"Bu dünyada bizə vətən
olmadı"
AHISKALI
ŞAİR ZEYNUL YEKTAYIN SÜRGÜN POEZİYASI
Ahıska türklərinin el şairlərindən Zeynul
Yektay (Zeynul Fəxri oğlu Fəxriyev) 1934-cü ildə
Ahıska mahalının dağ kəndlərindən olan
Uraveldə anadan olub. Doğulub dünyaya gəldiyi və on
yaşınadək yaşadığı doğma yurdu Uravel
Xero, Adıgün, Varxan, Qomoro, Toloş, Cağsman, Aqara
obaları ilə yanaşı yuxarı kəndlərdən
sayılır. Elə də böyük
yaşayış məskəni olmayan, sürgünə qədər
200-ə qədər türk ailəsinin
yaşadığı Uravel etnoqrafik özəlliklərlə
yanaşı, qədim türk və islam
inanclarının, türk folklorunun da məskəni olub. Folklor-etnoqrafik ekspedisiyaları zamanı uravellilər
qədim inanclar, hal arvadı, cəməcürə, mataur və
sairə ilə bağlı rəvayətlər, xalq təbabəti
ilə bağlı məlumat söyləmişdilər.
Doğma yurdda Uravelin sakinləri bir çox
folklor örnəklərini qoruyub saxlayıbmış. Lakin sürgün onların da xoş
güzaranına son qoyub, indiyədək doğma yurduna
buraxılmayan əhali müxtəlif ölkələrə
yayılıb, el-obanın ənənəvi düzəni
pozulub, ana yurdda evlər, məzarlar sahibsiz qalıb,
yaşlıların dünyadan getməyi ilə müəyyən
adətlər, folklor əsərləri unudulub.
Sürgündən sonra doğma yurda gedərək bir sıra
kəndlərə, o cümlədən, Uravelə baş
çəkib gördüyü acı mənzərədən
sarsılan şair Şimşək Sürgün Kaxaretli
öz təəssüratını ürək
ağrısıyla belə təsvir edib:
Gəzdim
Uraveli köşəbəköşə,
Qələmi-qüdrətdən çəkmişim
tağinan-taş.
Bir yani
güneydür, bir yani meşə,
Taşi taş üstünə düzülmiş
gördüm.
Kimsə
bilməz bu dünyanın işini,
Neçələr
tökmiş gözün yaşıni,
Dəryəyə
atmişlər məzər taşıni,
Yıxılmış qəbristan bozulmuş
gördüm.
Şair Zeynul Yektay Uravelin belə zəngin milli
mühitində yetişib - yeddinci sinfə qədər
doğma kəndində ana dilində təhsil alıb,
doğma yurdunun mənəvi dəyərlərini və
folklorunu mənimsəyib. Zeynulun atası Fəxri
Aslan oğlu 1942-ci ildə İkinci Dünya müharibəsinə
gedib, cəbhədə qəhrəmanlıqla döyüşərək
şəhid olmuşdur. Lakin uğrunda canını verib
şəhid olduğu sovet hökuməti onun soydaşlarını,
eloğlularını, ailəsini, körpə
övladlarını 1944-cü ilin şaxtalı qış
gecəsi amansızlıqla isti ocaqlarından qoparıb,
Türküstanın uzaq bozqırlarına sürgün edib. Həmvətənləri ilə birgə Özbəkistana
sürgün edilən Zeynul burada həm vətənsizlik, həm
də atasızlıq acısı yaşayıb, ancaq əzm və
qətiyyəti sarsılmayıb. 1954-cü ildə orta məktəbi
qurtarıb, Namanqan Tibb Məktəbinə qəbul olunub, iki il burada oxuyub və feldşer sənətinə
yiyələnib. 1957-ci ildə hökumətin məlum
reabilitasiya qərarından sonra onlar da sovetlərin humanizminə
inanıb və Gürcüstana qayıdıblar. Lakin soydaşları kimi doğma kəndlərinə
buraxılmayıblar və üç ildən sonra ölkədən
çıxmağa məcbur qalıb, ailəliklə Azərbaycana
köçüblər, Gürcüstana yaxın Şəmkir
rayonunda yerləşiblər. Uzun illər
bu rayonun Kür qəsəbəsində yaşayan və burada
tibb sahəsində işləyən Zeynul Yektay sonradan
Türkiyəyə köçüb və 2018-ci ildə
Bursada, Gürsü qəsəbəsində vəfat edib.
