Söz ilə əbədi yolçuluqyaxud poetik bütövlük

 

"Çeşmələrdən dəryalaşan" (M.Şəhriyar) Azərbaycan şeirinin indiki mərhələsində poeziyamızın güclü ənənələrindən bəhrələnən, ona yaradıcı yanaşan və onun poetik bütövlüyünü özünəməxsus şəkildə təmin edənlər sırasında çağdaş lirik-fəlsəfi şeirimizin tanınmış simalarından Mahirə Nağıqızının imzasını da görürük.

M.Nağıqızının ruhuna hopdurduğu milli-mənəvi duyğular, onda yaratdığı milli-psixoloji milli-estetik keyfiyyətlər şair-vətəndaş olaraq onu daim keçmişinə üz tutmağa, qəlbinə hakim kəsilən bu duyğuların təsiri ilə keçmişdən bu günə, bu gündən gələcəyə boylanmağa sövq edib. Bu səbəbdən onun şeirlərində vətənimizə, tariximizə, təbiətimizə, mədəniyyətimizə, milli varlığımıza şair-vətəndaş mövqeyindən yanaşılma sənətinin milli təəssübkeşlik amillərini çoxaldıb, mövzu, ideya forma baxımından yaradıcılığındakı milli komponentləri qabardıb. 

 

Min illərdir zaman adlı imtahanda

Dayanıbsan, sınağına salam olsun!

Uca millət, qan qoxuyan bu cahanda,

Ayaqdasan, hər anına salam olsun.

 

Tanrı yurdu Mövlanaya qucaq açan,

Yunus İmrə ocağına işıq saçan,

Göytürklərdən üzü bəri çiçək açan,

Elm-sənət gülzarına salam olsun.

 

Mahirə Nağıqızının yaradıcılığı mövzu məhdudiyyəti tanımır. Forma rəngarəngliyi ideya-məzmun çalarları ilə zəngin olan bu poeziyada gözəllik ilə ülviyyətin, sevgi ilə məhəbbətin, vətənpərvərlik ilə qəhrəmanlığın vəhdəti, tərənnüm paralelliyi həm diqqəti cəlb edir, insanı əbədiyaşar ideallarla baş-başa saxlayır, həm oxucunu sirli dünyanın ağuşuna ataraq düşündürür:

 

Salma məni bu sualın bərkinə

Hər cavabın içində sirr görünür.

Ömür atı alıb gedər tərkinə,

Gəlib keçən ordan bir-bir görünür.

 

Bildiyimiz kimi, əksər sənətlərdə onu yaradan müəlliflərin dünyasının ifadə olunması önəmli yerlərdən birini tutur. Sənət aləmində əsl sənətkarlar öz talelərini yazırlar desək, yəqin ki, səhv etmərik. Mahirə Nağıqızının şeirlərində həm onun taleyi ilə bağlanan, həm tərcümeyi-hal faktına çevrilən çoxsaylı nümunələrə rast gəlmək mümkündür. "Qəlbində əkdiyim ağac", "Sənsən", "Al bayrağım", "Ömür yolu", "Məhəbbət", "Alça çiçəyi", "Mənəm", "Ana dilim", "Anama", "Əliyə", "Könülə" s. kimi onlarla şeirdə Vətənlə, torpaqla, xalqla, tariximizlə, milli dəyərlərimizlə, doğma insanlarla üz-üzə dayanan, bütün varlığı ilə onlara bağlanan, ən başlıcası isə səmimi duyğularını ortaya qoyan sənətkarın Vətəndaş, İnsan, Ana Şair obrazını görə bilirik. Bu məqamda oxucu Mahirə Nağıqızının şairlik istedadı ilə yanaşı, onun sənətində mahiyyət dəyişikliyinə yol açan Analıq, Vətəndaşlıq İnsanlıq istedadları ilə üz-üzə dayanır, paralel şəkildə həmin keyfiyyətləri müşahidə edə bilir. Nəticə etibarilə bu müstəvidə şairin təqdim etdiyi istənilən ifadə deyimlər (hətta ilk baxışda sadə görünənlər ) ideya-bədii çəkisinə görə fərqlənir, mahiyyətin estetik dərinlikdə çatdırılmasını təmin edir.

