Zamana boyun əyməyən köklü ənənələr:
Azərbaycanda tolerantlıq mühitinin keçmişinə və
indisinə bir baxış
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Azərbaycana qarşı işğalçılıq
siyasəti aparan təcavüzkar Ermənistan zəbt etdiyi ərazilərdə
xalqımızın min illər ərzində qurub
yaratdığı tarixi-mədəni abidələri yerlə-yeksan
edib, Azərbaycan xalqının tarixində böyük bir mərhələni
təşkil edən alban abidələri
saxtalaşdırılaraq qriqoryanlaşdırılıb. Erməni
tarixçiləri heç bir dəlilə əsaslanmadan hər
yerdə Azərbaycan-alban toponimlərini dəyişərək
saxta tarix yaratmaqda davam edirlər. Təcavüzkar
Ermənistan işğal etdiyi ərazilərdə geniş
qazıntı işləri apararaq bu torpaqlarda erməni izi
axtarır, saxtalaşdırdığı alban məbədlərini
dünyada erməni abidələri kimi qələmə verir.
Halbuki, həm tikilişinə, həm
memarlıq xüsusiyyətlərinə, həm də dini
atributlarının formasına görə alban abidələri
erməni kilsələrindən fərqlənir və alban ənənələri
erməni kilsəsi ilə müqayisədə alban kilsəsinin
daha qədim olduğunu təsdiqləyir.
Dini Qurumlarla
İş üzrə Dövlət Komitəsinin (DQİDK)Təhlil
və proqnozlaşdırma şöbəsinin müdiri Elnarə
Kərimova bildirir ki, Qarabağdakı alban abidələrinin
ermənilərə heç bir aidiyyətinin
olmadığını başqa yollarla da sübut etmək
mümkündür: "Məsələn, tutaq ki,
Qarabağdakı xristian abidələri ermənilərə məxsusdur.
Bəs, onda Şəki-Zaqatala bölgəsindəki xristian
abidələrini kim tikib? Axı, ermənilər
bu bölgədə heç vaxt kompakt halında
yaşamayıblar! Digər tərəfdən, Yuxarı
Qarabağda Gəncəsər monastrı ətrafında
XIII-XIV əsrlərə aid qəbir daşlarının
üstündə xristian adları ilə yanaşı,
türk adları da həkk olunub və bu onu göstərir ki,
hələ o dövrdə Qarabağ xristianlarının bir
qismi türk etnosuna mənsubiyyətlərini itirməmişdilər.
Ermənilər tərəfindən udilərlə
bağlı məsələnin süni mübahisə obyektinə
çevrilməsinə gəlincə, bu etnik qrupun ermənilərə
heç bir aidiyyətinin olmadığı
tarixşünaslıqla təsdiqini tapmış inkarolunmaz
faktdır. Belə ki, VII əsrdə Azərbaycanda
İslamın yayılması ilə əlaqədar olaraq yerli əhalinin,
o cümlədən, udilərin bir hissəsi dinini saxlayıb
və bundan istifadə edən erməni kilsəsi tədricən
udilərin qriqoryanlaşdırılması prosesinə
başlayıb. Uzun əsrlər boyu davam edən proses 1836-cı ildə
faktiki olaraq hüquqi cəhətdən qanuniləşdirilib və
xristian albanların bir hissəsi tam və qəti erməniləşməyə,
assimilyasiyaya məruz qalıb. İqamətgahı
Gəncəsər yerləşən Alban katolikosluğu formal
olaraq 1836-cı ilə qədər mövcud olub, imperator I
Nikolay və Rus Pravoslav kilsəsinin müqəddəs Sinodunun
reskriptinə uyğun olaraq ləğv edilib. Bu qərar Alban kilsəsinin nominal mövcudluğuna
son qoyub və müvafiq dini məbədlər, kilsələr
və prixodlar birbaşa Eçmiədzin katalikosluğuna tabe
edilib".
