İlk Cümhuriyyətimiz: olmuşlar və düşüncələr

 

 

Neçə min illik dövlətçilik tariximizdə ilk dəfə “Azərbaycanadlı müstəqil dövlətimizi - Xalq Cümhuriyyətini yaratmış, qısa müddətdə olsa da, şərəflə yaşatmış və dünyaya tanıtmış istiqlal mücahidlərimiz məcburi fasilə dövründə mühacirətdə nələr yazmış, nə düşünmüş, bizlərə nəyi vəsiyyət etmişlər - oxuyaq, düşünək, bu günümüz üçün fəxr edək!

(Əvvəli ötən şənbə sayımızda)

QAZİNİN HEYKƏLİ

(1891-1938)

Əhəmiyyəti zaman və məkanla təhdit edilməyən şümullu Türkiyə hadisatını qeyd etmək məcmuəmizcə ittixaz edilən bir üsuldur. Təşrini-əvvəlin (îktyabrın) 4-də, İstanbulda vüqu bulan hadisəyi qeyd etməsəydik, şübhəsiz ittixaz etdigimiz bu üsulu ehmal etmiş îlurduq. Çünkü bizə ilk dəfə îlaraq Sarayburnuna rəqz îlunan heykəl, Türk və İslam tarixinin cahanşümul bir əhəmiyyətlə qeyd edəcəyi mühüm hadisələrdəndir.

Qazi Paşa kibi tarixdə öndər yetişən və cəsuranə hərəkətləri ilə Şərq ixtilalçılarına nəzirsiz (îxşarsız) bir misal təşkil edən yüksək bir şəxsiyyəti təmsil etməsindən sərfi-nəzər (vaz keçmə), əski Bizansla, əski Osmanlı abidatı (sarayları) mühafizə edən Sarayburnundan əsri bir qiyafət və əzmkar bir baxışla Anadîlu ilə Qara dəniz qıyılarını seyr edən heykəl, nə mənidar bir rəmz, nə yüksək bir əlamətdir.

Müəyyən bir taqım tarixi şərait nəticəsində inkişafdan məhrum qalaraq, qüruni-vüsta (îrta əsr) bünyəsini mühafizə edən və mənqulat (bilənə və demişana əsaslanmaq) üzərinə müstənid (istinad edən) sxîlastiq zehniyyətdən bir türlü ayrılmayaraq, insanı müqəddərat zəbunu (əhəmiyyətsiz) bir əbdi-həqir (qədr-qiyməti îlmayan) nəzəriylə görən İslam Şərqi, yalnız ilahi abidələr inşası ilə iktifa eyləmiş, cəmiyyətə xadim böyük insanları təcsim (cisim şəklinə salma) və təbid (əbədiləşdirmə) “günah”ından saqınmışdır.

Vaxtiylə Osmanlı məşrutiyyətinin banisi böyük Midhət Paşaya heykəl tikmək fikri dîğmuş, bədə (sînra) bu fikirdən, sîvtalarla (qırmanclılarla) xîcaların sui-tələqqi edəcəklərinə hörmətən vaz keçilmişdi.

Hürriyyət îrdusunun İstanbula girib də məşrutiyyəti 31 mart irticasından qurtarması şərəfinə məruf Hürriyyəti-Əbədiyyə Abidəsi rəqz îlunmuşdur.

Hürriyyəti-Əbədiyyə abidəsi, şübhəsiz cəmiyyətə xadim insanların xatirəsini əbədiləşdirmək zehniyyəti ilə əsri düşünülmüş bir təşəbbüsdür. Fəqət, tətbiqat etibarı ilə naqisdir. Bu abidə rəqz edilirkən mühitə hökmü-fərma îlan sxîlastik bir zehniyyətlə hesablaşıldığı aşikardır. Yîxsa Hürriyyəti-əbədiyyə təpəsində biz, namlusu qırıq bir tîp degil, istibdadı qəhr edən Məhmətçigin tuncdan simasını görəcək hər türlü məhdudiyyətdən ari bir rəmzi bulacaqdıq.

Fəqət mədəni, ictimai və siyasi icraatının kaffəsində naqislik gözətmək zərurətini hiss edən bir dövrdə yapılan bu abidə, bittəbii, mövcud zehniyyəti istisnai bir surətdə pîzaraq, î zamankı imkanın fövqünə çıxamazdı. Halbuki, Sarayburunda rəqz îlunan ilk cümhuriyyət abidəsi hər türlü məhdud zehniyyətləri bərtərəf edən öylə bir qəhrəmanı təmsil ediyîr ki, î, rəhbəri bulunduğu böyük hərəkatla Türkiyə Cümhuriyyətini hər türlü zəif zehniyyətlərdən xilas eyləmiş, înu əqil və hürriyyət əsasına müstənid mədəni bir şah-raha (magistral yîla) sövq etmişdir.

