etdirmək cəhdini görürük.

 

O, "yaradıcı sənətkar kimi təkcə muğam ifaçılığnda deyil, ifa etdiyi bəstəkar əsərlərinə yaradıcılıqla yanaşaraq onları necə deyərlər "tarlaşdırıb" təfsir edir". Bu baxımdan tarzənin  ifasında "Qaraçı təranələri"nin interpretasiyasına diqqət yetirin.  Burada siz tarzən tərəfindən həmin əsərin bədii texniki imkanlarının tar alətində necə zövqlə, dolğun səslənməsinin şahidi olacaqsınız.

 

Əsərdə Həmid Vəkilov sağ sol əlin sinxronlu səslənməsi ilə bərabər xırda ölçülü ritmik passajları skripkada olduğu kimi eyni həcmli diapazonda - bütöv şəkildə (tarda bir oktava aşağıdan başlamaq şərti ilə) maraqlı pozisiya rəngarəng ştrix ardıcıllığı ilə təfsir edir.

 

Tarzənin ifası bu əsərə qulaq asan hər kəsi onu maraqla dinləməyə sövq edir.  Çünki tarzən əsərin formasını, lirik-emosional, virtuoz xüsusiyyətlərini tar alətinin simasında maksimum dərəcədə təfsir etməyə müvəffəq olur.

 

Əsərdə maraqlı cəhətlərdən biri odur ki, Həmid mizrablı alətlər ustası kimi burada da tarın texniki bədii imkanlarının yeni səciyyəvi formada səslənməsini nümayiş etdirib. Tarzən yeri gəldikdə tarda flojelet üsulundan (üsulun bariz nümunəsinə V.Montinin "Çardaş" əsərində rast gələ bilərsiniz)  rəvan səlist şəkildə istifadəyə nail olur.  

 

Şüura, idraka, məntiqə əsaslanan ifanın özülünü dərin ifadəlilik təşkil etdiyi üçün çoxelementli struktura malik tutumlu əhatəli çalğıda məntiqi təfəkkür, daxili ahəng, səs rəngarəngliyinin müxtəlifliyi, zənginliyi, əsl dramatizm parlaq obrazlı qarşılaşdırmalar dinləyicini valeh edir.

 

Tarzən sanki rəssamsayağı əsrarəngiz mizrab palitrasının əlvan çalarları sayəsində musiqidə işlətdiyi cizgilərlə, yaratdığı bitkin, melodik ifadələrlə - lad-intonasiya boyalarıyla obrazın: klassik əsərin məna mətləb zənginliyinin ahəngdarlığını, harmoniyasını yaradır.

 

Bu zaman fikrinin pəncərəsi olan göz bəbəklərində nələri canlandırmır?

 

Bəlkə bu virtuoz ifaçılıq məziyyətləri, müxtəlif səs bəzəkləri, məna fərq incəlikləri yaratmaq ustalığı klassik əsərlərin məntiqinə son dərəcə uyğun olduğu üçün Həmid Vəkilovu "ştrix (mizrab) müğənnisi" adlandırmaq olar.

 

Coşqun şövqlə çalınan bu not əsərlərinin bədii sadəliyi, ifa tərzinin aydınlığı, ürəklə texnikanın, hisslə ustalığın harmonik vəhdəti, musiqi cümlələrinin dolğunluğu, xüsusilə barmaqların işlətdiyi mizrabların dinamizmi "musiqini gözlə eşitməyə" şərait yaradır.

 

Bəlkə bu ondan irəli gəlir ki, ifaçının sağ sol əl texnikası, çalğı üslubu saysız-hesabsız, zəngin, gözəl valehedici xallar toplusu ilə son dərəcə yüksək bədii səviyyədə bir-birini tamamlayır.                                                                        

 

Tarzənin gəzişmələrinə, özümlü xallarına, ən münasib, ən müvafiq vasitə ifadə yollarını seçib işlətmək məharətinə, pərdələrin məlahətli tembrinə heyran qalmamaq mümkün deyil: melodiyanın sintezi, qırılmaz məntiqi əlaqəsi, ifada yaranan vahid ansambl duyğusu...

 

"MAVİ"

 

"Gözlərin dincliyi.

İnsan düşüncələri".  

 

...Mərdlik, cəsurluq xarakteri daşıyan "Rast" simfonik muğamı.

 

Maestro Niyazinin monumental əsəri.

 

Xalq musiqisinin klassik muğam janrının görkəmli bəstəkarın yaradıcılıq süzgəcindən keçirilib sanballı simfonik inkişaf mərhələsinə yönəldilməsinin parlaq nümunəsi.

 

Asta müqəddimə ilə başlayan güclü emosional təsir qüvvəsi ilə səslənən "Rast"ın zəngin melodiyası, məftunedici mahnı (təsnif) zərif rəqs (rəng) epizodları bahar sularının həzin nəğməsi kimi ürəklərə axır.

 

Sonrakı inkişaf mərhələlərində təsirli düşüncələrlə qəhrəmanlıq, incə lirika ilə sonsuz sevinc, dərin qüssə ilə coşqun şadlıq motivləri bir-birini əvəz edir.

 

Gözəl tembr "nəqşləri" ilə zinətləndirilən səslər içərisində tez-tez solo çalan fleytanın, qaboyun klarnetin səsləri seçilir.

 

Simfonik muğamın giriş hissəsi xalq musiqisi ənənələri üzərində qurulan kadensiyalarla tamamlanır.

 

Əsərin ana şöbəsi olan "Maye" şöbəsi. Sonra ritmik baxımdan "Rəng" funksiyasını yerinə yetirən dəqiq səs düzümü.

