Aşıq poeziyasında Kərbəla
mövzusu
Başlanğıcda
təriqətlə, təkkəylə bağlı olan,
aşiqlikdən aşıqlığa keçən və XVI
yüzildə ayrıca bir zümrə ədəbiyyatına
çevrilən aşıq şeirində Kərbəla hadisəsinə,
İmam Hüseynin zülmə, zalimə qarşı
üsyanına xüsusi diqqət verilmişdir. İstər
Türkiyədə, istərsə də Azərbaycanda
aşıq şeirinin birinci dərəcədən mövzusu
təvəlla və təbərra olmuş, Hz.Hüseynin faciəsi,
Məhərrəmlik və Kərbala hadisəsi haqq və
batilin mübarizəsi aspektindən dəyərləndirilmişdir.
Ancaq Azərbaycanın sovetləşməsi ilə ateistləşən
elmi mühit toplama işində dini-irfani mövzuları,
xüsusən də Məhərrəmliklə, Kərbəla
faciəsiylə bağlı şeirləri və
dastanları, əfsanə və nağılları, mənkabə
və şəbihləri yazıya almaqdan israrla
qaçınmış, yazıya alınanları da çap
etməmişdir. Zaman keçdikcə, xüsusən də
aşıqların birinci qurultayından sonra saz şairləri
ateist təbliğatın təsiri altında qalmış
dini-irfani mövzulara çox az müraciət
etmişdir. Buna baxmayaraq, sovetləşməyə
qədərki dönəmdə dini-irfani şeirlərə Azərbaycanda
Aşıq Alının, Aşıq Ələsgərin,
Növrəs İmanın, Aşıq Nəcəfin və bəzi
el şairlərinin əsərlərində rast gəlirik.
Türkiyədə
XVI yüzildən etibarən istər ələvi və bəktaşi
saz şairlərinin, istərsə də digər
aşıqların, özəlliklə Aşıq Yunusun, Pir
Sultan Abdalın, Təslim Abdalın, Dədəmoğlunun,
Kalbinin, Noksani Babanın, Dəli Boranın, Miratinin,
Sıdkinin, Hüzninin, Yesarinin, Fakirinin, Səyyah Dədənin,
Haki Babanın, Əli Rıza Özbəktaşın və
digərlərinin qoşma, gəraylı, səmai tərzində
deyilmiş və Kərbəla mövzusuna həsr olunmuş
şeirləri geniş yayılmışdır. Ələvi və bəktaşilərin ozan, zakir, qəmbər
dedikləri xalq şairləri, həm də bu zümrədən
kənarda qalan digər aşıqların şeirləri
Şahi Mərdan adlandırdıqları Hz.Əli sevgisi ilə
yoğrulmuşdur. Bununla bərabər,
şeirlərini Kərbəlaya, Hz.Hüseynə həsr edən
ozanlar olduğu kimi, bu vahim olayı poeziyada təşbeh,
istiarə kimi işlədənlər də çoxdur. Təbii ki, ələvi-bəktaşi
aşıqlarının dilində İmam Hüseyn fədakarlıq,
qəhrəmanlıq, haqq yolunda, ədalət uğruna
canından keçənlərin rəmzidir. Məsələn,
XVII yüzil ələvi və bəktaşi şairi Təslim
Abdal:
Tutduğum
pərdədən doğup aşmadan
Dağlara
silənip sovuk düşmədən
Cəsəd
karımcayıp akıl şaşmadan
Bizi İmam Hüseyinə göndərin.
Təslim
Abdal der doğruyu söyləyin
Girin
rıza göllərini boylayın
Tuz əkmək
hakkını halal eyləyin
Bizi İmam Heseyinə göndərin.
şeirində İmamın yanına - Kərbəlaya getməyi arzulayırsa,
XVII yüzilin digər böyük ələvi və bəktaşi
ozanı Dədəmoğlu birbaşa Kərbəla faciəsindən,
Hz.Hüseynin əyilməyən başından
danışır:
İmam
Hüseyinə olan zulmata
Göktə
mələk, yerdə insan ağladı
Gidi kəsti
əllərini doğradı
Göktə mələk, yerdə insan ağladı.
