Yüz illik nifrətin məğlubiyyəti
Azərbaycan
tarixi, müstəqilliyini öz canından daha əziz tutan
minlərlə insanın həyat hekayəsi, zəfər
salnamələri ilə zəngindir. Tariximizə qanla yazılan
şanlı Zəfər dastanımızdan sonuncusu olan
İkinci Qarabağ savaşındakı qələbə bir
daha müstəqilliyimizin necə
böyük nemət olduğunu
göstərdi və artıq yaratmış olduğumuz
yeni reallıq çərçivəsində hər kəs
bilməlidir ki, biz bu müstəqilliyi almamışıq,
qanımız bahasına qazanmışıq, qanımız
bahasına da qoruyarıq və qoruyacağıq.
Müharibədə sadəcə ordular
döyüşmür. Hər bir vətəndaşın
özünəməxsus peşə cəbhəsi, müharibənin
qazanılmasında maddi-mənəvi rolu vardır. Bu mənada Vətən müharibəsindəki Zəfərimiz
təkcə Azərbaycan ordusunun deyil, ordunun torpaqları
işğaldan azad etməsi üçün əlverişli zəmini
hazırlayan siyasi-diplomatik və iqtisadi cəbhənin də qələbəsidir.
Xalqın birliyinin nəticəsidir ki, özünə
"yenilməz" deyən və himayədarları tərəfindən
bütün hallarda dəstəklənən bir işğal
ordusunun 30 ilə yaxın hazırladığı müdafiə
ssenarisi 44 gün ərzində tamamilə darmadağın edilmiş
oldu.
Müharibə eyni zamanda, haqq səsini duyurmağı
özünə şanlı amal bilən jurnalistlərin, qələm
sahiblərinin cəbhəsidir. Bu elə bir
döyüşdür ki, qılıncların susduğu anda
döyüş bayrağını qələm təhvil
alır. Bu mənada hər bir
yazıçı ictimai cəbhənin əli
"silahlı" əsgəridir və onlar da öz ölkələrinin
ədəbi keşiyində layiqincə xidmət etməlidirlər.
Çünki tarix təkrarlanır. Daha doğrusu, tarixi təkrarladan, necə deyərlər
xətalarıdır. Gələcəkdə
Azərbaycanın tarixindəki qaranlıq günləri yenidən
yaşamaması üçün, hər birimizin borcu, bu
günlərin tarixini bilməkdir. Bunun üçün
isə ədəbiyyatımız yetərincə zəngin
qaynaqlardan birini təşkil edir.
Azərbaycan
ədəbiyyatının görkəmli nümayəndələrindən
olan Məmməd Səid Ordubadinin, 1905-1906-cı illərdəki
erməni-müsəlman davasından bəhs edən
"Qanlı Sənələr" əsəri bu mənada
mühüm tarixi mənbə rolundadır. Çünki
ermənilərin Azərbaycan torpaqlarındakı mənfur fəaliyyətlərinin
tarixi yeni deyil. Azərbaycan, artıq
yüz ildən artıqdır, ardıcıl nəsillər
şəklində erməni xislətindən əziyyət
çəkməkdədir.
Kitab
1905-1906-cı illərdə baş vermiş erməni-müsəlman
davasından gerçək görüşlər və faktlar
əsasında bəhs etməklə ,
yazıçının tərəfsiz mövqedən qələmə
aldığı zəngin qaynaqdır. Xüsusilə,
Naxçıvan Muxtar Respublikası ilə quru yolunun 100 ilin
ardından yenidən açılmasının bir
addımlığında olduğumuz bu ərəfələrdə,
Naxçıvanın tarixinə də konkret olaraq bir baxış təqdim edir.
Oxuduqca görürük ki, Xocalı
soyqırımının, Gəncə terrorunun, 20-ci əsrin əvvəllərindəki
erməni vandalizmindən heç bir fərqi yoxdur;
bütün bu hadisələr sadəcə tək bir iradənin
və nifrət psixologiyasını milli-şüur olaraq qəbul
edən bir millətin şüurlu-qəsdli
davranışlarıdır. Sözügedən
psixologiyanı yaxşı başa düşmək
üçün isə, tarixi bir qədər gerilərək
çəkmək və M.S.Ordubadinin yerində analizlərini
bugünümüzlə qarşılıqlı şəkildə
öyrənmək zəruridir.
