Gənclərin sosiallaşması ideoloji tərbiyə
kontekstində
Ötən
əsrin sonunda bir sıra ölkələrdə ictimai-siyasi
quruluş köklü dəyişikliklərə məruz
qaldıqdan, bazar iqtisadiyyatına keçidlə bağlı
ictimai münasibətlərə yeni baxış, sosial problemlərə
yeni yanaşma formalaşmağa başladıqdan sonra ictimai
şüurun müxtəlif formalarında ifadə olunan təsəvvürlər,
məfhumlar sistemi - ideologiya ilə bağlı fikir və
mülahizələr öz aktuallığını müəyyən
dərəcədə itirmiş olsa da, bu gün, milli
maraqlarına xüsusi önəm verən müstəqil
dövlətlərin təşəkkül tapdığı
dövrdə ideologiyanın və ideoloji tərbiyənin cəmiyyətin
həyatında mühüm əhəmiyyət kəsb etdiyi
danılmazdır.
İdeologiya
sözün geniş mənasında müəyyən insan
qrupları, təşkilatlar, ayrı-ayrı bölgələr
və ya dövlətlərin bölüşdükləri dəyərlər
sistemi kimi anlaşıldığı halda gənc nəslin təlim
və tərbiyəsi işini ideologiyasız, yəni dəyərlər
sistemindən kənar təsəvvür etmək
qeyri-mümkündür: məhz ideologiya tərbiyənin əsasını
təşkil edir.
Təlim-tərbiyə prosesində geniş istifadə
olunan istənilən mədəniyyət əsəri (ədəbi
əsər, təsviri sənət əsəri, film, televiziya
verilişi və s.) gənc nəslin tərbiyə olunması
və sosiallaşması işinə əhəmiyyətli dərəcədə
təsir göstərmək imkanına malikdir. Bu cür imkan
isə yalnız tərbiyə sistemi ilə ideoloji tərbiyə
prosesinə təkcə müsbət deyil, həm də mənfi
təsir göstərə biləcək sosiallaşma elementləri
arasında tarazlığın təmin olunduğu halda yarana
bilər. İdeoloji tərbiyə işinin keyfiyyəti
gənc nəslin sosiallaşmasında mənfi ünsürlərin
təsirinin azaldılmasından və tərbiyə olunma ilə
sosiallaşma arasında həmahəngliyin nail olunmasından
bilavsitə asılıdır.
İnternet
üzərindən yayımlanan informasiya axınında neqativ
hallarla, müharibə, zorakılıq, təcavüz, müxtəlif
növ cinayətlərlə bağlı məlumatların
geniş yer alması, sosial şəbəkələrdə
qeyri-etik, əxlaqdan uzaq görüntülərə, söz və
ifadələrə yol verilməsi, dünya televiziya efirinin xəbərlər
blokunda terror hadisələri, təbii fəlakətlər,
texnogen qəzalar barədə məlumatların
üstünlük təşkil etməsi, şou
proqramlarında lokal məişət problemlərinin geniş
tamaşaçı auditoriyasında qabardılması, bazar
anlayışlarının cəmiyyətin təkcə
iqtisadi həyatına deyil, həm də ictmai, sosial və mədəni
həyatına geniş şəkildə siyarət etməsi gənc
nəslin şüurunda daim saysız-hesabsız risklərlə,
təhlükələrlə üzləşəcəkləri
barədə yanlış təsəvvür yaratmaqla onun
sosiallaşması prosesinə mənfi təsir göstərir.
Yeganə
çıxış yolu təlim-tərbiyə sistemi ilə
sosiallaşma sistemi arasında qarşılıqlı təsirin
mütənasibliyinə və harmoniyasına nail olmaqdır.
İdeoloji tərbiyə milli təhlükəsizliyin təmin
olunmasında da xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Müasir
dünya birliyi müxtəlif forma və məzmunlu qlobal
çağırışlar və təhlükələrlə
üzləşir. Bəşər təcrübəsində
siyasi sabitliyin qorunması və möhkəmlənməsi,
daxili münaqişələrin qarşısının
alınması mexanizmləri kifayət qədər işlənib
hazırlnmış və müəyyən dərəcədə
uğurla tətbiq edilmişdir. Buna
baxmayaraq, sabitliyin pozulmasına səbəb olan amillər –
milli təhlükəsizliyə daxili və xarici təhdidlər
müasir siyasi sistemlərə daim təsir göstərməkdədir.
Təhlükəli qlobal
çağırışlara və təhdidlərə
yalnız ideoloji baxımdan möhkəm cəmiyyət sinə
gərə bilər. Yalnız mənəvi
və ideoloji baxımdan güclü şəxsiyyət
ekstremizm və terrorizm kimi ideoloji cərəyanların təsiri
altına düşməyə bilər ki, bu da gənc nəslin
ideoloji tərbiyəsi diqqət mərkəzində olan cəmiyyətdə
mümkündür.
