Roman və qəhrəman
problemi yeni kontekstdə
(Əli İldırımoğlu
yaradıcılığında obraz-qəhrəman konseptinə
Vaqif Yusiflinin "Romanlar, qəhrəmanlar"
monoqrafiyasında analitik baxış)
İnsanın
düşüncə tərzini dəyişmək həyata
müdaxilə etmək cəhdlərindən biridir. Əslində, bu zərif və
incə iş ədəbiyyata daha çox aiddir. Yazıçılar bunu etməyi bacarır, insan qəlbini
və ruhunu, şüurunu və düşüncəsini isti,
həzin duyğularla süsləyib öz ideallarıyla
yükləyirlər - canlı həyata azad, açıq
gözlə, parlaq fikirlərlə və ədalətlə
baxmaq üçün. Bu, son anda
azadlığı və ədaləti,
aydınlığı və vicdanlılığı insanlar
arasında yaymağa yönələn təbii borca
çevrilir. Görünür, sənətin
həyata estetik təsirini də bu məqamda axtarmaq
lazımdır. Ədəbi əsərlərin
real varlığa təsiri bəzən o həddə
çatır ki, insan düşüncəsini və həyati
aktları idarə də edə bilir. Bir
vaxtlar Avropada "Gənc Verterin iztirabları" əsərinin
yayımına müəyyən zaman kəsimində qadağa
qoyulub. Səbəb: kütləvi intiharlar... Əsərlə
tanış olan həssas gənclər
Verterin iztirabları fonunda öz iztirablarına son qoymaq yolunu,
məhz onun kimi seçmişlər. Bu məqamı
da etiraf etməyə dəyər ki, 1864-cü ildə Katolik
kilsəsi Viktor Hüqonun romanlarını inanclılar
üçün zərəli hesab edərək yasaqlı
kitablar siyahısına salmışdır. Bəzən belə də olur. Ən
zərif estetikanın ən kobud təzahürləri, beləcə
baş verir. Belədə,
görünür, tənqidçi sərf-nəzərlə, ədəbiyyatşünas
etirafına və himayəsinə daha çox zərurət
hiss olunur. Hər halda, görünür, hətta
Kilsə ehkamlarının da lazım gəldikdə izahata
ehtiyacı olmuşdur. Amma bu sosial nəticələr ədəbi əsərlərin
bədii vüsətinə, estetik dəyərinə heç
də xələl gətirmir, onun təsir gücünün
parlaqlığına kölgə salmır. Nə olur-olsun, əsas budur ki, bədii əsər həyatdan
nəşət alsın, həyat həqiqətlərindən
qidalansın, realist özəyi və poetik dəyəri,
mahiyyəti ilə hətta, həyat hadisələrinə təsir
göstərərək onu idarə edə bilsin. Beləliklə, həyatdan alınan həyata
qayıdır - daha coşqun vüsətlə, daha təsirli
vasitələrlə. Bu təsir vasitələrində,
bəzən idarəedici, sağlam səbəbləri kənara
qoyub sxolastik, şablon nəticələrlə əndişələnmək
özü bir sxolastika yaradır. Səbəblər
araşdırıldıqda incə və kobud nüansların
estetik təfərrüatları və paralelizmi də
aydınlaşır. Buna görə bədii əsərin
(ittihamdan öncə) dərin ədəbi-bədii, estetik
qatlarına enməklə burada əks duran, ziddiyyət təşkil
edən həyat hadisələrinin konyukturasını sərf-nəzər
etmək, şüurun, altşüurun qneseoloji
qatlarındakı ahəng və təzadların bədii əsərdə
harmoniyasını araşdırmaq, həyatla bədii mətnin
əlaqə keçidlərindəki fərqli və uyğun
detallarını tapmaq bəzən estetik təxəyyülün
imkanlarını müəyyən çərçivədən
çıxarmağa kömək edir.
Belə məqamda dövrün ab-havasını,
zamanın ovqatını da nəzərdən qaçırmaq
olmaz. İnsan və zaman kontekstində hadisələrin məcrası
mənəvi-əxlaqi, psixoloji təbəddülatlar,
sosial-siyasi konyukturalarda kifayət qədər aydın
görünür. Məsələn,
bugünkü gənclik üçün 19-cu yüzilliyin
ünvanına yazılmış belə bir sosial-psixoloji akt
(Vertervari intiharlar) çox absurd, diletant və gülməli
görünməzmi? (Hələ bir üstəlik, gəlin
görək, "Gənc Verterin iztirabları"nı indi oxuyan varmı? Yaxud belə
bir əsərin mövcudluğu çoxlarına, ümumiyyətlə
məlumdurmu?).Yaxud, Kvazimodanın daxili təlatümləri,
yaşam fəlakətləri bu gün ictimai rezonans predmetinə
çevrilirmi? Odur ki, bədii əsərə
qiymət verərkən heç şübhəsiz, zaman-məkan,
tarixi şərait assosiativ paralellərinə də köklənmək
zərurəti ortaya çıxır. Bu işdə yenə
ayıq-sayıq tənqidçi baxışı, onun əsərə
fəlsəfi-estetik yanaşması, həmişə kara gəlir. Bədii əsərin
alt qatındakı kifayət qədər gizli nüansların
tənqidçi şərhinə daima ciddi ehtiyac duyulub.