1905-ci
ilin may ayının əvvəllərindən etibarən
Bakıda baş verən erməni-müsəlman
toqquşması ölkənin demək olar ki, dörd bir tərəfindəki
qapıbir yaşayan hər iki xalqın nümayəndələrinin
gündəlik həyat ritmini pozur. O cümlədən,
xüsusilə növbəti illərdə böyük
qırğınlara şahidlik edəcək Naxçıvan
bölgəsində; müsəlman əhalinin, ermənilərin
odlu silahla silahlanmasını və İrəvandakı ermənilərin
Naxçıvana axışaraq, erməni evlərində və
kilsələrdə gecələr boyunca
yığıncaqların olduğunu müşahidə etməsi
baş verəcək olan fəlakətlərin xəbərçisi
rolunda idi. 1905-ci ilin 5 may tarixində 3 müsəlman Cəhri
kənd sakini ermənilərin məskunlaşdığı
Şıxmahmud kəndindən keçərkən hücuma məruz
qalaraq qətlə yetirilir. Bu xəbərin
yayılması ilə kilsələrdə toplaşan erməni
qruplaşma üzvlərinin sayında artım müşahidə
edilməyə başlayır. Ən
maraqlı tərəfi isə budur ki, insanlar uzun illər
sıx qonşuluq münasibətlərinə sahib olduqları
ermənilərin belə vəhşiləşəcəyini
güman etməzdilər, onları çaş-baş qoyan da
məhz bu olmuşdu.
Yazıçı
Güllü Məmmədovanın "Qan içində
İşıq" tarixi romanında bütün bu vəhşiliklərə
baxmayaraq, müsəlman xalq
arasında ermənilərə qarşı yenə də bir
ümid işartısının yer aldığı, daha
doğrusu onların belə mənfur-terrorçu əməllərinə
inana bilmədikləri dövrün psixoloji abu-havası ilə
harmoniya şəklində təqdim olunur. Çünki
ermənilər qədər dövrün çar idarə
sistemi də böyük vəhşiliyə imza atır, ən
məsum olanları isə qətliama göz yumurdu və azərbaycanlılar
necə şeytan bir düşmənlə
qarşı-qarşıya olduqlarını hələ tam dərk
etmirdilər.
8 may
1905-ci ildə İrəvan qubernatoru Baranovski, İrəvan
şəhər qlavası Ağamalov və Cəfərquluxan
Naxçıvanski Naxçıvana daxil olurlar. Ertəsi
günü camaat, xüsusilə də Cəhri sakinləri
qubernatora şikayətə gedərək, kənd
yollarının mütləq əksəriyyətinin erməni
silahlılarının əlində olduğunu və bunun təhlükəsinə
qarşı hökumət mühafizəsinə keçməsinin
önəmindən bəhs edirlər. Təbii
ki, ermənipərəst çar hökuməti bu
çağırışlara məhəl qoymur. Hətta
11 may gecəsində Baranovski özü şəxsən
külli-miqdarda bomba daşıyan ermənini zərərsizləşdirir
və bunun ardından bölgədə erməni qaynaqlı
olaraq böyük atışmalar olur. Müsəlman əhali
yenidən şikayətə gəldikdə isə Baranovski
tarixə keçəcək bu cavabı verir: "Onlar əgər
sizə atəş açırsa, sizdə onların
tapançalarını alın". Bu
İkinci Qarabağ müharibəsində ermənilərin Gəncədə
türk hərbi təyyarələrinin olmasına görə,
heç bir əlaqəsi olmadan, mülki yaşayış
bölgələrini raketlərlə vurmasına bənzədi.
Bəlkə də mənfur düşmənin
elə Gəncəni vurmaqda məqsədi, eyni şəkildə
qarşılıq görmək arzusu və bunu bütün
dünyaya qarşı propaqanda edərək, ürəklərində
qalan "Azərbaycan mülkiləri hədəf alır"
rezonansını yaratma xülyası idi.