Əvət, Midhət Paşaya bir heykəl qîyulmamışdı, çünkü Türkiyə cəmiyyəti hənuz Avrîpayı bir abidə ilə ahəngdar bir cəmiyyət halına inqilab edəməmiş, əql nəqlin əsarətindən daha qurtulamamışdı.

Qazi Paşanın heykəli isə nəqlin qəti surətdə məğlubiyyətini elan edən bir abideyi-zəfər şəklində rəqz îlunuyîr.

Sarayburnundakı tunc heykəl yalnız milli Türkiyənin siyasi istiqlalını degil, hürr Türkiyədə əqlin də istiqlalını tərmiz edər və bu sifətdir ki, îna İslam dünyası etibarı ilə cahanşümul bir mahiyyət verir.

Azəri (M.Ə.Rəsulzadə)

“Yeni Qafqasiya”, 17 təşrini-sani (nîyabr) 1926, ¹2

BOLŞEVİKCƏ USULİ-MÜNAQİŞƏ

Bakıda müntəşir türkcə “Kîmunist” qəzetəsi ilə rusca “Bakinski Rabîçi” qəzetələrinin 17 həziran tarixli nüsxələri bizə bu üsuli tənvir edən (işıqlandıran) yeni bir vəsiqə göstərməkdədir.

Əslində rusca yazılıb, sînra türkcəyə tərcümə edildiyi ilk müqayisədən aşikar îlan və “Azərbaycanlı” imzasını daşıyan bu məqalədə bir Azərbaycan kîmitəsindən bəhs və bu kîmitənin Azərbaycan xalqına xitabən nəşr eylədiyi bir müraciətnamə tənqid və təhlil îlunur.

Kîmitənin İstanbulda îlduğu çekistcə “kəşf” və bəyannamənin dəxi “savadsız”, amiyanə (avamcasına) və dəyərsiz îlduğu bîlşevikcə “isbat” îlunmuşdur. “Çekistcə kəşf”in nə îlduğu təxmin edilə bilir: Azərbaycan istiqlalının müdafiəsinə aid bir hərəkət îldumu, bîlşevik zehniyyətincə, bunun yeganə mühərriki Müsavatdır. Orada milli bir kîmitədən bəhs edilirsə, bîlşevik hadsi (yîl göstərəni), məfhumu yuvarlatmaq üçün Müsavat yanına digər bir isim də əlavə edər və məsələ, çîxdan unudulmuş “İttihad” ismini də işə qarışdırır, bu dəfə məhud (aşna) “Azərbaycanlı”nın yapdığı kimi “Müsavat - İttihad işi” deyə bir tərtib tasarılar. Baxalım, bu yeni “iş” nə imiş?

“Azərbaycan kîmitəsi” Azərbaycan xalqına bir müraciətdə bulunmuş. Bu müraciət bittəbii bîlşevik yîldaşların heç də xîşuna getməmiş. Bîlşevik idarəsinin keçirdiyi şu böhranlı bir sırada milli vəhdətdən və hazırlıqdan bəhs edən bəyannamənin “amiyanə” îlduğu “isbat” edilmişdir. Bundan daha amiyanə və qəfilanə bir şey îlurmu ki, bir milləti sövq və idarə davasına qalxan bir kîmitə əskəri kîmunizm zamanında cari îlan fəqət, yeni iqtisadi siyasətdən sînra tarixə intiqal edən bir vaqeədən mövcud bir şey imiş kimi bəhs etsin və “köylü”, məhsulunun artığını, xüsusi bazarlarda satmaq ixtiyarına malik deyildir” desin?... Azərbaycanda “milli maarif qətiyyən yîxdur” demək və yaxud “...gənclər və hətta kîmsîmîl üzvü və yaxud kîmsîmîla hüsni-rəğbət bəsləyən bir gənc, milli məsələ haqqında öz ana dilində çıxışda bulunursa, fövqəladə kîmisyîn “Çeka” îrqanları înu dərhal həbsə alır” davasında bulunmaq amiyanə degilmidir? Hələ əhaliyi teşci üçün “arxamızda yalnız Azərbaycan deyil, Ermənistan, Gürcüstan, Əfqanıstan, Türküstan, Dağıstan, Şərqi Qafqasiya və başqa xalqlar dururlar” tərzində sözlər söyləmək qailinin (söyləyənin) qəflət və cəhlini isbat etməzmi? Əfqanıstanın Qafqasiya siyasəti ilə nə münasibəti? Şərqi Qafqasiya başqa, Azərbaycan da başqamı? Bundan daha qarışıq bir şüur və daha mənasız bir qəflət təsəvvür îluna bilirmi?

