Çağdaş nəsrimizdə
seçilən imza -
SƏYYAD
ARANIN 70 YAŞINA
1978-ci
ildə "Ulduz" jurnalının mart sayında Səyyad
Salahlı adlı bir müəllifin "Körpü"
adlı hekayəsi çap olundu. Səyyad Salahlı sonralar
Aran təxəllüsünü özünə
götürdü. İmişlinin Qaradonlu kəndində
dünyaya göz açan Səyyad Aranın əsli Qərbi
Azərbaycandan idi, İmişliyə köçüb gəlmişdilər.
Səyyad Aran ali məktəbi bitirdikdən
sonra uzun müddət İmişlidə müəllim işlədi,
iki il (1990-1992) maarif şöbəsinin müdiri vəzifəsində
də çalışdı. O, əsl kənd müəllimi
idi, Aran kəndinin torpağına, daşına,
çölünə və hər şeydən əvvəl
camaatına yaxşı bələd idi. "Körpü"
hekayəsi ilə o, ədəbiyyata da bir körpü salmaq
istədi və illər keçdikcə özünün
söz ustalığı ilə bu körpünü sahmanlaya
bildi. İndi 70 yaşlı Səyyad Aran
müasir Azərbaycan nəsrində özünəməxsus
yolu, üslubu ilə seçilən bir nasir kimi diqqəti cəlb
edir.
Səyyad Aran yaradıcılığa hələ
İmişlidə müəllim işləyərkən
başlayıb, amma onun ilk hekayəsini jurnalda oxuyanda hiss elədim
ki, bədii yaradıcılığa həvəsi yəqin ki,
elə orta məktəbdə oyanıb. Elə ilk
hekayəsində dilinin səliqə-səhmanı, kənd
koloriti, təsvir etdiyi obrazların təbii və
inandırıcı təsir bağışlaması onun
sonrakı nəsr əsərlərində nəzərə
çarpdı. O, "klassik nəsr qanununa" uyğun
olaraq öncə hekayələri ilə diqqəti cəlb
etdi, sonra povestlər yazdı, son üç ildə isə artıq
iki romanın müəllifidir. Amma nəsrin
hansı janrında qələm çalsa da, Səyyad Aran
bacarıqlı təhkiyyəçidir. Öncə söhbətə
hekayələrindən başlayaq. Səyyad
Aran deyir ki, onu bədii söz deməyə həvəsləndirən
Mirzə Cəlilin, Haqverdiyevin və Mir Cəlalın hekayələri
olub. Kiçik bir nəsr əsərində
ciddi bir həyat hadisəsini qələmə almaq, dolğun
xarakter yaratmaq onu heyrətləndirirdi. Kənd həyatı
və məişətini, orada yaşayan insanların
psixologiyasını yaxşı duyan, bilən və qələmə
alan bir nasir olaraq Səyyad Aranı Süleyman Rəhimov,
Əli Vəliyev, Sabir Əhmədli, İsa Hüseynov,
Mövlud Süleymanlı kimi nasirlərin ardıcılı
hesab edə bilərik.
O, hekayələrində
üç əsas məsələni daha qabarıq göstərməyə
can atır. Birincisi: təsvir etdiyi obrazlar mümkün qədər
real və görümlü olsun, o obrazlar həyatdan gəlsin
ədəbiyyata, ədəbiyyatdan gəlməsin. İkincisi:
kəndlini kəndli düşüncəsiylə
danışdırsın. Hər bir təsvir
inandırıcı olsun, hiss edəsən ki, bura kənddir,
burda yaşayanların hər biri fərdi düşüncəyə,
əhval-ruhiyyəyə malikdir. Onlar
süni, qurama dillə danışmırlar.
Üçüncüsü: kəndin ictimai həyatını,
sosial, məişət qayğılarını nəzərə
çarpdırsın. Bu baxımdan "Təmizlik
kağızı" adlı hekayəsini onun ən uğurlu
hekayəsi saymaq olar. Müəllif bu hekayədə
sanki 37-ci ilin və ondan sonrakı illərin hadisələrini
özü də yaşamış kimi qələmə
alıb.