Ermənilər əksər terrorçu-qətliam qərarlarını
kilsələrdə aldıqlarından, müsəlmanların
əvvəlcədən xəbər tutması mümkün
olmurdu. Eyni zamanda ermənilər terrorçu təşkilatlanma
yolu ilə hərbi təlimlər keçirdilər və beləcə
odlu silaha rahatca yiyələnirdilər. Digər yandan isə,
rus hökumət qurumlarının susqunluğu ilə
yanaşı kazak dəstələrinin də
ermənilərə böyük canlı qüvvə
yardımı göstərməsi, məsələnin daha da
alovlanmasına səbəb olur.
Hətta müxbirlərin belə bir qeydi
var ki, Naxçıvanda müsəlman dükanlarının əksəriyyət
təşkil etdiyi bazar meydanının vəhşicəsinə
kazaklar tərəfindən alova verilməsinin ardından, 27-30
noyabr tarixlərində bölgədə yemək
üçün heç bir ərzaq tapılmır.
Naxçıvan hadisələrində ermənilərin
qarşısının alınması, İrəvandakı
erməniləri daha da qəzəbləndirir, hətta erməni
hücumlarına istinadən bazar-dükanların
bağlanması İrəvanda ticarətin
çöküşünə səbəb olur. Müxbir qeydlərində
deyilir ki, 23 mayda bazar meydanında erməni
iğtişaşlarından xəbərsiz olan müsəlman
dükan sahibləri, qonşu erməni mağazalarının
yiyəsiz olduğunu görüb onları da qoruyurmuşlar.
24 mayda baş verən hadisələr
nəticəsində isə, 5 kişi ilə yanaşı, 4
qadın və 2 uşaq vəhşicəsinə qətlə
yetirilir; yəni Xocalı kimi, yəni Gəncə terroru kimi.
Bəhs
olunan dövr üçün güclü maraq doğuran
mühüm bir sual ortadadır: - ermənilər bu qədər
müasir odlu silaha necə yiyələnmişdilər?
Daşnaksütyun kimi terror təcrübəsi olan ermənilərin,
beşatılan, mauzer tüfənglərinə sahib olması,
müsəlmanların böyük itkilər verməsinə gətirib
çıxarmışdı. 117 il əvvəl
aktual olan bu sual, İkinci Qarabağ müharibəsində
yenidən Azərbaycanın gündəmini zəbt etməyi
bacardı; - bəs həqiqətən ermənilərə bu
qədər silah-sursatı, texnika və hərbi vasitələri
kim verirdi?
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev
müharibə dövründə məhv edilmiş
və qənimət götürülmüş erməni
texnikalarından danışarkən, bu texnikaların ümumi
dəyərinin milyardlarla dollar olduğunu və Ermənistana
pay verildiyini bildirmişdi. Bu mənada Qarabağ
zəfəri təkcə Ermənistanın hərbi-siyasi iradəsi
üzərində qələbəsini deyil, Azərbaycana
qarşı Ermənistanı kəskin silahlandıran
"siyasi ağılın" da məğlubiyyətini
özündə ehtiva etməkdədir. Həmin pay
verilmiş texnikaların, Zəfər Paradında sərgilənməsi
isə bu himayə politikasına verilmiş ən tutarlı
cavab oldu deyə bilərik.
Ermənilər
117 il öncə kilsələrdə qətliam
qərarları alırdılar. İkinci Qarabağ müharibəsi
zamanı isə uşaq bağçalarında, mədəniyyət
ocaqlarında , dini obyektlərdə hərbi
müşavirələr keçirdilər. Kilsə
zənginin sədaları altında edilən dualar, Gəncəyə
atılan o raketin qətliam-qırğın
hayqırışları altında neçə qat əzildi
görəsən?
Ermənilər hətta
Qarabağ müharibəsini din savaşına belə
çevirmək istəyində idilər; müharibə
dövründə Avropada islama qarşı açıq təhqirlərin
artması erməni lobbi fəaliyyətinin nəticələrindən
idi. Xristian amilindən istifadə edə
bilmədiklərini başa düşdükdə, bu dəfə
dinin özünü hədəfə aldılar. Onsuz da tarix boyu heç bir dinə
bağlılıqları və hörmətləri
olmayıb. Erməni milləti məhz bu səbəbdən
də dünyanın ən təhlükəli millətidir,
çünki itirəcək heç nəyə sahib deyillər!