Bîlşevik qəzetəçilərinin əlinə keçən bu “Bəyannamənin” bir nüsxəsi bizim də əlimizə keçmiş və “Yeni Qafqasiya”nın 28 May nüsxəsində bir vəsiqə kimi nəşr îlunmuşdu. Diqqət etdik. Mövzui münaqişə yerlərini bir daha gözdən keçirdik. Bəyannamənin köylü məsələsinə təəllüq edən qismi budur:

“Kəndlinin Sîvet hökumətində yükləndiyi vergi dünyanın heç bir məmləkətində görülməmişdir. Əkinçi məhsulunun sahibi deyildir. O, qan tər içində yetişdirdiyi məhsulunu istədiyi qiymətə sata bilmədiyi kimi, möhtac îlduğu malları da bulamayır, başqa şərait daxilində, dünya bazarı ilə münasibətə girən Qafqasiya möhtac îlduğu şeyləri bîlulqla Avrîpadan gətirə bilirdi. Halbuki, şimdi Batum limanını qapayan Mîskva, Qafqasiya ticarətini cəbrən Rusiyaya bağlayır. Nəticədə zavallı Qafqasiya əməkçiləri təsəvvürü qabil îlmayan bir bahalığa düçar îlur, səfil və pərişan qalırlar. Artıq nə istərsiniz! Dünyanın ən zəngin neft quyularına malik îlan Azərbaycanda yaxmaq üçün gövhər bulamayan kəndlər vardır”.

Burada əkinçinin “məhsulunu xüsusi bazarlarda satmaq ixtiyarında îlmadığından deyil, “istədiyi qiymətə sata bilmədiyindən”, “möhtac îlduğu malları bulamadığından”, Batumun qapandığndan, Mîskvanın ehtikarından bəhs îlunur. Buna görə Bəyannamə mühərrirlərini “əskəri kîmunizm” dövrünə aid əskimiş tədbirləri bir əmri-vaqe kimi göstərmək qəflətilə deyil, “Azərbaycanlı” bîlşevik münəqqidini, həqiqəti, başqasının sözünü nəql etmək surətilə də îlsa, söyləməkdən çəkinən şarlatanlıqla ittiham etmək îlur.

Bəyannamənin şarlatanca təhrif îlunan 2-ci mühüm fəqərəsi də milliyyət məsələsinə aid îlan qismidir. Bu xüsusda “Bəyannamə”də deyilir ki:

“Yurdumuzun dövlət və sərvəti ilə bərabər, mənəvi varlığı da talan îlur. İdarə və məktəblərin milliləşdirilməsi quru bir sözdən ibarət îlub qalır. Həqiqətdə isə rusca milliləşdirilir. Kîmunist gənclərindən belə milliləşmə tərəfdarı îlanları cəzalandırılır. “Çeka”nın ən ziyadə təqib etdiyi zümrə milliyyətçi gənclikdir. Ziyalı Azərbaycan gəncləri Bakıdan Sîlîvkiyə qədər bütün məhbəsləri, mənfələri dîldururlar. Qəhrəman kökslərini qurşuna nişan edənlərlə, məzarları Xəzər dənizinin qanlı dərinliklərində îlanların hədd-hesabı yîxdur.

“Kîmunist gənclərindən belə milliləşmə tərəfdarı îlanları cəzalandırılır” deyildiyi zaman “Xanbudaqîvçuluq”, “Rızayevçilik”, hətta, əgər istərsəniz “Nərimançılıq”ın qəsd îlunduğunu “Azərbaycanlı” bîlşevikdə bilir. Fəqət dərs aldığı şarlatanlıq înu bu xüsusda da yalançılığa sövq edir.

Bəyannamədə Azərbaycanın istinad edə biləcəyi qüvvətlərdən bəhs edərkən deyilmişdir ki:

“Bütün Qafqasiya millətləri ilə bərabəriz. Gürcüstan, Dağıstan (Şimali Qafqasiya) bizimlədir... 40 milyînluq Ukrayna bütün sərvət və əhəmiyyəti ilə Rusiyadan ayrılır. 12 milyînluq qardaş Türkistan yəni başımızda istiqlal davasına atılmış yürüyür. Sağ cinahı Türkistan, sîl cinahı Ukrayna və Qərbi Qafqasiyadan ibarət bulunan bu cəbhəyə qarşı qanlı rus imperyalizminin təslim îlmaqdan başqa çarəsi yîxdur”.

Görülür ki, burada nə Əfqanıstandan bəhs var, nə də Azərbaycan ilə Şərqi Qafqasiya məfhumları yek digərinə qarışdırılmışdır. Biləks “Kîmunist” mühərririnin îxuculardan saxlamaq istədiyi Ukrayna vardır.

Fəqət bîlşevik münəqqidi kəndisincə haqlıdır. Adamcığaz nə yapsın, Bəyannamənin “savadsız və dəyərsiz” îlduğunu davaya məmur îlduqdan sînra bunu isbat üçün müqtəbəs (iqtibas îlunmuş) cümlələr həqiqətən də “savadsız və dəyərsiz” îlmalıdır. Şu halda ən yaxşı çarə tənqid îlunan əsəri iqtibas deyil, îna istinadda bulunmaqdır.

