"Kainatın nöqtəsindən söz dərənəm..."  

 

XƏZANGÜL HÜSEYNOVANIN POEZİYASI HAQQINDA DÜŞÜNCƏLƏR

 

Xəzangül Hüseynovanın bədii yaradıcılığı özünün ideya zənginliyi, günün vacib məsələlərinə hərarətli şairə mövqeyi ilə seçilir. Yüksək həyatilik, mövzu rəngarəngliyi, beynəlxalq hadisələrə qarşı həssaslıq şairənin başlıca yaradıcılıq prinsipi kimi diqqəti cəlb edir.

Azərbaycan Yazıçılar Birliyi Gəncə bölməsinin sədri, Əməkdar Mədəniyyət işçisi, Türkiyə Avrasiya Yazarlar Birliyinin üzvü, Prezident təqaüdçüsü, Beynəlxalq Rəsul Rza Mikayıl Müşfiq mükafatçısı, şairə, dramaturq Xəzangül Hüseynova 1947-ci il dekabr ayının 17-də Gürcüstanın Borçalı qəzasının Qırıxlı kəndində doğulub. Orta məktəbi qızıl medalla, Gəncə Dövlət Pedaqoji İnstitunun Kimya-biologiya fakültəsinin kimya şöbəsini fərqlənmə diplomu ilə bitirən Xəzangül Hüseynovanın "Bahardır" adlı ilk şeiri o zamankı "Kirovabad kommunisti" indiki "Gəncənin səsi" qəzetində nəşr olunub.

"Qaya üstə bitən çiçək" (1988), "Yeddinci göylə söhbət" (1996), "Ömür şikəstəsi" (1998), "Günəş məni aldadır" (1999), "Könlümdən baxan günəş" (2008), "Bitmeyen Hazan" (2008), "Özümü axtarıram" (2015), "Seçilmiş əsərləri" (2 cilddə, 2017-2019), "Qələmin yazdığı-taleyin cızdığı həyat" (2020) adlı kitablarını oxuculara təqdim edilib. İmir Məmmədlinin tərcüməsində "Ekvebi" (1998) adlı kitabı gürcü dilində, Nicat Məmmədovun tərcüməsində "Zavehanie Boqu" adlı şeirlər kitabı 2018-ci ildə Ukraynada nəşr olunub. 2020-ci il - "Nizami Gəncəvi İli" çərçivəsində "Nizami Gəncəvi yaradıcılığında bəşəri ideyalar" adlı məqaləsi İndoneziyanın nüfuzlu saytlarında dərc edilib.

Xəzangül Hüseynovanın qələmə aldığı poetik əsərləri - qəzəlləri, sevgiyə ictimai mövzulara həsr olunan şeirləri, poema pyesləri müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı kontekstində dil-üslub aydınlığı, poetik tutumu özünəməxsusluğu ilə seçilir.

X.Hüseynova bir sıra əsərlərində sərbəst şeir formasının əsas ideya xəttini, orijinallığını, çoxçalarlığını qoruyub saxlaya bilmiş, müasir lirikanın dərin məna qatlarının, polifonikliyinin inkişafına təminat yaratmışdı:

 

 

 

Heç bilmirəm,

Nədir bu qəm?

Qəlbi didir,

dəli edir...

Duyğuların ləşkərində,

Günahkar tək dayanmışam.

Məni döyən hisslərimi axıtmağa,

çay anmışam.

Çay önündə,

Çay suyundan ovucumu dolduraraq,

üz-gözümü sillələdim...

sillə ilə

Varlığımı silkələdim.

Darlığımı silkələdim.

 

 

 

Bu gün müasir Azərbaycanda milli təfəkkürün bütün sahələrində Xəzangül xanımın poeziyası öz vətəndaşlıq missiyasını həyata keçirir desək, heç yanılmarıq. Müsahibələrində Xəzangül xanım yaradıcılığının xalqımızın mənəvi təcrübəsindən faydalandığını, poeziyasında xalq həyatının, xalqımızın hiss düşüncə tərzinin inikasının daha dərin təsirli olmasını xüsusi qeyd edir. Həqiqətən , Xəzangül xanımın poeziyasının ideya məzmununda lirika böyük ictimai rəyin - xalq fikrinin ifadəsi olaraq, şairənin poeziyadakı lirik "mən"inin hüdudlarını genişləndirir. Beləliklə, Xəzangül xanımın lirikası üçün müəyyən bir mövzunu, həyat həqiqətini geniş miqyasda götürüb həll etmək xüsusiyyəti səciyyəvi hal alır:

