"Pikkolo" təqdim
edir...
İtaliya
teatr məkanına iddiasız yaradıcılıq truppası
kimi daxil olan "Pikkolo" sonralar öz yaradıcılıq
ambisiyasını əsaslandırıb bir ölkənin səhnə
sənəti ənənələrinin yeni dövrdəki dəbinin
müəllifi olmaq səlahiyyəti qazanmağa nail oldu.
Ötən illər ərzində C.Strellerin, sonralar
L.Ronkoninin bədii axtarışlarının ən münbit ərazisinə
çevrilən "Pikkolo", prinsipcə yeni estetik meyarlara
söykənən, üslub və metod, ifadə vasitələri
baxımdan fərqli poetika təqdim etməklə bir neçə
illər ərzində "kiçik" olsa da, dam dolusu
parlaqlığını beynəlxalq teatr aləminə bəyan
etməyi bacardı. Yəni dünyanın çoxcəhətli
səhnə sənətinin yüzillik ənənələrə
sahib olan məşhur teatrları içərisinə daxil
olan "Pikkolo" (diplomatik dildə desək)
"tanındı", ön sıralarda ona yer verildi.
Ayrı-ayrı teatrların fəaliyyət tarixindən
bəlli olduğu kimi, illər ötdükcə təbii
proseslər səbəbilə nəsillərin dəyişməsi
bəzən yaradıcılıq vüsətinə, bədii
istiqamətə, estetik üslublara öz təsirini göstərir. Bu, istənilən
teatrın həyat fəaliyyətində baş verir və
qaçılmaz olan həmin proses bir sıra hallarda
acınacaqlı nəticələrə aparır. Belə ki, məhz nəsillərin dəyişməsi
ilə qabaqcıl ənənələrlə əlaqə
qırılır, yeni sayılan metodların yarıtmaz tətbiqi
teatrı öz sənət qayəsindən, onillərlə
qazandığı yaradıcılıq özəlliyindən
ayrı salır. Belə inzibati, təşkilati,
eləcə də estetik sarsıntılar teatrın canlı
yaradıcılıq təbiətini pozaraq, uzun müddət
onu estetik bərpa təşəbbüslərinə məhkum
edir.
Qeyd etmək xoşdur ki, "Pikkolo" teatrı
C.Streller, L.Ronkoni kimi liderlərini, bir sıra aparıcı
aktyorlarını itirdikdən sonra belə öz sənət
simasını, yaradıcılıq özünəməxsusluğunu,
Avropa teatr aləmindəki yerini və nüfuzunu qoruya bildi. Odur ki,
teatrın yeni səhnə işlərindən olan
"Elvira" tamaşası "Pikkolo"ya olan
marağı, oyun-ifa estetikasında ənənəyə sədaqət
prinsiplərinin bərqərar olduğuna inamı
artırdı.
Brijit Jakın müəllifi olduğu "Elvira"
tamaşası Toni Servillonun quruluşunda olduqca maraqlı ədəbi-bədii
məzmuna malik olmaqla yanaşı, "teatr içində
teatr" estetikasındakı təqdimatla xüsusi diqqət
çəkir.
Amma sözügedən tamaşanı maraqlı edən təkcə
bu deyil, başqa az əhəmiyyətli
olmayan cəhətləri də qeyd etmək yerinə
düşərdi. Belə ki, tamaşanın ədəbi əsası
Lui Juvenin "Molyer və klassik komediya" kitabı olsa da,
kinematoqrafiya sahəsindəki uğurları ilə tanınan
T.Servillonun rejissor təxəyyülü onun səhnə sənətindəki
istedadının açılmasında, rejissor
dramaturgiyasının ən fəal və praktiki şəkildə
ifadə edilməsində özünü bariz göstərdi.
Ən maraqlı olan isə bu rejissorun öz
tamaşasında baş rolun ifaçısı kimi
çıxış etməsi hesab edilə bilər.
