Dul qadının tənhalığı
(Əvvəli
ötən şənbə saylarımızda)
Ruhiyyə
səhvinə görə Hüseyndən üzr istəyir
Ruhiyyə
Həsənin arxasınca qapını bağlayıb,
Hüseynin divardan asılmış və rəssam tərəfindən
cavan vaxtı çəkilmiş portretinin qabağında bir
müddət səssiz dayandı və sonra mərhum ərinə
müraciətlə dedi:
-
Bağışla məni, Hüseyn, böyük səhvimə
görə, sənin xatirəni belə adamla evlənməyimlə
təhqir etdiyimə görə. O, bədbəxt adamdır,
daim çoxlu pul qazanmaq istəyir, bunun üçün hər
cür rola da girir. Anlamır ki, rol oynamaqdan pul
qazanmaq mümkün olsaydı, dram teatrlarının
aktyorları ən varlı adamlar olardılar. Onlar hətta səhnədə obraza girəndə də,
səhnədən kənardakı miskin həyatlarını
unuda bilmirlər. Bir hissəsi televiziyalarda aparıcı
olmağa can atır, digər hissəsi isə şeir
deklamasiya deməklə, yuxarılardakılara difiramb söyləməklə
gözə girməyə çalışır ki, bəlkə,
fəxri ad ala bilsin, çünki onun arxasınca
maaşın da artması gəlir. Mənim ona
yazığım gəlir, ən yazıq gəlməli adam isə mənim özüməm. Ağlım olsaydı, onu sənin çarpayına
yaxın qoymazdım. İndi nə qədər
özümü danlasam da, gecdir, bəlkə də, mərhəmətinə
görə sən məni əfv edərsən, ancaq bilirəm
ki, səni unudub, eləsi ilə intim yaxınlıq etdiyimə,
bir yerdə ər-arvad kimi yaşamağıma görə
heç vaxt məni bağışlamayacaqsan.
Hüseyn, mənim yeganə sevgim və yeganə arxam,
bağışla məni, sənə xəyanət etdiyimə
görə, sənin qızğın məhəbbətini
daş kömür peçinin hisli oduna dəyişdiyimə
görə. Mən ağlımı itirib, özümü
vulkanın yaratdığı sulfat turşusu gölünə
atmışdım. Elə bilirdim ki, dərdimi
sağaldacağam, əksinə, dərd yüküm bir az da artdı. Bu da mənim cəzamdır.
Səndə intiqam hissi olmasa da, ayaqlar altına
atılan ləyaqətin buna dözə bilmədi və
hayıfını həm Həsəndən, həm də məndən
aldı.
Bu sözlərdən sonra o, hıçqırtı ilə
ağlamağa başladı, sonra özünü sakitləşdirdi. Oğlunun məktəbdən
qayıdan vaxtıdır, uşaq bu səhnəni görsə,
özünə gələ bilməyəcəkdir.
Oğlu evə gələndə, anası
hazırladığı xörəklə onu yedirtdi və
sonra dedi:
- Bir qədər
vaxtın varsa, ürəyin istəyirsə, bir yerdə qəbiristanlığa,
atanın qəbrinin üstünə gedək. Çoxdandır
onu yada salmırıq, bizdən inciyə bilər.
Hamnet
dedi:
- Əlbəttə istəyirəm, mən atamı da, səni
də lap çox sevirəm. Yad adamı evimizə gətirməyin
isə mənə xoş gəlmirdi, incimə,
danışığı da, davranışı da məndə
nədənsə pis hisslər oyadırdı, mənə
münasibətində isə xoşa gəlməyən
bir şey hiss etməmişdim.
Ruhiyyə
oğlunu qucaqlayıb dedi:
- Hamnet,
biz onunla ayrıldıq, bir daha bizim evə gəlməyəcəkdir.
Özünün işləri də
yaxşı vəziyyətdə deyil.
Oğlu
fikrə daldı:
- Mən
ona pis bir şey arzulamıram, ancaq o, tam başqa adam idi. Sizdə yaxınlıq əvəzinə,
bir-birinizə yadlıq, ögeylik daha tez nəzərə
çarpırdı.
Onlar taksidə qəbiristanlığa gəldilər. Ruhiyyə toz
basmış qəbir daşını əlindəki əsgi
ilə təmizlədi, sonra sinə daşına su çilədi
və gətirdiyi qızılgül dəstəsini qəbrin
üstünə səpələdi, üçünü isə
hər tərəfdəki mərmər vazalara qoydu. Dəvət olunan molla yasin duası oxudu.