Bütün dövrlərin dünyəvi övladı,
ümumbəşəri düşüncəsinin Apastolu olan
yazıçıların ideya və amalını açmaq,
araşdırmaq, dərk etmək üçün oxucu da
yazıçının həssas, asketik dünyasına
az-çox girməyi bacarmalı, bu hava ilə nəfəs
almalıdır. Əslində, bu ağır və məşəqqətli
yükü, çox vaxt ümumoxucu missiyasını yerinə
yetirən, bəzən, hətta yazıçılarla bədii
mətnin açılımına aşırı həmmüəlliflik
edən ədəbi tənqidin nümayəndələri, ədəbiyyatşünaslar
çəkir.
Ədəbi əsərlərin bədii-estetik dəyərlərinin
üzə çıxarılmasında, heç şübhəsiz,
ədəbiyyatşünasların, tənqidçilərin
rolu xüsusi qeyd olunmalıdır. Tənqidçilərin
bədii əsər haqqında professional elmi-nəzəri
mülahizələri, təbii ki, yazıçı ilə
oxucu arasında etibarlı körpüdür. İstedadlı və duyumlu tənqidçi, bəzən
əsərdə yazıçının şəki getməyən
nüanslar tapır və bu nəsnələri etibarlı bir
düşüncə işığında tədqiqata cəlb
edir, bədii mətnin mahiyyətində yaşayan subustansiya
kimi çözür. Müdrik və
istedadlı tənqidçi yazıçıya mövzu
seçimində kömək edir, yol göstərir, mənəvi-estetik
kanonları müəyyənləşdirir, dərin analiz və
ümumiləşdirmələri ilə ədəbi prosesin
platformasının təyin edilməsində çox vaxt
yazıçı ilə çiyin-çiyinə gedir.
Odur ki, ədəbi proses vacib universal personaj kimi tənqidçisiz
mümkün deyil. XIX əsr rus ədəbiyyatını
V.Belinskisiz təsəvvür etmək olarmı?..
***
Ədəbiyyat dünyanın döyünən qəlbidir. Ədəbi tənqid isə
bu həssas döyüntüləri qeydə alan
xeyirxah, qayğıkeş həkimdir. XX əsrdən
üzü bəri professional dünyəvi Azərbaycan ədəbiyyatının
formalaşması ilə yanaşı, peşəkar ədəbi
tənqid məktəbi də paralel şəkildə tərəqqi
etmişdir. Bu məktəbin müqtədir nümayəndələri
- F.Köçərli, B.Çobanzadə, Ə.Nazim,
M.A.Dadaşzadə, Ə.Mirəhmədov, M.C.Cəfərov,
Y.Qarayev, B.Nəbiyev, Q.Xəlilov,
K.Abdulla, İ.Həbibbəyli, Elçin və
başqaları ədəbiyyat tariximizin, ədəbi-bədii
tənqidin, ədəbiyyatşünaslığın elmi-nəzəri
əsaslarının hazırlamaqla yanaşı, cari tənqidçi
fəaliyyətilə də məşğul olmuş,
çap olunmuş əsərlər barədə fikir və
mülahizələrini bölüşməklə, əslində,
ayrı-ayrı bədii mətnlərin müasir təfəkkür
işığında araşdırılması yolunda xeyirxah
bir missiyaya imza atmışlar. Bu gün həmin
işi böyük əzm və ehtirasla davam etdirən,
böyük epoxal ədəbi missiyanı uğurla həyata
keçirən tənqidçilərimizdən biri filologiya
elmləri doktoru Vaqif Yusiflidir.
Aydın üslub - ədəbiyyatın nəzakətidir. (J.Renar). Bu mənada
mən Vaqif Yusiflini Azərbaycan ədəbi tənqidinin nəzakəti
və nəzakətli V.Belinskisi adlandırardım. XIX əsr rus ədəbi tənqidi V.Belinskisiz təsəvvür
olunmadığı kimi, XX və XXI əsrlər Azərbaycan
tənqidi də Vaqif Yusiflisiz görünmür.