Xüsusən də ələvi və bəktaşi ənənəsində
yeddi böyük şairdən biri olan xalq
aşığı Pir Sultan Abdalın bir çox şeirində
Kərbəla mövzusu işlənmiş, hətta bəzi
şeirlərində birbaşa Kərbəla hadisəsi
anlatılmışdır. Onun Hz.Əli, on iki imam, Hz.Hüseynlə
bağlı şeirlərində Əhli-beyt sevgisi, Kərbəla
şəhidi İmam Hüseynə içi yana-yana
ağlaması ön plana çıxmışdır. Hətta Pir Sultan Abdalın İmam Hüseyn rədifli
qoşması və Kərbəlanı təsvir edən,
Hüseyni ərənlərin piri, aləmlərin sərvəri,
şəhidlərin sərdarı adlandıran, Yezidi isə lənətləyən
çoxlu şeirləri vardır. XVII yüzilin bu
böyük ozanı belə deyir:
Yürü
birə yalan dünya
Yalan
dünya degilmisin
Hasan ilə
Heseyini
Alan dünya degilmisin.
Bir
başqa bir şeirində Pir Sultan Abdal belə deyir:
Oturmuş
ərənlər yasını çəkər
İmam
Heseyinin yasıdır deyü
Şəhitlərin
kanı durmayıp akar
İmam Hüseyinin kanıdır deyü.
Lanet olsun
ol Yezidin canına
Kıydı
Yezid imamların kanına
Kəsdi
başın, götürdü Mərvanına
İmam Hüseynin başıdır deyü.
Azərbaycan aşıq şeirində Hz.Əli
aşıqların piri adlandırılır, on iki imama
xüsus sevgi bəslənir, Əhli-beytə
bağlılıq bildirilir. Kərbəla və
Hüseyn mövzusu divanilərdə, müxəmməslərdə,
ustadnamələrdə, qoşmalarda işlənmişdir.
O baxımdan məhəbbət (eşq) dastanlarında
butanın Hz.Əli tərəfindən verilməsi, sevənləri
birləşdirməsi, dərvişlik yolunun mənəvi təkamülü
və s. estetik bir qayə ilə təqdim olunsa da, dini-irfani
yönün təsirli olması da diqqət mərkəzinə
tutulur. Bununla bərabər, dua, yalvarış,
bağışlanma kimi dini şeirlərdə də
Hz.Hüseyn, Hz.Əbül Fəzl Abbas, Hz.Əli Əkbər
xatırlanır, onların şərəfinə şeirlər
yazılır. Xüsusən ələvi və
bəktaşi ədəbiyyatında və Azərbaycan
aşıq poeziyasında düvazdeh (on iki imamı övən
şeirlər) janrında yazılan şeirlərdə Kərbəla
ilə Hz.Hüseyn bərabər xatırlanır. Unutmamaq lazımdır ki, Hüseyni-Kərbəla
klassik poeziyanın və aşıq şeirinin baş
mövzusudur. Necə ki Maktəli-Hüseyn
ayrıca bir ədəbi növ kimi klassik divan ədəbiyyatının
ən geniş yayılan ədəbi qoludur.
Əhalisinin böyük əksəriyyəti şiə
olan Azərbaycanda Hz.Hüseynin davasından bəhs edən,
klassik aşıqların qoşduğu müstəqil bir
dastanın olub-olmaması haqqında heç bir məlumata
rast gəlmədik. Ancaq Kərbəla faciəsindən bəhs edən
dastan var. Belə bir dastan bugün özlərini sünni adlandıran
Türkmən baxşıları tərəfindən
"İmam Həsən və İmam Hüseyn
dastanı" adı altında icra edilir. "İmam
Həsən və İmam Hüseyn dastanı" Sovet
dövründə çap olunmamış, onun yazılı
variantı uzun müddət arxivdə qaldıqdan sonra,
Türkmənistanın müstəqilliyindən sonra Bayram
Baymıradov tərəfindən 1994-cü ildə
Daşoğuz şəhərində nəşr
etdirmişdir. Dastanın yazılı
keçirilmiş variantı ilə bərabər, onun
baxşıların repertuarında söylənən
şifahi variantları da vardır. Məsələn,
verilən məlumatlara görə, Mərvli məşhur
baxşı Qurt Yaqubun İmam Hüseyn dastanını
böyük zövqlə danışdığı bildirilir.
Kərbəlaya
həsr edilmiş ayrıca dastan olmasa da, bir çox eşq
dastanının içində İmam Hüseyndən,
Əbül Fəzl Abbasdan (xalq deyimi ilə Əbəlfəzləbbas),
bir sözlə, Kərbəladan danışılır, qəhrəmanların
dilindən Kərbəla şəhidlərinə müraciət
edilir. Məsələn, Abbas-Gülgəz dastanında
Abbasın dilindən söylənən qoşmada deyildiyi kimi:
Asta gedin,
məndə gəlim yetirim,
Siz gedərsiz Kərbalaya ərzim var.