Belə düşünürəm ki, Mahirə Nağıqızının şeiriyyəti həyatın gerçəklikləri ilə birbaşa bağlansa da, bir sıra məqamlarda sanki sirli-sehirli aləmlərin ruh pıçıltıları şəklində təsirindən yan keçə bilmir. "İsa bil, bir çək çarmıxa məni", "Dünyanın", "Billəm", "Getmədik", "Yolların", "Dənizə bənzər adam" s. şeirlərində şair düşüncələri insan xəyalının sərhəd tanımayan intəhasızlığında bizi narahat edən, eyni zamanda, maraqlandıran məsələlərlə üz-üzə saxlayır. Nəticə etibarilə bu tipli nümunələrdə müəllif oxucunu "kiçik dünya"nın "böyük problemləri" ilə üz-üzə saxlamağı bacarır, orijinal deyim ifadələr vasitəsilə diqqəti daha qlobal məsələlərə yönəldə bilir. Şairin özünəməxsus fəlsəfi münasibətlərini təfəkkür süzgəcindən keçirən oxucu həm düşünür, həm dünya sirlərindən agah olmağa başlayır.

 

Dünya bir ağır şələdi,

Güc eləmə, boş yerədi.

Kim deyir ki, Yer kürədi,

Düşən qalxa bilmir axı...

 

yaxud:

 

Gələndir, gedəndir varı dünyanın,

Ən böyük neməti tək adın-sanın.

Üzü Nuh nəbidən gələn insanın

Nəsibi bir əlçim bez idi, billəm.

 

Həyat hadisələrinə fəal müdaxilə şairin yaradıcılığı üçün xarakterik məsələlərdən biridir. M.Nağıqızının bir vətəndaş-şair olaraq mənsub olduğu millətin taleyüklü məsələləri fonunda sinəsini qabağa verib öndə görünməsi qələmini süngüyə çevirməsi sənətində milli təəssübkeşlik amillərinin bariz göstəricisi kimi diqqətdən yayınmır. Milli təəssübkeşlik vətənpərvərlik ruhunda yazılmış şeirlərində keçmişdən bu günə, bu gündən gələcəyə ünvanlanan çağırış haray səslərində Mahirə Nağıqızının ürəyində zərif çiyinlərində gəzdirdiyi yükün ağırlığını, müsəlləh əsgər kimi döyüşə atılmaq istəyini, göynəyən yaralarını, düşmənə nifrətini görmək hiss etmək o qədər çətin deyil. Çünki onun qələmindən qopan bu cür misralar gözü ilə gördüyü, ruhu ilə duyduğu, xəyalında qurduğu  real poetik nümunələr kimi dəyərlidir.

 

Göynəyən yaraynan yatmaqmı olar,

Dərd, çara axtarır ahu-zarıynan.

Qəlbmi dözər buna, yaşadı ancaq

Dalıyca getdiyi arzularıynan.

 

Burda, Alxanlıda fəryad səsi var,

Bir ana çağırır haqqa dünyanı.

Almasa bədəlin erməni xunkar,

Boğar hamımızı Zəhranın qanı.

 

Elə bilirəm ki, Mahirə Nağıqızının Vətənə, Vətənin bütövlüyünə, Vətənin böyüklüyünə həsr edilmiş şeirlərində Vətən sevgisi intəhasızlığı hansı səviyyədədirsə, düşmənə nifrəti sözün ifadə etdiyi mənadan üstün səviyyədədir. Ona görə şairin vətənpərvərlik duyğularının ifadə olunduğu düşmənə nifrət aşılanan şeirlərində "son döyüşə hazır ol" çağırışlı (həm mövzulu) şeirləri daha çox diqqət çəkir. Bu tipli şeirlər şairin milli duyğu milli istəyini əsk etdirmək baxımından xarakterikdir:

 

Azərbaycan əsgəri, yolun Şuşaya gedər,

O yürüşün naminə son döyüşə hazır ol!

İntizarda Laçındı, Zəngilandı, Kəlbəcər,

Pir görüşün naminə son döyüşə hazır ol!

 

Sən Vətənin gücüsən, vətənin əsgər oğlu,

Vətən haya çağırmaz, haraylamaz hər oğlu,

Qızlar gül-çiçəyiylə süslər müzəffər oğlu,

O gəlişin naminə son döyüşə hazır ol!

