Aşıq poeziyasında Kərbəla mövzusu
(Əvvəli ötən sayımızda)
Sovet rejiminin ilk illərinə qədər həm Orta Asiyada, həm
Azərbaycanda, həm
də Türkiyədə
rövzəxanlar, dərvişlər,
məddahlar kənbəkənd,
qəsəbəbəqəsəbə, şəhərbəşəhər gəzərək Hz.Əlidən,
Hz.Həsəndən və
xüsusən də Hz.Hüseyndən əhvalatlar
söyləyərək əhalini
dini mövzularda məlumatlandırırdılar. Aşıqlar və baxşılar
da bu dərviş
hekayələrini dastanlaşdırır,
dastan ənənəsi
baxımından yenidən
işləyir, toylarda,
məclislərdə icra
edirdilər. Fuad
Köprülünün yazdığı
kimi, Anadoluda məddahlıq ənənəsində
Kərbəla hadisəsinə
geniş yer verilir və məddahlar dastana bənzər hekayələr
söyləməklə dinləyənləri
bu faciə ilə tanış
edirdilər. Məddahların
nəql etdikləri hekayələr yazılı
ədəbiyyatla şifahi
ədəbiyyatın ortasında
yer alan
dastan elementləri ilə zəngin xalq hekayələridir. Bu hekayələrin mövzusu
dəyişik olsa da, daha çox
söylənənlərin Hz.Əli
mənkabələri, Kərbəla
faciəsi, Hz.Həmzə,
Həllac Mənsur və Şeyx Sənan kimi tanınmış sufilərə
aid mənzum və mənsur bir çox kitabları, hətta Əbu Müslüm Xorasani qissələrinin olduğunu
demək mümkündür.
Hər nə qədər Sovet dövründə aşıqlar Kərbəla
mövzusuna meyl etməsələr də,
aşıq ədəbiyyatının
çap olunan kitablarında Hz.Hüseynlə,
Kərbəla ilə bağlı şeirlər
çıxarılsa da,
yenə də Sovet dövründən öncəki aşıqların
sözündə və
sazında Kərbəla
mühüm yer tutur. "Leyli-nahar zikr eylə Həsən-Hüseynin babasın"
deyən Aşıq Nəcəfin "Bağışla
məni" şeirində
deyildiyi kimi:
...Cənabi Zeynəbin çəkdiyi aha,
Qəribi-bimara, o bipənaha,
Xari-muğliana, şami-iraha,
Çəkilən karvana bağışla məni.
Ədlü ədalətlə qadiri-qəffar,
Aləmin
sərvəri, şahi-mədədkar,
Məhəmməd dinini eyləyən
aşkar,
Ol Şahi-Mərdana
bağışla məni.
Cənabi
Qasimə, Əli Əkbərə,
İsti
qumlar üstə qalan peykərə
Hüseyni-şəhidə, cismi bisərə,
Şahi-şəhidana bağışla məni.
Yetməyən dünyada təmənnasına,
Qasımın sovrulan toy hənasına,
Sarmaşıb ayrılan öz
anasına,
Əkbəri-cavana bağışla məni...
İmam Hüseynin, Hz.Əbül Fəzl Abbasın və digər Əhli-beyt mənsublarının
Kərbəlada yezidlər
tərəfindən qətlə
yetirilməsi XX yüzilin
aşığı Aşıq
Şəmşirin qoşma
və münacatlarında
xüsusi yer tutur. Onun "Bağışla"
şeiri bu cəhətdən spesifikdir:
...Möminlərin qaib pak imamına,
Kərəm dərgahının xoş
məqamına
Yeganə
olanın min bir namına
Nur diləkli
o mənzilə bağışla.
Növrəstə Qasımın toy libasına
Əliyyül-Əkbərin cavan yasına
İmam
Hüseynin əqrabasına
Şama gedən əsir elə bağışla.
Məhəmməd alidi sənin yanında
Əbül Qasım tərif
vardır şanında
Cənabi
Zeynəbin dürr dəhanında
Qardaş deyib yanan dilə
bağışla.
Tohidi-Vahidə and verirəm mən
İmami
şəhidə and verirəm
mən
Qurani çahidə and verirəm
mən
Bu ənzələ, bu
mənzələ bağışla.
Şəmşiri zülümdən qurtar,
et xilas
Səbəb də dərman
da səndə var əsas
Dada tez yetişən Həzrəti Abbas
Bir səadət
bu müşkülə
bağışla.