Atasını İkinci Dünya müharibəsi cəbhələrində
itirən Zeynul Yektay öz övladlarını da
türklük və vətənpərvərlik ruhunda
böyüdüb. Onun 20 yaşlı böyük oğlu
Ələddin Qarabağ savaşında erməni faşistləri
ilə döyüşüb və 1994-cü ildə qəhrəmancasına
şəhid olub. İkinci oğlu Veysəl
Qarabağ müharibəsi qazisidir.
El ağsaqqalı, Ahıska Türkləri Yazarlar
Birliyinin üzvü olan Zeynul Yektay gənc yaşlarından bədii
yaradıcılıqla məşğuldur. Şəhid
oğlu və şəhid atası olan Zeynul Yektayın
yaradıcılığında Ahıska həsrəti, yurd
sevgisi və Qarabağ savaşı, Azərbaycanın haqq
davası əsas mövzudur. 2003-cü ildə
"Qürbətdə qalan Vətən" adlı şeirlər
kitabı dərc olunmuşdur. Poetik
yaradıcılığında klassik şeir ənənəsinə
əsaslanır,
divani, təcnis, dodaqdəyməz, qoşma,
qıfılbənd, deyişmə janrlarından, folklor
üslubundan geniş istifadə edir. Əsərlərində
qürbət ellərdə yaşayan soydaşlarının
acıları, eyni zamanda fəlsəfi-mənəvi, nəsihətamiz,
didaktik motivlər mühüm yer tutur. Şair
canlı şahidi olduğu, cəfasını çəkdiyi
sürgünü öz uşaqlıq xatirələri əsasında,
ilk növbədə doğma yurdunda yaşayan, kəndlərindəki
sovet məktəbində oxuyan körpə uşaq gözü
və duyumu ilə təsvir edir. "Dedilər"
şeirində dünyaya gəldiyi gündən sürgünə
qədər həyatının ilk on ilini canlandırır,
onu gözləyən acı aqibəti bilmədən, həvəslə
məktəbdə oxuduğunu deyir.
Atası
sovet dövləti yolunda şəhid olan bu məktəbli
çocuğun xoş günləri tez bitir, yolu, qolları
bağlanır, ailəliklə evdən çıxıb gedər-gəlməzə
yollanırlar və onun bütün varlığını
saran bu sürgün bağları illər keçsə də
açılmaz olaraq qalır:
Yeddinci
sinifdə bağlandi yolum,
Açılmaz ilinən hər iki qolum.
Gözlərim
önündə oynadı zülüm,
"Çıx
əvindən, yesir oldun" dedilər...
..Suda-bekir
maşinələr gəldilər,
Hər birini yeddi əvə verdilər.
Yüklədilər
tamaşaya durdilər,
"Siz gedərsiz qürbət elə" dedilər.
Sovet məktəblilərinin
partiya, Stalin, sovet quruluşu haqqında yazdıqları saxta
inşalar müqabilində, ahıskalı çocuq,
müharibəyə həyatını vermiş sovet əsgərinin
oğlu, yeddinci sinif şagirdi Zeynulun bu uşaqlıq dramı
həm onun soydaşlarının faciəsini, həm də
bolşevik ideyalarının puçluğunu və sovet
dövlətinin insanlığa zidd siyasətini ortaya qoyan
ümumiləşmiş ittihamnamədir.
