Gəncənin Cavad
xanı, Cavad xanın Gəncəsi
XANLIQLAR
DÖVRÜNÜN SON SİMVOLU OLAN BU CƏSUR HÖKMDARIN
ŞƏHİD OLMASINDAN 215 İL ÖTÜR
Əsrlər boyu Gəncə Azərbaycan milli ruhunun aynası, onun mənəvi dəyərlər sistemini
formalaşdıran bir
məkan olub.
Gəncənin sonuncu feodal hakimi Cavad xan
Ziyadoğlu-Qacarın, ərazisini
genişləndirməkdə olan böyük bir İmperiyanın təcrübəli generalının
təklif və təhdidlərinə yalnız
döyüşlə cavab
verməsi də, nə ötkəm əmir inadkarlığından,
nə də taxt-tacını hifz etmək naminə bir çox "həmkarları" kimi
"vaxtında" sövdələşmələr
apara bilməməsindən
deyil, məhz Gəncənin bu güclü milli-mənəvi,
mühafizəkar mühitinin
öz məntiqindən
doğurdu.
XVIII əsrin sonlarında,
sürətlə bir-birini
əvəz edən siyasi hadisələr fonunda Gəncə xanı digər Azərbaycan xanları içərisində fəal
mövqeyi ilə seçilirdi. Təbii ki, bunu çox mühüm hərbi-strateji mövqedə
yerləşən xanlığın
mənafeyi tələb
edirdi.
Cavad xanın
siyasi portretinin əsas cizgilərindən
biri də bu idi ki,
o, nəinki hadisələrin
arxasınca sürünmür,
əksinə, siyasi iqlimə çox güclü təsir göstərməyi bacarırdı. Yaxınlaşan yeni təhlükə qarşısında Gəncə
xanı antirus koalisiya yaratmağa çalışır. Hətta buna
müəyyən qədər
müvəffəq də
olur. Gəncə, Qarabağ, Şəki
xanları, Ləzgi şamxalları və gürcü şahzadəsi
Aleksandr Rusiyaya qarşı birgə mübarizə aparacaqlarına
and içirlər. Lakin öz
feodal təkəbbürlərinə
və şəxsi maraqlarına qalib gələ bilməyən
xanların fəaliyyəti
bundan uzağa getmir. Həlledici anda Gəncə
xanı qorxunc düşmən qarşısında
tək qalır.
Cavad xanın başçılığı
ilə gəncəlilər
təcavüzkara qarşı
bir aydan artıq müqavimət göstərirlər. 1804-cü il yanvarın
3-də rus generalı
Pavel Sisianov Gəncə qalasına həlledici hücuma keçir. Cavad xan oğlu Hüseynqulu ağa ilə birlikdə hətta düşmənlərinin
belə etiraf etdiyi bir qəhrəmanlıqla
həlak olur.
Cavad xanın
böyük oğlu Uğurlu xan 1804-cü ilin yayında Gəncəbasarda işğalçılara
qarşı üsyan qaldırsa da, məğlubiyyətə uğrayır. 1826-cı ildə o, yerli əhalinin və İran qoşunlarının
köməyi ilə Gəncəyə qayıdır.
Lakin 40 gündən sonra şəhəri tərk etməli olur. Gəncə döyüşündən
(13 sentyabr 1826-cı il) sonra əsir düşən Uğurlu xan bir müddət Stavropolda sürgündə
saxlanılır. Türkmənçay sülhündən sonra İrana qaytarılır.
1804-cü ilin yanvarında
Gəncə rus qoşunları tərəfindən
işğal edildikdən
sonra bu qədim şəhər sanki boşalmışdı. Təkcə 3700 nəfər qalanı müdafiə edərkən
həlak olmuşdu.
Minlərlə gəncəli (o cümlədən,
Xanın yaxın qohumlarından 200 ailə)
şəhəri tərk
edərək Qafqazın
digər xanlıqlarına
və İrana köçmüşdülər. Əgər
1802-ci ildə Gəncədə
əhalinin sayı
25700 nəfər idisə,
işğaldan sonra,
1804-cü ildə bu rəqəm 5460 nəfərə
enmişdi. Gəncənin keçmiş xan-bəy mülkləri Rusiya dövlətinin xeyrinə
müsadirə olunaraq
xəzinə hesabına
keçirilir və həmin torpaqlar intensiv surətdə xristian əhalisi (əsasən ermənilər)
ilə məskunlaşdırılırdı.
Təsadüfi deyil ki, ermənilər
1803-cü ildə şəhərin
əhalisinin cəmi 8,5 faizini təşkil
etdikləri halda,
1808-ci ildə bu göstərici 36,2 faizə
çatmışdı (Bu göstəricilər, eləcə
də yuxarıda Cavad xanın Rusiyaya qarşı birgə mübarizə üçün koalisiya yaratmaq istiqamətində cəhdlərinə dair qeyd edilən faktlar mərhum tarixçi-alim Fərrux Əhmədovun "Gəncənin
tarix yaddaşı"
(Bakı, 1998) kitabından
iqtibas edilib).