Səyyad Aranın hekayə və povestlərində bir
silsilə kənd qocalarının obrazları
yaradılıb. O, "Sazaq" hekayəsində ömür-gün
yollarının sonuna gəlib çatan dörd
ağsaqqalın görüşlərini, ötən günlərlə
bağlı xatirələrini dilə gətirir. Otururlar, domino oynayırlar, keçmişdən
söz açırlar, zarafatlaşırlar. Və birdən
məlum olur ki, o ağsaqqallardan biri - Cəfər kişi xəstələnib. Qocalar
intizardadırlar. Cəfər kişi
isə... "Qəfil hamının içini
canavar dili kimi sərt bir sazaq yalayıb keçdi. Bir dəstə qara paltarlı, qara kəlağayılı
arvad Cəfərgilə tərəf diklənirdilər. Al günəşin altında dördü də
büzüşərək xəfif-xəfif titrəyirdilər.
Elə bil qış geri
qayıtmışdı, üşüyürdülər".
Təbii üşüntülərdir,
çünki qocalıqdan ölümə bir addımdır.
Öncə qeyd etdik ki, Səyyad Aranın təsvir
etdiyi lövhələrin məkanı, qaynağı kənddir.
Bu kəndin konkret bir adı, ünvanı olmasa
da, təsvirlərin hədəfindən, detalların
konkretliyindən hiss edirsən ki, bu Aran kəndidir. Bu fikri vaxtilə Səyyad Aranın "Soyuq günəş"
adlı kitabına yazdığım kiçik resenziyada
söyləmişdim və indi də o fikirdəyəm. Yeri gəlmişkən, qeyd edim ki, Səyyad
Aranın həmin o kitabındakı on hekayə və iki
kiçik povesti duyumlu müşahidələrdən, həyati
hadisələrdən yaranmışdı.
S.Aranın təsvir etdiyi kənd və insanlar əsasən
70-80 və 90-cı illərə aiddir. Bu hekayələrdə
təsvir edilən obrazlar sadə və adi insanlardır.
Müstəsna qəhrəmanlar tapa bilməzsən.
"Əfəl" hekayəsinin qəhrəmanı
kənd adamlarının ağıldan kəm hesab etdikləri
İbişdir. "Bu tərəflərdə
İbişi tanımayan yoxdur. Hamı bilir
ki, uşaqlıqda hasardan yıxılıb, "ağlı
başından çıxıb". Buna
da səbəb qonşularının şipşirin, baxanda nəinki
İbişin, hətta böyük-böyük adamların da
ağzının suyunu axıdan şaftalı ağacı
olmuşdu. Qohum-qardaş, dost-tanış,
bütün kənd əl-ayağa düşüb əlac
axtardılar. "Körpədi,
yazıqdı, kasıbdı". Doxturların
böyüyü rəhmətlik Siyab Rüstəmovdan
tutmuş qələmi ağır, balta, ülgüc
mollalarajan nə qədər müalicə, dava-dərman edilsə
də, dualar yazıldısa da, İbişin başından
çıxan ağlını tapıb yerinə qoymaq
mümkün olmadı. O vaxtdan İbiş olmuşdu kəndin
məzəsi, zarafat selbəsi".
Bu İbiş kolxoz sədrinin bacısı
qızıyla dostluq edir. Ülkər hər gün ona cürbəcür konfet,
şokolad gətirir, İbiş isə əvəzində onun
üçün naxışlı çubuqlar yonur, kəpənək
tutur, meşədən quş yumurtası tapır, çaydan
alabəzək xırda balıqlar tutub gətirir, bir sözlə,
onlar böyüklərin münasibətindən asılı
olmayaraq mehrlərini bir-birinə salmışlar. Sədrin adamları və Ülkərin qohumları
onu hər vasitə ilə İbişdən ayrı salmağa
çalışırlar. Və buna nail
olurlar. Müəllif bu ayrılığı
çox təbii, ürəyi titrədəcək dərəcədə
təsirli təqdim edir.
S.Aranın hekayələrində təsvir olunan hadisələr,
göstərilən həyat lövhələri öz
dramatikliyi ilə diqqəti çəkir. Bu dramatikliyi
obrazların qarşılıqlı münasibətlərində
və konflikt doğuran situasiyalarda deyil, həmçinin hadisələrin
özünün mahiyyətində də axtarmaq
lazımdır.
