Qriqoryanlaşdırılmış Alban abidələri .
"525-ci
qəzet"in builki 25 noyabr tarixli sayında Azərbaycanın
işğaldan azad edilmiş ərazilərində qədim
Alban mədəniyyətinə aid xeyli sayda məbədin, kilsənin,
monastırların olması barədə "Ermənilər
qədim Alban məbəd və abidələrinə qənim
kəsilib" başlıqlı yazı dərc olunub.
Yazıda
sözügedən məsələ ilə bağlı Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin katibi Rəşad Məcidin, Dini
Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin sədr
müavini Gündüz İsmayılovun təklif və rəyləri
ilə tanış oldum.
Rəşad Məcid bildirir ki, mənfur ermənilər qədim
Alban irsinə sahib çıxaraq
albanlara aid hər şeyi mənimsəyiblər. Şəkinin
Kiş kəndindəki
qədim abidəni, Laçın rayonundakı
Ağoğlan məbədini,
Kəlbəcərdəki Gəncəsər,
Xudavəng monastırlarını,
Ağdərənin Müqəddəs
Yelisey və digər bu kimi
qədim Alban abidələrini
ermənilər öz
adlarına çıxıblar.
Gündüz İsmayılov isə qeyd edib ki,
Qarabağda və ona yaxın ərazilərdəki Alban kilsələrinin
mütləq əksəriyyəti
qriqoryanlaşdırılıb.
Tədqiqatlar göstərir ki, ermənilər vaxtilə özlərini əzabkeş
xalq kimi qələmə verərək,
rus çarına yarınaraq 1836-cı ildə
Alban kilsəsinin erməni
Qriqoryan kilsəsinə
tabe edilməsinə
nail olublar. Bununla da həmin vaxtdan sonra ermənilər
Alban tarixini saxtalaşdırmağa,
tamamilə təhrif etməyə başlayıblar.
Sovet hakimiyyəti dövründə
də Alban kilsələri
bərpaetmə təşəbbüsləri
adı altında məqsədli şəkildə
qriqoryanlaşdırılaraq erməniləşdirilib.
Bu tədbirlər Gəncəsər,
Xudavəng məbədlərində
olduğu kimi, Laçın rayonundakı
Ağoğlan məbədində
də həyata keçirilib. Müəyyən vaxtlarda Ağoğlan
məbədinin də
interyerinə, ornamentlərinə
və bədii daş nümunələrinə
dəyişikliklər edilib,
məbədin üzərindəki
daş kitabələr
ermənilər tərəfindən
müxtəlif bəhanələrlə
çıxarılaraq aparılıb,
bəzi daşlar üzərində olan yazılar və nümunələr yonularaq
oxunulmaz, tanınmaz vəziyyətə salınıb,
bəziləri isə
oğurlanıb. Bütün bunlar
Ağoğlan məbədinin
yerləşdiyi ərazidə
yaşayan sakinlərin
şahidliyi altında
baş verib. Onların hər hansı birindən soruşulsa, bu faktlar öz
təsdiqini tapar.
Bu yazıda bütün
bunlarla bağlı özümün bildiyim və şahidi olduğum faktları diqqətə çatdırmağa
çalışacağam.
Atamgil altı
qardaş, bir bacı olublar. Onların
atası, yəni babamız Mərdan kişi kəndin
ən imkanlı və ən qoçaq sakinlərindən
biri sayılıb. Sovet hakimiyyətindən əvvəl
yaşadığı Kosalar
və ətraf kəndlərin əhalisinin
təhlükəsizliyinin qorunması
ilə bağlı da geniş fəaliyyət
göstərdiyi üçün
bölgədə tanınan
və hörmətli şəxs olub. Böyük oğlunu təsərrüfat işləri
ilə əlaqədar
öz yanında saxlayıb, digər oğlanlarına isə Sovet hakimiyyətinin gəlişindən və
imkanlarından istifadə
edərək təhsil
almalarına çalışıb,
nəticədə oğlanlarının
hər biri ali və
orta ixtisas təhsili aldıqlarından
sonrakı dövrlərdə
rayonda mühüm vəzifələrdə çalışıblar,
rayonun ətraf kənd məktəblərində
müəllim və direktor kimi fəaliyyət
göstəriblər.