Dinə hörmətlərinin olmamasını göstərən
ən böyük dəlil Qarabağdakı məscidlərin
işğal dövründə düşmüş olduğu
vəziyyətdir; bu məscidlər gah yandırıldı,
gah da içərisində İslam dinində haram
buyurulmuş heyvanlar saxlanılaraq, qəsdli şəkildə
hörmətsizlik edilməyə çalışıldı. M.S.Ordubadinin qələmi
vasitəsilə görürük ki, bu hörmətsizlik amili
də, yüz illik erməni psixologiyasının mənfur məhsuludur.
Ermənilər 1905-ci il 31 iyun tarixində
Gözəcik kəndinə hücum etdikləri zaman kənddəki
məscidin minarələrini də dağıdırlar. Hətta müsəlmanların
yaşadığı Uşu kəndinə hücuma keçməzdən
əvvəl erməni keşişi əlində xaç ilə
piyada firqələrinin arasında gəzərək onları
qətliama ruhlandırır və daha çox qan
axıdılması üçün vicdanlarına su səpir.
İkinci Qarabağ müharibəsi dövründə isə,
erməni keşiş əlində avtomat ilə şəkil
paylaşaraq 117 il əvvəlki keşişin siyasətini
davam etdirmişdi,
yəni dəyişən heç nə yoxdur.
Dinə
olan hörmətsizliklərinə daha bir fakt budur ki, 1905-ci
ilin 9 iyun tarixində Təkyə kəndinə hücum edən
ermənilər, kənd axundunun evini qarət edən zaman 200
cild Quran və bir çox dini kitabı yandırırlar. Qazi xidmətçisi deyirki ermənilər müqəddəs
kitabı süngüyə keçirib yandırır, məscidin
divarlarını dəlmə-deşik edirdilər.
Erməni qətliamları 13 iyun 1905-ci ildən etibarən
Cəbrayıl-Qaryagin bölgəsində də davam edir. Ümumiyyətlə
erməni terror qruplaşmalarının Qarabağ bölgəsində
bir neçə strateji mərkəzi var idi ki, bir növü
qərargah kimi istifadə edirdilər. Bunların
arasında ordumuz tərəfindən 16 oktyabr tarixində azad
edilən Ağbulaq kəndi və olduqca strateji önəmi olan
Xırmancıq kəndi mühümdür. Xırmancıqdan istehkam kimi istifadə edən ermənilər
burdan Arış kəndinə doğru yol cızmaq, əgər
müsəlmanlar onları geri püskürdərsə isə
təkrar Xırmancığa doğru qaçmağı
planlaşdırırdılar. Bu arada
Füzuli rayonunun Arış kəndi də 15 oktyabrda
işğaldan azad edildi.
Erməni
qırğınlarının tarixi şahidlərindən biri
də Şuşa şəhəri olur. Hətta 18 avqust Şuşada "qanlı
gün" olaraq qeyd edilir. Qubernator Baranovski 19 avqustda
Şuşada, məscidin həyətində nitq söyləyərək
hər iki xalqı sülhə, əmin-amanlığa səsləyir.
Bu çağırışın ardından
müsəlmanlar inanaraq silahı yerə qoysa da, ermənilər
hətta qubernatorun özünü belə atəşə
tuturlar.
Prezident
İlham Əliyev tərəfindən dəfələrlə
dilə gətirilən, Azərbaycanın tarixi guşəsi
olan Zəngəzurda erməni qətliamlarından heç bir şəkildə kənar
qalmır. Ermənilər Qarabağ bölgəsində
məğlub olduqdan sonra yerdə qalan qüvvələrini bərpa
edərək, İrəvan və Naxçıvan arasında
yerləşən müsəlman kəndləri
dağıtmaq, beləcə həmin ərazilərdə
möhkəmlənmək arzusuna düşürlər. Bu məqsədlə Barabatum və Çəkədək
kəndlərində böyük qruplaşmalar yaradırlar,
ilk hədəflərdən biri isə mis mədənlərilə
zəngin Qatar kəndi olur.
Qatar kəndindən əvvəl isə Qafan dərəsindən
toplanan erməni dəstələri müsəlman kəndlərə
hücum edərək bazar meydanlarını yandırırlar. Böyük
qırğınlardan biri Karxana kəndində gerçəkləşir.
