“Ədibin evi”ndə oxucularla görüşümüzü təqdirəlayiq hesab edirəm”  

 

Aqşin Yenisey: “Oxucuları istiqamətləndirmək üçün meydan intellektuallara verilməlidir”

Bu sözü tez-tez eşidirik: “Dəstək”. Daha çox sənayeləşmiş mövzularda qarşımıza çıxandəstək olmaqifadəsi, əslində, həyatımızda mühüm rol oynayır. Hər bir insanın digərinə dəstək olmağa mənəvi borcu olduğu kimi, dəstək görməyə haqqı var. Texnologiyanın inkişaf etdiyi lazımlı-lazımsız bir çox məsələlərin gündəm olduğu dövrdə ədəbiyyata dəstək fondu ilə qarşılaşmaq insana ümid verir. Ədibin eviədəbiyyata dəstək fondu qısa zamanda öz işinə başlayıb sosial şəbəkələrdə müxtəli layihələrlə qarşımıza çıxır. Gənc qələm adamı kimi buna ürəkdən sevinirəm.

İçərişəhərdə yerləşənƏdibin evi”ndə “TEAS Press Nəşriyyat eviilə əməkdaşlıq çərçivəsində yazıçı, şair publisist Aqşin Yeniseyin gənc oxucularla görüşü keçirilib. Çağdaş ədəbiyyatımızın tanınmış siması ilə görüş oxucular tərəfindən maraqla qarşılanıb. Sözügedən görüş barədə Aqşin bəylə həmsöhbət olduq.

 

***

 

- Aqşin bəy, bu yaxınlarda "Ədibin evi"ndə oxucularla görüşmüsünüz. Maraqlıdır, məkan necə təsir bağışladı, "Ədibin evi"ndəki ab-hava necə idi?

- İlk dəfə idi ki, “Ədibin evi”ndə olurdum. Görüş başlamazdan öncəƏdibin evi”nin rəhbəri Şəfəq xanımın bələdçiliyi ilə ömrünün iki ilini bu evdə kirayədə yaşamış mərhum yazıçı Mir Cəlalın heç vaxt görmədiyim foto əlyazmaları ilə tanış oldum. Daha sonra Şəfəq xanımƏdibin evi”nin fəaliyyəti haqqında söhbət açdı, yeni layihələrdən danışdı. Məkan kiçik olsa da, fikirlər, ideyalar böyük idi. Yaradıcı, intellektual söhbətlərin təşkil olunduğu beləməkanlarla Türkiyədə yaşayarkən tez-tez tanış olurdum. Sevindiricidir ki, artıq Azərbaycanda da yaradıcı adamların görüşə, danışa, oxucuların istəyi sualları ilə tanış ola biləcəyi belə yerlər var. 

- Görüşdə toxunduğunuz mövzular oxuculara da maraqlıdır. Azərbaycanlı oxucu oxumalıdır bu istiqaməti kim verməlidir?

- Bəli, mövzu belə idi: oxumalı, şeir, roman, yoxsa elmi-kütləvi ədəbiyyat? Mən əvvəlcə şeirin tarixinin, az qala, yazının tarixi ilə başladığınıGilqamış dastanı”nın nümunəsində iştirakçıların diqqətinə çatdırdım. Daha sonra Avropada XV-XVI əsrlərdən başlayaraq feodalizm sisteminin dağılmağa başlaması, yeni sosial münasibətlərin yaranması ilə şeirin ədəbi-ictimai mövqeyinin zəifləməsindən ilk romanların ortaya çıxmasından söz açdım. Bildiyimiz kimi, Fransua RableninQarqantua Pantqruel Migel ServantesinLamançlı Don Kixot nökəri Sanço Pansoromanları ilə özünə cığır açan roman janrı beş yüz illik tarixi boyunca dünyanın bütün qitələrinə yayıldı. Amma bununla şeirə diqqətin azaldığını söyləmək olmaz, son illər şairlərin (məsələn, Bob Dilan) Nobel mükafatına layiq görüldüyü bunu deməyə əsas verir. Ümumiyyətlə, bu gün dünyada təkcə şeirin deyil, bütünlüklə sənətin sona çatdığını iddia edən müəlliflərin kitabların sayı yetərincədir ki, bu iddialar da yeni deyil. Hələ eramızın I əsrində Roma sərkərdəsi tarixçisi Plini yunan heykəltaraşı Lisippin ölümü ilə sənətin başa çatdığını söyləyirdi. Eyni sözləri XVI əsrdə italyan yazıçı Corc Vasari Mikelancelonun ölümündən sonra dilə gətirmişdi. Romantizmin meydana gəlməsi ilə sənətin fəlsəfəyə meyilləndiyini tükəndiyini deyən Hegel eyni fikirdə idi. Adorno, Hauzer kimi intellektuallar da avanqardın ortaya çıxmasınısənətin ölümükimi dəyərləndirirdilər. Lakin bu iddiaların heç biri özünü doğrultmadı. Sənətin bu saysız-hesabsızölümlərionun, sadəcə, özünə xas təkamül prosesindəki mərhələlərinin sonu başlanğıcı idi.