Ən kiçik
əmim Musa Mərdan oğlu Təhməzov Azərbaycan Dövlət Universitetinin Tarix fakültəsinin bitirib, rayonun bir sıra
kəndlərindəki natamam
və tam orta məktəblərində direktor
işləyib. Eyni zamanda, yaşadığı
Ağoğlan (köhnə
adı Kosalar olan) kəndində əhalini vaxtaşırı
tarixi hadisələrlə,
mövcud ictimai-siyası
vəziyyətlə tanış
edib, kənd əhalisi arasında müəyyən təbliğat
işləri aparıb,
yaşadıqları kənddə
yerləşən Ağoğlan
abidəsinin Alban məbədi
olduğu, 5-ci əsrdə
tikildiyi, 9-cu əsrdə
təmir edildiyi barədə tarixi sənədlərin mövcudluğu,
bu məbədin ermənilərlə heç
bir əlaqəsinin, mənsubiyyətinin olmadığını
izah edib. O, yeri gəldikcə əhalini erməni-müsəlman
(türk-azərbaycanlı) münasibətləri barədə
ətraflı məlumatlandırıb,
Ağoğlan məbədinə
ermənilərin ziyarətə
gəlmələrinin heç
bir əsası olmadığını, onların
ora gəlib-getmələrinə
icazə verməmələrini
bildirib. Lakin bütün bunlara
baxmayaraq, qonşu erməni kəndlərindən
(Gorus rayonunun Xənəzən, Bayandur,
Xoznavar və başqalarından), hətta
Gorus və İrəvan şəhərlərindən,
Fransa ermənilərindən
ibarət "ziyarətçi"
dəstələrin buraya
gəlişi təşkil
olunurdu. Ermənilərin
belə kütləvi
axınını görən
Musa əmim bir neçə dəfə onların qarşısını
kəsərək Ağoğlan
Alban məbədinə gəlməmələri
barədə xəbərdarlıq
edib, bu kimi xəbərdarlıqlara
məhəl qoyulmamasını
görüb məbədin
girişinə xüsusi
qapı düzəltdirərək
oranı bağlayıb
və nəticədə
xeyli müddət ermənilərin ora gəlişinin qarşısı
alınıb. Lakin ermənilərin
qonşu Gorus rayon rəhbərliyinə müraciətlərindən
və onların Laçın rayon rəhbərliyindən
xahişlərindən sonra
qonşuluq münasibətləri
nəzərə alınaraq
ermənilərin Ağoğlana
ziyarətə gəlmələrinə
icazə verilib.
Bu tədbirlərə baxmayaraq,
Ağoğlan məbədinin
ermənilərlə heç
bir əlaqəsinin olmamasına inanan kənd sakinlərindən
Qaçay əmim, Umud kişi, Əyyub kişi, Rəcəb kişi, Əhliman kişi, Novruz kişi, Bayram müəllim, Yaqub müəllim və digər kənd cavanları da haqlı olaraq
ermənilərin Ağoğlana
gəlib-getmələrinə maneələr yaradıblar.
Atam kənddə,
sovxozda rəhbər vəzifədə işləyərkən
Ağoğlan məbədinin
minbərinə ermənilər
tərəfindən qoyulmuş
dəmir xaç fiqurunu kəsdirərək
atdırıb, ermənilərin
məbədə gəlişinə
qadağa qoyulub. Rayonun Mədəniyyət
şöbəsi tərəfindən
abidənin üzərinə
onun Alban abidəsi olması, albanlar tərəfindən 5-ci əsrdə
tikilməsi və 9-cu
əsrdə təmir edilməsi barədə məlumat lövhəsi vurulsa da, rayon rəhbərliyinin yenidən
müdaxiləsindən sonra
ermənilərin məbədi
ziyarətinə icazə
verilib.
İşğaldan sonra Gorus rayonunun
Xənəzək kəndindən
Ağoğlan məbədinənədək
olan 3 kilometrlik yol genişləndirilib, abidədə müəyyən
təmir-yenidənqurma işləri
aparılıb. Hörmətli akademik, tarixçi,
alim Yaqub Mahmudovun mətbuata verdiyi məlumatlardan aydın olur ki, bu yenidənqurma
zamanı da məbəddə ermənisayaq
əməliyyatlar həyat
keçirilib.
