Diqqətin metafizikası
I HİSSƏ
Nəticəyə nail olmaqdan ötrü səbəbə doğru istiqamətlənmiş ixtiyari diqqət sayəsində əldə olunan nə varsa, başlanğıcını, əsasən, varlığın kor-koranə istəyindən götürür. Bu o səbəbdən kor-koranə istək hesab olunur ki, kor-koranə olmayan, yəni dərk olunmuş diqqət ixtiyari diqqətə deyil, diqqətin metafizikasına aid prosesdir.
Növlərin əsas çaları olaraq şüurlu məqsəd, iradi səy tələb edən ixtiyari diqqət öyrənmək, təcrübə qazanmaq, cinayət törətmək, təzyiqli-təzyiqsiz nəsə əldə etmək, obyekti mənfəətinə uyğun işə salmaq, yararsızı yararlı vəsiyyətə gətirmək və s. və i.a. xüsusiyyətləri özündə birləşdirir ki, onsuz, nəinki insan, qeyd etdiyimiz kimi, heç heyvan da gündəlik tələbatını ödəyə bilməz. Bu diqqət bütün cəlbedicilərə deyil, ancaq məqsədəuyğun obyektlərə qarşı yönəlir. İxtiyari diqqəti əmələ gətirən şərtlər də müxtəlifdir. Hər hansı hadisəyə diqqət yetirməzdən əvvəl işin səmərəli görülməsi üçün borc və məsuliyyətin aydın dərki, fəaliyyət şəraitinin yetərliliyi nəzərə alınmalıdır. Əməli prosesdə əlavə hadisə və maraqların fəaliyyətə qoşulması da mümkündür. Bütün elmi əsərlər, məqalələr, ixtiralar, yaradıcı fəaliyyətlər və s. - hamısı müəyyən mərhələləri ixtiyari diqqət vasitəsilə adlayır. İxtiyari diqqət qeyri-ixtiyari diqqətin sonrakı hissəsi kimi də inkişaf edə bilər. Məsələn, su içmək istəyi qeyri-ixtiyari baş qaldırır, lakin suyu axtarıb tapmaq ixtiyaridir.
Bizim işıqlandırmaq istədiyimiz mövzu, girişdə də qeyd etdiyimiz kimi, məhz diqqətin üçüncü növüdür: Postdiqqət və diqqətin metafizikası: anlayışa diqqət.
Postdiqqət deyərkən ixtiyaridən sonrakı, yaxud ikinci qeyri-ixtiyari diqqət nəzərdə tutulur.
Aparılan araşdırmalar belə söyləməyə imkan verir ki, postixtiyari diqqət, bundan sonra postdiqqət, şüurlu məqsədin daşıyıcısı olsa da, onu ixtiyari diqqətlə səhv salmaq, eləcə də, qeyri-ixtiyari diqqətlə eyniləşdirmək olmaz. Postdiqqətdə proses başlayandan sonra iradi cəhdlərə ehtiyac yaranmır: ixtiyari baş verir, qeyri-ixtiyari davam edir və bəzən yenidən əvvələ qayıtmaq ehtiyacı da yaranır. Diqqətin bu növü barədə psixoloqların fikirlərinə nəzər salaq.
Akademik İ.P.Pavlov adına Sankt-Peterburq Tibb Universtetinin tələbələr üçün nəzərdə tutduğu psixologiya kursu üzrə "Ümumi və tibbi psixologiyanın əsasları" dərs vəsaitinin II hissəsində belə deyilir: "Postdiqqət eynilə ixtiyari diqqət kimi məqsədyönlü xarakter daşıyır və ilk növbədə güclü səy tələb edir ki, insan bundan sonra əmələ keçir; təkcə nəticə yox, fəaliyyət prosesinin özü, tərkib hissəsi də cəlbedici və dəyərli olur. Postdiqqət qeyri-ixtiyari diqqətdən fərqli olaraq şüurlu müşayiət və dərkolunmuş maraqla davam etdirilir. Eyni zamanda onu ixtiyari diqqətlə də səhv salmaq olmaz, çünki prosesdə hər hansı prinsipial səy tələb olunmur.
Göründüyü kimi, psixoloqlar postdiqqət məsələsinin izahında tamamilə haqlıdırlar, hətta prinsipial cəhdin olmamasını qeyd edərkən metafizikaya daha çox yaxınlaşırlar, lakin metafizika güclü iradənin yox, idrakın iradə ilə uyğunluq dərəcəsinin ən yüksək pilləsində formalaşır.