Onları birləşdirən cəhətlər
hansılardır: anlaşıqlı təhlil üsulu,
analitik təfəkkür, bədii mətnə xeyirxah
münasibət, sadəlik və obyektivlik. Aydınlıq,
duruluq, fikir saflığı və dərin analitik məntiq tənqidçinin
elmi-nəzəri yarlığı, bədii-fəlsəfi
nişanıdır. Bu sferalarda
özünü tapan və təsdiq edən tənqidçi,
heç şübhəsiz, zamanın qaynarından uğurla
keçir, həm ədəbiyyat tarixində, həm də
ictimai fikrin tərəqqi mərhələlərində
bütün sınaqlara tab gətirə bilir.
Ədəbi
əsərlərdə ayrı-ayrı nüansları, fikir və
ideyaları, hiss və duyğuları həssaslıqla
arayıb-arıdmaq tənqidçinin erudik
hazırlığından, rəngarəng metodoloji yanaşma
bacarığından xəbər verir. Vaqif Yusifli ədəbiyyatşünas
- tənqidçi kimi ədəbi cərəyan və
düşüncə şəcərələrinə,
onların keçid mərhələlərinin səciyyəvi
cəhətlərinə dərindən bələd olduğu,
elmin paradiqmalarını sərf-nəzər edə bildiyi, ədəbi-estetik
konseptləri özünəməxsus cəhətdən tədqiqata
cəlb etmək səriştəsinə malik olduğu
üçün dərin analizlər aparır, maraqlı
ümumiləşdirmələr formalaşdırır, müəyyən
bir elmi nəticələrə gələ bilir, oxucunu (eləcə,
yazıçını da) inandırır. Vaqif
Yusifli Azərbaycan və dünya ədəbiyyatına,
ümumiyyətlə çoxşaxəli ədəbi fikir
tarixinə, folklora, xalq düşüncə tərzinə, ədəbi
cərəyanların fəlsəfi və estetik fikir
düzümünə çox yaxından bələd
olduğu üçün müasir ədəbiyyatımızın
da özvayi-halını yaxşı duyur, nəbz
döyüntülərini dərin həssaslıqla hiss edir.
Odur ki, o, Nizami, Nəsimi, Şah İsmayıl Xətai,
Füzuli, M.F.Axundzadə, Mirzə Cəlil, Sabir, S.Rəhimov,
M.İbrahimov, İ.Əfəndiyev, Anar, Elçin, İ.Məlikzadə,
yaxud ən gənc nəsil şair və nasirlər
haqqında da eyni şövq və məhəbbətlə,
elmi dərinlik və estetik vüsətlə yazır.
Fikri olan fikir söyləyir, məntiqi olan məntiqlə
danışır, dərk eləyən dərk elətdirir,
düşünə bilən düşündürür. Bir ədəbiyyat
bilicisi kimi Vaqif Yusiflidə bu xüsusiyyətlər professional
həddədir. Hansısa bir əsər haqqında, yaxud
elmi-nəzəri traktat barədə fikir söyləyəndə,
hipotezlər, nəzəri formulalar, yaxud elmi qənaətlər
irəli sürəndə V.Yusifli əlinin altında
mövcud ədəbi fakt bolluğundan daha çox öz
universal savadına, istedadına, illərdən bəri arı
zəhmətkeşliyilə topladığı informasiya
bankına, ensiklopedik biliyinə güvənir.
Vaqif
Yusifli sadə yazır, terminlərdən az
istifadə edir, süni intellekt nümayiş etdirmir. Bunsuz da qoyulan mətləbin dərinliklərinə
baş vurmaq, irəli sürülən problemlərin mahiyyətini
doğru-dürüst şərh eləmək
mümkündür. Odur ki, o,
araşdırdığı mətləbə, mənaya,
üz tutduğu obyektə tənqidçi səmimiyyətini
heç vaxt gizlətmir. O, sevən tənqidçidir:
sevə-sevə tərpədən, diksindirən, öyrədən,
düşündürən, yönəldən və yönləndirən
sənətkardır. Saxta tərifdən uzaq
olduğu kimi, bayağı tənqidə və təftişə
də yaddır. O, heç vaxt çılpaq tənqid
etmir (cümlələri, sözləri, ifadələri
qışqırmır, qulaq cırmaqlamır), amma elmi dərinliklə
mayalanmış elə iradlar söyləyir ki, müəllif
və oxucu onunla razılaşmaya bilmir. Şairlə
poetik ovqatla danışır, nasirlə təhkiyə diliylə
həsb-hal edir. Nasir də, şair də
onun təhkiyəçi səriştəsi, poetik duyumu, aydın,
açıq və məhrəm mövqeyilə
barışmadan ötüşə bilmir. Vaqif Yusifli öz tənqidi yazılarında quru,
standart elmi-nəzəri şablonlara uymadığı kimi,
yalançı patetika və ritorikaya da yuvarlanmır. Ədəbi tənqidə həzin lirizm, poetik ovqat gətirən
Vaqif Yusifli, həm də onu akademik snobizmdən
uzaqlaşdırıb, daha anlaşıqlı şəklə
salan ədəbiyyatşünaslardandır. Bütün bunlara binaən, qətiyyətlə deyə
bilərik ki, o, Azərbaycan tənqidinə özəl bir
saflıq, ziyalı səmimiyyəti, aydın üslub, təmiz
düşüncə tərzi gətirən alimlərdəndir.