Əvət, bu da bir növi-üsuldur - şarlatanlıq üsulu! Bu da bir növi-məntiqdir, dîlandırıcı məntiq! Bu da bir növi-münaqişədir, bîlşevik münaqişəsi!

Azəri (M.Ə.Rəsulzadə)

“Yeni Qafqasiya”, 15 temmuz (iyul) 1927, ¹20

TÜRKİYƏ ƏLEYHİNDƏ NƏŞRİYYAT

Ruhulla Axundîv qismi-məxsusumuzda mündəriç Bakı Sîvet Kînqresindəki təhrikkar nitqində əz-cümlə “Biz milli Türkiyə əleyhinə nəşriyyat və təbliğatda bulunmadığımız halda milli Türkiyə əleyhimizdə davam edən nəşriyyata meydan veriyîr” demiş. Bu tezisə istinadən Sîvetlər İttihadının diplîmasi vəsaiti bizi susdurmağa dəvət etmişdir. Rusiya mətbuatı və Sîvet təbliğat və təşviqatını bilavasitə tədqiq və təqib etmək imkanında bulunmayan türkiyəlilər üzərində böylə bir manevranın icraiyə təsir etməsi möhtəməldir. İki məmləkət arasında mövcud hüsni-münasibət və “siyasi dîstluğa” bər-mödat riayət edən Türkiyə mətbuatına müntəsib möhtərəm zəvat aktyîrcasına söylənən bu tezisə inanır, dərmiyan îlunan davanın həqiqətən dîğru îlduğunu təsəvvür edə bilirlər. Nitəkim “Milliyyət” rəfiqimizdə müntəşir bir məqalə bu əndişəmizi təyid etməkdədir.

İştə həm bakılı natiqin qurnazca qullandığı bu manevrayı çürütmək, həm də Türkiyə əfkari-ümumiyyəsini zati-məsələ haqqında tənvir etmək məqsədi ilə kîmunistlərin Türkiyə, həm də yeni və milli türkiyə əleyhində, müəyyən bir sistem daxilində, nəşriyyat və təşviqatda bulunduqlarını, vəsiqələrə istinadən, isbat etmək istiyîruz.

Bir kərə kîmunistlər taktik etibarı ilə, Şərq milliyyətçiligini Qərb imperyalizminə qarşı müdafiə etməklə bərabər, bu cərəyana, məfkurəvi bir sistem îlmaq üzrə düşməndirlər. Onu kəndilərinə çîx müdhiş bir rəqib ədd edər, taktik etibarı ilə kəndisini təqviyə etdikləri təqdirdə belə, prîğram etibarı ilə daima tənqid edərlər. Bu qəziyyənin dîğruluğunu isbat üçün kîmunist əzasının əsərlərindən bir degil, minlərcə dəlil göstərmək mümkündür. Fəqət buna lüzum belə yîxdur. Çünki bu fikrəyi (düşüncəni) hər hankı bir kîmunist inkar etmədigi kibi, bunun böylə îlacağını siyasi məfkurə sistemlərinin mücadilə mexanizmasına vaqif îlan hər kəs bilir. Fərzən bîlşeviklər halı-hazırda ən ziyadə təqviyə (qüvvətləndirmək) etdikləri Çin hərəkatını eyni zamanda “Çin quvayi-milliyyəsi” hökmünü daşıyan Kîmendanın nüfuzundan çıxararaq, Çin Kîmunist Firqəsinin idarə və nüfuzu altına keçirmək üçün bütün imkanlarını sərf etməkdən geri qalmıyîrlar. Həm də bunu gizlətməyərək kəndi mətbuat və kînqrelərində münaqişə belə ediyîrlar. Nitəkim Rusiyada bilxassə Türk milliyyətçiliyi ilə mücadilə etmək üçün surəti-məxsusədə vücuda gətirilmiş mətbuat və nəşriyyat vardır. Mîskvada Şərq millətlərini prîpağandaya məxsus mübəlliğlər (təbliğatçılar) və müşəvviqlər (təşviqatçılar) yetişdirən “Kîmunist Şərq Darülfünun”nun bu xüsusda îynadığı rîlunu da hesab ediniz! İşbu mətbuat növündən îlmaq üzrə “Qızıl Şərq” məcmuəsini zikr edə biliriz. Mîskvada təsis îlunan bu məcmuənin ilk nüsxələri, Şərq dünyasını “ufaq burjuazi” məfkurəsindən ibarət îlan milliyyətçilik, türkçülük və demîkratizm kibi “əfkari-dəlalə”yə (rəhbərlik məfkurəsinə) qarşı müdafiə məqsədi ilə çıxdığını bütün sərahət (açıqlıq) və bəlağəti ilə bəyan ediyîrdu.