Tamaşanın ədəbi materialının rejissorun
iradəsi ilə bədii səhnə maddiləşməsində
teatr həyatı, məşq prosesi başlıca təqdimat
şərti kimi götürülür. Burada
rejissor-aktyor münasibətləri, yaradıcı insanların
həyat, güzəran, mənəvi dəyərlərlə
bağlı mövqeləri sırf sənət məsələləri
şəklində verilsə də, bunların rejissorun əsas
etibarilə yardımçı mətləblər kimi
maraqlandırdığı diqqət çəkir. Çünki bədii səhnə
axtarışları nə qədər üzüntülü
olsa da, aktyorların bədii ifadə vasitələri üzərindəki
işlərinin çox zaman uğursuz cəhdlərinin
özü belə tamaşanın əsas ideya-estetik hədəfinin
ayrı-ayrı işarələri təsiri
bağışlayır. Yəni T.Servillo
teatr həyatının adi günlərinin xronikasında gələcək
günlərdə baş verəcək hadisəni sanki pərdələməyə,
tamaşaçıdan gizlətməyə
çalışır, məqamı çatanda
partladacağı bədii fikir bombası kimi sonraya
saxlayır. Bax, həmin fantom niyyətə
doğru irəliləyən səhnə hadisələri
tamaşaçıda bir narahatlıq, baş verəcəklərin
təhlükəsi hissini yaradır. Və bu hiss aramla,
intuitiv duyğularla yaşanır.
Pyesin
müəllifi Brijit Jakın teatrın gündəlik iş həyatını,
Molyerin "Don Juan" pyesinin məşq prosesini qələmə
alması sanki göydəndüşmə fürsət kimi
rejissorun əl-qolunu açıb və o,
bu fürsəti fövtə vermədən əfsanəvi Lui
Juvenin rejissor metodunu aktyorla iş prinsipinin pedaqoji, eyni zamanda,
psixoloji ünsiyyət şərtini qabardır. Əslinə
qalsa, Brijit Jakın yazdığı "Elvira Juve 40"
pyesi əsasında hələ ötən əsrin 80-ci illərinin
sonunda Strasburqun milli teatrının səhnəsində
oynanılan bu tamaşa Lui Juvenin fransız nəşriyyatı
"Qallimar" tərəfindən nəşr edilən
"Molyer və klassik komediya" kitabı əsasında ərsəyə
gəlmişdir. Bir az əvvəlki dövrlərə getsək,
yuxarıda qeyd edilənlərə onu da əlavə etmək
olar ki, Brijit Jakın pyesinin süjet xəttində yer alan
hadisələr Lui Juvenin sənət görüşlərini,
eləcə də Paris Milli Konservatoriyasında 1930-1940-cı
illərdəki pedaqoji fəaliyyəti dövründə
etdiyi 7 məşqdən ibarət olan dərs prosesini ehtiva
edir. Belə ki, Lui Juve Molyerin "Don Juan"
pyesinin dördüncü pərdəsindəki Donna
Elviranın sevgilisi Don Juanla vidalaşması səhnəsini
III kurs tələbəsi Klaudio ilə məşq edir. Və məhz məşq daxilində L.Juvenin estetik
baxışları, sənət mövqeyi,
yaradıcılıq meyarları bədii şərtlər və
ifa prinsipləri sayəsində bəyan edilir.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, quruluşçu rejissor burada
həmin o L.Juveni oynamaqla, əslində, öz peşə
mexanizmini işə salmaqla, müəyyən mənada,
teatrallar üçün müqayisə örnəyi
nümayiş etdirir. Belə ki, çağdaş rejissor sənəti
ilə müqayisədə, müəyyən mənada,
konservativ təsir bağışlayan L.Juvenin sənət
baxışları quruluşçu rejissorun təqdimatında
sanki bir daha sınağa çəkilir.
L.Juvenin estetik görüşləri teatr sənətinin
əsl mahiyyəti, onun funksional sirayət qüdrəti
baxımından cəmiyyət həyatını zənginləşdirmək
missiyası güzəşt tanımayan mövqeyə
bağlı idi. O, Stanislavskinin metodolojisini, eləcə də nəzəri
fikirlərini qismən qəbul etsə də, onun "əgər
ki mən" şərtinə fərqli münasibət bəsləyirdi.
L.Juveyə görə, aktyor öz "mən"ini
bir kənara qoyub səndən fərqli olan obrazın
içində qərq olmaq, onun dünyasında itmək və
dürüst müəyyən edilmiş bədii vasitələrlə
yol tapıb irəliləmək prosesi yaşamalıdır.