Elnarə
Kərimovanın dediyinə görə, Dağlıq
Qarabağda da faktiki olaraq eyni proses həyata keçirilib və
bu bölgədə xristian türk izlərinin silinməsinə
cəhd göstərilib. Şübhəsiz ki,
bu tarixi həqiqətlərin üzə çıxması ədalətin
gec də olsa bərpası üçün böyük əhəmiyyət
daşıyır və təqdirəlayiq haldır ki,
artıq bu istiqamətdə lazımi addımların
atılmasına başlanılıb. Udili
ziyalıların təşəbbüsü ilə 2003-cü
ildə Alban-Udi xristian icması yaradılıb və
müvafiq qaydada dövlət qeydiyyatından keçib. İcmanın qeydiyyatı Alban apostol avtokefal kilsəsinin
dirçəldilməsi, ümumiyyətlə, tarixi ədalətsizliyin
aradan qaldırılması yolunda ilk addımdır.
Sevindirici haldır ki, bu günə qədər Azərbaycan
hökuməti tərəfindən Norveç
Krallığının humanitar təşkilatının
maliyyə dəstəyi ilə Şəki rayonunun Kiş kəndində
yerləşən və Qafqazda kilsələrin anası hesab
olunan apostol Yelisey kilsəsi bərpa edilib, 2006-cı ildə
isə udilərin kompakt halda yaşadığı Qəbələ
rayonunun Nic qəsəbəsindəki "Çotari"
Alban-udi kilsəsinin rəsmi açılışı olub. Təbii ki, Alban-udi xristian icmasının dirçəldilməsi
və alban abidələrinin bərpası tarixi ədalətsizliyin
aradan qaldırılması, ölkəmizdəki tolerantlıq
mühitinin qorunub saxlanılması baxımından təkcə
Azərbaycan deyil, həm də bütün dünya tarixində
mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Şöbə müdiri qeyd edib ki, ermənilər Azərbaycan
xalqına məxsus abidələri saxtalaşdırarkən din
amilindən, xüsusilə xristianlığın simvolu
sayılan xaçdan yararlanmağa çalışırlar,
üzərində xaç işarəsi olan bütün
tarixi abidələri erməniləşdirirlər. Halbuki, Azərbaycanda
xaçın tarixi xristianlığın tarixindən daha qədimdir.
Eramızdan əvvəl XIII-XII əsrlərdən
xaç, svastika (çərxifələk) kimi işarələr
odun, işığın simvolu rolunu oynayırdı. Həmin
dövrə aid Gəncəçay, Borsunlu abidələrində
bu işarələrin həkk olunduğu çoxlu sayda
işarələr var. Məsələn, Borsunlu kurqanında
tapılmış dərin boşqabların səthi xaç
işarəsinin müxtəlif variantları ilə bəzədilib.
Sarıçoban kurqanındakı qəbirlər
isə xaç şəklində qazılıb.
Bütün bunlar xaç işarəsinin xristianlıq dinindən
çox-çox əvvəl mövcud olmasını və
onun tamamilə başqa rəmzi məna
daşımasını və həmin abidələrin ermənilərə
heç bir aidiyyətinin olmamasını sübut edir: "Azərbaycan
tarixinin xristianlıqla bağlı məqamları təkcə
İslamdan öncəki dövrə aid deyil, əksinə,
İslam Azərbaycanda aparıcı dinə çevrildikdən
sonra da bu ərazilərdə xristianlar yaşayıb və
ümumi mədəniyyətimizin formalaşmasında
yaxından iştirak ediblər. Üstəlik müəyyən
tarixi dövrlərdən başlayaraq bu dinin müxtəlif qolları -
pravoslavlıq, katoliklik və protestantlıq, eləcə də
lüteranlıq ölkəmizdə yayılıb və
yaşamaq hüququ qazanıb. Məsələn,
Azərbaycanda xristianlığın yayılma tarixində
katoliklik ayrıca səhifə təşkil edir və bu səhifənin
yaşı əsrlərlə ölçülür. Azərbaycanda hələ orta əsrlərdən
yayılmağa başlayan katoliklik XIV əsrin əvvəllərindən
etibarən, xüsusilə, XVII-XVIII yüzilliklərdə
geniş yayılıb, hətta Azərbaycanın ən iri
şəhərlərində katolik monastrları, missiya və
məktəbləri fəaliyyət göstərib. Tarixi sənədlər katolik missionerlərin
çoxsaylı xeyriyyə, tərcümə və tibb fəaliyyətlərindən,
yerli əhaliyə göstərdikləri yardımlardan xəbər
verir. Xüsusilə, XIX əsrin ikinci
yarısı və XX əsrin əvvəllərində - neft
bumu dövründə Bakıya çoxsaylı katoliklər
köçmüş və Azərbaycanda katolik kilsəsinin
həyatında yeni mərhələ
başlamışdır. Ümumiyyətlə, Azərbaycanın
ikiyə bölünməsindən və Rusiya
işğalından sonra bölgədə fərqli dini mühit
formalaşıb ki, onun təsiri hələ də davam edir.