Niko Baumanın "Diqqət fokusunun gücü, nailiyyətin Metafiziki qanunu" kitabının girişində deyilir: "Hörmətli oxucu! İnanıram ki, siz öz istəklərinizə can atır və arzu edirsiniz ki, həyatınızı yaxşılaşdırasınız. Siz heç maddi fikirlər haqqında eşitmisiniz? Baxın, bu o qədər də səsləndiyi kimi deyil. Bizim diqqətimiz həmin anlarda, sadəcə, müşahidə etdiyimiz obyektə cəlb olunur. Bu kitab SİZİN mənimsəmə gücünüz, fikriniz və diqqətiniz haqqındadır. Siz kitabda effektivliyinizi dəfələrlə yüksəldəcək "ruhi düyməni" tapmağa çalışacaqsınız ki, həmin düymə diqqət adlanır... Məhz diqqətin özündə gizlətdiyi qeyri-iradi Güc hesabına insan möcüzə yarada bilər".
Baumanın diqqəti möcüzələr yaradan qeyri-iradi Güc hesab etməsi böyük həqiqətdir, lakin diqqət nə qədər güclü, davamlı olsa da, mahiyyətə təsir göstərə bilməz. Ancaq xeyirxahlığa meyilli adamları diqqətli olmağa səsləməklə yaxşı əməllərə sövq etmək olar, ruhən naqisləri, əsla! Bəzi istisnalar xaric, təbiətən bədxah doğulmuş varlıqların islahına cəhd göstərmək öldürmək məqsədilə ağcaqanadı tutub gözünə dərman tökmək qədər absurd və faydasızdır. İslah etmək birbaşa islah olunmaq istəyilə ekvivalentdir.
Digər tərəfdən, müəllif gerçək dünyanın hadisələrinə istinad edir, nə təəssüf ki, metafizika dünya hadisələrinə cəlb olunmağı deyil, onlara biganə qalmağı öyrədir. Təsadüfi deyil ki, metafizikanın terminoloji müəllifi Aristotel vaxtilə prosesə fiziki hadisələrdən kənarda olan predmetlərin öyrənilməsi tərifini vermişdi.
Metafiziki baxış daha çox fəlsəfənin mövzusu olsa da, bilik, ixtisas müxtəlifliyi tanımır: bir dəfə əldə olunur və heç vaxt itirilmir.
Metodoloq - "Diqqətin fokusu" kursunun müəllifi Arseni Yakunin diqqətin üç əsas növündən bəhs edərkən postixtiyari diqqət haqqında yazır: "Müəyyən obyektə sarı yönələn və iradənin daimi müşayiətinə ehtiyac duymayan prosesə ixtiyaridən sonrakı diqqət deyilir. Bu zaman orqanizm optimal rejimdə işləməyə başlayır və proses təbii yorğunluq, resursların tükənməsilə başa çatır".
Dünya şöhrətli psixoloq Mixay Çiksentmixayi müəllifi olduğu "Axın: optimal hissiyyatın psixologiyası" kitabında öz oxucularını belə bir nəzəriyyə ilə tanış edir ki, əgər insanlar xüsusi "axın" vəziyyətini yaşaya bilsələr, daha çox xoşbəxt olarlar. Onun nəzəriyyəsində Potok - Axın daxili motivasiyanın optimal vəziyyəti - insanın öz işinə bütünlüklə bağlanması kimi tərif olunur.
Mixay Çiksentmixayi tərəfindən irəli sürülən "Potok - Axın" psixoloji vəziyyətdir, bunu konsentrasiya və diqqətin fokusu olaraq hisslərin pik nöqtəsi də adlandırırlar. Müəllif "axın" vəziyyətini obyektə şüurlu diqqət, onun seçilməsi, ixtiyari diqqətə xas olan gərginliyin yaşanmaması, insanın əvvəlki təcrübələrindən son dərəcə fərqlənən yenilik və fəaliyyətin çoxalan aktuallığı adlandırır.
Arseninin fikrinə görə, Çiksentmixayi öz kitabında "Axın"dan geniş danışsa da, ora daxil olmağın necəliyindən az bəhs etmiş, postdiqqət haqqında cəmi bir neçə cümlə yazmışdır.
Yakunin öz iradında haqlı olduğu kimi, Mixay Çiksentmixayi də baxışlarında haqlıdır. Ona görə ki, insana diqqətli olmağı, möhkəm iradə nümayiş etdirməyi öyrətmək olar, lakin "Axın"a daxil olmaq - səmərəlilik baxımından ən əlverişli, ən optimal vəziyyəti seçmək fərqli və fərdi məsələdir. O, hər kəsin fəaliyyətində özünəməxsus şəkildə baş verir, lakin verməyə də bilər.