Bu, həmin o imkandır ki, aktyor ifa etdiyi
canlı bədii personajdan özünün nə ilə fərqləndiyini
dərk edə bilsin. Onun fikrincə, bu
zaman aktyorun şəxsiyyəti öz-özünü duruldub,
yaxşılaşa bilir və əslində, teatr sənətinin
sənətçiyə və tamaşaçıya
yaxşılardan olmaq həqiqətini dərk etdirməsi ilə
mənalıdır.
Tamaşanın
quruluşçu rejissoru Toni Servillo konkret ədəbi material
üzərində L.Juvenin aktyorla iş metodunu, onun mətni təhlil
etmək, onu aktyorun ifa arsenalına çevirmək, bu zaman bədii
obrazın həyat şərtlərini səhnə
yaradıcılığı mətni ilə
uzlaşdırmaq, "gözlənilməz, heyrətləndirici,
möcüzəli" sənət əsərinə
çevirmək niyyətini epizoddan epizoda nümayiş
etdirir. L.Juvenin sənətkar mövqeyinə tam
həmrəyliyini gizlətməyən T.Servillo da o fikirdədir
ki, aktyor şəxsiyyəti özündə olan
qüsurları dərk etdikcə müştəbehliyinə
qalib gəlib saflaşır, ona tapşırılan azman
obrazlar qarşısında fərdi kiçikliyini hər dəfə
anladıqca daxili təkmilləşmə əldə edir, sadəliyi
ilə ucalır. İfa edəcəyi
obrazla təkbətək qalan aktyor köməksizliyi ilə
yaradıcılıq labirintlərində azıb, acizliyi ilə
mübarizə apardıqca öz eqosuna qalib gəlir, teatr
möcüzəsini yaratmağa qadir olur. Bunu
bacarmaq çətindir, amma yalnız istedadının
gücüylə sənət pilləsində qalxmanın
başqa yolu yoxdur fikri L.Juve üçün bütün həyatı
boyu dəfələrlə təsdiqlənmiş həqiqətdir.
Odur ki, L.Juve rolunda quruluş verdiyi tamaşada səhnəyə
çıxan T.Servillo aktrisa Klaudio ilə Elvira obrazını
işlədiyi məqamlarda məhz yuxarıda bəzi prinsiplərini
qeyd etdiyimiz metodu tətbiq edir. Bu zaman istər
Klaudionun Don Juanla səhnəsi, istərsə də onun
monoloqu yerində rejissor obrazların əməl xətlərini
ifadə edəcək qarşılıqlı münasibətlərindən
daha vacib hesab etdiyi ədəbi mətnə xüsusi diqqət
ayırır. Burada Molyerin məşhur qəhrəmanlarının
xarakterlərinin açılmasında mətnin rolunu qabardan
rejissor onu işarələr sistemi olaraq dəyərləndirir,
aktyorların "yaradıcılıq sobasını
alovlandırmaq üçün odun kimi" (L.Juve) məhz mətndən
ustalıqla istifadə edir. Burada L.Juve - T.Servillo mətni
hərf-hərf öyrənməklə Klaudionun Donna
Elviranın səhnə ovqatını dərk etməyə
yönəldir. Həmin səhnə təhlili zamanı
ovqatın yaratdığı sözü deyil, sözün
yaratdığı ovqatı əldə etməyə cəhd
edir ki, çox sonralar bəzi teatr xadimlərinin sözü
oynamağın mümkünsüzlüyü (A.Efros,
Y.Lyubimov, Y.Qrotovski) mövqeyi eşidildi. Bizim
günlərdə isə sözün ümumiyyətlə, səhnədəki
hegemonluğunun aradan qaldırılması zəruriliyi barədə
iddialar səsləndirildi. Amma biz indiki
halda L.Juvenin "Elvira Juve 40" tamaşasında T.Servillo tərəfindən
təqdim edilən teatr baxışlarını nəzərdən
keçiririk.