Xəzangül Hüseynova Allaha ünvanlanan - fəlsəfi şeirlər müəllifi kimi tanınır. Min illər boyu ədəbiyyatı düşündürən suallara müəllif yanaşmasının orijinallığı baxımından müasir insanın həyat fəlsəfəsinə toxunan şairənin "Göylər vəyh edəndir", "Allaha vəsiyyət", "Ünün gəldi", "Minacat", "Ünmü oldum?", "Dünya günaydın", "Şeytan Əzrayılı", "Çığırtı", "Kaş", "Zamanın sahibinə I məktub", "Zamanın sahibinə II məktub", "Ölüm-ruh bayramı", "Gəl ziyarət elə" digər şeirləri arzu ilə ümid, yuxu ilə reallıq, ürfan ilə mistika arasındakı incə "sərhəd"də reallaşır. Eşqi Haqqın dərgahına yüksəldən şairə İlahi sevgidən bəhs edərkən sanki lirik mən olaraq özü maddilikdən, dünyəvilikdən qoparaq Haqqa qovuşur. Həyatın adi istəklərindən 'könüllü' şəkildə uzaqlaşıb, İlahi məhəbbətə bir pillə yüksələn şairənin daxili yaşantıları canlandırılır. Bu şeirlərin başlıca xüsusiyyəti şairənin öz hiss fikirlərinin ifadəsi üçün uyğun forma, özünəməxsus ritm, lirik təhkiyə intonasiyası tapmasında, şəxsi həyəcanlarını bədii ümumiləşdirmə səviyyəsində təqdim etməyi bacarmasındadır:

 

 

 

Ey yuxumda bu şeiri yazdıranım!...

Xəyalımı Göy qatında,

Yer qatında gəzdirənim...

Bilirsən ki, kainatın nöqtəsindən

söz dərənəm...

Ürəyimdə təmizliyə,

ülviliyə yer verənəm...

Bu şeirin yuxusuna girə bildim

Yazılacaq vəhyini görə bildim.

 

 

 

Vətən sevgisi Xəzangül xanımın yaradıcılığında özünəməxsus xüsusi boyalarla vəsf edildiyindən, onların bədii təsvir tərənnüm üsulları da bir-birindən fərqlənir. Doğma Vətənə saf məhəbbət ilə xidmət etməyi özünün müqəddəs borcu hesab edən Xəzangül xanım torpaq uğrunda canından keçməyə hazır olduğunu bildirəndə oxucunun nəzərində doğma diyarı dərin məhəbbətlə sevən, vətən məhəbbətini bütün səmimiyyəti ilə tərənnüm edən vətənpərvər bir şairə kimi canlanır:

 

 

 

Yurdumuza biz can verək canımızdan,

Dövlətimiz, şanımızdan,

Qürurlanıb qürur duyaq,

Xalq Dövlətə, Dövlət xalqa olsun dayaq...

 

 

 

Milli tariximizin keşməkeşli, təzadlı məqamlarını yaşadığımız müstəqilliyimizin erkən illərində torpaqlarımızın erməni işğalçıları tərəfindən zəbt edilməsindən etibarən bilavasitə müharibə mövzusuna həsr olunmuş "Gözlədiyim gün", "Əsgərə məktub", "Üşüyürəm", "Dərd yerimiz, yurd yerimiz", "Mən Zəhrayam", "Ultimatum", "Xocalıya", "Gəlirik, Qarabağ, qarşıla bizi" başqa şeirlərində Xəzangül xanımın lirik qəhrəmanı öz taleyini bütünlüklə doğma vətənin taleyi ilə bağlayır.

Milli mübarizəmizin tərənnümünə yaradıcı sənətkar kimi yüksək həssaslıqla yanaşan Xəzangül xanım ön cəbhədəki qəhrəmanların vəsfini şeirlərinin əsas ideya motivinə çevirmişdi. Onun Milli Qəhrəmanımız general Polad Həşimova ithaf edilmiş şeirinin lirik qəhrəmanı vətənin müqəddəsliyini uca tutan, vətən uğrunda, xalq yolunda canından keçməyə hazır olan, öz məsləkində mətanətli Azərbaycan igididir:

 

 

 

Şücaəti dünya boyu səs saldı

Azərbaycan generalı Poladın!

İgidliyin son həddinə misaldı

Vətən adlı andı vardı Poladın!