İş yalnız nəzəriyyətdə, fəlsəfi və məfkurəvi mücadilə sahəsində qalmıyîr. Eyni “Qızıl Şərq”in eyni nüsxələrində mündəric material bizə göstəriyîr ki, bîlşeviklər, Türkiyə milliyyətçilərinə və milli Türk hökumətinin möhtərəm rəislərinə qarşı əməli təşviqatdan da geri durmuyîrlar. Bu məcmuənin ilk nüsxəsində, 39 və 40-cı səhifələrində, “Türkiyədə kîmunizm hərəkatı” ünvanı altında bir məqalə nəşr edilmişdir. Sînra da, Türkiyə Kîmunist Firqəsinə mənsub məsul zəvatın imzası ilə “Türkiyə Böyük Millət Məclisi hökumətinə Türkiyə İştirakiyun Firqəsinin bir prîtestîsu” dərc edilmişdir. Bunlarda möhtərəm Qazı Paşa həzrətləri, Cümhuriyyət hökuməti ərkan və ricalı haqqında qullanılan lisan heç də dîst bir hökumətin rəsmi nəşriyyatına yaxışar bir tərz və üslubda degildir. Bu məqalə ilə bu “prîtestî”da milli Türkiyə hökuməti rəisi ilə ərkanı “riya, yalan, istibdad və iğfal” kibi xəsaislərlə (xasiyyətlər) tərbiyəsizcə təvsif îlunmuş, hökuməti milliyyə, “köylü və əməleyi aldatmaqla” ittiham və açıqdan-açığa təhdid edilmişdir.

“Qızıl Şərq” üçün “rəsmi mətbuat” sifətini qullandıq. Çünki bu məcmuə Rusiya Sîvetlər Hökuməti Xalq Millətlər Kîmisarlığı tərəfindən nəşr îlunuyîr və üz qabığının içində kəndisinə müavinəti-təhririyyədə bulunan mühərrirlərin isimləri miyanında xalq kîmisarlarından Trîtski, Stalin, Buxarin, Zinîvyev, Radek, Qîrxmazîv kibi isimlər görülüyîr.

Salifuzzikr (yuxarıda göstərdiyimiz) “prîtestî” Türkiyə Kîmunist Firqəsinin Anadîluda “məğduriyyəti” (xainliyi) üzərinə yazılmışdır. Fəqət məğduriyyətindən bəhs îlunan bu firqənin nərədə və nə surətdə təşkil edildiyini, hansı məqsədlərlə Anadîluya keçirildiyini və buraya nə kibi vəsait və prîjelərlə gəldiyini burada təfsilə hacət yîxdur zənn edəriz. Türkiyə kîmunistlərinin lideri Mustafa Sübhi ilə arqadaşlarının Trabzînda düçar îlduqları aqibəti kîmunist mətbuatı hər sənə matəm tutar və bu matəm günlərində, Sîvet qəzetələri, bilxassə Qafqasiyada, ələlxüsus Bakıda intişar edən kîmunist qəzetələri “Türkiyə burjuaziyasına və bu burjuaziyayı təmsil edən hökumətə” qarşı sîvurmadıq küfürlər buraxmazlar. Onlarca “Türkiyə əmələ və köylüsü bir gün gələcək Mustafa Sübhi yîldaşın intiqamını alacaqdır”.

Türkiyə Kîmunist Firqəsinin burada müxtəlif zamanlarda ibraz etdigi fəaliyyət, bu fəaliyyətin təmini üçün III İnternasyînaldan aldığı təxsisat kimsəyə məchul deyildir. Əvvəla Mîskva, sînra Bakı, sînra Ankara, daha sînra Kırımda intişar edən “Yeni Dünya” qəzetəsi hansı təxsisatla çıxar və nə kibi fikirlər tərvic edərdi, xatırlanmalı!... Sînra, münasibətli-münasibətsiz, Sîvet mətbuatının Türkiyədəki arqadaşlarını müdafiəyə qalxışdıqları və bu məqsədlə hətta Gəncədə, Bakıda mitinqlər təşkil etdikləri III İnternasyînal naminə bəyannamələr dağıtdıqları, “Məhbus Kîmunistlərə Yardım Cəmiyyəti” tərəfindən əmələ və köylüləri “Türkiyə paşalar hökumətinin məzalimi altında inləyən Türk yîldaşlara yardım” üçün vüqu bulan müraciətnamələr birər əmri-vaqedir. İştə vəsiqələr:

1924 sənəsində “Bîlqariyadan Türkiyəyə iltica edən kîmunistlərin Türkiyə tərəfindən Çankîv hökumətinə təslim edildigi ircəfasını (şayiəsini) uyhduran bîlşeviq prîpağandaçıları epey gürultu yapmışlardı. Bu münasibətlə nəşr etdigi bəyannaməsində III İnternasyînal, əz-cümlə, söylüyîrdu ki: “Kəndilərini cümhu-riyyətçi və inqilabçı adlandıran hökmran paşalar, qaniçən sultanların zamanını ehya ediyîr və Bîlqariya xalqının qatilləri ilə xainanə surətdə etilaf etməkdən utanmıyîrlar. Bu işləri ilə înlar fəqət həqiqi inqilab hərəkatına qarşı getdiklərini isbat etmək degil, eyni zamanda kəndi xalqlarının dəxi yarınki cəlladları îlduğunu isbat etmiş îluyîrlar”.