Zeynul Yektay sürgünün ilk günündən
başlayaraq baş verən hadisələri öz canlı
müşahidə və yaşantıları əsasında
lirik-epik janr və üslubda, süjetli şeir mətnində
də təsvir etmişdir. Onun 24 bəndlik "Qırx
Dördünci Tarıxta" adlı, ahıskalıların
"vətən ağıtı"
adlandırdığı janrda yazılmış faciəvi
lirik-epik şeirində sürgün prosesinin gerçək
detalları, amansız və insanlığa zidd mahiyyəti
göstərilir. Əsərdə müəllifin
şüurlu yaşında şəxsən şahidi
olduğu realist detallarla bərabər, klassikadan gələn
"əhli-islam", "namrut şah" kimi rəmzi
anlayışlardan, yüksək pafos və emosional münasibətdən
də istifadə edilir. Bunlar sürgünün
həm mahiyyətinə, həm də icra mexanizminə görə
qeyri-insani xarakterini aşkarlayır. Şair
sovet dövlətinin öz sadiq vətəndaşlarına -
ataları, ərləri, qardaşları, oğulları
müharibə cəbhələrində qəhrəmancasına
döyüşən qadın, çocuq, qocalara qarşı
nankor və xəyanətkar sürgün cinayətini
bütün detal və mərhələləri ilə
yığcam şəkildə göstərir.
Beygafildən
əhli-İslam qarışdi,
Unudulmaz
qırx dördünci tarıxta,
Od
düşti vətənimə alışdi,
Unudulmaz qırx dördünci tarıxta.
On beş əvi bir vagona toldurdi,
Gül tənimi
o yollarda soldurdi,
Cəllat
oldi, bu canımi yandurdi
Bəxti qara qırx dördünci tarıxta.
Diriykən
kəfənə sardilər bizi,
Yüz
cürə ölkəyə sürdilər bizi,
Cansız
cəsət kimi dürttilər bizi
Baxti qara qırx dördünci tarıxta.
Onu da deyək ki, Zeynul Yektayın şeirlərinin əsas
qayəsi olan Vətən anlayışı müəllifin
duyumunda yalnız tarixi faciə, keçmişin
ağrılı xatirəsi deyil. Vətənsizlik
soydaşlarının bugünkü
ağrı-acılarının qaynağıdır,
onların milli birliyini, özgürlüyünü
sarsıdan sərt reallıqdır, soydaşlarının mənəvi
varlığını saran sitəmdir:
Düşdüm qürbət elə, oldum divanə.
Səbəbini bəndən soran olmadi.
Ellər ağ geyindi, bən geydim qara,
Soruşub dərdimi bilən olmadi.
Şair onu da anlayır ki, soydaşlarının birliyini sarsıdan, elləri-obaları ayıran sürgün, ilk növbədə, xalqın milli varlığına və ana dilinə təhlükədir:
Dil
qarışdi, bir-birindən ayrılmaz,
Nəsil
yitdi, el cinsini tanımaz,
Qomşiluxda qərarlaşub tayanmaz.
Bizə bir yol düz göstərən olmadi.
Bu cəfalar
şairin fərdi taleyindən keçir, onu təbibsiz-davasız
dərdə salır və yeganə vəsiyyəti də vətənsizlik
sitəmi olur:
Zeynulam, gəzərim
elsiz, obasız,
Tapılmaz
təbibim, qaldım davasız,
Məhv
olsam qəbrimdə belə yazarsız,
Bu dünyada bizə vətən olmadi.
Sürgün həyatı hələ də davam edən
Ahıska türklərinin yeganə təsəllisi hələ
keçən əsrin ortalarından pənah gətirdikləri,
doğma yurd qədər sevdikləri Azərbaycandır,
qardaşları olan Azərbaycan türkləri ilə
doğmalıqlarıdır. İkinci Vətəni olan Azərbaycan
yolunda bir oğlu şəhid, digəri qazi olmuş şair
Zeynul Yektay Vətən müharibəsindəki qələbəmizi
görməsə də bu gün onun ruhu şaddır,
torpaqlarımız azad olunub, ahıskalıların taleyində
faciəli rol oynamış erməni terrorçu-quldur dəstələri
məhv edilib, bölgəmizdə yeni durum yaranıb və bu
gün Azərbaycan-Gürcüstan-Türkiyə strateji
müttəfiqliyi, xalqlarımızın dostluğu və
qardaşlığı şair Zeynul Yektayın vətən
arzularının gerçəkləşməsinə,
ahıskalıların yurd həsrətinin bitməsinə
böyük ümidlər yaradır...
Asif HACILI
525-ci qəzet.- 2022.- 13 yanvar.- S.14.