Səyyad Aran son illərdə iki roman yazıb və bu
romanlar Qarabağ müharibəsi ilə bağlıdır. "Başdaşı"
onun ilk romanıdır, o, hiss edirdi ki, hekayə və povestlərində
topladığı təcrübə həyat həqiqətlərini
bədii həqiqətlər işığına
çıxarmaq üçün daha geniş epik lövhələrə,
masştablı kolliziyaya, tutumlu insan obrazlarına ehtiyac
duyulur. İlk romanı
"Başdaşı"da o, bunu sübut edə bildi. İkinci romanı "İrəvana gedən
yollar"da bu, özünü təzə romançı tam
təsdiqləyə bildi. Roman yazmaq və
bu romanla özünü ədəbiyyatda təsdiq etmək, ədəbi
ictimaiyyətin diqqətini bu romana cəlb etmək heç də
asan deyil. Xüsusilə, məmləkətin
taleyi və ölüm-dirim mübarizəsi ilə
bağlı bir mövzuya müraciət edəsən.
"Başdaşı" romanı 90-cı illərin
hadisələrindən söz açır. Romanda əsas
hadisələr bir ailənin taleyi ilə bağlıdır.
Amma romanda başqa talelərdən də söz
açılır, yəni əsər "ailə
romanı" çərçivəsindən
çıxır. Bunlar hamısı həyatdan
gələn obrazlardır. Qürbət
Qarabağ uğrunda döyüşlərdə həlak olur,
ata da, ana da, Səlahət də müharibə dəhşətlərinə
dözməyərək dünyanı tərk edirlər.
Minarə isə qardaşı Qürbət
üçün başdaşı hazırladır. Əgər müharibə dövründə,
xüsusilə işğala məruz qalmış ərazilərdə
yaşayan azərbaycanlıların taleyini izləmək istəyirsinizsə,
"Başdaşı" romanı öz bədii tarix rolunu
oynayacaq. S.Aranın bir yazıçı
kimi müşahidə qabiliyyəti bu romanda daha bariz nəzərə
çarpır, o, baş verən hadisələrin heç
birini nəzərdən qaçırmır. Həm döyüş səhnələrini təqdim
edir, həm də ayrı-ayrı insanların bu müharibədə
nə düşündüklərini, nələr çəkdiyini,
eyni zamanda, belə dəhşətli vəziyyətdə
milli-mənəvi dəyərlərin necə üzə
çıxdığını və vətənpərvərlik
duyğusunun alovlandığını maraqlı səhnələrlə
canlandırır. Hətta müharibə
dövrünün xasaylarını da (şəraiti öz
xeyrinə həll edən və qazanc eşqiylə yaşayan
cibgirləri də) unutmur.
Səyyad Aranın "İrəvana gedən yollar" əsəri haqqında qısaca bildirim ki, bu romanda İkinci Qarabağ müharibəsindən öncə 44 günlük qələbəmizin təməlini qoyan Lələtəpə döyüşlərindən söz açılır. Hiss edirik ki, S.Aran həmin qalibiyyətli döyüşün iştirakçıları olan hərbçilərlə görüşüb, düşmənə ağır zərbə vuran bu döyüşün bütün gedişlərini diqqətlə müşahidə edib. Elə buna görə romanda əsl müharibə ab-havası duyulur. Bədii təsvir mənasında romanda üç qat nəzərə çarpır-: birinci qat publisistika-təbliği səciyyə daşıyır. Əsgərlər, zabitlər hazırlıq məşğələləri keçir, dünyada və ölkədə baş verən siyasi hadisələrdən söz açırlar. Bir əsgər deyir ki: "Allahuva qurban olum Ali Baş Komandan, bir əmr ver hücuma keçək, bunları xışdayaq". Qələbə əhval-ruhiyyəsi yüksəkdir. İkinci qat döyüş səhnələri ilə bağlıdır. Üçüncü qatda isə qaçqınların həyatı, onların çətin həyat şəraiti təsvir olunur, amma burada sevgi xətti də diqqətdən yayınmır.
Səyyad Arandan oxuduğum axırıncı əsər "Ədəbiyyat qəzeti"ndə dərc etdirdiyi "İlk... və son məğlubiyyət" povestidir. Bu, tipinə görə, alleqorik səpkidə yazılmış maraqlı bir əsərdir.
70 yaşın mübarək olsun, ədəbi yaradıcılıq yolunda yorulmayasan, Səyyad Aran!
Vaqif
Yusifli
Filologiya
elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2022.- 13 yanvar.- S.12.