Çox
sitəmlər oldu mən binəvaya,
Adı bəlli Mürtəzaya ərzim var.
Ahu kimi
oylamadım çölləri
Sona kimi yayxımadım gölləri.
Fərad üstə düşdü şümşad
qolları.
Əbülfəzil Ələmdara ərzim var.
Abbas deyər
sözlərini hədəfdə,
Gözüm
qaldı gəcdən baqı sədəfdə,
Arzum budu
gedim qalım Nəcəfdə
Həzrət Əli Mürtəzaya ərzim var.
Yenə
eyni dastanın bir başqa yerində dastan qəhrəmanı
bağışlanmasını istəyir və Kərbəlada
qəhrəmancasına savaşıb şəhid olan İmam
Hüseynin oğlu Hz.Əli Əkbərin adına
izafə edilən bənzətmə verilir:
Quran endi
Məhəmmədin şaynına,
Əli Əkbər kimi növcavanına.
Yol
göstərən cümlə müsəlmanına,
Məscidül-Qurana bağışda məni.
Digər eşq dastanlarında da Hz.Əli, Hz.Hüseyn, Kərbəla,
Aşura xatırlanır. İmam Həsənlə
İmam Hüseynin təşbeh kimi işlənməsinə
Koroğlu dastanının Paris nüsxəsində də rast
gəlirik. Dini-irfani məfhumlarla, təsəvvüfi
anlayışlarla dolu olan Koroğlu dastanının digər
variantlarında da on iki imamın, Hz.Həsənlə
Hz.Hüseynin adları çəkilir. Klassik
aşıq şeirimizdə və dastanlarımızda ikinci və
üçüncü imamların adları çox vaxt
qoşa çəkilir. Paris nüsxəsi də bu
baxımdan istisna deyildir:
Qoç
Koroğlu sizdən qorxmaz ürəyi
Hax
yanında qəbul olsun diləyi
Həsən
Hüseyn ərş kürsüsü, dirəyi
Kərbəlada şəhid etmədün, dünya?
XIX əsr
aşıq ədəbiyyatının böyük nümayəndələrindən
biri olan Aşıq Alı bir şeirində Kərbəla faciəsinə
işarə etmiş, imamların İslam dinini qorumaq, elm və
irfanı yaymaq üçün apardığı mübarizələrdən
bəhs etmişdir:
İmam Həsən
gözəllərin gözüdü,
İmam Hüseyin şəfaətçi
özüdü.
Zeynəlabdin
zindan çəkdi düzüdü,
Yezidə Müreyyib talan yaratdı.
Aşıq
Alının şagirdi Aşıq Ələsgərin
yaradıcılığında Əhli-beytə, əsasən
də Hz.Əliyə, on iki imama və Hz.Hüseynə olan
sevgi özəl bir yer tutur:
Həsən
əl-Müctəba aləmə rəhbər,
Hüseyni-şəhiddi
şafeyi-məhşər,
İmam
Zeynalabdın dilimdə əzbər,
Qoyma darda
mən zəlilü müztəri!
Düvazdeh
şeir növündə yazdığı bir
qoşmasında Aşıq Ələsgər
üçüncü imam haqqında belə deyir:
Həsən
əl-müctəba aləmə rəhbər,
Hüseyni-şəhiddi şafeyi-məhşər,
İmam Zeynalabdın dilimdə əzbər,
Qoyma darda mən zəlilü müztəri!
XIX əsrin ələvi qadın aşığı Şah Sultan da bir neçə şeirində Hüseynin faciəsini dilə gətirmiş, Kərbəla hadisəsini təşbeh kimi işlətmişdir:
Şah Hasan, Şah Hüseyin Kərbəladır
Lanet ol Yezidə həm Mərvanadır
İmam Zeynəl aşkına pərvanədir
Gülüzar eylədi zindan içində.
İmamlardan, həmçinin, Kərbəla müsibətindən, Hz.Hüseyndən bəhs edən şeirlər kommunist rejimi dövründə qadağan edilmiş, aşıqlar da yasağı pozmamağa çalışmışlar, bunun müqabilində partiyaya, kolxoza, sovxoza, Leninə, Stalinə, Çapayevə, Qaqarinə, hətta Laykaya və digərlərinə şeirlər qoşmuş, orden və medallar almağı, haqq yolunda söz qoşmaqdan üstün tutmuşlar. Onu da bildirmək lazımdır ki, Sovet aşıqlarının çoxu kommunist rejiminin ən təsirli ruporu olmağı könüllü qəbul etmişdilər.
(Ardı var)
Füzuli
BAYAT
525-ci qəzet.- 2022.- 12 avqust.- S.6.