"Sil gözün yaşın, Qaragilə..."
...Hava o qədər
bürkü idi ki, avtobusun nəfəslikləri açıq
da olsa, içəri sərinləmək bilmirdi...
Maestro
gözucu salona nəzər saldı: orkestrin demək olar ki,
bütün üzvləri başlarını söykənəcəklərə
"yapışdırıb" mürgüləyirdilər.
Əslinə
qalsa, onun özü də yorulmuşdu - Tbilisidə festivalda 3
gün ərzində etdikləri çıxışlardan, bu
çıxışlardan əvvəlki gərgin məşqlərdən
sonra elə burada - Bakıya şütüyən avtobusun
salonunda bir az dincəlmək pis olmazdı, amma nəyə
görəsə narahat idi, ağır nəfəs
alırdı - elə bil, hava gedib ciyərlərinə
çatmırdı.
"Ciyərlərinə?" - bu sualı
özü-özünə verib acı-acı güldü.
Axı onun bir ciyəri vardı, o birini hələ neçə
il əvvəl sağalmaz xəstəliyə
tutulanda kəsib götürmüşdülər.
Gözlərini
yumub gənclik illərində sevimli Həcərlə
yaşadıqları nəm, rütubətli mənzilləri,
toya da, vaya da geyindiyi yeganə kostyumu, vərəmə
tutulduğunun aşkar olduğu o müdhiş anları, ciyərinin
bir tayını itirdiyi günün səhərini
xatırladı, yenə də gülümsədi, amma bu dəfə
acı-acı yox, həmişə sərt sifətində hərdən
sayrışan o sirli uşaq təbəssümü ilə.
Gözlərini açıb pəncərədən
çölə baxdı - hər tərəf
ucu-bucağı görünməyən pambıq tarlası
idi.
Kolların üstündəki pambıq lopaları ağ zanbaqlar kimi adamın üzünə
gülürdü.
Tarlanın
ortasında pambıq yığan bir dəstə qız-gəlini
görəndə karıxdı: "Bu nədir? Bu istidə belə vacibdir? Niyə
özlərinə rəhm eləmirlər? Pambıq yığmaq elə bunların alnına
yazılıb?"
Qəfildən
üzünü sürücüyə tutub lap məşqdəki
kimi amiranə səslə dedi:
- Stop!
Saxla görüm!
Sürücü
sürəti azaldıb əyləci basdı və avtobus
"ləhləyə-ləhləyə" bir az gedib dayandı.
- Gözlə,
siqaret çəkib gəlirəm.
Yerə
düşən kimi günün istisi bədəninə mismar
kimi sancılsa da, buna fikir vermədi, siqaretini odlayıb asta
addımlarla pambıq sahəsinə yaxınlaşdı.
Qız-gəlinlər onlara yaxınlaşan bu
alçaqboylu, arıq, nazik qara bığlı kişinin təhər-tövüründən
şəhərli olduğunu dərhal bildilər.
Maestro sahəyə
daxil olub onlara lap yaxınlaşdı:
- Salam,
qızlar. Necəsiniz? İşlər
necə gedir?
Sifəti
mis rənginə çalan, qapqara gözləri üzüm
gilələrinin yada salan, burnunun üstünə
kağız yapışdırılmış bir qız başını
qaldırıb ona baxdı. Sonra yenə kola tərəf əyilib
pambıq yığa-yığa:
- Necə
olasıdır ki? - dedi. - Gördüyünüz kimi. Bizi yada salan var ki?
"Bu qızın günün altında yanmaqdan sifəti
də gözləri kimi qara üzüm giləsinə
dönüb" - maestro ani olaraq fikirləşdi - "Elə
bu da Qaragilədir ki. Qoy bu da olsun 2-ci Qaragilə". "Qaragilə"
mahnısı maestronun ən xoşladığı xalq
mahnılarından idi.