Qəribədir
ki, müəyyən mənada, sırf teatral mətləbləri
qabardıb, bədii yaradıcılıq məsələlərini,
o cümlədən, səhnə-oyun şərtlərini ifadə
edən, prosesin yuxarıda qeyd etdiyimiz sənət aspektlərini
aşkarlayan, estetik dünyagörüş cəhətlərini aşan tamaşa eyni zamanda,
sıravi tamaşaçı auditoriyası üçün də
maraqlı ola bilir, seyrçiləri darıxdırmır. İlk baxışdakı təəssüratları
dəyərləndirsək, L.Juvenin səhnə işinin
pedaqoji xüsusiyyətlərini geniş auditoriyaya təqdim
etməyin nə mənası var sualı adamı təngə
gətirir. Amma tamaşa səhnə-səhnə
davam etdikcə səbəblər aydınlaşır və
quruluşçu rejissorun ideya-bədii niyyəti
anlaşılır.
Tamaşanın quruluşçu rejissoru Toni Servillonun
kifayət qədər mahir olduğunu bildiyimiz
üçün onun sadə olmayan bədii niyyətinin ifadə
edilməsinə yönələn tamaşaçı da
çoxqatlı mündəricəyə malikdir. Söz yox ki,
burada L.Juvenin estetik baxışları, xüsusilə aktyor
yaradıcılığının təbiətinə
münasibəti T.Servillonu ruhlandıran səbəb kimi önəmlidir.
Amma bunun səhnədən nəzəri müddəalar kimi səslənməsi
məqsəd ola bilməzdi. Odur ki,
T.Servillo aktyorla iş prosesində (Donna Elvira ilə Don
Juanın görüş səhnəsi) aktyor şəxsiyyəti,
onun öz sənətinə və yaradıcılıq
özünüifadəsinə münasibəti oyun içində
oyunla söylənilir, oynanılır.
Bu gün dünya teatrında ənənəvi
dramaturgiyanın sıxışdırılması, səhnə
məntiqinə heç zaman olmadığı qədər
xor baxılması, ilk növbədə, L.Juvenin və onun
mövqeyinə ikiəlli tərəfdar olan T.Servillonun
etirazı kimi də qəbul edilə bilər. Bu yerdə
önəmli olan budur ki, T.Servillo dramaturji mətndə
müşahidə edilən laqeydliyə, etirazını elə
teatrın səhnəsindən, özünün
yaradıcılıq dəzgahının arxasından,
professional tribunadan bildirir.
Müəyyən mənada, İtaliya teatr həyatının
sənət qovşağının dünəni ilə bu
gününün arasında duran T.Servillo gördüyü
işi özünün şərəf məsələsi
hesab etdiyini açıq söyləyir. Onun fikrincə,
"aktyor sənəti son dövrdə bəsitləşdirilib,
hətta vulqarlaşdırılıb. Bu sənət
sahiblərinin işi özünü bəyəndirmək cəhdi
kimi bayağılaşdırılıb. Aktyorun
şəxsi mədəniyyət, intizam, təhlil etmək
bacarığı olmalıdır. Təəssüf
ki, bügünkü teatr sənətində bu məsələyə
dəyər verilməməsi müşahidə edilir".
Bu mövqe ilə razılaşmamaq çətindir,
amma onun L.Juvenin görüşləri üzərində
qurulduğunu da qeyd etmək lazım gəlir. Belə ki,
aktyorun öz "mən"ini təkmilləşdirməsini
mühüm edən L.Juve onlara "siz düşüncənizin
işığı ilə kim olduğunuzu
və nə ilə məşğul olduğunuzu dərk edəndə
nəyi isə öyrənəcəksiniz" deyirdi. Bu, bəzi
sənətçilərin, az qala,
unutduqları həqiqətin, yəni fərdi həyatını
və səhnə obrazının həyatını
yaşamağın arasındakı əlaqə gözə
görünməsə də, mövcuddur kimi yüzillərlə
təsdiqini tapmış həqiqətin böyük teatr
ustadının dilində səslənməsidir. Buna qulaq asmayıb, əhəmiyyət verməyən
"böyük istedadlar" teatr sənətinin tarixində
kiçik durğu işarələri şəklində yer
alırlar.