Karxana camaatı daha kasıb müsəlmanların
yaşadığı yer olduğundan, odlu silahın adı
belə yox idi. Hətta bu kənddə Xocalıdakına bənzər
bir hadisədə gerçəkləşir; Karxana
kəndindəki qırğınlardan qaçan 30-a yaxın
qadın, uşaq və yaşlı, kəndin kənar bölgələrində
gizlənsələr də, Firuzə adlı qadının
südəmər körpəsinin ağlamaq səsini eşidən
ermənilər onları taparaq amansızcasına qətlə
yetirirlər. Karxana faciəsini eşidən
müsəlmanlar, qırğınlardan xilas olmaq
üçün Lov, Xələc, Saldaşlı, İncəvar,
Daşnov kəndlərini əvvəlcədən
boşaldırlar və Qatar kəndinə
sığınırlar. 1 avqustda isə Qatar kəndi hər tərəfdən
mühasirəyə alınır. Ümumən bu kəndin
dörd bir yanı ermənilərin üstünlük təşkil
etdiyi kəndlər olduğundan, müəllifin də qeyd
etdiyi kimi əlinə silah alan hər erməni sadəcə 10
dəqiqə uzaqlıqda idi. Müsəlmanların qətlinə
yüksəklikdən durbinlə şahidlik edən Qatar kənd
pristavı isə, erməni vəhşiliklərini gözəl
strateji həmlə olaraq dəyərləndirmişdi.
Son
olaraq bir məsələni də qeyd edim ki,
yazıçılarımızın haqlı şəkildə
tənqid etdiyi kimi müsəlmanın hədsiz
avamlığı da bu məsələdə də
az-çox rol oynamışdır. Hətta özlərini
islam qoşunu olaraq təqdim edən ermənilər, dillərində
kəlmeyi-şəhadətlə kəndlərdə müsəlmanlar
tərəfindən sevinclə qarşılanmış və
ən gözləmədikləri anda qətliama məruz
qalmışdılar.
Bugünü
yaxşı dərk edə bilmək üçün 100 il
bundan əvvəli yaxşı başa düşmək
lazımdır. Bu gün heç bir halda tarixdən kənar
öyrənilə bilməz. Tarix hər şeydən əvvəl,
bir millətin özünə inamının ən
mühüm qaynaqlarından biridir. Bu mənada Azərbaycanın
"Dəmir Yumruq" əməliyyatı müharibə ədəbiyyatlarına
mütləq daxil olacaq, öyrəniləcək və nəticələr
çıxarılacaq. Ermənilərin bundan sonrakı nəsilləri
də bu müharibənin tarixini oxuduqca, "bilik, bacarıq və
inam" daşıyan bir xalqın bir yumruq olaraq nələrə
qadir ola biləcəyini yaxşı dərk edəcəklər.
Yaxın tariximizə qədər, Azərbaycan mövcud
reallıqla barışmağa məcbur edilməyə
çalışılarkən, nəinki Ermənistan, hətta
onların himayədarları belə bu gün yeni
yaranmış reallığı qəbul etmək məcburiyyətindədirlər.
Azərbaycan müstəqil dövlətdir və ərazi
bütövlüyü heç bir halda pozula bilməz. Bu
prinsiplərin dərk edilməsi, yeni reallıqla
barışılması, nəqliyyat-kommunikasiya dəhlizləri
üzərindən qurulacaq iqtisadi əməkdaşlıq,
bölgənin qısa müddət ərzində sürətli
inkişafına təkan verməklə, ermənilərin nifrət
psixologiyasının milli şüurlarından
sökülüb-çıxarılmasına da köməklik
edəcəyinə ümid edirik. Sülh inkişaf
üçün şərtdir. Həm sülh, həm də
inkişaf isə, bölgədə ilk növbədə Ermənistanın
özü üçün gərəklidir. Ümid edək
ki, bu gerçəyi bizim gördüyümüz qədər,
erməni xalqı da görməyə və
addımlarını bu çərçivədə
atmağa başlasınlar.
Bahadur HÜSEYNOV
Beynəlxalq münasibətlər üzrə magistr
525-ci qəzet .- 2022.- 21 iyul.-
S.14;15.