Çünki Rusiyanın işğalından sonra
xristianlığın pravoslav və lüteran qoluna mənsub
xeyli sayda insan kütləvi şəkildə Şimali Azərbaycana
köçürüldü və ölkədə əhalinin
istər din, istərsə də məzhəb baxımından
tərkibi xeyli dəyişdi".
Elnarə Kərimovanın sözlərinə əsasən,
Azərbaycanda tarixən müxtəlif dinlər yaranıb və
yayılıb.
Amma onların heç biri İslam qədər
uzun ömürlü olmayıb və ümumxalq dininə
çevrilməyib. İslamdan öncə
yayılmış xristianlıq Azərbaycanın tarixi ərazilərinin
yalnız bir hissəsini, daha doğrusu, Albaniya ərazilərini
əhatə edib, atəşpərəstlik isə daha
çox Azərbaycanın cənubunda - Atropatendə
yayılıb. Bu baxımdan İslam Azərbaycan
xalqının yaşadığı tarixi əraziləri
bütünlüklə əhatə edən və son 13 əsrdə
aparıcı mövqeyini qoruyub saxlayan ümumxalq dindir. Meydana çıxdığı dövrdən -
yeddinci əsrin ortalarından etibarən Azərbaycanda
yayılmağa başlayan İslam Azərbaycanın
bütün hüceyrələrinə qədər işləmiş,
silinməz və məhvi qeyri-mümkün olan izlər
qoymuşdur. Azərbaycan və azərbaycanlılar üçün təkcə
din yox, həm də mədəniyyət demək olan İslam
bizim mövcudluğumuzu şərtləndirən və təsdiqləyən
fakta çevrilib. Bu nöqteyi-nəzərdən təkcə
onu demək kifayətdir ki, Azərbaycanın son 13 əsrlik
tarixini, elmini, mədəniyyətini, ədəbiyyatını,
məişətini və mənəviyyatını
İslamsız təsəvvür etmək mümkün deyil:
"Bəzən İslamın Azərbaycanda yayılması ilə bağlı
müxtəlif fikirlər söylənilir, hətta bu dinin
xalqımıza qılınc gücü ilə - zorla qəbul
etdirildiyini iddia edənlər də tapılır. Məqsədli və ya məqsədsiz şəkildə
irəli sürülən bu cür iddialar ən azı Azərbaycan
xalqına və İslama qarşı hörmətsizlikdir.