 

Mahirə Nağıqızının şeirlərində müşahidə edilən vətəndaş cavabdehliyi məsuliyyəti məsələləri onun poeziyasında bir poetik keyfiyyət olaraq şair fərdiyyətini əks etdirən ən xarakterik cəhətlərən biridir. Onun yüksək mənəviyyatlı, qədirşünas insan olması, yaşadığı gündəlik həyat hadisələrinə özünəməxsus müdrik münasibəti, adilikdə (sadəlikdə) böyük mahiyyət axtarışları s. keyfiyyətləri poeziyasındakı şair fərdiyyətinin estetikasından söz açmağa imkan verir. "Lap uzaqlara", "Sənsən", "Göyərər", "Onun daş nağılı", "Vətən", "Qəlbimdə əkdiyim ağac", "Əmanət eşq", "Ad günün", "Qalmaz", "Heydər babanın dastanı", "Atama", "Sərhəd qapısı", "Şəbnəmə", "Sayın Yılmaz Çakaloğluna", "Zəlimxan", "Anama", "Əliyə", "Gülbəyaz  nənə" kimi şeirlərində heç bir təmtəraq hay-küy olmadan fərdiləşdirmə ya ümumiləşdirmə yolu ilə poetik təəssüratlarını qələmə almış şeiriyyət üçün vacib olan psixoloji incəlikləri ifadə edə bilmişdir:

 

Musa Yaqub, göyərməyən var ki,

Baxma duzdu, gözün yaşı göyərər.

Göyərməyən qara daşın nisgili,

Baxta düşən qara daşı göyərər.

 

Geniş mövzu dairəsi ilə seçilən Mahirə Nağıqızının poeziyasında türk ruhuna, onun qəhrəmanlıq tarixinə, mənəvi ucalığına hörmət, bu gününə və gələcəyinə böyük inam bu sənətin bədii dəyəri ilə yanaşı, onun milli-estetik mahiyyətini xeyli artırır. Şair "haqq-ədalət qalası",  "elm-sənət gülzarı" hesab etdiyi türk yurdu və "ədaləti zülmətə işıq olan", "yer üzünün ədalət carçısı hesab edilən" türklər haqqında danışarkən özünün lirik duyğularını ictimai mənalandırmada təqdim edir, öz keçmişinin qüruru ilə yaşamağından zövq alır. Mahirə Nağıqızı bir neçə min il öncə Altaylardan "yola çıxan" türkün  Metenin, Atillanın, Alp Ər Tonqanın qüdrətilə artan şöhrətinə, Göytürklərin yaratdığı elm-sənət kəhkəşanına, türkün alqırmızı bayrağına, şəhid məzarlarına olan hörmət və salamlarını incə ruhlu bir türk qadınının öz şərəfli milli kimliyinə səcdəsi kimi təqdim etməyi bacarır.

Əlbəttə, kiçik bir yazıda formaca rəngarəng, məzmun və ideya baxımından zəngin olan Mahirə Nağıqızı poeziyasının özünəməxsus xüsusiyyətlərini geniş təhlil obyektinə çevirə bilməsəm də, təhlil prosesində bu sənət üçün xarakterik olan bir sıra cəhətləri əhatə etməyə çalışdım. Qeyd etməliyəm ki, çağdaş Azərbaycan poeziyasında məxsusi yeri olan, məhsuldar, eyni zamanda, orijinal  yaradıcılıq irsinə sahib Mahirə Nağıqızının poeziyası  özünün poetik bütövlüyü, dərin lirizmi, lirik-epik çalarların zənginliyi ilə fərqlənən ciddi poetik  sənət kimi dəyərlidir. Şübhəsiz, Mahirə Nağıqızının şairlik istedadının təməlində gen, qanana südü ilə keçən poetik ruhun mövcudluğu ona poeziya sahəsində uğurlar qazandırdığı kimi, bundan sonra da şeirimizin inkişafı yollarında söz ilə əbədi yolçuluğunun davamlılığını  təmin edəcəkdir. Böyük Şəhriyarımızın dediyi kimi: "Şair ola bilməzsən, anan doğmasa şair".

 

Elman QULİYEV

Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetinin

professoru, "Türk araşdırmaları" bölməsinin müdiri

 

525-ci qəzet.- 2020.- 16 oktyabr.- S.12.