Heç şübhəsiz, bu sadəlik və
aydınlığın arxasında geniş, zəngin bilik,
savad, informasiya, yüksək intellekt, dəyişməz tənqidçi
mövqeyi dayanır. O, həmişə belə olub: ədəbiyyat
sevdalısı, sənət fədaisi...
***
Vaqif Yusifli müraciət etdiyi obyekti
özününküləşdirə bilir. Yaxud o,
çox vaxt (cari işləri nəzərə almasaq)
fundamental yanaşmasını sevdiyi, qəbul elədiyi,
özünü tapdığı yazıçılara
yönəldir. O, sevimli yazıçısını təhlil
edə-edə özünü, öz mənini, daxili aləmini,
hiss və duyğularını da açıb tökür, tədqiqata
cəlb etdiyi ədəbi mətnlərin fonunda öz
baxışlarını, dünyagörüşünü,
ictimai-siyasi məramını, estetik idealını da dilə
gətirir. Onun üçün belə sevimli
yazıçılardan biri də görkəmli ədib
Əli İldırımoğludur.
Əli İldırımoğlu
yaradıcılığında irəli sürülən
ideyaların (ideallar) təcəssüm üfüqləri o qədər
genişdir ki, müəllifinə öz zəmanəsinə,
yaşadığı dövrə, şahidi olduğu həyat
hadisələrinə, insanlara daha yüksək mövqedən,
daha tələbkar mənəvi ölçülərdən
yanaşmaq səlahiyyəti verir. Onun
yaradıcılığı geniş, polifonik, möhtəşəm
və monumentaldır. Bu cəhətlər
təkcə maraqlı, zəngin, rəngarəng həyat hadisələri,
ictimai-kolliziyalar, sosial-mənəvi və estetik dəyərlərlə
məhdudlaşmır, möhtəşəm insan mənzərələrilə
tamamlanmır. Həm də, əzəmətli
ideya və idealları ilə seçilir. O, monumental,
yenilməz obrazlardan ibarət qəhrəmanlıq
dastanları yaratmağı sevir. Və bu
insanların simasında milli-mənəvi dəyərlərin,
xalq əxlaqı və ərkanının bütöv bir mənzərəsi
təcəssüm tapır. Bədii düşüncə
predmetinə çevirdiyi zəngin, mənalı, maraqlı və
tipik həyat hadisələri bir yana, onun ədəbi dili,
obrazlarının danışıq intonasiyası, sosial ədası,
həyat tərzi Azərbaycan xalqının keçmişi,
bu günü, əsrlər boyu qoruyub saxladığı mənəvi-əxlaqi
cəhətləri, etnogenetik yaddaşı barədə kifayət
qədər geniş və dolğun məlumat verir.
Vaqif Yusiflini bir ədəbiyyat bilicisi kimi cəlb edən
də, heç şübhəsiz bu cəhətlərdir. (Vaqif müəllimlə
dəfələrlə bu barədə söhbətlərimiz
olub. İnamlı fikrim buradan
qaynaqlanır). Hələ, illər öncə Əli
İldırımoğlunun "Közərən sətirlər"
romanına yazdığı "Müdriklik zirvəsi"
adlı ön sözdə onun bədii üslubu, polifonik dil mədəniyyəti
barədə maraqlı mülahizələr irəli
sürür: "Əli İldırımoğlunun çox
sadə, hər kəsin anlayacağı tərzdə bir
üslubu var. Yurdun çobanı da, akademiki də onu eyni dərəcədə
(əlbəttə, çoban çoban kimi, akademik akademik
kimi) sevəcək... Və sevib... Amma bu sadə
jurnalist-yazıçı manerasında daha dərin
çoxçalarlılıq var, sən
düşünürsən, fikirləşirsən,
qaşların çatılır, hətta hirslənirsən
də... Bax, bədii cazibə budur".