Aşıq Şəmşir xalqın
İmam Hüseynin ələmdarı, qolları
şümşad Əbəlfəzləbbas
dediyi Kərbəlanın
çox sevilən qəhrəmanı haqqında
söylədiyi şeir
mərsiyə xarakteri
daşıyır:
Müşkünü dişində tutan Əbülfəz
Müşküllər dadına çatan Əbülfəz
Əlinin
qoynunda yatan Əbülfəz
Rəşid ələmdarı səni
çağırram.
Müstəqillikdən sonra aşıqlardan bəziləri dini mövzularla bərabər,
Kərbəla hadisələrinə
də yer verməyə başladılar. Aşıq
Aslan Kosalının bir şeirində Kərbəla termini təşbeh
kimi işlədilmişdir:
Qüdrətdən yaranmış, bir
möcüzədi,
İşi-gücü kəramətdi dünyanın.
Kərbala axtarıb Məşhədi
gəzmə,
Hər qarışı
ziyarətdi dünyanın.
Azərbaycan aşıq ədəbiyyatı
ənənəsi daxilində
yazıb yaradan el şairi Zəki İslamın Kərbəladan
bəhs edən dastanı vardır. Əruzla hecanın
qarışımından ibarət
olan bu dastanı
Zəki İslam "Həzrət İmam Hüseyn poeması" adlandırmışdır. Dastanda Hz.Hüseynin doğumundan şəhadətinə qədər
baş verən bütün əhvalatlar verilmişdir. Bununla bərabər, onun aşıq tərzində
yazdığı "Zeynəbin"
şeiri də Kərbəla faciəsindən,
bu faciənin canlı şahidi Hz.Zeynəbin fədakarlığından
bəhs edir:
Çəkinmədi nə ölümnən, divannan
Dəlillər gətirdi, dəlil
Qurannan
İmamın nəsili artar Zeynalnan
Yezidə güc gəldi sözü Zeynəbin.
Qardaşları, balaları doğrandı
Gördü gözlərinnən ciyəri yandı
Mustafa, Murtazə, Həsənin andı
Yenə tək qalmadı izi Zeynəbin.
Hətta
Türkiyədə son dönəmin
tanınmış aşığı
Aşıq Mahzuni Şərif də bir şeirində zamandan, insanlardan, özündən şikayətini
İmam Hüseynə
bildirir:
Vallahi usandım bən bu dünyadan
Şikayətim sana, İmam Hüseyin.
Əski
dostlar şimdi düşman kəsildi
Şikayətim sana, İmam Hüseyin.
Şikayətim vardır Mərdan-Aliyə
Həm Mərdan-Aliyə, Bəktaş-Vəliyə
Əvvəl akıllıydım döndüm
dəliyə
Şikayətim sana, yiğit Hüseyin.
Sana güvənmiştim, yuvam
dağıldı
O zalimin oğlu ömrümü böldü
Körpə yavrularım dağlarda
kaldı
Şikayətim sana, koca Hüseyin.
Mahzuni Şərifim, bən bir dəliyim
Kimə kurban gidəm, şaştım nəciyim.
Bən nə bir kırpık hacı, nə də hocayım.
Şikayətim sana, İmam Hüseyin.
XX yüzilin məşhur ələvi-bəktaşi saz
şairi Aşıq Mahmut Coşkunər də şeirlərində
Kərbəla hadisəsinə,
İmam Hüseyn əhvalatına toxunmuşdur:
Kərəm gibi bəni nara yaksalar,
Şah Hüseyin gibi kanım döksələr,
Pir
Sultan misali dara çəksələr,
Billahi çalamam
sarhoş olmadan.
XX yüzilin digər
böyük ələvi-bəktaşi
aşığı Aşıq
Zəkai Kocabaş da İmam Hüseyn
faciəsindən şeirlərində
bənzətmə kimi
istifadə etmişdir. Azərbaycan aşıq
ədəbiyyatında mərsiyə
kimi yazılan şeirlər də vardır. Məsələn,
Aşıq Əhmədin
Kərbəla faciəsi
ilə bağlı şeirləri xüsusi yer tutur:
Düşəndə darə səslərəm
Allah Mühəmməd, ya Əli!
Sənsən dilimin əzbəri,
haqqı İmamət,
ya Əli!