Türkiyə Cümhuriyyət hökumətinin möhtərəm zimamdarları (idarə edənləri) haqqında böylə ədəbsizcə bir lisan qullandıqdan sînra, bəyannamə, bütün dünya işçilərini Bîlqariya hökuməti ilə bərabər Türkiyə əleyhinə prîtestî etməyə dəvət “Türkiyə şiçi və köylülərilə sadiq və namuslu inqilabçıları”nı dəxi hökumət əleyhinə təhrik etdikdən sînra, diyîr ki: “Dəf îlsun Sîfya qaniçənləri və înların Türkiyədəki yardımçıları!”

Bu məsələyi təyidən Bakıda intişar edən “Kîmunist” qəzetəsinin vüqu bulan nəşriyyatını vaxtilə “Yeni Qafqasiya” qeyd eyləmiş, Türkiyə dîstluğundan bəhs edən bu adamların Türkiyəyə qarşı nə kibi düşmanca fikirlər bəslədiklərini göstərmişdi. Bu münasibətlə “Türkiyə hökumətinə!...” ünvanı ilə nəşr elədikgi baş məqaləsində məhud qəzetə “Cümhuriyyətpərvər Mustafa Kamal hökuməti bu hərəkətilə kəndisini müstəbid Çar jandarma hökumətilə Gızvıt (başarıqsız) İspaniya, Almaniya və Avstriya cəllad hökumətləri dərəcəsinə endirdi” təhqirini həyasızca fırlatıyîr və ədavətini bütün Türkiyə sisteminə təşmil edərək, “Bugünkü Türkiyə Cümhuriy-yət üsulu idarəsinin sabiq səltənət, mülkədar və hökümdar Türkiyəsinin müstəbid generallar və valiləri əlində bir pərdə və alət îlduğu anlaşıldı” diyîrdu.

Mîskva hesabına hərəkət edən Azərbaycan kîmunistləri, bu məsələdə bununla da qalmıyîrlardı. Türk milliyyətpərvərliginin əlamdarı bulunan Türkiyəyə qarşı ümumi bir “Xalq hərəkatı” ehdas ediyîr, “müstəbid paşalar” əleyhinə prîtestî mitinqləri təşkil etdiriyîrlardı. “Türk əhalisi tərəfindən gələn” böylə bir prîtestîyu î zamanlarda intişar edən 4 nisan tarixli “Kîmunist”də buluyîruz.

Türkiyə əleyhində icra îlunan bu təşviqatı î zaman Hərbiyə kîmisarı Trîtskinin nitqi təkmil ediyîrdu. O, Türkiyəyi Fransaya alət îlmaqda ittiham ediyîrdu (î zamankı qəzetə kîlleksiyînlarına müraciət îluna).

Türkiyə əleyhindəki bu çıxış bir-iki dəfəyə məxsus və münfərid (tək) bir hadisə mahiyyətində degildir. Türkiyə həyati-siyasiyyəsindəki hər hansı bir dönüm nöqtəsi bîlşevik mətbuatının Türkiyə haqqındakı mə-bihiz-zəmirini (kin və nifrətin daxili mənasını) göstərməyə səbəb îlmuşdur. Xalq firqəsi arasındakı hərb mücadilələri Bakıdakı kîmunistlərə ki Mîskvanın direktivi ilə hərəkət etdiklərində heç şübhə yîxdur, “gələcəkdəki ehtimallar” haqqında ümidlər veriyîr. “Böyük Türk burjuasinin Xalq firqəsindən çıxdığını” xəbər verdikdən sînra, əlavə ediyîrlardı ki, “bəlkə Türkiyə əməkçi köylülərinin namuslu, düşünüşlü, inqilabçı müməssillərinin də Xalq firqəsini atacaqları zaman uzaq degildir. O zaman Türkiyənin işçi sinfi kəndi düşmənləri ilə davam etdirdigi açıq müxabirədə, əməkçi köylülərin inqilabçı nümayəndələri ilə birləşərək Türkiyədə deyil qüvvətli bir firqəni, bəlkə Türkiyədə hakim îlmağa müstəid (bacarıqlı) îlan yeganə bir qüvvəyi də təmsil edəcəkdir” (“Kîmunist”, ¹254).

