Ona sonsuz ehtiram borcumuz var  

 

130 İLLİYİ YADDAN ÇIXAN CEYHUN HACIBƏYLİNİN ƏZİZ XATİRƏSİNƏ

 

2021-ci ilin fevralında Azərbaycanın tanınmış ictimai-siyasi xadimi, görkəmli jurnalist, Azərbaycanın dünya dövlətlərinə tanıdılmasında əvəzsiz xidmətləri olmuş Ceyhun Hacıbəylinin 130 illiyi tamam oldu. 2021-ci il artıq başa çatsa da, onu yada salan, xatırlayan insanların sayı az oldu və yubileyi geniş qeyd olunmadı. Ceyhun bəyin xalqımızın tarixindəki rolunu və Azərbaycan dövlətçiliyi qarşısındakı xidmətlərini xatırlatmaq məqsədi ilə bu yazını oxuculara təqdim edirəm.

 

Tanınmış ictimai-siyasi xadim olan Ceyhun Hacıbəyli Azərbaycanın ictimai-siyasi fikir tarixində mühüm yer tutmaqdadır. O, həm də Azərbaycanın böyük bəstəkarı Ü.Hacıbəylinin doğma qardaşıdır.

 

C.Hacıbəyli 1891-ci ilin fevralın 3-də Şuşada anadan olmuş və ibtidai təhsilini tanınmış jurnalist və incəsənət xadimi Haşım bəy Vəzirovun (1866-1926) müdir olduğu məktəbdə, orta təhsilini isə Bakıda almışdı.

 

1908-ci ilin yanvarın 12-də H.Z.Tağıyev teatrında Ü.Hacıbəylinin "Leyli və Məcnun" operası tamaşaya qoyuldu. Tamaşada iştirak edən Ceyhun bəy İbn-Səlam rolunu oynayırdı.

 

C.Hacıbəyli orta təhsilini Bakıda tamamladıqdan sonra qardaşı Üzeyir bəylə Əli bəy Hüseynzadənin müdir olduğu "Səadət" məktəbində müəllim vəzifəsində çalışmışdı.

 

Sonradan C.Hacıbəyli milyonçu M.Muxtarovun (1855-1920) vəsaiti ilə Peterburq Universitetinin hüquq fakültəsində oxumuşdu. Bu universitetdə təhsil aldıqdan sonra 1909-cu ilin yayında Fransanın paytaxtı Parisə getmiş, Sorbonna Universitetində və Siyasi Biliklər məktəbində oxumuşdu.

C.Hacıbəyli 1916-cı ildə Parisdə təhsilini başa vurduqdan sonra Bakıya qayıtmış və "Kaspi" qəzetində çoxlu sayda məqalələr çap etdirmişdi ("Kaspi", ¹18, 22, 24, 28, 34, 1917-ci il).

 

1917-ci ildə Rusiyada baş verən Fevral-burjua inqilabından sonra C.Hacıbəyli rus dilində nəşr edilən "İttihad" və "Müsəlmanlıq" qəzetlərinin redaktoru olmuşdu.

 

1918-ci ilin mayın 28-də Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti yarandıqdan sonra C.Hacıbəyli yeni formalaşmaqda olan dövlətin təbliğat sisteminin əsasını qoyanlardan biri oldu. 1918-ci ilin sentyabrın 15-dən onun və Ş.Rüstəmbəylinin redaktorluğu ilə birlikdə iki dildə - Azərbaycan və rus dillərində çap olunan "Azərbaycan" qəzeti nəşr edilməyə başladı.

 

Bu qəzetin nəşri haqqında C.Hacıbəyli 1951-ci ildə Almaniyanın Münhen şəhərində Ə.F.Düdənginskinin redaktorluğu ilə Azərbaycan və rus dillərində nəşrə başlayan (ilk sayı Azərbaycan və rus dillərində qarışıq çap olunmuşdu) "Azərbaycan" jurnalında yazırdı: "Məqsədimiz milli birliyi qurmaqdır və birlik mühacirətdə başlamalıdır. Bütün azərbaycanlıları bilaistisna bu birliyə dəvət edirik. Zatən "Azərbaycan" başlanğıcda həmən birliyin simvolu idi. "Azərbaycan" milli bir orqan idi və felən rəsmi hökumət məhafilinin (heyətinin) rəy və mülahizatını izhar edəcəyinə, kəndi (öz) yolunu sərbəstcəsinə cızıb kəndi öz qənaətini bəyan edərdi.