Tamaşa
boyu elə təəssürat yaranır ki, quruluşçu
rejissor T.Servillo Tirso de Molinanın, Jan Batist Molyerin, Lesi
Ukrainkanın, yaxud Maks Frişin yox, məhz Lui Juvenin
"Molyer və klassik komediya" kitabını
başlıca ədəbi-bədii, nəzəri-sənət
məxəzi olaraq götürüb, ondan bəhrələnməyə
üstünlük verib, öz fikrinə ustad teatr xadiminin
özündən razılıq almışdır.
Çünki tamaşadakı məşq səhnəsində
Stanislavskinin "aktyorun rol üzərindəki işi",
"təklif edilmiş şəraitdə ehtirasların
doğruluğu, hisslərin həqiqətəbənzərliyi",
eləcə də "mətn" və "söz əməli"
təlimləri L.Juvenin sənət meyarları ilə
uzlaşma nöqtəsində T.Servillo üçün
partitura misalında qəbul edilir. Bu ortaq sənət
düşüncəsindən ərsəyə gələn
tamaşada, heç şübhəsiz ki, aktyorların ikili
oyun tərzi də xüsusi qeyd edilməlidir. Belə ki, aktrisa Petra Valintini həm Klaudionu, eyni
zamanda, Klaudionun məşq etdiyi Donna Elvira obrazını ifa
etməli idi. Bunu, yəni bir səhnədə,
bir məkanda (zaman-məkan daxilində) iki tamamilə fərqli
səhnə obrazını yaratmağın mürəkkəbliyini,
ifanın məharət dərəcəsini
söyləməyə söz tapmaq çətindir. Əslində, eyni fikirləri Lui Juve rolunun
ifaçısı Françesko Marino, Leon-Sqanarel
rollarının ifaçısı Davide Çirri barəsində
də tam haqla söyləmək olar.
Donna Elvira-Don Juan dialoqunun işlənməsi səhnəsinə tamaşanın zaman müddətinin böyük bir hissəsini ayıran quruluşçu rejissor aktyorların nəfəs məşğələsindən başlamış durğu işarələrinə, bir sözdən keçib yanıltmaca çevrilən söz birləşmələrinə qədər və elə həmin məqamdaca plastik ifadəliliyə amansız tələbkarlıqla yanaşıb, istədiyi səhnə vəziyyətini onlardan almağa nail olur. Bu zaman rejissor L.Juvenin əvvəldə qeyd etdiyimiz yeddi dərsində işlətdiyi ifadələrdən, pedaqoji tələblərdən ustalıqla istifadə edir.
Tamaşanın sonluğunun, az
qala, novellasayağı şəkildə həll edilməsi də
çox təsirlidir. Əgər yuxarıdakı səhnələrdə
aktyorlara səhnə oyununun başlanğıc şərti
olaraq mətni təhlil edib mənimsəmək,
özünü unudub obrazın "mən"inə hopmaq,
beləliklə, bu sənətin füsunkar metomorfozasını təmin edib, L.Juvenin təbirincə
desək, "ilahi kimya fenomeni" təqdim etmək işi
tapşırılırdısa, tamaşanın finalı
teatrdan kənardakı bayaqdan unudulub nəzərə
alınmayan zamanın yaradıcılığa amansız
müdaxiləsi hadisəsi baş verir. Ömür qısa, sənət
daimi olsa da, zaman və onun amansız gerçəyi, hər
şeyi, o cümlədən, gözəl olanı belə
acımadan darmadağın etməyə qadirdir. Belə ki,
rejissor bayaqdan yaradıcılıq eyforiyasına qərq etdiyi
tamaşaçıları silkələyib, teatrın
divarlarından kənardakı gerçəyi
xatırladır. Burada sənətin ecazı ilə
yaradılan idilliya bitir, çünki sən demə, ötən
əsrin 30-cu illərindəyik, İtaliya qara köynəkdədir,
faşizm getdikcə daha müdhiş addımlarla irəliləyir.
Bir anda hər şey donur, hər kəs süstləşir, ən
çox da Klaudio. Komediya bitmiş, faciə
başlamışdır yəhudi qızı Klaudio
üçün...
İsrafil
İSRAFİLOV
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, sənətşünaslıq üzrə elmlər
doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2019.-
4 dekabr.- S.20;21.