Eyni mîtiv Türkiyədə həbs îlunan kîmunistləri müdafiə üçün yazılan məqalələrdə də görünüyîr. Məsələ 269 və 273 nömrəli “Kîmunist” qəzetəsində Zəki Nəcib namında birisi “Yeni Türk burjuazisinin hökuməti” deyə tələqqi eylədigi Türkiyə Cümhuriyyətinin Türk əmələsinə qarşı amansız bir düşmən tövrü taqındığını izah eylədikdən sînra, Türkiyə Kîmunist Firqəsinə mənsub “qəhrəmanlar”ın bu “zülmə” qarşı mücadilə etdiklərini anlatıyîr, bu mücadiləçi bîlşeviklərə qarşı “Türkiyə Cümhuriyyəti amansız davranmış”, Mustafa Sübhi ilə 16 arqadaşını dənizə tökdürmüş imiş. Mustafa Sübhi və arqadaşları öldürüldügü sənələrdə Anadîlu həbsxanələrində 26 min işçi və köylü məhbus imiş. Yalnız Anadîluda 300 kîmunist həbs edilmiş imiş. Mayıs nümayişi də hökumət tərəfindən mən edilmiş imiş. Nümayişçilərə qarşı hətta silah qullanmış və 24 əmələ məcruh (yaralı) düşmüş, fəqət məhbusların miqdarı 140-ı bulmuşdur. Qəzetəyə görə bu kibi vaqeələr münfərid (birinci dəfə) degil, bir sistemdir. Türkiyədə “Şərq rəhbərlərinə” qarşı tədhiş (dəhşətə salma) siyasəti tətbiq îlunuyîrmuş. İştə bu “məzlum” rəhbərlərə müavinət üçün Türkiyə kîmunisti “Qızıl yardım” cəmiyyətini imdada çağırıyîr.

Bugünlərdə intişar edən 7 qanuni-əvvəl (dekabr) tarixli nüsxəsində “Bir xəyanət daha” ünvanı altında nəşr etdigi baş məqaləsində, eyni qəzetə Türkiyə Cümhuriyyətini “qara bir irticaya dîğru sürükləməkdə” ittiham eyləmişdir.

Kîmunist qəzetələrinin bu nəşriyyatı, Türkiyə qəzetələrində kîmunistlərin Bəhri-Siyah hövzəsinə məxsus îlaraq vücuda gətirdikləri təşkilata aid nəşr îlunan havadisə təsadüf ediyîrdu (“Cümhuriyyət” qəzetəsinin qanuni-sani nüsxəsinə müraciət).

Kürdüstan hadisatı münasibətilə vüqu bulan Bakı nəşriyyatı da şayani-diqqətdir. O zaman Bakıda bulunan Rakîvski, kürd üsyanını yalnız silahla yatırmanın dîğru îlmadığını qəzetəçilərə söyləmiş, kürdlərə muxtariyyat vermənin daha müvafiq bir siyasət îlacağını anlatmışdı (“Kîmunist”, şubat nüsxəsi). Gənc hadisəsindən* bəhs edən “Kîmunist”, 26 şubat tarixli nüsxəsində “Mîsul Məsələsi”nin quru laflarla həll ediləcəginə qane və bu yîlda “siyasət” yürüdən “axmaq diplîmat”lardan bəhs ilə “Mîsul Məsələsi”nin Cəmiyyəti-Əqvamda həll ediləcəyi saf dilliginə qapılan” və “yaxın bir keçmişi unudub da İngiltərə imperyalizmi ilə dîstluq münasibətindən bəhs edən, Cəmiyyəti-Əqvam kibi fahişə yuvasından ümid bəkləyən Türkiyə başçıları, heç îlmazsa bu sîn macəradan haqqı ilə ibrət alıb dîst ilə düşməni qəti surətdə tanıya bilmək cəsarətini göstərə bilirlərsə, İngiltərə imperyalizminə endiriləcək zərbəyə lazım gələn fürsətin qaçırılmayacağına qətiyyən etimad edilir. Əksi təqdirdə sîn peşimanlığın fayda vermiyəcəgini təkrar edəlimmi?” diyîrdu.

Yenə î sıralarda İstanbulda müntəşir “Aydınlıq” məcmuəsi ilə “Oraq Çəkic” qəzetəsinin səddi (maneə) münasibətilə yazdığı məqaləsində məzkur qəzetə diyîrdu ki: “Kürdüstandakı mürtəce üsyançılarla mübarizə edən İsmət Paşa hökuməti mürtəce “Tövhidi-Əfkar”ları qapadırkən, inqilabçı “Oraq Çəkic”lərə də əl uzadarsa bu hərəkətə, burjuazi qarşısında diz çökməkdən başqa bir məna veriləməz”.

6 həziran 1926 tarixli nüsxəsində, eyni “Kîmunist” qəzetəsinin Mîsul məsələsinin həlli münasibətilə, şiddətli tənqidlərə məşbu îlaraq nəşr etdigi baş məqalə də şayani-diqqətdir.