Çoxsaylı tədqiqatçılar (V.Yusifli də
daxil) Əıi İldırımoğlu
yaradıcılığını həmişə yüksək
qiymətləndirmiş, bu ədəbi xəzinəni Azərbaycan
və dünya korifeyləri sənəti kontekstində
müqayisəli təhlil etməklə yanaşı, özəl
keyfiyyətlərini, səciyyəvi bədii cəhətlərini
də qeyd etmişlər. Əli
İldırımoğlunun əsərlərində konseptual
sosial dəyər kimi irəli sürülən humanizm
qayğıları, azadlıq ehtirası, ədalət
çabaları, kamil insan axtarışları, həm də
bədii düşüncənin vacib komponentləridir. Yaradıcı ruhun coşqun təcəssümü
kimi qaranlıq içindən sıyrılan bu
düşüncələr işıq seli misallı
şüurlarda oturuşmuş, cəmiyyətə tarixin və
zamanın xoşniyyətli gerçəkliklərini
ötürə bilmişdir. Ədibin təbirincə
dünyaya elə insanlar lazımdır ki, bəşəriyyəti
küt, lüzumsuz illüziyalardan qurtara bilsin, öz möhtəşəm
əməlləri, ağlı, dərrakəsi, coşqun ruhu,
hüdudsuz ideyaları ilə cəmiyyətə yeniliklər
bəxş etsin. Bu isə hər tərəfdən,
həm mənən, həm də əqli-intellektual cəhətdən
yetkin, monumental şəxsiyyətlərin simasında təcəssüm
tapa bilər. Görünür, Vaqif Yusifli
də məhz bu konseptual məsələnin Əli
İldırımoğlu yaradıcılığında
prioritet olduğunu nəzərə alıb, onun haqqında
yazdığı yeni monoqrafiyanın əsas məzmununu bu
istiqamətə yönəltmişdir. Öz
monoqrafiyasını "Romanlar, qəhrəmanlar" adlandıran
müəllif Əli İldırımoğlu
yaradıcılığını bu istiqamətdə tədqiqata
cəlb etməklə müəyyən metodoloji yeniliyə də
imza atmışdır. Ədibin roman
yaradıcılığı da, bənzərsiz qəhrəmanları
da ayrı-ayrı rakursdan ədəbi tənqidin diqqət mərkəzində
olmuşdur. Lakin bunun ayrıca bir tədqiqat
işığında reallaşdırılması Vaqif
Yusiflinin monoqrafiyasına elmi-nəzəri özəllik verir.
"Romanlar, qəhrəmanlar" adlı monoqrafiya barədə
ilk kəlmədən metodoloji yenilik barədə
vurğuladıq. Doğrudan da, Vaqif Yusifli Əli müəllimin yaradıcılığına
yeni metodoloji yanaşma nümayiş elətdirir:
"Giriş": "Azərbaycan romanı: dünən, bu
gün", "Əli İldırımoğlu - sənətkarlıq
dərsləri", "Milli ruh, milli kolorit", "Son
söz deyil bu..." yarımbaşlıqlarını
çıxsaq, yerdə qalan bölmələrin hər biri
Əli İldırımoğlunun ayrı-ayrı romanları,
povest və hekayələri haqqında müfəssəl məlumat
bankı təsiri bağışlayır. Başlıqlar
da, eləcə ayrı-ayrı əsərlərin birbaşa
adıyla verilir. Bu başlıqlar
altında əsərlərin süjeti, məzmun-mündəricəsi
təfsilatı ilə təqdim edilir və ayrı-ayrı
epizodlar, qəhrəmanların həyat tərzi, fəaliyyəti
qiymətləndirilir. Tədqiqatçı
bu üsulla, həm də maraqlı bir maarifçilik işi
görmüş olur. Əli İldırımoğlunun əsərlərini
oxumayan insanlar, bu monoqrafiya ilə tanış
olduqda əsərlərin süjeti, fabulası, məzmunu, qəhrəmanların
fəaliyyəti, həyat tərzi haqqında tam, geniş məlumat
alır, bir sözlə, sanki bu əsərləri birbaşa
oxumuş olur.
"Azərbaycan romanı: dünən, bu gün"
adlı bölmədə ədəbiyyatımızda roman
janrının təşəkkülü, inkişaf
yolları barədə qısa, yığcam məlumat verilsə
də, bu ötəri bilgi oxucuda dərin fikirlər, təsəvvür
genişliyi yaradır. Yığcam informasiyadadəri təəssüratlar
yaratmaq, bilgi vermək - bu da tədqiqatçı səriştəsi
və ustalığıdır. Burada Azərbaycan
romanını yaradanlar, onun keşiyində ayıq-sayıq
dayanıb bu günümüzə çatdıranlar təbii
ki, xatırlanır. Zeynalabdin Marağayidən tutmuş
Cəlil Məmmədquluzadəyə, Nəriman Nərimanov,
Sultan Məcid Qənizadə, Əbdürrəhman Talıbov,
Abdulla Şaiq, İbrahim bəy Musabəyov, Süleyman Rəhimov,
Mirzə İbrahimov, M.S.Ordubadi, Mehdi Hüseyn, Mir Cəlal,
Əli Vəliyevə qədər bir sıra
yazıçıların adı çəkilir, janrın
inkişafında xidmətləri vurğulanır. İlk baxışdan, bütün bunlar bəlkə
də, lüzumsuz görünə bilər. Azərbaycan romanının inkişaf mərhələləri
və romançı-yazıçılarımızın həyatı,
tərcümeyi-halı, demək olar ki, hər bir orta statistik
azərbaycanlı üçün məlum həqiqətdir.