Qurbanam Şahi Kərbəla oğlun İmam Hüseynə mən,
Qeyrətli Əbbas oğlunun
əl üzmərəm
ətəyindən,
Günahkar olsaq da, bizə,
eylə şəfaət,
ya Əli!
Yığışmışıq ibni Əli,
Şahi
Hüseyn əzasinə,
Səs veririk fəqan ilə
Zeynəbin qardaş səsinə,
Deyir: hərayə gəl baba, Kərbibəla səhrasına,
Üryan
qalıb əhli-əyal,
çəkir xəcalət,
ya Əli!
Aşıq Əhmədin yezidliyə
qarşı yazdığı
mərsiyə səciyyəli
şeirləri həm
bədiliyi, həm də tarixi həqiqətlərə sadiqliyi
ilə seçilir:
Yeridi bihəyalar, çəkdi
cümlə ləşkəri,
Oxladılar təşnələb məşqi-Ələmpərvəri.
Öldürdülər Qasimi, toysuz Əliəkbəri,
Anası
İmmi Leyla nalandı,
ya Mühəmməd!
Yetmiş
iki şühəda yerlə yeksan oldular,
Övrətlər Kərbalada əsir
olub qaldılar,
Ayaq yalın, baş açıq Şama
yola saldılar,
Fəryadımız göylərə
dayandı,
ya Mühəmməd!
Hər halda Kərbəladan bəhs edən həm aşıq qoşmaları, həm də yazılı nəfəslər, mərsiyələr daha çox ələvi və bəktaşi cəmlərində Məhərrəmlik ayında icra edilir. Ələvilərin zakir və ya qəmbər adını verdikləri aşıqları sazla Kərbəla hadisəsini cəm iştirakçılarına, yəni canlara çatdırır, faciəni sazın müşayiətində oxuduqları ağılarla daha da dramatikləşdirirlər. Bundan başqa, ələvilərin yeddi ulu ozan adını verdikləri Nəsimi, Xətai, Füzuli, Pir Sultan Abdal, Qul Himmət, Yemini və Viraninin Kərbəla mövzulu şeirlərini də böyük zövqlə oxuyurlar. Ələvi və bəktaşi aşıqları Kərbəla dastanı söyləməklə hadisələri daha geniş biçimdə anlatmaq imkanı qazandıqlarından dastan janrına da müraciət etmişlər. Belə ki, bəktaşi şairlərindən Kalecikli Miratinin "Kərbəla dastanı", Qul Himmətin "Kərbəla vakası" və "Kərbəlada İmam Hüseyn", Tevfik Babanın "Şah-ı Şəhid-i Kərbəla vukuatı" və b. əsərlərində Kərbəla faciəsi və Hz.Hüseynin şəhid edilməsi təsirli bir dillə anlatılır. Ancaq nəzərə almaq lazımdır ki, Türkiyədə dastan aşıq şeirinin qoşmada yazılan uzun şəklinə deyilir. Ona görə də burada bizim anladığımız Kərbəla dastanı yox, bəndlərinin sayı qoşmadakından çox olan şeir növü nəzərdə tutulmuşdur.
Kərbəladan və şəhidlərin sərvəri, şəhidliyin qibləsi İmam Hüseyndən bəhs edən bu şeir və dastanların aşıq fəsillərində yer aldığını Fuat Köprülü də xüsusi olaraq qeyd edir: "Müamma gecəsi fasıl başlayınca lövhənin üstü örtülür. Bir neçə qısa qoşma və divandan sonra, yandırılan öd ağaçlarının qoxuları arasında Kərbəla dastanı oxunur. Siqaretlər, nargilələr söndürülür və Kərbəla dastanı dini bir huşu içində dinlənilir".
Beləliklə, unudulmağa, unutdurulmağa çalışılsa da, məzhəbindən asılı olmayaraq Anadolu, Azərbaycan, Gürcüstan, Türkmən, Özbək aşıqlarının/baxşılarının sazında, sözündə və nəhayət, dastanlarında Kərbəla faciəsi, Hz.Hüseynin haqsızlığa dirənişi və bu yolda şəhadəti, Əhli-beyt sevgisi, Şahi Mərdan Hz.Əli kultu baxımından işlənmiş, Kərbəla hadisəsi, Məhərrəmlik, Aşura, Hz.Hüseyn (Azərbaycanda sovetləşməyə qədər) aşıq sənətinin aparıcı mövzusu olmuşdur.
Füzuli
BAYAT
525-ci qəzet.- 2022.- 13 avqust.- S.12.