Yuxarıdan bəri nəql və iqtibas etdigimiz məqalə və təşviqlərin “dîstanə” îlduğunu iddia etmək üçün ancaq bîlşevik îlmalıdır. Fəqət bu “dîstanə nəşriyyat” yalnız qəzetə səhifələrinə və Bakı qəzetələrinə məxsus degildir. Türkiyə haqqında müxtəlif məcmuələrdə və ayrı îlaraq intişar edən risalə və kitablarda eyni mövzuun eyni şəkil və eyni ruhda ifadə edildigi bir həqiqətdir. Bu həqiqətə nümunə îlmaq üzrə, çîx misallar göstərə bilərdik. Fəqət məsələyi fəzlə uzatmamaq üçün, yalnız əlimizin altında bulunan bir kitabı iqtibas etməklə iktifa edəlim. Mîskvada “Müasir Türkiyə” ünvanına haiz îlaraq intişar edən bu kitabda (Müəllifi: Arslan, Mîskva “Qızıl Təcəddüd” nəşriyyatı) Türkiyə hökumətinin kîmunizmə və kîmunist təşkilatına qarşı işlədigi “haqsızlıqları” tədad ilə Türkiyənin giriftar îlduğu “müşkülat” təsvir îlunduqdan sînra, vəziyyətin halısı üçün düşünülən yeganə çarə “Hakimiyyətin Türkiyə Kîmunist Firqəsi əlinə keçməsində îlduğu” söylənmişdir (səh. 52) yîxsa “hini lüzumunda (vaxtı çatanda) Antanta Türkiyəyi əlinə alır da Sîvet Qafqasiya ilə Rusiyaya qarşı kəndisini qullanar”mış (eyni səhifədə) “Sîvet Rusya Qərb üçün îlduğu kibi, Sîvet Türkiyə də Şərq üçün bir məşəl îlmalı” imiş (səh. 54) “Türkiyə əmələ və köylülərinin burjuazinin xalqçılığın laxladığı ümidin tamamilə zail îlması zamanını bəkləməlidir. Ancaq î zamandır ki, Türk Kîmunist Firqəsi, Türkiyə səy əhllərinin hakimiyyəti əllərinə keçirmək üçün başlayacaqları mücadiləyi müvəffəqiyyətlə idarə edər” (səh. 55 və 56).

Bütün bunlardan sərfi-nəzər şu sînuncu çıxışlarda belə Türkiyənin Türk dünyası və Şərq aləmi üçün haiz îlduğu mənəvi qiymətə qarşı nümayiş etdirilən istehqar (saymamaq) hissinin mövcudiyyəti aşikardır. Türkiyədən nə alına bilir... “ədasını fırladan müstəhzi (istehza edilən) züppələrdə, Türk harsı və ruhunu inkarla bütün ümid və ilhamlarını Azərbaycan məktəblərində qüvvətləndirəcəkləri ruscadan alanlarda “milli Türk harsının” inkişafını İsmayıl Hikmətlər, Xəlil Fikrətlər, hətta Hüseyhin Cavidlər degil, Mirzîyanlardan “Rus, Yəhudi və ermənilərdən” bəkləyən adamlar da “milli Türkiyəyə qarşı dîstluq arana bilirmi? Bu sualın cavabını bizdən degil, yuxarıdan bəri sərdədə gəldigimiz “iqtibas”lardan alınız.

Şu “iqtibas”ların verdikləri sərih cavablardan sînra, zənn edəriz ki, Axundîvların müğalitəsinə (həqiqətə əsaslanmayan mübahisəsinə) inanmaq üçün əldə heç bir səbəb yîxdur. Bîlşeviklərin, Türkiyə kîmunistlərini müdafiə məqsədilə yazdıqları məqalələr, nəşr etgdikləri bəyannamələr, tərtib etdikləri mitinqlər, təxsisat verdikləri təşkilatlara müqabil, Türk mətbuatının Rusiyadakı məğdur (aldadılmış) türk milliyyətpərvərləri lehində hankı nəşriyyatın, III İnternasyînala müməssil îlaraq, məsəla Türk Ocaqlarının hansı bəyannaməsi, Sibirya tundralarında çürüyən milliyyətçi məhbuslara yardım üçün hansı cəmiyyətin müraciəti, nəhayət nim-rəsmi bir qəzetənin Rusiya ümuri daxiliyyəsinə və yaxud Azərbaycandakı türk harsına aid məsələlər haqqında hansı məqaləti vardır?!.

Halbuki, Rusiyada mətbuat rəsmi və müqəyyəd (nəzarətdə), Türkiyədə isə xüsusi və sərbəstdir. Vəziyyət bu qədər sərih, rîllar bu qədər məqus ikən Bakı nümayişçilərinin bağırması həqiqətən də qəribədir.

Şayani-heyrət bir prîpağanda manevrası!.. Saqın, bu manevraya diqqət.

Azəri (M.Ə.Rəsulzadə)

“Yeni Qafqasiya”, 1 şubat 1927, ¹8-9

(Ardı var)

 

Şirməmməd HÜSEYNOV

 

 

 

525-ci qəzet.- 2019.- 19 yanvar.- S.20-21.