Molla
haqqını alıb gedəndən sonra Ruhiyyə Hüseynin
başdaşındakı mərmərdə həkk olunmuş
şəklinə müraciət edib dedi:
- Əzizim Hüseyn, oğlumuz Hamnetlə səni yad etməyə
gəlmişik. Sən qəbirdə uyusan da, həmişə
bizimləsən, bizim qəlbimizdəsən. Sənin xatirən ömrümüz boyu bizi tərk
etməyəcəkdir, bu məhəbbəti, hörməti sən
özün qazanmısan. Sənin adın
bizim qəlbimizə həkk olunmuşdur, bu nəqşin oradan
silinməsi mümkün deyildir. Nə qədər
ki, biz varıq, sən bizi tək qoymayacaqsan, çünki biz
səninlə nəfəs alırıq.
Səndən bir xahişim vardır, səhvimə
görə məni bağışla. Bu səhvim bir daha mənə
anlatdı ki, səni heç kəs əvəz eldə bilməz,
qəlbimdə sənin yerini heç kəs tuta bilməz.
Rahat uyuya bilərsən ki, öz səhvimə
görə xəcalətim də bir daha sübut etdi ki, həyatımda
səni əvəz edən heç kəs olmayacaqdır.
Hüseyn, ərim mənim, atam mənim, qardaşım mənim,
sənsən mənim həyatımın mənası, mənim
taleyimdə parlayan ulduz, dünyama işıq və hərarət
saçan günəş. Sənə and
içirəm, bir daha səhvə yol verməyəcəyəm,
ömrüm boyu yalnız sənin olacağam, sənin isti nəfəsinin
hərarəti mənim könlümün donmasına, buz
bağlamasına imkan verməyəcəkdir. Sən ölmüş bir insanı möcüzəli,
gur işıq saçan məhəbbətinlə diriltdin, həyata
qaytardın. Buna görə sənə bəslədiyim
minnətdarlıq, borcluluq hissi bir an da
olsun zəifləyə bilməz, başım üzərində
parlayan günəş bir daha sönməyəcəkdir, mən
və əziz oğlun sənin xatirəni göz bəbəyimiz
kimi qoruyacağıq.
Əziz
Hüseyn! Sən dünyanı tərk etdikdən
sonra mənim dünyam xeyli daraldı, özümü tənha
hiss etməyə başladım. Bu gün
sənin qəbrinin qarşısında öz səhvimi də
etiraf edirəm, çünki ömrüm boyu sən mənimlə
olacaq, xatirən məni yaşamağa, yaratmağa
ilhamlandıracaqdır. Nə qədər
ki, sənin xatirən mövcuddur və mənim qəlbimi
canlandırır, mən heç vaxt tənha olmayacağam, səninlə
yaşadığım qısa ömür mənə elə
qüvvə, elə güc vermişdir ki, onun təsiri
altından mən çıxa bilmərəm. Allah səni
mənə xilaskar göndərmişdi və bu vəzifəni,
təkcə böyük şərəflə yerinə yetirmədin,
həm də mənim az qala məhv
olmuş qəlbimi diriltdin, canlandırdın. Mən
tənha deyiləm, heç vaxt təklikdə olmayacağam,
çünki son nəfəsimə qədər sən mənimlə
olacaqsan, mənim olacaqsan, heç vaxt məndən
uzaqlaşmayacaqsan. Sən mənim sədaqətimə
bir daha şübhə etməyəcəksən, azacıq
narazı qalsan, mən məhv olaram. Qoy səni
xatırlayan dostların, qohumların bilsinlər ki,
Hüseynin arvadı ölənə qədər onun xatirə
ulduzunun azacıq da olsa sönməsinə yol verməyəcəkdir.
Əzizim
mənim! Bilirəm ki, sən cənnətdə
uyuyursan, Allah dərgahında məskən salmısan. Mənim fəxr etdiyim, çoxlarının xatirəsinə
hörmətlə yanaşdığı bir insan öz qəbrini
də, o dünyanı da işıqlandırmağı
bacarır və sağlığında ondan yayılan
işıq mənim həyatıma qövsü-qüzeh rəngarəngliyi
verirdi. Bu heyrətamiz rənglərin və
çalarların yaratdığı möcüzəli mənzərə,
mozaika mənim həyatıma rövnəq idi. Ruhlar mənə yuxuda deyirlər ki, onlar sənə
əbədi xoşbəxtlik vermiş, başını
çiçək hörüyü ilə bəzəmişlər.