 

Bu xüsusda vaxtında nəşriyyat işləri ilə məşğul nazirlərimizdən rəhmətlik Nəsib bəyin geniş nəzərliyini, təbiətinin nazikliyini və ona məxsus qiraətini (məlumatlılığını) hörmətlə analım. Kəndisi (özü) firqəsi olduğu halda, hökumətin rəsmi orqanını firqəsi olmayan bir şəxsə həvalə etməsi həddi zatında simvolik bir jest idi. Onun üçün millət firqənin önündə gəlirdi".

 

"Azərbaycan" qəzetinin ilk sayı 1918-ci ilin sentyabrın 15-də Gəncədə Yelizavetpol qubernatorunun mətbəəsində çap edildi.

 

1918-ci ilin noyabrın 28-dən qəzet Azərbaycan dilində C. Hacıbəylinin, rus dilində isə Ş. Rüstəmbəylinin redaktorluğu ilə nəşrini davam etdirib.

Qəzetdə C.Hacıbəyli "C.Dağıstani" imzası ilə "Tarixi gün" (Bakının qurtuluşuna həsr edilmiş) adlı məqalə çap etdirmişdi.

 

1919-cu ilin dekabrın 28-də Azərbaycan hökuməti Parlamentin Ağsaqqallar Şurası üzvlərinin iştirakı ilə Paris Sülh Konfransında iştirak etmək üçün nümayəndə heyətinin tərkibini müəyyənləşdirdi və C.Hacıbəyli də oraya daxil edildi.

 

"Azərbaycan" qəzeti C.Hacıbəylinin redaktorluğu ilə sonuncu dəfə 1919-cu ilin yanvarın 15-də (88-ci sayı)  çap edildi.

 

 

 

Bu, C.Hacıbəylinin Azərbaycanda son fəaliyyəti oldu və o, bir daha vətənə qayıda bilmədi. Bu haqda isə sonradan  1951-ci ildə mühacirətdə nəşr etdiyi "Azərbaycan" jurnalında bu sözləri yazacaqdı: "Bundan 32 il əvvəl idarə etdiyim milli "Azərbaycan" qəzetimizi istəkli qardaşım Üzeyirə həvalə edərək yeni bir vəzifə ilə Avropaya gəldik. Yeni təşkil etdiyimiz Azərbaycan dövlətini başqa mədəni millətlər və Sülh Konfransına toplanmış böyük dövlətlər tərəfindən rəsmi surətdə tanıtdırmışdıq. Misyonumuzun üç ay sonunda bitəcəyini zənn edirdik".

 

C.Hacıbəylinin də daxil olduğu Azərbaycan nümayəndə heyəti 1919-cu ilin əvvəllərində böyük çətinliklə Parisə getdi. Onlar qısa müddət ərzində Azərbaycanla bağlı 3 kitab və 12 informasiya bülleteni çap edib Avropa  ictimaiyyətini məlumatlandırdılar.

 

1919-cu ilin sonlarında C.Hacıbəylinin fransız dilində nəşr edilən "Revyü dyu Mond Myuzulman" jurnalında "Birinci Müsəlman Respublikası - Azərbaycan" məqaləsi çap olundu.

 

İki çap vərəqi həcmində olan bu məqalədə yığcam, lakin çox məzmunlu formada Azərbaycanın tarixi, coğrafiyası və inkişafı haqqında məlumat verilmişdi.

 

1920-ci ilin yanvarın 11-də Azərbaycan de-fakto olaraq dünya dövlətləri tərəfindən tanındı. Bu böyük hadisənin baş verməsində C.Hacıbəylinin də böyük xidməti olmuşdur.

 

1920-ci ilin 27 aprelində Azərbaycan Rusiya bolşevikləri tərəfindən işğal edildikdən sonra nümayəndə heyətinin digər üzvləri kimi C.Hacıbəylinin Azərbaycana qayıtması mümkün olmadı. C.Hacıbəyli Fransada qalıb Azərbaycanın Rusiya bolşeviklərindən azad edilməsi uğrunda mübarizə apardı.

 

C.Hacıbəyli Azərbaycanın tarixi, mədəniyyəti, ədəbiyyatı ilə bağlı məqalələr yazıb Fransa ictimaiyyətini bilgiləndirirdi.