Müasir
dövrdə ideoloji tərbiyə problemini aktuallaşdıran
əsas amillər aşağıdakılardan ibarət ola bilər:
- təhsil
islahatları nəticəsində yeni sosial-pedaqoji mühitin
yaranması;
- ənənəvi
dəyərlər sistemində və gənc nəslin
sosiallaşması mexanizmində yeniliklərin meydana gəlməsi;
- mövcud sosial
reallıqların cəmiyyətin şəxsiyyət
qarşısında yeni tələblər sistemi irəli
sürməsi;
- xarici qüvvələrin
gənclərə milli təfəkkürdən uzaq qərb dəyərlərinin
aşılanması istiqamətində artan fəallığı;
- bir sıra
hallarda təhsilə, təlim prosesinə ayrılan diqqətin
tərbiyə işinə göstərilən diqqət və
qayğı ilə müqayisədə üstünlük təşkil
etməsi və s.
Məqsədyönlü ideoloji tərbiyə gənclərdə
dünyagörüşünün və mənəvi dəyərlərin
aşılanması, onlara öz xalqının tarixi irsi və
yaradıcı əməyinə düzgün münasibətin
formalaşması ilə bağlı fəaliyyətin əhəmiyyətini
və səmərəliliyini yüksəldir.
Müasir
dövrümüzdə yeniyetmə və gənclərdə
xalqımızın tarixinə və mədəniyyətinə
düzgün münasibət formalaşmaqdadır, onların
üzv olduqları vətəndaş cəmiyyəti ölkənin
azadlığı və dövlətin müstəqilliyi,
humanizm və həmrəylik, tolerantlıq və milli
barışıq, ailə institutu və konfessional ənənələrə
hörmət, vətənpərvərlik kimi ümumi dəyərlər
ətrafında birləşməkdədir.
Xalqımızın
Ümummilli lideri Heydər Əliyevin banisi olduğu qüdrətli
milli məfkurə - azərbaycançılıq
ideologiyası - bu gün hər bir vətəndaşımızın
dövlətçilik düşüncəsinin əsasını
təşkil edən milli, mənəvi, mədəni, ədəbi,
tarixi, siyasi, iqtisadi dəyərlər sisteminin ümumiləşdirilmiş
məcmusu kimi Azərbaycan reallığında bərqərar
olmuşdur və Ulu Öndərin layiqli siyasi varisi Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev tərəfindən
uğurla inkişaf etdirilir və möhkəmləndirilir.
“Müstəqil Azərbaycan dövlətinin əsas
ideyası azərbaycançılıqdır. Hər bir azərbaycanlı
öz milli mənsubiyyətinə görə qürur hissi
keçirməlidir və biz azərbaycançılığı
- Azərbaycan dilini, mədəniyyətini, milli-mənəvi
dəyərlərini, adət-ənənələrini
yaşatmalıyıq”, - deyən Heydər Əliyev
dühası azərbaycançılığı milli
ideologiyaya çevirməklə cəmiyyətin həmrəylik
və bütövlüyünə, mənəvi birliyinə
nail olmuşdur.
Ümummilli
baxışlar sistemi kimi formalaşmış, milli dövlət
maraqlarını önə çəkmiş, ölkənin
iqtisadi, social və mədəni inkişaf mərhələsinə
qədəm qoymasını təmin etmiş azərbaycançılıq
məfkurəsi cəmiyyətdə insan fəaliyyətinin mənəvi
əsaslarını və istiqamətlərini müəyyənləşdirməklə
yönləndirici, siyasi fəaliyyəti stimullaşdırmaqla
səfərbəredici, milli həmrəyliyi təmin etməklə
birləşdirici, ümumbəşəri və milli-mənəvi
dəyərlərə önəm verməklə maarifləndirici
funksiyalara malikdir. Azərbaycançılıq
ideologiyasının mühüm xüsusiyyətlərindən
biri də onun tərbiyəedici funksiyaya malik olmasıdır
ki, bu da ilk növbədə gənc nəslin
formalaşması prosesində mühüm əhəmiyyət
kəsb edir.
Cəmiyyətdə bərqərar olmuş bir dəyər
kimi mənimsənilən, Azərbaycanın milli və
dövlət maraqlarına cavab verən, milli-mənəvi
identikliyi təmin edən azərbaycançılıq
ideologiyası milləti, xalqı, dövləti qəlbən
sevməyi, onun naminə yorulmadan çalışmağı
bütün mahiyyəti ilə təşviq edir. Xalqın milli
varlığını ifadə edən rəmzlərə, adət-ənənələrə,
ali mənəvi dəyərlərə
yüksək sədaqət, ana dilinə məhəbbət, bəşəri
ideallara hörmət azərbaycançılığın
milli mahiyyətini açmaqla yanaşı, onun humanist səciyyə
daşıdığını göstərir.