Sənin buna layiq olduğuna heç kəs
şübhə edə bilməz.
Ruhiyyə Həsəndən ayrıldığına,
yenidən bütünlüklə Hüseynin yanına
qayıtdığına görə çox sevinirdi. Bu qərarı
vermək üçün ona iti ağlı kömək
etmişdi. Böyük filosof, qədim Romanın nəcib
imperatorlarından biri olan Mark Avrelinin sözləri yadına
düşdü: "Yalnız o adam həqiqətən
azaddır ki, ona arzuları və ehtiras deyil, ağlı hakim
kəsilir". O, aldadıcı ehtirasa və arzuya qurban ola bilərdi, yaxşı ki, ağlının
köməyi ilə ayılıb, əsl azadlığa
çıxdı və bütün qəlbi ilə sevdiyi,
qeyri-adi bir insana ruhən yenidən qovuşdu.
Sonra o, ömrünün son dekadasını beynində
araşdırmağa başladı. Orta insan ömrü ilə
müqayisə edildikdə, bu, kiçik dövrdür. Lakin həmin qısa zaman kəsiyində onun həyatında
mövcud olmuş ən böyük şəxsiyyətlər
yaşamışdır. Onlar heç də
tarixə yazılanlar deyillər, lakin onun şəxsi taleyində
əvəzsiz rol oynamışlar. Üç
nəfərdən ibarət olan bu möminlər - Yusif müəllim,
Südabə xanım və Hüseyndir. Ruhiyyə
bütün ömrü boyu onlara borclu olacaq, xatirələrinə
ən şirin dualar oxuyacaqdır. Onlar Roma
Papasının edikti ilə bu müqəddəslər
siyahısına daxil edilməmişlər, axı onlar
heç xristian da deyildilər. Lakin minnətdarlıq
düşüncəsində, öz əzabkeş
odisseyasını yaşamış bir qızın
dünyasında bu üçlük dünya dinlərinin ən
məşhur simalarından belə heç də geri
qalmırdı, onun təsəvvüründəki səmada
sitayiş etdiyi ən gur işıqlı ulduz, ilahi günəş
idi. Çünki təbiətin kor
qüvvələrindən və insanlığa zidd olanlardan
başqa onlara heç bir şey yad deyildi.
EPİLOQ
Ruhiyyə xoşbəxtlik Eliziumunu əri öləndən
sonra tərk etmiş, ürəyinə yatmayan məhəbbət
sövdələşmələrinin eyhamı ilə dolu olan
tufanlı gecədə irəliləməyə məcbur
olmuşdu. Həsənlə onun qurduğu ailə həyatı
uzun ömürlü olmadı, yeni əri ona könül hərarəti
verməyi bacarmadı və təsadüf onların bir-birindən
uzaqlaşmasına yol açdı. Buxovdan
azad olunan Ruhiyyə, şüşə qabdakı həbsdən
xilas olan kəpənəyi andırırdı, bu kəpənək
xoşbəxtlik anlarında çiçəkdən
çiçəyə qonmaq üçün uçmaqdan
yorulmaq bilmirdi. Bu pərvanə həyat
adlanan məkanda havaya pərvazlanmaqdan rahatlıq duyurdu. Artıq o, özünü bütünlüklə
işə həsr etmişdi. Bir neçə il ərzində uğurlu tərcüməçi
şöhrəti qazanmışdı, artıq İranda da onu
tanıyırdılar, bir neçə roman müəllifi ona
öz yeni əsərlərini göndərmişdi. Tərcümənin cansıxıcı işindən
yorulanda, o, ədəbi yaradıcılıqla məşğul
olmaq yolunu seçmişdi. Öz mərhəmət
ilahəsi Südabə xanım haqqında, uğurlu
olacağına çox ümid bəslədiyi bir roman
yazmağa başlamışdı. Südabə
xanım elm adamı kimi dərin və nəhayətsiz dənizə
bənzəyirdi, onun həyatına, düşüncələrinə
girişmək naviqasiyadan başı çıxmayan
adamın dünya ətrafına kiçik qayıqda səyahətə
çıxmağına bənzəyirdi. Bəzən
o, çətinlik qarşısında qorxub çəkiləcəyini,
dənizin asimana yüksələn dalğaları vasitəsilə
qərq olacağını düşünərək, öz
məşğul olduğu bu çox məsuliyyətli və
ağır işin davamını dayandırmaq istəyirdi.
