Yazıçı kimi ölümsüz,
şəxsiyyət kimi əvəzsiz
XALQ
YAZIÇISI, GÖRKƏMLİ ƏDİB VƏ PEDAQOQ
İSMAYIL ŞIXLI İLƏ BAĞLI XATİRƏLƏR
YADDAŞIMA ÖMÜRLÜK HƏKK OLUNUB
(Əvvəli ötən sayımızda)
İlk məşğələlərdən təxminən
40-45 gün keçirdi. İsmayıl müəllim auditoriyaya girən kimi dərhal
da bir elan verdi: - Uşaqlar, - dedi, -
yazıçıların Natəvan adına klubunda ədəbi
yaradıcılıq məsələlərinə həsr
olunmuş iki günlük müşavirə var. Mən öz
dərsimdən icazə verirəm, hesab edin ki, o biri dərslərdən
də icazəlisiniz (Bunu ancaq dekan deyə bilərdi). Kim istəyir, durub gedə bilər. Tədbirdə Səməd Vurğun da iştirak edəcək.
20 nəfərə yaxın tələbə auditoriyadan
çıxıb ünvana yollandıq. Maraqlı tədbir
idi. Məruzə və
çıxışları dinlədik. Poeziya
haqqında B.Vahabzadənin düşüncələri maraqla
qarşılandı. İntizarda idik, hamımız Səməd
Vurğunu görməyə can atırdıq. Beləcə,
tədbirin sonunadək o, gəlmədi.
Tədbirin ikinci günü yığıncağın
başlanmasından 5-6 dəqiqə keçmiş S.Vurğun
zala girdi. Biləsiniz, necə böyük sevinc, fərəhlə
qarşıladıq bu anı. Əynində
qismən açıq qəhvəyi rəngli kostyum vardı.
Yaxasında Stalin mükafatı
laureatının iki medalı. Çıxışlar,
söhbətlər davam etdi. Bəziləri
kəskin və bir növ, qərəzli idi. Hətta Yazıçılar İttifaqını
qeyri-obyektivlikdə ittiham edənlər də oldu. Bu baxımdan, yadımda qalıb, şair İbrahim
İbrahimovun iradları (sonralar İbrahim Kəbirli oldu) xeyli
sərt səsləndi.
Müşavirəni Səməd Vurğun
yekunlaşdırdı. Son dərəcə sərbəst, təmkinlə,
obyektiv, ölçülü-biçili danışdı.
Tənqidi fikirlərə münasibət bildirdi, onlardan bəzilərinin
qərəzdən irəli gəldiyini dedi. Heç
kimdən səs çıxmadı, deməli, hamı bu
ümumiləşmiş fikiri qəbul edirdi, şairlə
hesablaşırdı. Sonda S.Vurğun
şeirimizin inkişaf tarixindən söhbət saldı, sərbəst
şeiri o qədər də təqdir etmədiyini bildirdi.
Müşavirədən sonra Səməd Vurğun Osman
Sarıvəlli ilə yan-yana birinci mərtəbəyə
endilər, paltar asılandan makentoş və panamalarını
götürüb geyindilər. O vaxt Çin istehsalı olan bu
geyimlər şairlərə gözəl yaraşırdı.
Natəvan klubundan çıxıb Bülbül prospekti
(Kirov) ilə Nizami kinoteatrına tərəf döndülər. Biz isə heyran-heyran
onların arxasınca xeyli irəliləyib yolumuzu dəyişdik...
Unudulmaz bu səhnənin hər birimizə bəxş
etdiyi sevinc və fərəh hissini unuda bilmərəm. "Səbəbkarı"
isə gözəl müəllimiz, xeyirxah ziyalı
İsmayıl Şıxlı idi. Böyük
minnətdarlıq, təşəkkür sözləri də
onun ünvanına deyildi. Ruhu şad olsun, qədirbilən
böyük yazıçının!