Azərbaycançılıq məfkurəsi ilə
bağlı bilgilərin gənc nəslə
aşılanması isə ideoloji tərbiyə sahəsində
mühüm əhəmiyyət kəsb edən məsələlərdən
biridir.
Böyüməkdə
olan nəslin ilkin sosiallaşmasının ailə, daha sonralar
orta və ali təhsil ocaqları çərçivəsində
baş verdiyi, yeniyetmə və gənclərin ölkə vətəndaşı
kimi tərbiyə olunmasında təhsil müəssisələrinin
mühüm rol oynadığı bəlli olduğu halda gənclərin
əxlaqi, mənəvi və ideolooji tərbiyəsində Azərbaycan
dili və ədəbiyyatının, ölkə tarixi və mədəniyyətinin
tədrisi keyfiyyətinin yüksəldilməsi xüsusi diqqət
mərkəzində olmalıdır.
Azərbaycançılıq ideologiyasına əsaslanan
yeni tərbiyə konsepsiyasının təkmilləşdirilməsi
işinə təhsil işçiləri, təlim-tərbiyə
sahəsində çalışan mütəxəssislərlə
yanaşı, filosoflar, sosioloqlar, mədəniyyətşünaslar
və psixoloqlar da fəal şəkildə cəlb
olunmalıdırlar.
Təlim
və tərbiyə “Nə öyrədilməli və nə tərbiyə
olunmalıdır?”, “Nə cür öyrətməli və nə
cür tərbiyələndirməliyik?”, “Kim öyrətməli
və kim tərbiyə etməlidir?” kimi
sualları cavablandıra bilən ideologiyanın
mövcudluğunu tələb edir. Söhbət əsla
müstəqillik bərpa olunanadək cəmiyyətə hakim
kəsilmiş kommunist ideologiyasına oxşar siyasi
ideologiyadan getmir: demokratik dövlət quruculuğunu gerçəkləşdirən
Azərbaycanda dünyaya sinfi mübarizə qanunları
prizmasından birtərəfli baxış qeyri-mümkün
olduğu qədər yolverilməzdir. Gənc nəslə
aşılanan azərbaycançılıq ideologiyası rəsmi
olaraq ümummilli statusa malik olan, cəmiyyətin bütün
üzvləri tərəfindən qəbul edilən, cəmiyyət
və dövlətin inteqrasiyası və
bütövlüyünün təməli, gələcək
inkişafın əsas istiqamətləri kimi qanunla qorunan
sosial dəyərlər sistemidir.
Ali məktəblərdə dini bilgilərin əsaslarına
dair fənnin tədris edilməsi ilə bağlı təşəbbüs
müsbət həllini tapdığı halda orta təhsil
müəssisələrinin yuxarı sinif şagirdlərinə
və universitet tələbələrinə niyə də azərbaycançılıq
məfkurəsiini özündə ehtiva edən xüsusi bir fənnin
tədrisi barədə düşünməyək?!
Azərbaycançılıq
ideologiyasının xalqımızın tarixən
tapındığı mütərəqqi ənənələri
gələcək nəsillərə ötürən mənəvi
körpü olduğunu etiraf ediriksə, bu ideologiya ilə
bağlı anlayışların təhsil alan
yeniyetmə və gənclərə xüsusi tədris fənni
çərçivəsində təqdim edilməsi ilə
bağlı problemlərin müzakirəsi məqsədəuyğun
hesab edilə bilər.
İdeoloji tərbiyə ümumilikdə tərbiyə
işinin məzmununun əsasını təşkil edir və
gənclərin vətənpərvərlik ruhunda tərbiyə
olunmasına, dövlətə və xalqa sadiq vətəndaş
kimi formalaşmasına xidmət göstərir. Unutmayaq ki, ideoloji tərbiyə nəticəsində
təşəkkül tapan ictimi-siyasi şüur hər bir gəncin
mənəvi mövqeyini möhkəmləndirir, öz
baxışlarını düzgün və əsaslı
şəkildə ifadə etməkdə, yad ideologiyaya
qarşı barışmaz mövqe tutmaqda, yaşına və
maraqlarına uyğun fəaliyyət sahələrində
ictimai-siyasi fəallıq nümayiş etdirməkdə
köməklik göstərir.
Oktay SƏMƏDOV
Pedaqogika üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2019.- 21 avqust.- S.7.