Lakin unutmamalıyıq ki, hər bir ədəbi-bədii
tədqiqatın fundamental əsaslarında tarixi müqayisəli-tipoloji
təhlil üsulu çox önəmli mahiyyət
daşıyır. Əgər biz bugünümüzün
roman yaradıcılığına Azərbaycan
romanının inkişaf işığında nəzər
yetirməsək, özümüzü ənənə və
varislik kimi əsas yaddaşdan məhrum etmiş olarıq.
Vaqif Yusifliyə də bugünkü roman tədqiqatı
üçün, heç şübhəsiz, onun tarixi
qaynaqları bünövrə daşı kimi son dərəcə
vacibdir və "bizə məlum siyahı" müqtədir
romançılar pleyadasında Əli
İldırımoğlunun yerinin, mövqeyinin müəyyənləşdirilməsi
baxımından əhəmiyyətli məqamdır, tədqiqatçı
üçün etibarlı tutalqadır. Bu mənada
müəllifin elmi qənaəti və nəzəri metodoloji
mövqeyi ümumən razılıq doğurur. Tədqiqatın tendensiyası açıq,
birbaşa, aydın və duru olmaqla yanaşı, həm də
dərin elmi əsaslara söykənir. Tənqidçi tərəfindən
nəticədən öncəsi nəticədə (girişdə)
Əli İldırımoğlu
yaradıcılığına bu konseptdə obrazlı formada
verilən qiymət tədqiqatın sonrakı müddəaları
üçün, sanki, radikal prioritet xətt rolunu oynayır:
"Saf dağ sularını təsəvvür edin, kükrəyir,
sahillərinə sığmır, qarşısında
heç bir sədd-maneə bilmədən axır-axır və
dənizə qovuşur. Əli
İldırımoğlunun yaradıcılığını
da mən, bu dağ çayına bənzədirəm. ...Əli İldırımoğlu Azərbaycan
romanına bir sıra yeni çalarlar qatıb. Əli İldırımoğlu 132-illik Azərbaycan
roman tarixinin ayrılmaz bir hissəsidir".
Azərbaycan romanının təşəkkül
tarixindən söz açan ədəbiyyatşünas-alim
"təfəkkür tələb edən"
(F.Köçərli) janrın həmişə xalqın
milli-mədəni xüsusiyyətləri ilə bağlı
olduğunu, yarandığı dövrlərin ictimai-siyasi, mənəvi-əxlaqi
mənzərəsini əks etdirdiyini önə çəkir. Lakin ilk Azərbaycan
roman nümunələrinin "orijinallıqdan, dərin məzmun
və mənadan, həyatın ziddiyyətlərini təhlil və
izahdan uzaq, realizm, konflikt və xarakterlərin bəsit, sadəlövh
və dayaz" (Q.Xəlilov) olduğunu da qeyd etməyi unutmur.
Beləliklə, o, həssas tədqiqatçı
fəhmiylə Azərbaycan romanının inkişaf meyllərinin
təbiətini müəyyən edir, janrın bugünkü
inkişaf səviyyəsinin hansı çətinliklərdən
və ziqzaqlardan keçdiyini yığcam şəkildə
ortaya qoyur. Bu kontekstdə Əli
İldırımoğlu romanlarını
romançılıq ənənələrimizin ən bitkin,
kamil və professional nümunələrindən biri kimi təqdim
edir.
Adından da göründüyü kimi, monoqrafiyanın
məzmun və məna qatında əsas yeri Əli
İldırımoğlu romanlarının qəhrəmanları
tutur. Müəllif müraciət etdiyi əsərlərin
ədəbi-bədii, estetik məziyyətlərini də bu qəhrəmanlarda
təcəssüm olunan ictimai-siyasi, mənəvi-əxlaqi
xüsusiyyətlərin işığında tədqiqata cəlb
edir. Bir sözlə, tədqiqatın əsas
məqsədi insandır, yaşayan, vuruşan, mübarizə
aparan, qalib gələn, məğlub olan canlı insan, bitkin,
mükəmməl ədəbi qəhrəmandır. Rus
tənqidçisi İ.Bexerdən gətirdiyi sitat, fikirlərini
əsaslandırmaq üçün mənbə kimi
tutarlıdır: "Yeni incəsənət heç vaxt yeni
formalardan başlamır, həmişə yeni insanla
doğulur".