Başlanğıcını belə bir xeyirxah təşəbbüsdən
götürən ədəbi-bədii tədbirlərin daimi
iştirakçısına çevrilmək sonralar hər
birimizin həyatına möhkəmcə daxil oldu. Bir qədər
keçmiş Səməd Vurğunun anadan olmasının 50
illik təntənələri, sonra da Füzulinin 400 illik
yubileyi, digər tədbirlər başladı. Son
dərəcə maraqlı, gözəl tədbirlər
keçirildi. Elmlər Akademiyasında, "İsmailiyyə"
binasında tədbirin sonunda böyük sənətkar, xalq
artisti Ələsgər Ələkbərovun ifasında
"Otellonun monoloqu", tanınmış ifaçı,
qarmonçalan Teyyub Dəmirovun "Bayatı
Şiraz"ı indi də qulaqlarda səslənir...
S.Vurğunun yubileyi ilə əlaqədar
çoxsaylı tədbirlər davam edirdi. Ali məktəblərdə,
mədəniyyət ocaqlarında, elmi təşkilatlarda
tez-tez baş tutan tədbirlərdə vaxt tapdıqca
iştirakçıya çevrilirdik. Görüşlərin
mərkəzində isə demək olar ki, daha çox bizim
institut dururdu. Yadımdadır, növbəti tədbirlərin
birində bu ali məktəbin rektoru, tarixçi alim Mehdixan Vəkilov
çox hərarətli bir bioqrafik çıxış etdi,
Səməd Vurğunun uşaqlıq dövrü, yeniyetməliyi,
talantı, gözəl insani keyfiyyətləri ilə
bağlı yeni və dəyərli epizodlar söylədi. Sonradan bu çıxış şairin 6 cildlik əsərləri
külliyyatının akademik nəşrində yer aldı,
S.Vurğunun tərcümeyi-halı baxımından mükəmməl
mənbə kimi dəyərləndirildi.
Fikir verin, İsmayıl müəllimin təkcə bir
istək və təşəbbüsünün nəticəsi
gənclər arasında oxumağa, öyrənməyə,
yeni şəxsiyyətlərlə görüşməyə
necə dərin maraq yaratmışdı. Hər birimiz
bu vacib tədbirlərin iştirakçısı olmaqla
böyük mənəvi dəyərləri müşahidə
edir, vacib keyfiyyətlərə yiyələnirdik. Hələ
mən ondan söhbət açmıram ki, şairin yubiley tədbirləri
dövründə bizim əksəriyyətimiz sovet ədəbiyyatı
deyilən mühüm xəzinənin "üzdə gedən"
əsas simalarını görmüş,
çıxışlarını dinləmiş, ədəbiyyat
və mədəniyyətimizə bəslənilən
böyük marağa heyran olmuşduq. Yaxşı
yadımdadır, orta nəktəbdə müəllim işləyərkən
yeri gəldikcə bu korifey sənətkarlardan, dünya
şöhrətli bədii söz ustalarından, onların fərdi
yaradıcılıq xüsusiyyətlərindən, şəxsiyyətlərindən
söz açanda bəzən uşaqlar arasında
"pıçapıç" da baş verdi:
Görəsən, müəllim bunları hardan bilir?!
Yazıçı İsmayıl Şıxlı
fenomeninin cazibə qüvvəsi sanki hər birimizi
ağuşuna alıb hünər meydanına, elmə, təhsilə,
mədəniyyətə dərindən yiyələnməyə
səsləyərdi. Bunun nəticəsi idi ki, 50 nəfərdən
(əslində, 46 nəfərdən) ibarət iki qrupun
uşaqları tez bir zamanda müəllimlə bərk
isinişdik bir növü, qaynayıb qarışdıq.
Elə bil qəbul dövrünün iki
imtahanı (yazılı və şifahi) müəllim-tələbə
arasındakı "baryer"i silib-süpürüb
çölə atmışdı. Onun hər
bir sözünü, tapşırığını, göstərişini
hamımız qanun, dəyərli aforizm kimi qəbul edir, şəxsiyyətinə
baş əyirdik. Hər bir tələbə
ciddi-cəhdlə çalışır, gecəni
gündüzə qatırdı ki, proqram materiallarını,
İsmayıl müəllimin tövsiyə etdiyi əlavə ədəbiyyatı
vaxtında oxuyub imtahana yaxşı hazırlaşaq.