Çünki azərbaycanlılar nə zorla
öz dinini dəyişən xalq, nə də İslam bu
zorakılığa haqq qazandıran dindir. Tarixi faktlar təsdiqləyir
ki, İslamın Azərbaycanda yayıldığı
dövrdə xalqın narazılığını əks
etdirən etirazlar və qiyamlar baş verib, amma bu etirazlar dinə
yox, siyasi hakimiyyətə qarşı yönəlib. Digər tərəfdən, əgər İslam
qılınc gücünə yayılsaydı, onun Azərbaycanda
ömrü bu qədər uzun olmaz və ümumxalq dininə
çevrilməzdi. Hamı tərəfindən qəbul
edilən həqiqət budur ki, İslamın türk
xalqları arasında, o cümlədən Azərbaycanda
yayılması böyük tarixi əhəmiyyətə
malik hadisə olub. Dini birlik şüuru etnik və ya milli birlik
şüurundan daha güclü və əhatəli
olduğundan İslam yeni müsəlman sivilizasiyasının
təməlində durdu və türk xalqları bu dini qəbul
etməklə nəinki daha əhatəli və zəngin bir
sivilizasiyaya qoşuldular, həm də bu sivilizasiyanın təşəkkülündə,
inkişafında, zənginləşməsində
mühüm rol oynadılar".
Elnarə Kərimova vurğulayıb ki, əgər İslam tarixindən, mədəniyyətindən Azərbaycanla bağlı məqamları çıxarsaq, bəlkə də, o, indikindən qat-qat kasıb və natamam təsir bağışlayar. Çünki on beş əsr boyunca bu coğrafiyada yaşamış və yaratmış insanlar İslam mədəniyyətinin çiçəklənməsi üçün əllərindən gələni əsirgəməmiş və bu mədəniyyətin layiqli və görkəmli nümayəndələrinə çevrilmişlər. İslam mədəniyyətini azərbaycanlılarsız təsəvvür etmək mümkün olmadığı kimi, Azərbaycan mədəniyyətini də İslamsız təsəvvür etmək qeyri-mümkündür. Əgər mədəniyyətimizdən bir anlığa İslamı və onun izlərini silsək, bu zaman Azərbaycan tarixini və mədəniyyətini inkar etmiş olarıq. On beş əsrlik zaman ərzində milli dəyərlərimiz dini dəyərlərimizlə o qədər çuğlaşıb ki, onların sərhədlərini müəyyənləşdirmək nəinki çətindir, hətta mümkünsüzdür: "Tolerantlığın Azərbaycan xalqının xarakterik xüsusiyyəti olması danılmaz faktdır. Amma bu da bir həqiqətdir ki, ölkəmizdə yüksək səviyyədə dözümlük mühitinin formalaşmasında İslamın böyük rolu olub. Çünki azərbaycanlıların ənənəvi dini olan İslamda tolerantlıq, dözümlük yüksək mənəvi dəyər və mədəniyyət kimi qiymətləndirilir. Bu baxımdan, əsrlər boyu Azərbaycanda dinc və ayrı-seçkiliyə məruz qalmadan yaşayan digər dinlərin mənsubları buna görə Azərbaycan xalqı ilə yanaşı, İslam dininə də minnətdar olmalıdırlar. Azərbaycanda İslamla bağlı önəmli məqamlardan biri də odur ki, bu din Qafqazda ölkəmiz vasitəsilə yayılmışdı. Bunun məntiqi nəticəsidir ki, hazırda Azərbaycan Qafqaz regionunda yaşayan bütün müsəlmanlar üçün dini mərkəz rolunu oynayır və bu fakt istər elmi, istərsə də dini dairələr tərəfindən qəbul edilir. Ümummilli Lider Heydər Əliyevin şəxsi təşəbbüsü və qayğısı ilə 9-11 dekabr 1998-ci ildə Bakıda keçirilən "Qafqazda islam sivilizasiyası" adlı beynəlxalq simpoziumda bu məsələlər ətraflı tədqiq olunmuş və regionda islamşünaslıq elminin inkişaf etdirilməsi bir vəzifə kimi qarşıya qoyulub. Hətta Ulu Öndər bu məqsədlə ayrıca təşkilatların, orqanların və elmi mərkəzlərin yaradılmasını tövsiyə etmiş və simpozium iştirakçılarına müraciətlə demişdi: "...Mən belə fikrə gəlirəm ki, Azərbycan Qafqazda İslam sivilizasiyası araşdırmalarının mərkəzi ola bilər. Azərbaycanın buna haqqı da vardır".
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2022.- 2 dekabr.- S.15.