 

1920-ci illərdə o, Ü.Hacıbəylinin "Arşın mal alan" əsərini fransız dilinə tərcümə edib tamaşaya qoydu. C.Hacıbəyli 1926-cı ildə "Azərbaycan teatrı" adlı məqalə yazaraq "Revyü dyu Mond Myuzulman" jurnalının 3-cü sayında çap etdirib fransız oxucularına H.Cavid, C.Cabbarlı kimi məşhur dramaturqların yaradıcılığı haqqında məlumatlar verdi .

 

C.Hacıbəyli 1933-cü ildə "Aziatik" jurnalının yanvar-mart ayındakı sayında "Qafqaz Azərbaycanının Qarabağ dialekti" adlı  elmi məqaləsini də çap etdirdi.

 

Bundan əlavə, o, Almaniyanın Münhen şəhərində Azərbaycan və rus dillərində nəşr olunan "Azərbaycan" jurnalında müxtəlif yazılar da çap etdirdi.

C.Hacıbəyli mühacirətdə olduğu dövrdə Qafqaz xalqlarının təmsiçiləri ilə də tez-tez görüşür, müxtəlif tədbirlərdə iştirak edirdi.

 

1936-cı ilin dekabrın 9-da Parisdə üç Qafqaz Respublikası Şurasının Müstəqil Qafqaz Komitəsi üzvlərinin iştirakı ilə keçirilən iclasında C.Hacıbəyli də vardı. Həmin görüşdə Azərbaycan adından Ə.M.Topçubaşov və X.Sultanzadə (Sultanov), gürcülərdən A.Çxenkeli, Ş.Amiredjibi, N.Ramişvili, Q.Qvazava, Dağlılardan H.Bammat və A.Germoyev də iştirakçı idi.

 

Qeyd edək ki, C.Hacıbəyli 1920-ci ilin 27 aprelindən - Azərbaycanın işğal edildiyi vaxtdan başlayaraq bolşevik rejiminə qarşı kəskin siyasi mübarizə aparırdı. Bununla əlaqədar olaraq mühacirətdə yaradılan təşkilatların fəaliyyətində onun  imzasına tez-tez rast gəlmək mümkündür.  Azərbaycan işğal edildikdən sonra 1920-ci ilin 15 iyulunda Ə.Topçubaşov Belçikanın Spa şəhərindən C.Hacıbəyliyə göndərdiyi qeydində yazırdı: "Əzizim Ceyhun bəy! Burda nə mümkün idisə etdik: nota verdik, ayrı-ayrı müttəfiqlərin bir neçə katibləri ilə, eləcə də İtaliyanın, Belçikanın, Polşanın nazirləri ilə görüşdük. Bu gün ikinci notanı verdik və surətini faydalanmağınız üçün göndərirəm (Abbas bəydən götürün). Bu gün Paderevski ilə (məşhur Polşa musiqiçisi və Polşanın xarici işlər naziri - red.) görüşdük. Görüşümüzdə ətraflı danışaram. Hələlik xanım Broşenin (Dabs-Broşe - İsveçrə yazıçısı - N.Y.) bizim burda olmağımız haqqındakı qeydlərini göndərirəm. Olsun ki, bu qeydləri SPA-dan məqalə kimi qəzetdə çap edəsiniz.

 

Sabah Brüsselə gedirik və ümid edirəm ki, bazar günü Parisdə görüşərik. Hamıya, xüsusən Zöhrəyə salamlar, uşaqları öpürəm. Salamat olun. Ə.M.Topçubaşov".

 

C.Hacıbəyli Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə xaricdə təhsil almağa göndərilmiş və Azərbaycan işğal edildiyinə görə maddi köməkdən məhrum edilən tələbələrə də qayğı göstərirdi.

 

Azərbaycan Respublikası S.Mümtaz adına Dövlət Ədəbiyyat və İncəsənət Arxivində saxlanılan 648 və 649 saylı fondlardan Ə.M.Topçubaşov və C.Hacıbəyli arasında olan yazışma və qeydlərdən də onların mühacirətdəki fəaliyyətini öyrənmək mümkündür.

 

C.Hacıbəylinin Azərbaycanın tanınmış dövlət xadimi M.Ə.Rəsulzadə ilə də 1920-1930-cu illərə aid yazışmaları mövcuddur. M.Ə.Rəsulzadənin 1932-ci ildə dekabrın 10-da Varşavadan C.Hacıbəyliyə göndərdiyi bir məktubda "İstiqlal" qəzetinin siqnal nüsxəsi üçün hazırlanmış bir anketə diqqət göstərilməsinin vacibliyi qeyd olunmuşdu. Həmin anketdə Qafqaz Konfederasiyasının fəaliyyəti ilə bağlı suallar qoyulmuşdu.