Amma bu gün romanın şeiri sıxışdırdığı kimi, elmi-kütləvi ədəbiyyatın da romanı sıxışdırdığını müşahidə edirik. Bu gün,xüsusilə, inkişaf etmiş dünyada ən çox satılan oxunan kitabların elmi-kütləvi ədəbiyyata aid olduğu kimsəyə sirr deyil. Bu günün romanı fəlsəfi fikirlərlə yanaşı, elmi məlumatlarla da özünü zənginləşdirməyə can atır. Qonşu Türkiyədə artıq şeir kitablarının çapından imtina edən nəşriyyatların mövcudluğunun şəxsən şahidiyəm. Bu nəşriyyatlar daha çox elmi-kütləvi, fəlsəfi kitabların nəşrində maraqlıdırlar. Azərbaycanda da elmi-kütləvi ədəbiyyata marağın get-gedə artdığını müsbət qiymətləndirməliyik. oxumalı seçiminə gəldikdə isə oxuculara istiqamət vermək üçün sözsüz ki, meydan intellektuallara verilməlidir. O şəxslərə ki, sənət, fəlsəfə, elm tarixindən xəbərdardırlar. 

- Belə görüşlərin sağlam oxu mühiti formalaşdıracağı barədə düşünürsüz? Məsələn, elə "Ədinin evi" layihəsi hansı baxımından qiymətlidir?

- Təkcə sağlam oxu mühiti deyil, sağlam cəmiyyət yaratmaq üçün sənət əsərləri misilsiz əhəmiyyətə malikdir. Hətta rus alimi Lev QumilyovXalqların passionarlığıkitabında Quranın yaranmasını dilini ərəb poeziyasının V əsrdəki intibahı ilə əlaqələndirirdi. Yaradıcılığın yunan tragediyasından gələn iki növü var; Apollonik Dionisostik. Apollonik sənət daha çox ağılın gücü ilə yaradılan əsərləri əhatə edir. Tam əksinə, Dionisostik sənət ilhamın, hiss emosiyaların gücü ilə yaradılır. Bu mənada Şərq Qərbin sənətə baxışı da haçalanır. Qərb daha çox Apollonik, Şərq isə Diosinostik sənət əsərlərinə üstünlük verir ki, bunun da kökündə Qərbin Şərqin keçdiyi tarixi proseslər rol oynayır. Qərbdə kapitalizmin diktəsi ilə cəmiyyət həyatının ailə institutunu üstələməsi, əksinə, Şərqdə ailə institutunun cəmiyyət həyatından üstün tutulması bu xalqların sənətə, ədəbiyyata münasibətinə təsir göstərir. Roman çoxşaxəli münasibətlər üzərində qurulduğu üçün daha çox cəmiyyət-fərd arasında baş verən hadisələrə, konfliktlərə fokuslanır. Çağdaş şeirin isə belə bir iddiası yoxdur. Çağdaş şeir zaman-məkan ölçülərinə, şərtlərinə tabe deyil. Şərqdə, xüsusilə, müsəlman Şərqində sosial münasibətlər öz ənənəviliyini mühafizəkarlığını qoruduğu üçün şeirinmeydanı, romana, elmi-kütləvi əsərlərə nisbətən daha genişdir. Biz cəmiyyət həyatını sağlamlaşdırmaqdan ötrü mütləq inkişaf etmiş cəmiyyətlərin yolunu getməliyik. Diosinostik sənətlə yanaşı, Apollonik sənət əsərlərinə, elmi-kütləvi ədəbiyyata marağı artırmalıyıq. Bu mənadaƏdibin evi”ndə oxucularla görüşümüzü təqdirəlayiq hesab edirəm. Bu cür görüşlər tez-tez müxtəlif yaradıcı şəxslərlə keçirilməlidir ki, cəmiyyətimiz meyxanaçılıqdan uzaqlaşıb romana, elmi-kütləvi ədəbiyyata üz tutsun.

- Görüşdə gənc oxucularla qarşılıqlı ünsiyyətdə olmusunuz. müşahidə etdiniz? Hazırlıqlı oxucular sayca üstün idilərmi? Ümumiyyətlə, sualların istiqaməti sizi qane etdimi?

- Kitablarımı yazılarımı oxuyanların ortaq bir fikri var ki, bu kitablar, yazılar hazırlıqlı oxucular üçündür. “Ədibin evi”ndəki görüşümüzdə də bunun şahidi oldum. Suallardan hiss etdim ki, görüşə gələnlər sənət, ədəbiyyat haqqında heç də məndən az məlumatlı deyillər. Əksinə, bəzən çıxışım zamanı yaddaşımın səliqəsizliyi ucbatından yol verdiyim səhvlərimi düzəldən oxucular da oldu. Və mən bir daha modernistlərin dediyi “sənət sənət üçündür”, yaxud marksistlərin iddia etdiyi “sənət xalq üçündür” tezisləri ətrafında düşünməli oldum. Məncə, sənət özündə intellektual, estetik həzzə ehtiyac hiss edən mənəvi cəhətdən elit bir kəsim üçündür. Sevinirəm ki, mənim oxucularım bu kəsimin nümayəndələrindən ibarətdir. 

- "Ədibin evi"ndən hansı təəssüratlarla ayrıldınız?

-  Özümü sıradan insanların şəxsi və müvəqqəti ehtiyaclarından məhrum edib bütünlüklə yazıya həsr etdiyim üçün qürur duydum. Zəhmətimin hədər getmədiyinə bir daha şahid oldum. Məhrumiyyətlər içində keçən bu illər ərzində mənim yalnız bir qazancım olub - İnsaninsanlar! Bu görüş mənə heç vaxt tükənməyəcək öz sərvətimin bir hissəsi ilə tanış olmağa imkan yaratdı. Buna görə “Ədibin evinin kollektivinə təşəkkür edirəm.

 

Nadir YALÇIN

 

525-ci qəzet.- 2022.- 20 avqust.- S.12.