Rusiyaya xoşluqla
birləşən xanlıqlardan
fərqli olaraq Gəncədə xüsusi
hərbi vəziyyət
rejimi tətbiq edildi. İnadkar şəhərin əsrlərin silə bilmədiyi adını da dəyişərək,
ona rus padşahının
xanımının "ecazkar"
ismini verdilər.
Və bu qədim, comərd şəhər düz 114
il yad
qadın adını daşıyası oldu. Amma ad dəyişməklə yaddaşları
pozmaq mümkün deyildi. Doğma şəhəri üçün şəhid
olan Cavad xanın "dastanı"
nəsillərin yaddaşında
yaşayaraq, yenidən
söyləniləcək günü
gözləyirdi.
Amma o da var ki, əlahəzrət
tarix insanların emosiya və ya istəkləri ilə deyil, özünün dialektikası
ilə hərəkətdədir. Bu mənada, xanlıqların
suqutu ilə azərbaycanlılar keyfiyyətcə
tamamilə fərqli, əvvəlki feodal ənənələrdən üstün,
proqressiv cəmiyyət
üçün düşüncə
və səylərin müəyyən qədər
mövcud olduğu bir tarixi mərhələyə
qədəm qoydular.
Çarizmin əsasən müstəmləkəçi
mahiyyətinə baxmayaraq,
Rusiyaya ilhaq ilə millətimizin Avropa mədəniyyətinə
çıxışı üçün
fürsətlər yarandı.
Bir əsr ərzində Azərbaycan xalqı milli təkamül, müasir mədəni dünyaya qovuşmaq yolunda əhəmiyyətli
bir mərhələ keçmiş oldu. Bu mərhələdə də Gəncənin xüsusi çəkisi, müstəsna rolu var idi. Avropa mədəni dəyərlərilə
milli ənənəviçiliyi
(tradisionalizm) özündə
heyrətamiz şəkildə
sintez edən bu Cavad xan
şəhəri XX əsrin
əvvələrində milli
ideyanın da beşiyi oldu. Bunun məntiqi nəticəsi kimi, ilk demokratik Azərbaycan Cumhuriyyətinin cücərtiləri
Gəncədə boy verdi. Şərqdə ilk respublika qurucuları
öncüllərinin əksəriyyəti
də Cavad xanın Gəncəsinin yetirdiyi siyasi xadimlər idi. Onların arasında damarlarında birbaşa Ziyadoğlu xanlarının
qanını daşıyanlar
da az
deyildilər. Cumhuriyyət doğma Gəncənin adını özünə
qaytardı.
Bolşevizm qasırğası ilə
Rusiyadakı formasını
dəyişmiş mərkəziyyətçi
rejim Cavad xanın xanədanının
işğalına bənzər
bir şəkildə onun varislərinin yaratdığı Cümhuriyyəti
də işğal etdi. Demokratik Azərbaycanı quranlar sırasında aparıcı mövqedə
olan Gəncə liderləri, bolşeviklərin
tərtib etdiyi təcili və sorğu-sualsız məhv
ediləcək şəxslər
siyahısında da birincilərdən oldular.
Gəncənin adına yenidən
"əl gəzdirmək"
də unudulmadı. Bu
dəfə bolşeviklərə
heç cür təslim olmaq istəməyən üsyankar
şəhər, qədimdə,
bəzi tarixi mənbələrə görə,
elə Gəncə ətrafında, qadın hökmdarımız Tomris
tərəfindən məğlub
edilən Əhəməni
padşahı Kirin adını
özünə təxəllüs
seçmiş "alovlu
proletar tribununun xatirəsinin əbədiləşdirilməsinə
layiq görüldu".
İnsanların şəxsi düşüncə
və milli meyarlarına məhdudiyyət
qoyan 70 illik Sovet dövrü Cavad xan kimi
tarixi örnəkləri
"yad sinfin elementləri kimi" mənəviyyat dairəmizdən
kənarda saxlamağa
çalışırdı.
Lakin XX əsrdəki ikinci milli intibah dövründə Cavad xan da digər dəyərli tarixi şəxsiyyətlərimiz kimi yaddaşımıza qayıtdı, "yatmış" milli genlərimizi oyatdı.
Cavad xanın adı və hünəri Gəncənin, Azərbaycanın, azərbaycanlıların azadlıqsevərliyinin rəmzinə çevrildi. O, qeyri-bərabər döyüşdə şəhid olacağını dəqiq bilsə də, Allahın insana bəxş etdiyi ən gözəl nemət olan azadlığa zərrə qədər də xəyanət etmədi. O, əlində siyrilmiş qılınc, "Qəzan mübarək olsun, Cavad xan!" - deyən silahdaşlarının vida salamları altında son döyüş üçün Gəncə qalasının "Hacıxan bürcü"nə qalxdı...
Elə bu yazı üçün təqdim etdiyimiz rəsmdə də onun müəllifi, gəncəli rəssam Vidadi Əhmədov sonuncu xanı getməkdə olan tarixi mərhələnin sonuncu istehkamı sayıla biləcək həmin "Hacıxan bürcü"ndə təsvir edib.
Zakir Muradov
GƏNCƏ
525-ci qəzet.- 2019.- 4 yanvar.- S.4.