 

 

Xəzangül xanım 44 günlük İkinci Qarabağ müharibəsinin mərdlik dolu mənzərəsini həssaslıqla müşahidə edərək, düşmənə qarşı "son damla qanına qədər" mübarizə aparmaq pafosu ilə aşılanmış silsilə əsərlər qələmə almışdı. Həmin əsərlərdə Xəzangül xanımın izlədiyi inkişaf etdirdiyi əsas fikirləri bu cür xülasə etmək olar: özündə xalqımızın şücaətini ehtiva edən poetik əsər xəlqilik mövqeyindən çıxış etməli, insanları mübarizəyə ruhlandırmalıdır:

Xəzangül xanımın yaradıcılığında ikinci mühüm istiqamət lirik romantik şeir xəttidir. İnsanın mənəvi intibahının tərənnümü bu üslubun əsas əlamətlərindəndir. Şairənin qələmə aldığı şeirlərin çoxunda bilavasitə özü iştirak edir. Bu ondan irəli gəlir ki, mənəvi paklıqdan danışan hər birimiz bu xüsusiyyətləri ilk növbədə özümüzdə aşılamalı, öz vicdanımız qarşısında təmiz olmalıyıq. Bu baxımdan, "İtirdiyim-ötürdüyüm" şeiri çox maraqlıdır. Bu şeir bir növ, şairənin öz ömrü, qəlbi, vicdanı ilə təsirli mükaliməsidir:

 

 

 

Bilirəm ki, bütövləşib gələcəm.

İlahinin sınağından keçəcəm.

Haqqdan haqqın sirlərini biləcəm.

Dünya üçün təmizləri seçəcəm.

 

 

 

Fikrimizcə, Xəzangül Hüseynovanın "Günah, günahkar...", "Etiraf", "Neyləyim", "Darıxıram", "Lal qaya", "Ehram çayı", "Şübhələr", "Bir anın akkordları", "İntizar", "Şübhələr" və başqa romantik şeirlərinə xas olan dərdlilik, nakamlıq, bədbinlik, dünyadan küskünlük şairənin sevgi lirizmini, məhəbbət fəlsəfəsini səciyyələndirən başlıca nüanslardır.

Xəzangül Hüseynovanın poeziyasına özünəməxsus pafos verən maraqlı cəhət də var ki, bu da şairənin yaradıcılıq məharətindən, duyğularının fərdiliyindən, özünəməxsusluğundan irəli gəlir.

Xəzangül Hüseynova lirikasında xüsusi yeri olan Ümummilli lider, müasir dövrümüzün böyük dövlət və siyasət xadimi Heydər Əliyev şəxsiyyətinə və böyük humanistliyinə həsr edilmiş "Heydər Əliyevə", "Haqqı öyrət", "Ulu Heydərin məzarı önündə" adlı əsərlər müəllif istedadı və səmimiliyinin ifadəsi olaraq çox dəyərli nümunələrdir. Heydər Əliyevin timsalında ədəbiyyatımızın arxasındakı qüdrətli himayədarın varlığını yüksək qiymətləndirən Xəzangül xanım, Ulu Öndərə bəslədiyi sənətkar sevgisini poetik dillə ifadə edib.

Digər janrlara nisbətən, poema janrı Xəzangül Hüseynovanın yaradıcılığında fəal mövqedə olmamasına baxmayaraq, funksionallığını qoruyub-saxlaya bilib.

Onun aktual məsələlərə və tarixi hadisələrə münasibətdə dramaturq mövqeyindən çıxış edərək yazdığı əsərlər də diqqət mərkəzində olub. 2 pərdəli, 9 şəkilli "Məhəbbətin qənimi" adlı mənzum pyesində əsas personaj Aqilin timsalında günümüzün “səssiz” bəlası hesab edilən alkoqolizmin dəhşətli bir ailə faciəsinə səbəb olmasından bəhs edilir. Pyes dəfələrlə Gəncə şəhər Cəfər Cabbarlı adına Dram Teatrında və Türkiyə Teatrında tamaşaya qoyulub.

Xəzangül Hüseynovanın real tarixi faktlar əsasında qələmə aldığı 2 pərdə, 7 şəkilli "Xərabət gözəli" pyesi isə XII əsrdə yaşamış şairə Məhsəti Gəncəvinin həyatına və onun yaradıcılığına həsr edilib.

 

Şüküfə VƏLİYEVA,  

AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutu "Dünya ədəbiyyatı və komparativistika" şöbəsinin aparıcı elmi işçisi

 

 

525-ci qəzet.- 2022.- 19 mart.- S.21.