Bütün bunları ona görə yada saldım ki, yerli əhalidən, bölgənin yaşlı
nəsillərindən indiyədək
gəlib çatan məlumatlarda Ağoğlan
məbədinin ermənilərlə
heç bir əlaqəsinin olmaması,
hətta abidənin heç bir dini əhəmiyyət kəsb etməməsi təsdiqini tapır. Yaşlı
nəsildən bizlərə
gəlib çatan bilgilərə görə,
bu abidə Yaxın şərqdən,
İrandan Zəngəzur
dərəsi boyu yaşayış məntəqələrinə,
Dərələyəzə, Göyçəyə, oradan
da Türkiyəyədək
aparılan və gətirilən malların
mübadiləsi, ticarətin
təşkili məntəqəsi
(dayaq-duracaq nöqtəsi)
olub. Abidənin quruluşu, həyətindəki
karvansaray, at və dəvələrin dayanmaları,
eləcə də malların yığılması
və mühafizəsi
üçün yerlər,
tərəflərin görüş-qəbul
otaqları, ərazinin
müdafiə-mühafizəsi üçün tikilən
hündür hasar, hətta ərazidən keçən çayın
(Minkənd çayının)
üzərində tikilmiş
tağlı "Padşah
körpüsü" adlanan
körpü (böyüklüyünə
və əzəmətinə
görə belə adlandırılıb) və
başqa mühəndis-kommunikasiya
vasitələri yuxarıda
qeyd etdiyim faktların gerçəkliyinə
tam əsaslar yaradır.
Göstərilən faktlar
bir daha təsdiqləyir ki, Laçın rayonundakı
Ağoğlan məbədi
və digər Alban abidələrinin erməni
kilsəsinə tabe olunması barədə rus çarının
1836-cı il tarixli qərarı həmin abidələrin, xüsusilə
Ağoğlanın inşasından
12 əsr, təmirindən
9 əsr sonra verildiyindən, tamamilə
asassızdır, ermənilərin
bu abidələrə
sahiblik etmələri
isə onların öz xislətlərinə
uyğun saxtakarlıqlarının
nəticəsidir.
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Rəyasət Heyətinin Azərbaycandakı Alban abidələri ilə əlaqədar "525-ci qəzet"də qaldırılan məsələlər, Albanşünaslıq Elmi Mərkəzinin yaradılması barədə qəbul olunan qərarlar olduqca təqdirəlayiqdir. Lakin hesab edirəm ki, hazırkı vəziyyət bu məsələ barədə uzun müddət vaxt ayırıb elmi tədqiqat işləri aparılmasına imkan vermir. Çünki Qarabağın dağlıq hissəsindəki Alban abidələrinin ermənilər tərəfindən ziyarətinə Rusiya sülhməramlılarının şərait yaratması barədə ermənilərin və onların təəssübkeşlərinin müraciətləri müsbət həllini taparsa, bizim sonradan hər hansı bir qərar qəbul etməyimiz gecikmiş olacaq. Buna görə də hesab edirik ki, məsələnin daha geniş miqyasda ictimai müzakirəyə çıxarılmasına ciddi ehtiyac var. Fikrimizcə, Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin öz səlahiyyətlərindən istifadə edərək bu barədə müvafiq qərar qəbul olunması üçün respublika hökuməti, eləcə də Milli Məclis qarşısında məsələ qaldırılması faydalı olardı. İnanırıq ki, bu məsələni ictimailəşdirən şəxslər - Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin katibi Rəşad Məcid və Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin sədr müavini Gündüz İsmayılov bölgədəki müsəlman icmasına - dininə qarşı bu ədalətsiz və məkirli tarixi qərarın aradan qaldırılması üçün zəruri tədbirlərin görülməsinə nail olacaqlar.
Elbrus TƏHMƏZOV
Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin Laçın rayonundan olan sabiq deputatı
525-ci qəzet.- 2020.- 16 dekabr.- S.7.