Ancaq kitab az idi, ədəbiyyat
çatışmırdı. Qıt tapılan
kitablar içərisində V.Hüqonun "Səfillər"
romanı da var idi. Öyrəndik ki, 1932-1936-cı illərdə
roman kiçik kitabçalar şəklində 4-5 hissədən
ibarət çap edilmişdir, özü də latın qrafikası ilə. Qrup və
otaq yoldaşımız, fəal tələbə Əjdər
Ağayev "latın"ı sürətlə oxuyurdu.
Axşamlar saat 10-un yarısında dərsdən
çıxıb yataqxanaya tələm-tələsik
qayıdar, ötəri çay-çörəkdən sonra
stolun başına toplaşıb Əjdərin "səsli"
qiraətinə qulaq asar, qeydlər götürərdik. Bu minvalla, hər "seansda" 50-60 səhifəlik
"maneəni" aradan qaldırardıq.
Çox keçməmiş, digər kitabları da
tapıb oxuduq.
Nəticə sevindirici oldu. Beləliklə,
İsmayıl Şıxlının fənni üzrə ilk
imtahanlardan uşaqların 75-80 faizi əla qiymət aldı.
Biləsiniz hazırlığa necə "səfərbəredici"
bir çağırışla girişərdik: - Çox
ayıb iş olar, - uşaqlar, - deyərdik, - İsmayıl
müəllimin sözünü yerə salsaq, əlavə ədəbiyyatı
oxuyub çatdırmasaq?! Bu alicənab müəllimin
tapşırığına etinasız yanaşsaq, belə
nurani insanın (onda 36 yaşı var idi) üzünə necə
baxarıq?!
Semestrlərarası imtahanlar ərəfəsində
sevimli müəllimizin ilk irihəcmli romanı -
"Ayrılan yollar" çapdan çıxdı. Respublikanın
ədəbi ictimaiyyəti arasında böyük sevinclə
qarşılandı kitab. Qəzet, jurnal səhifələrində
ziyalılar, mütəxəssislər, yazıçılar əsər
barədə geniş rəy bildirir, müəllifə
yeni-yeni uğurlar diləyirdilər. Səhv etmirəmsə,
görkəmli yazıçı, akademik Mirzə İbrahimov
o günlərdə qeyd edirdi: "Ayrılan yollar" diqqətimi
elə cəlb etdi ki, müasir sovet kəndindən
yazdığım əsəri ("Böyük dayaq" nəzərdə
tutulur - Ə.Ə.) yarımçıq qoyub
İ.Şıxlının romanını oxudum.
Biz tələbələr də geri qalmadıq. İsmayıl
Şıxlıya dərin hörmət bəsləyən,
uğurlarına sevinən gənclər qısa zaman kəsiyində
romanı oxuduq, fikrimizi bildirdik. Vəziyyəti
belə görən müəllif çoxlarımıza
avtoqrafla kitabdan nüsxələr payladı. Mənə
çatan "payın" titul səhifəsində müəllif
belə bir istək bildirmişdi: "Əziz tələbəm
Əsgərə, doğulduğu yerlərin havası və
suyu kimi təmiz və saf olmasını arzulayan müəllimindən
hədiyyə!"
Dərin məna, ülvi istək hissləri ilə dolu bu avtoqraf - arzu mənim üçün uzun illər bir yaşam tərzi, həyat qayəsi, lap "nizamnamə tələbi" olmuş, adi ziyalını həmişə düzlüyə, halallığa, təmənnasız və obyektiv olmağa səsləmişdir. Erkən dövrdən rastlaşdığım məşəqqət və çətinliklərə, əzab-əziyyətə baxmayaraq (üç yaşıma çatmamış, müəllim atam orduya gedib 1941-1945-in hərb meydanından geri qayıtmamışdı), normal təhsil aldığıma, bu günlərədək sıralarda olduğuma görə, ilk növbədə Allahıma, bir də sevimli tərbiyəçilərimə, xüsusilə də "Ayrılan yollar" müəllifinə ("Dəli Kür" hələlik ideya idi) onun inam, nikbinlik dolu "avtoqraf-hədiyyəsinə" minnətdaram!