 

İkinci Dünya müharibəsi illərində C.Hacıbəyli Almaniyada Azərbaycan Milli Birlik Məclisinin yaradılmasında yaxından iştirak etdi və Ə.Şeyxülislamovla, Ə.F.Düdənginski ilə birlikdə həmin təşkilatın rəhbərlərindən oldu.

 

İkinci Dünya müharibəsindən sonra C.Hacıbəyli Azərbaycan mühacirlərinin fəallaşması istiqamətində çalışdı. Onun 1945-1950-ci illərin əvvəllərində tanınmış legioner və mühacir Ə.F.Düdənginski ilə yazışmaları bu mənada faydalıdır.

 

C.Hacıbəyli Sovet rejiminə qarşı aparılan "soyuq müharibə" dövründə də fəallıq göstərdi. O,1951-ci ilin noyabrında Almaniyanın Visbaden şəhərində keçirilən konfransda Azərbaycanın təmsilçisi olaraq iştirak etdi.

 

1952-ci ildə ABŞ dövləti Sovet rejiminə qarşı təbliğat işini gücləndirmək məqsədi ilə Münhen şəhərində SSRİ-ni Öyrənmə İnstitutu yaratdı. Bu İnstitutun müxtəlif dillərdə "Dərgi" jurnalı çap olunurdu. C.Hacıbəyli həmin İnstitutla sıx əməkdaşlıq edirdi. Bunun nəticəsi idi ki, həmin institut 1959-cu ildə C.Hacıbəylinin "Azərbaycanda İslam əleyhinə təbliğat və onun vasitələri" adlı kitabını rus dilində çap etdi.

 

C.Hacıbəyli qürbətdə olduğu 43 il müddətində həmişə Azərbaycan haqqında düşünmüşdür. Burada onun yaxın qohumları, dostları yaşayırdı. Bu mənada qardaşı Ü.Hacıbəylinin onunla yazışmaları çox təsirlidir. Ü.Hacıbəylinin Bakıdan Ceyhun bəyə yazdığı ilk məktub 1919-cu ilin 19 martına təsadüf edir. Bu məktubda maraqlı bir məlumat açıqlanıb. Ü.Hacıbəyli yazırdı: "... Səndən sonra Nəsib bəy mənimlə görüşüb dedi ki, sən müdir olduğuna görə Ceyhunun məvacibini al və Məmməd Əmin də (M.Ə.Rəsulzadə - N.Y.) sənin məvacibini alsın".

 

Ü.Hacıbəyli qardaşından və onun ailəsindən nigaranlıqla yazırdı: "Məni sizin əhvali-maddiyəniz çox fikirlərə salır, bilmirəm nə ilə dolanırsınız. Sənin bir işin varmı ki, ondan mədaxil ola, bəlkə ehtiyac içindəsiniz? Və bir də sizin buraya gəlməyiniz nə vaxt mümkün ola bilər? Sizi ordanmı buraxmırlar, yoxsa bura gəlməkdənmi ehtiyat edirsiniz?"

 

Bu məktublardan məlum olur ki, Ü.Hacıbəyli qardaşının Bakıya qayıtmasına çalışırdı.

 

Ü.Hacıbəylinin Ceyhun bəyə ünvanladığı son məktubu 1927-ci ilin 26 fevralına aiddir. Çox ehtimal ki, sovet dövləti sonradan onların yazışmalarını dayandırmışdı.

 

C.Hacıbəyli başqa mühacirlər kimi mühacirət həyatının ağır şərtləri altında yaşamağa məcbur olmuşdu.

 

1932-ci ildə təhsil haqqını ödəyə bilmədiyindən C.Hacıbəylinin oğlunu dərslərə buraxmırdılar. Bununla əlaqədar Ə.M.Topçubaşov da zəmanət məktubu ilə məktəbin direktoruna müraciət etmişdi.

 

C.Hacıbəyli 1962-ci ilin oktyabrın 23-də Parisdə vəfat edib.

 

 

Nəsiman YAQUBLU

tarix elmləri doktoru

 

525-ci qəzet.- 2021.- 15 dekabr.- S.21.