Bu
kontekstdə fikirlərini inkişaf etdirən tədqiqatçı
yazır: "60-70-ci illər nəsrindən söz açarkən
ilk növbədə, yeni tipli qəhrəmandan danışmaq
lazım gəlir. Yeni qəhrəmanı fərqləndirən
onun son dərəcə həyati və real olması idi.
Bir vaxtlar roman qəhrəmanları həyatın özünə
az oxşayırdılar, elə buna görə
də onların əksəriyyəti real və
inandırıcı çıxmırdı. Çünki bu
yaradılan obrazların həyatdakı prototipləri ilə əlaqəsi,
bağlılığı az idi. Həyatın
daxili dramatizminə, mürəkkəbliyinə və ziddiyyətlərinə
deyil, üzdə olan cəhətlərinə, əlamət və
xassələrinə əsaslanan həmin obrazlar bir az da uydurma süjetlərin, bəsit konfliktlərin
içərisində tamamilə qeyri-real təsir
bağışlayırdı. Ziddiyyətsiz,
daxili təlatümsüz, mürəkkəb səciyyədən
məhrum olan bu ədəbi qəhrəmanlar əslində, tənqidin
göyə qaldırdığı "müsbət qəhrəmanlar"
idi. Yeni ədəbi qəhrəmanlar isə
ədəbiyyata ideoloji tələbdən deyil, birbaşa real
həyatdan gəlibdilər".
Tədqiqatçı bu elmi konseptini Əli
İldırımoğlu timsalında monoqrafiya boyu şərh
etməyə çalışır. Əli
İldırımoğlu qəhrəmanları həyatın
özündən gəldiyi üçün həyatidir, təbii
koordinatları ilə bəşəri ədəbiyyatın
ölçü və standartlarına uyğundurlar. Bir insan kimi onların duyğu və
düşüncələri, həzz və iztirabları,
mübarizə və çabaları, daxili təbəddülatları
təbii olduğu qədər də real və
ölçülü-biçilidir. V.Yusifli
bu insanların, hər biri şəxsiyyət səviyyəsində
tipikləşdirilən bu obrazların Əli
İldırımoğlu ədəbi sistemində və
ümumiyyətlə Azərbaycan ədəbiyyatı
sferasında bədii düşüncədə yerini,
mövqeyini doğru, dürüst qiymətləndirir.
Əli İldırımoğlunun nəsr əsərlərinin
yaranış tarixi əsasən XX əsrin son illərinə
və XXI əsrin ilk vaxtlarına - müstəqillik
dövrümüzə təsadüf edir. Lakin onun təsvir
etdiyi hadisələr, canlandırdığı insan taleləri,
bir sözlə, bədii təxəyyülü oxucuları
zaman etibarilə daha çox uzaqlara, XX əsrin 30-40-cı illərinə
aparır. Bu əsərlər tipikliyi ilə
yanaşı, o dövrün standartlarından, streotiplərindən,
şablon konyukturalarından uzaq olmuşdur. Yazıçı bu hadisələri o qədər dərin
emosional bir riqqətlə, həssas müşahidələrlə,
coşğun duyğu və düşüncələrlə
qələmə alır ki, oxucu sanki özünü o
dövrdə hiss edir. Həyat faktı ilə
bədiilik elə həddə qovuşur ki, həyatın harda
başlandığını, harda qurtardığını,
yaxud müəllifin bədii düşüncəsilə həyat
faktının necə də ahəngdar qovuşduğunu hiss
eləmirsən. Onun xaraktercə
bütöv, saf, dönməz qəhrəmanları
oxucuların çoxunun yaddaşında bu gün də ideal
kimi yaşayır. Nazim İlham, Höcət Cahangir,
İldırım kişi, Əmrah yüzbaşı,
"Kişi Tavat", Qaçaq Mürsəl, Mövlamverdi və
başqaları doğrudan da nəsillərə nümunə
ola bilən insanlardır. Vaqif Yusifli bu istiqamətdəki
ümumiləşdirmədə belə qənaətə gəlir:
"Əli İldırımoğlu dolğun xarakterlər
ustasıdır. Rəncbər ata - İldırım kişi,
İgid Əmrah, Höcət Cahangir, "Qarlı gecələr"in
qəhrəmanı Müəllim, Nazim İlham həyatdan ədəbiyyata
gələn və ədəbiyyatda əbədi yaşayacaq
obrazlardır. O, öz romanlarında hətta epizodik surətləri
də unutdurmur. Məsələn, "Zorən
jurnalist" romanında Rəziyyə əsərin
başlanğıcında və bir də sonda
görünür, amma əsərin əsas qəhrəmanları
səviyyəsində dayana bilir. Yazıçı
üçün xarakter yaratmaq ustalıq tələb edir.