Axı o, öz gücünə müvafiq
olmayan bir işə girişmişdi, onun qəhrəmanı təkcə
elm adamı deyildi, həm də qüsurlara, nöqsanlara
dözməyən mübariz bir insan idi. O, ölənə
qədər mənfiliklərə, dözə bilmədiyi
neqativ cəbhəyə qarşı amansız mübarizə
aparmış, çox şeyə nail olmasa da,
ardıcıllarının, onu sevənlərin könlündə
sönməyən bir məşəl
yandırmışdı. Bu məşəlin
parlaq işığı Ruhiyyənin də tərəddüdünə,
qorxub geri çəkilməsinə imkan verməmişdi.
Nəhayət, beş il çəkdiyi
ağır zəhmət romanın başa çatması ilə
yekunlaşdı.
Əməkdaşlıq etdiyi qəzet, redaksiya rəhbərliyinin icazəsi ilə romanı hissə-hissə çap etdiyindən, böyük oxucu marağı yaratmışdı. Kitab çap olunanda isə nisbətən iri tirajına baxmayaraq, bir neçə günə satıldı. Qərbdə, yəqin ki, onu "bestseller" adlandırardılar. Ruhiyyə Səfərli qəhrəmanının soyadını daşımaqla yanaşı, populyar yazıçıya çevrildi və onun əri ilə ailə qurduğu kimi, indi də şöhrətdə ona rəqib olmaq kimi ağlasığmayan bir cəhdə cəsarət etdi. Yazıçılar Birliyinin rəhbərliyi şifahi qaydada onu istedadlı yazıçı adlandırmışdı.
Oğlu Hamnet London universitetində maliyyəçi təhsili almış, bakalavr və magistr dərəcələrinə yiyələnmişdi. Bir sıra ingilis ziyalıları onu, yaxşı tanıdıqları professor Südabə Səfərlinin nəvəsi kimi qəbul edirdi. Ruhiyyə özü artıq yaşa dolmuşdu, evlənmək barədə təkliflər xeyli azalsa da, onlara "yox" cavabı verməkdə davam etmiş, nə qədər xoşa gələn olmasa da, yaxşı səslənməyən "dul qadın" adlanmağı ilə razılaşmalı olmuşdu. O, həyatda çox şeyə nail olmuşdu, lakin onların hamısının müəllifliyini heç də özünə deyil, birinci növbədə artıq dünyadan köçmüş, onun düşüncəsinə görə, cənnətdə məskunlaşmış Yusif müəllimə, Südabə xanıma və əri Hüseynə aid edirdi. Onlar onun qaranlıq dünyasına işıq gətirmiş, qəlbini, bütün varlığını əzən bir zindandan onu azad etmişdilər. Bu qadın onlara olan sonsuz məhəbbətinə görə əsl sədaqət simvoluna çevrilmişdi və bu müqəddəslərə sitayişini bir an da olsun dayandırmamaqla həyatını davam etdirəcək, onların adına layiq olmaq üçün lazım gəlsə hər cür əziyyətlərə qatlaşmaqla da razılaşacaqdı. Ruhiyyə yaşa dolduqca nikbinliyini itirmirdi. Londonda iri sığorta şirkətində işləyən oğlu zəng edib, anasının halını, əhval-ruhiyyəsini soruşanda ona latınca cavab verirdi: "Spiro spero" - "Nəfəs alıramsa, ümidlə yaşayıram". Latin dili olduqca lakonik idi. Oğlu da anasına cavab verirdi ki, Siseron onu bu qaydada işlədirdi: "Dum spiro spero" - "Nə qədər ki, nəfəs alıram, ümidimi üzmürəm". Ana ilə oğulun belə ritorika mübadiləsi onların hər ikisinin ruhunu yüksəldirdi. Ruhiyyə vaxtilə bu sözü əziz Südabə xanımdan eşitmişdi və son vaxtlarda özünün təsəlliverici bir kredosuna çevirmişdi.
SON
04.05.2021
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2022.- 13 avqust.- S.14.