Ümumiyyətlə, maestronun xalq musiqisinə
böyük sevgisi vardı, muğamları, el
mahnılarını eşidəndə uşaq kimi kövrəlirdi. "Rast" simfonik
muğamını yazanda "Əlində sazın
qurbanım", "Xumar oldum", "Görmüşəm,
sevmişəm" xalq mahnılarının,
"Vağzalı", "Mirzəyi" rəqs
havalarının melodiyalarının orkestr işləmələrini
partituraya daxil edib simfoniyanı ruhumuzun səs obrazları ilə
süsləndirmişdi. "Qaragilə"nin
isə simfonik orkestrlə vokal partiyasını
yaratmış, konsertlərin birində mahnını ifa edən
Şövkət Ələkbərovaya qoşulub özü də
bir-iki ağız demişdi.
İndi
bu istinin altında gözləri bir cüt üzüm giləsini
xatırladan bu dilli-dilavər qıza baxa-baxa nəyə
görəsə 5 il əvvəl baş
verən bir hadisəni xatırladı...
Maestro
Niyazi engaged in weightlifting in young days | Report.az
Onda maestro Fransada qastrol səfərində idi. Parisin göbəyində - ən
məşhur konsert salonunda "Rast"ı ifa edəndən
sonra səhnənin arxasında bir fransız musiqişünas
xanım ona yaxınlaşıb tərcüməçinin
köməyi ilə soruşdu:
-
Müsyö Niyazi, əsəri maraqla dinlədim. Bilmək
olarmı ki, onu kim bəstələyib?
"Görünür,
bu xanım o qədər də diqqətli adam
deyil" - maestro fikirləşdi, sonra da çox ötkəm
bir cavab verdi:
- Mənim
xalqım və mən!
Xanım
çaşıb qaldı:
- Bu, necə
ola bilər axı? Xalq nə
bilir simfonik dil, polifoniya nədir?
"Baho...
Gəl indi buna mühazirə oxu da".
Maestro öz izahına başlamaq istəyəndə xanım:
-
Ümumiyyətlə, simfonik muğam nə deməkdir? - deyə soruşdu. - Niyə bu simfoniya
"Rast" adlanır?
Bu dəfə
maestro kəsə, bir az da eyhamlı cavab
verdi:
- Bu
janrı bizim bir bəstəkar kəşf edib. O, 26
yaşında "Şur" muğamının ladında
eyni adlı simfoniya bəstələyib və bütün
Avropanı mat vəziyyətində qoyub. Sübut
edib ki, polifonik dil Şərqin, o cümlədən, onun bir
parçası olan Azərbaycanın da musiqi düşüncəsi
üçün xarakterikdir.
Təəccübdən
xanımın gözləri böyüdü:
- 26
yaşında? O ki dahidir!
- Yoxsa elə
bilirsiniz ki, dahilər ancaq Avropada doğulur? Bizim
torpaq çox belə dahilərin vətənidir.
O vaxt bu
xanımdan fərqli olaraq maestro Fikrət Əmirovun simfonik
muğamlarının dünyanın bir çox mötəbət
konsert salonlarında səslənməsindən, o cümlədən,
L.Stakovskinin dirijorluğu ilə Boston Simfonik Orkestrinin
ifasında Amerikanı fəth etməsindən xəbərdar
idi. Amma indi nə maestronun, nə də bu xanımın
ağlına da gəlməzdi ki, illər keçəcək,
bir gün İtaliyada Silvio Bobeto adlı tanınmış bir
dirijor təsadüfən "Şur" simfonik
muğamının partirurasını vərəqləyəndə
yeni bir şey kəşf edibmiş kimi heyrətdən donub
qalacaq, "Necə olub ki, mən bu əsəri
çalmamışam" - deyə təəccüblənəcək
və elə ertəsi gün Bakıya uçaraq, qısa məşqlərdən
sonra Dövlət Simfonik Orkestri ilə bu əsəri ifa edib
lentə yazdıracaq, "Mən dünya simfonik musiqisinin
incilərindən birini ifa etdim" - deyə özünə
təskinlik verəcək...
...Tərcüməçi
əsəbi tərzdə boğazını arıtladı -
bu, maestroya işarə idi: "Deyəsən, söhbət
öz məcrasından çıxır axı".
- Belə
dahiləri bütün dünyanın tanımaması sizin
qüsurunuzdur.