Sovet dövrünün bir sıra əsərlərində
müsbət obrazlar ancaq müsbət, mənfi obrazlar isə
ancaq mənfi planda əks etdirilirdi. Əli
İldırımoğlunun roman qəhrəmanları səhvlərdən,
nöqsanlardan xali deyil, bir insan kimi bütün mürəkkəbliyi
ilə romanlara gətirilir".
Əli İldırımoğlunun qəhrəmanları
müxtəlif təbəqələrin nümayəndələridir. Onların arasında müəllim
də var, həkim, jurnalist, el ağsaqqalları, vətənin
igid oğulları da... Onlar
öz xarakterləri, düşüncələri, həyat fəaliyyətləri
ilə fərqlənsələr də, bir nöqtədə
eyniləşirlər: insan və şəxsiyyət məqamında.
Ədibin əsərlərində ən adi
epizodik obrazlar da öz çərçivəsində, öz
dairəsində, özünəməxsus statusunda şəxsiyyətdir.
İnsan konsepsiyanın bu istiqamətdə həlli,
əslində Əli İldırımoğlunun kamil insan, əqidəli
vətəndaş axtarışlarının təzahürüdür.
Vaqif Yusifli də öz monoqrafiyasında bu
konsepsiyanın qoyuluşu və həlli istiqamətində
kifayət qədər dəlillər irəli sürür,
elmi qənaətlər hasil edir.
Vaqif Yusiflinin tədqiqatlarında bir cəhət də xüsusilə diqqət çəkir: ümumiləşdirmə və analiz bacarığı. Əli İldırımoğlunun qəhrəman yaratma və şəxsiyyət formalaşdırma prosesində onun uzunmüddətli ictimai fəaliyyətindən qaynaqlanan təcrübəsini, bilik və bacarığını nəzərə çarpdırmaqla, yazıçının şəxsi keyfiyyətlərindən irəli gələn və qəhrəmanlarının simasında əks olunan nüanslara da diqqət cəlb edir. Axı, doğrudan da hər ədəbi qəhrəman, hardasa onu yaradan, ərsəyə gətirən yazıçıya çox oxşayır. Əli İldırımoğlu şəxsiyyətindən də hər qəhrəmanda müəyyən bir cəhət, sözsüz ki, yaşayır. O, bir yazıçı və insan kimi yaratdığı qəhrəmanların məcmusudur. V.Yusifli də bütün bunları monoqrafik üsulla dərindən sərf-nəzər edir.
Monoqrafiyada Əli İldırımoğlunun milli ruhlu yazıçı olması, milli-mənəvi dəyərlərə bağlılığı xüsusi vurğulanır. Onun yaratdığı qəhrəmanların hər biri bu və ya digər cəhətdən xalqın unudulmayan, əbədi yaşayan üstün xüsusiyyətlərini, yaddaş kartlarını öz simasında qoruyub saxlayır. Bu cəhətlər hərəkət, davranış, daxili mədəniyyət və əxlaqi kodekslərdən tutmuş dil vərdişlərinə qədər hər şeyi əhatə edir. Bu mənada Vaqif Yusifli təsadüfən qeyd etmir: "Folklor - atalar sözləri ayrıca bir OBRAZ - FOLKLOR OBRAZI yaradır, nağıl və dastan poetikasının ünsürləri bu əsərlərə müdrik el ağsaqqallarının, nənələrin, babaların nəfəsini qatır..."
Vaqif Yusiflinin "Romanlar, qəhrəmanlar" monoqrafiyası təkcə Əli İldırımoğlu yaradıcılığının araşdırılması tarixinə yeni baxış deyil, həm də müasir Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığına bir töhfədir. Vaqif Yusiflinin müəllif üslubu, qoyulmuş problemə yanaşma tərzi, qeyd etdiyimiz kimi, maarifçi müdrikliyi, ədəbi nəsillərin əlaqə və varisliyini konkret nüanslarla izah etməsi bu monoqrafiyanın elmi dəyərlərini kifayət qədər artırır. O, Əli İldırımoğlu yaradıcılığını məhəbbətlə, hörmət və ehtiramla araşdırır, bu sevgini heç gizlətmir də. Bu, eyni zamanda, böyük ədəbiyyata məhəbbətin təzahürüdür. Yazını eləcə Vaqif Yusiflinin öz sözlərilə bitirmək istəyirəm:
"Onu bir yazıçı kimi heç kimlə müqayisə etmək istəməzdim. Çünki Əli İldırımoğlu özünəməxsus yazıçıdır. Romanlarında, publisistikasında dövrün, zamanın problemlərini işıqlandırır, onlarla koloritli obrazlar yaradır, dili, fərdi üslubu da özəlliyilə seçilir. Bir kimsəyə bənzətməzdim..."
Loğman
RƏŞİDZADƏ
yazıçı-publisist
525-ci qəzet.- 2022.- 7 yanvar.- S.12-13.