 

Musiqinin inkişafı kulminasiyaya doğru gedir impovizasiya sərbəstliyi "Vilayəti" guşəsində yeni bir qüvvə ilə təcəssüm edir.

 

Emosional gərginlik çox maraqlı imitasiya (təqlid) üsulu ilə, fleytaların, simli alətlərin, arfanın fortepianonun tez-tez ara verən passajları vasitəsilə yaradılır. Tarın səciyyəvi iti səslənməsi ustalıqla verilir.

 

Muğamın "Təsnif"inin lirik-təsirli melodiyası incə harmoniya "hörgüsü" orkestr "qiyafəsi" ilə  dərin təsir bağışlayır.

 

"Şikəsteyi-fars" şöbəsində isə tamam başqa emosional atmosfer yaranır.

 

Bu şöbənin ardınca "Yar bizə qonaq gələcək" adlı məlahətli xalq mahnısı üstündə tərtib olunmuş koloritli "Rəng" gəlir. Bu zaman mahnının mövzusu formaca dəyişdirilir aydın ifadə olunan rəqs xarakteri  kəsb edir.

 

Simfonik muğamın kulminasiya hissəsi "Əraq" şöbəsində bərqərar olur.  

 

Bu zaman orkestrdəki bütün səslərin rəngarəngliyini gözəlliyini özündə birləşdirən Niyazi musiqisinin möcüzəsindən yaranan şaqraq, nikbin melodiyalar birləşib əzəmətli, gur səsli simfoniyaya çevrilir:

 

Məftunedici "Rast" simfonik muğamına...

 

"TÜND QƏHVƏYİ"

 

"Yanmış ürək...                                                                               

Dəryalarla göz yaşı...                                                                                  

Gülən, ağlayan                                                                                

insan, insan, insan".                     

 

..."Dügah" (bir adı da "Zəmin-xarə"dir). Son dərəcə yanıqlı təsirli könül nəğməsi.

 

Bəlkə bu keyfiyyətlər şöbənin adının mənası ilə bir tamlıq təşkil edir. "Zəmin-xarə" qayalıq yer, tikanlı torpaq deməkdir.

 

Onun melodiyasının qəmgin, yanıqlı olmasının nəticəsidir ki, adətən çox zaman mərsiyə, minacat başqa dini musiqi nümunələri "Zəmin-xarə" üstündə oxunur.

 

"səsi insan səsinə yaxın olan" Qərb musiqi aləti qaboyun Azərbaycan dilində danışan ecazkar məftunedici ləfzi...

 

Yüksək duyumlu, könüloxşayan, qəlbə sirayətedici melodiyalarda pörşələnən, alışıb yanan sənətkar ürəyi.

 

Xalq artisti Kamil Cəlilovun özünün çalan, nalə çəkib fəryad edən ürəyi onun yaratdığı ən böyük musiqi möcüzəsi.

 

Bu çalğıdakı ahəng əlvanlığı insanı qanadlandırır, dəqiqələrcə özündən ayırır   onu çəkib əsrarəngiz bir aləmə aparır.

 

Sinəsi od tutub alışan bu çalğı bizi təkcə yandırmır, həm dərin düşüncələrə qərq edir. Özü necə düşüncələrə?

 

İnsanı artlayıb təmizləyən, saflaşdıran, xəyallarını yüksəldən, könülləri böyüklüyə, xeyirxahlığa səsləyən, onu həyata böyük bir məhəbbətlə bağlayan  mehriban, həzin düşüncələrə!

 

Siz deyin, bu, ilahidən gələn "sənət qüdrəti, sənət ehtişamı" deyilsə, onda bəs nədir?

 

Elə bil Ulu Tanrı qaboyu Kamilə  ona görə göndərib ki, xalq artisti Şövkət xanım Ələkbərovanın sözünün qüvvəti: "bu zalım... ürəyinin yanğısı ilə bu xalqı qırıb-çatsın. Bu xalqa heç yazığı da gəlməsin".

 

"Kamil qardaş, mən öləndə tabutum önündə bir "Segah" çalsan, məni cənnətə göndərmiş olarsan!" Bu sözlər də xalq artisti Rübabə Muradovaya məxsusdu.

 

Rübabə xanım dünyasını dəyişən günü onun tabutu önündə təkcə "Segah" muğamı çalınmadı. Həm də qəmgin, dalğın, pərişan "Bayatı kürd" muğamı və nisgilli, həzin  "Qaragilə" mahnısı çalındı.

 

Rübabə xanımın ölümü həmin gün qaboyu ağlatdı, qaboy da mərhumla vidalaşmağa gələnləri. Və... qaboy Rübabə xanımı elə Aktyor Evinin binasından birbaşa cənnətə yola saldı...  

 

...Səsliklər Kamilin barmaqlarında bir-bir örtülüb açıldıqca, bu barmaqların qəlbin gözlərinin gördüyü titrəyişlərlə, çırpıntılarla yaratdığı "ayrılı xallar" bir yönümdə və düzümdə canlandıqca Rəsul Rzanın qaboy nəğməkarı ilə bağlı yazdığı sözləri xatırlayıram:

 

"İnsan, sən nə qədər böyük, necə qüdrətlisən! Bu ölümsüz əsəri yaradan insan, onu qəlbində, zehnində qoruyub saxlayan insan! Eşq olsun sənə!

 

Bu nadir sənət əsərini nəfəsi ilə, barmaqlarının hərəkəti, qəlbinin hərarəti ilə canlandıran insan nə bəxtiyardır!"

 

Qaboyçu Kamil Cəlilov məhz belə bəxtiyar sənətkardır!

 

Bu, ilahidən gələn bir səsdir!   

 

(Ardı var)

 

Rafiq HACIYEV

 

525-ci qəzet 2018.- 18 yanvar.- S.6.