"Düz deyirsən, xanım. Bu məsələdə sizinlə
mübahisə etməyəcəm" - maestro ürəyində
dedi...
Gözləri qarşısından keçən lentin
son kadrları da çəkilib getdi, maestro o möhtəşəm
salondan bura - pambıq tarlasına, qızların yanına
qayıtdı.
Onların kobudlaşmış, cızıq-cızıq
olmuş əllərinə baxıb heç kəsin sezmədiyi
bir ah çəkdi: "İşə bax, burada zəhər
uda-uda, günün altında bişə-bişə pambıq
yığan bu Qaragilələr doğacaq bizə yeni dahiləri?
Bunlarda nə qadınlıq qaldı ki?
Vəziyyətdən
çıxmaq üçün yan tərəfdə
üstü şiferlə örtülmüş talvara
oxşayan yeri göstərib soruşdu:
- Bu nədir
belə?
- Buna stan deyirik. Guya tarla düşərgəsidir.
Çörəyimizi orda yeyir,
çayımızı orda içirik.
Maestro
fikrə getdi: "Bu nə gündür, ilahi! Bəs
bu qadınların kişiləri hanı?"
Başını
qaldırıb adını Qaragilə qoyduğu qızdan
soruşdu:
-
Kişilər pambıq yığmır bəyəm?
Qızlar gülüşdülər. İstehzalı bir səs
eşidildi:
- Siz elə
bil Aydan gəlmisiniz. Bəs çayxanada nərd, dominonu kim oynasın?
Maestro tutuldu, başa düşdü ki, bu
qızların könlünü almaq üçün nə
isə deməli, nə isə etməlidir. Amma nə?
Qəfildən
geri çevrilib iti addımlarla avtobusa tərəf getdi, salona
qalxıb yenə də həmin o amiranə səslə,
ucadan:
- Hamı
qalxsın! - dedi. - Alətlərinizi götürüb
avtobusdan düşün!
Musiqiçilər karıxsalar da, hərəkətə
gəldilər, çünki belə anlarda maestro ilə
zarafat etmək olmazdı.
...Cəmi
5 dəqiqədən sonra bütün musiqiçilər
talvarın altında idi, ayaq üstə, amma orkestrdəki
qaydada düzülmüşdülər. Maestro dirijor
çubuğunu əlinə alıb qızları səslədi:
- Bura gəlin.
Sizin üçün konsert verəcəyik.
Qaragilə:
- Axı
nahara hələ var - dedi. - Necə gələk?
- Narahat
olmayın. Deyərsiniz, bizi deputat Niyazi məcbur
etdi.
"Qaragilə" ilə bərabər arxadakı
qızlardan da içini çəkən oldu - deyəsən,
axır ki, maestronu tanımışdılar.
Orkestr təbii ki, həmin gün
Qərb bəstəkarlarının simfonik əsərlərini
yox, Azərbaycanın xalq melodiyalarını - maestronun
özünün işlədiyi "Qaragilə",
"Əlində sazın, qurbanım", F.Əmirovun işlədiyi "Qoy
gülüm gəlsin" mahnılarını,
"Qaytağı" rəqsini, "Koroğlu"
uvertürasını, bir neçə oyun
havasını ifa etdi, maestro hətta arada dirijorluğu dayandırıb
Qaragilə ilə rəqs etməyə də macal tapdı...
Dünyanın bütün qitələrində
əllərinin sehri ilə insanları heyrətə salan,
dünyanın ən yaxşı dirijorlarından biri hesab edilən
SSRİ Xalq artisti Niyazi həyatında ən döşünəyatan
konsertlərdən birini belə verdi...
Bakıya gələn kimi kabinetinə girib Mərkəzi
Komitəyə pambıqçı qızların ağır əməyinin
lazımınca qiymətləndirilməsinin vacibliyi barədə
yazdığı məktub isə bu cümlə ilə
tamamlanırdı: "Təklif edirəm, bütün
rayonların Mədəniyyət evlərində səyyar
konsert briqadaları yaradılsın və onlar hər gün
ağır iş günündən sonra pambıqçı
qızlara pulsuz konsert versinlər".
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2021.- 20 may.- S.11.