İkinci kursun payızında - 1956-cı ilin oktyabrında bizi "əmək semestrinə" cəlb etdilər, Salyan rayonunun Qırmızıkənd kolxozuna (sonralar Neftçalaya verilmişdir) pambıq yığımına apardılar. İki qrupdan ibarət İsmayıl Şıxlı "seçimini" kənd klubunda yerləşdirdilər: bir qanadında oğlanları, o birisində qızları. Dosentlər: İsmayıl Şıxlı, Azər Hüseynov, bir də idman rəhbəri Mirzəli müəllimi institut tərəfindən bizə başçı təhkim etmişdilər. Ancaq bütün işlərdə hamı İsmayıl müəllimin fikir və rəyi ilə hesablaşırdı. Onun "layihəsi" ilə əvvəlcədən hər şey bütün detalları ilə müzakirə və qəbul edilmişdi: kolxoz "pambıqçıları" lazımi ərzaqla - ət, yağ, çörək, çay, tərəvəzlə təmin edəcəkdir. Uşaqlardan da hər gün iki nəfər - oğlan və qız növbətçi olacaq, biri "çömçə yiyəsidir", xörək bişirir, digəri od-ocaq "sahibi", açıq havada odun doğrayır, ocaq yandırır, qazanı qaynadır, çay hazırlanır... Axşamlar "pambıqçılar" sahədən qayıdır, isti xörək və çayla təmin olunurlar. Bu ahəngdarlıq "mövsümün" sonunadək də beləcə davam etdi, heç bir əyinti, yubanma, narazılıq baş vermədi. Təşkilati işin başında yenə İsmayıl Şıxlı qayğısı, İsmayıl Şıxlı diqqəti, İsmayıl Şıxlı şəxsiyyəti dururdu...
Öz növbəsində biz tələbələr də kolxoz qarşısında borclu qalmadıq, gündə hərəyə 30-40 kiloqram "ağ qızıl" toplayıb təhvil verirdik. İçərimizdən "rekordçular" da yetişdi. Hamımızın zarafatyana "mamoğlu" adlandırdığımız zərdablı balası Ağamməd İbrahimov, öz təbirincə desək, "səllimə" üsulla işə girişəndə - hər cərgədə yalnız açan qozaları tələsik yığıb digərlərinə fikir vermirdi - gün ərzində yüz kiloqramlıq bardanı doldurub qapana qoyurdu...
Oktyabrın sonlarında Bakıya qayıtdıq. Gəlib nə görsək yaxşıdır?! Hər şeydən əvvəl böyük qarışıqlıq, xoşagəlməz "struktur" dəyişiklikləri: institutda fakültələr birləşdirilib, dil-ədəbiyyat dönüb olub tarix-filologiya, təhsilin müddəti 4 ildən 5 ilə qaldırılıb, yataqxanada "könüllülük" prinsipi pozulub, "necə gəldi elə" prinsipi üzrə uşaqlar otaqlarda yerləşdiriliblər, tarixdən mühazirələri yerləşdirmək üçün dərs cədvəlində "sıxlaşdırma" aparılıb, hər günə 45 dəqiqəlik iki qoşa saat əlavə dərs salınıb. Məşğələlər saat 14 əvəzinə indi səhər saat 10-da başlayıb axşam 21.30-da qurtarırdı... Di gəl, oğulsan, bu proqramın altına gir, oxu, əlaçı ol. Çətin məsələ idi. Bu şəraitdə "İsmayıl Şıxlı seçimi" böyük iradə, dəyanət göstərdi, heç bir "ələnmə" olmadan üçüncü kursa keçdik, bizdən əvvəlki kursdan isə 28-30 nəfər tarixdən 1-2 fəndən "kəsildi" və kursda saxlanıldılar...
Yuxarıda İsmayıl müəllimin mühazirə oxumaq məharətindən epizodik bir məlumat vermişdim. Bəzi əlavələri də yada salmaq yersiz olmazdı. O, sinədəftər mühazirə oxuyardı. Bir dəfə də olsa, qarşısında konspekt görmədik. Bu da onun dərslərini maraqlı edirdi. Nüfuzunu, hörmətini durmadan artırırdı. Qarşıya çıxan sualı, məfhumu aydınlaşdırmaq, onu uşaqlara dərindən başa salmaq üçün saat, dəqiqə, vaxt itirməkdən çəkinməzdi müəllimimiz.
(Ardı var)
Əsgər ƏSGƏROV
Azərbaycan Jurnalistlər Birliyinin
üzvü
525-ci qəzet.- 2019.- 18 oktyabr.-
S.15.