Digər tərəfdən, "axın" deyərkən Çiksentmixayi "diqqətin metafizikasına" işarə edirsə, bunun ifadə olunması, ya mümkün deyil, ya da ölülərə nəsib olan son nəfəs anının izah edilməsi qədər mümkündür. Çünki metafizika təcrübəyə əsaslanmayan, heç bir şəxsi mənfəətlə əlaqəsi olmayan məqamın simvolik tərifidir.
Yakunin onu da qeyd edir ki, postdiqqət haqqında düşüncələrə dalmasına səbəb ekstremal idmançı, saatlarla orkestr lövhəsindən ayrıla bilməyən dirijor və doqquz saat əməliyyatda olmuş neyrocərrahdan eşitdikləri olmuşdur. Bunu neyrocərrahın timsalında belə izah etmək olar.
Əgər həkim yorulmadan 5-6, bəzən 9-10 saatlıq əməliyyat aparırsa, bu, onun öz işinə vasitəsiz bağlılıq əmsalı ilə xarakterizə olunur. İnsana xidmətin mövcud şəraitdə önəmlilik dərəcəsi həmin ölçüdə enerji ehtiyatı deməkdir, yəni cərrahi əməliyyata sərf edilən vaxt və onun səmərəli nəticəsi cəzbetmənin uyğun enerjisinə bərabərdir. Bu isə o deməkdir ki, daxili bağlılığın motivləri əsasında formalaşan istənilən fəaliyyətin mükəmməl yekunu icraedicidə böyük məmnunluq hissi doğurur.
Cərrahın doqquz saat əməliyyat apara bilməsinin digər səbəbi onun yeni-yeni maraqlı təcrübələr əldə etməsidir ki, əyani qazanılan müsbət yeniliklər ruhi vəziyyətin yüksəlməsinə təkan verərək endorfin ifrazının səviyyəsini artırmaqla insanın yorğunluq üzərindəki qələbəsini təmin edir. Həm də prosesin necə davam etməsindən asılı olmayaraq yaxşı nəticə həmişə xoş əhval-ruhiyyə yaradır. Nəticənin bəxş etdiyi sevinc hissi isə məhz mövcud situasiya üçün keçərlidir, lakin metafiziki xoşbəxtlik idrakın itirilməyən vəcdidir, o, ayrı-ayrı hadisələrdən asılı ola bilməz.
Tibdən söz düşmüşkən, onu da qeyd etmək lazımdır ki, həkimlər xəstəliyi müalicə etmək üçün, əsasən, nəticəyə - təzahürə - gözlə görünənə istinad edir və əksər hallarda xəstəliyi yaradan səbəblər haqqında düşünməyi unudurlar. Əgər həkim xəstəliyin yaranması, təbiəti haqqında araşdırmalar aparıb bu və ya digər şəkildə müəyyən nəzəriyyə əldə etmiş olsa, bax, o zaman hadisənin metafiziki proses kimi dəyərləndirilməsi məqsədəuyğundur. Bütün aşkar edilən xəstəliklər təzahürdür, onların orqanizmdən kənardakı mövcudiyyəti deyil. Eyni səbəbdən cərrah-pasiyent kontekstində də məsələ fəsadların aradan qaldırılmasıdır, xəstəliyin yaranma səbəbinin öyrənilməsi yox.
Oxşar misallar çox çəkmək olar. Məsələn, anam dəfələrlə
özünü gölməçəyə
atıb qışqıran
qurbağanı ilanın
ağzından xilas etmişdi, yaxud illərlə eyni ağacda yuva quran sarıköynəyin
qanadsız balalarını
pişiyin hücumundan
qorumuşdu. O, bu
kimi əməllərdən
qeyri-adi mənunluq hissi keçirərdi. Lakin həkim də, anam da, buna
bənzər müxtəlif
hadisələrin qurucuları
da həmin anlarda mənən xoşbəxtlik hissi yaşayırlar və eyni məzmunlu əksər proseslər mütləq mənada deyil, çox vaxt qeyri-ixtiyari baş verir. Lakin qeyri-ixtiyari, eləcə də, ixtiyari baş verən nailiyyət sevincləri mənəviyyat məsələsidir.
Bəs metafizika nədir? Metafizika gerçək dünyanın
hüdudlarından kənarda
olanı - noumenal predmetləri öyrənmək
üçün istifadə
edilən termindir.
Onun obyekti varlıq, təbiət və dünyadır.
Yadıma
düşür ki, ali məktəbdə
təhsil aldığım
vaxtlar şeirlərim
bütün dövrü
mətbuatda, o cümlədən,
nüfuzlu "Azərbaycan"
jurnalı, "Ədəbiyyat
və incəsənət"
qəzetində dərc
olunurdu. Bunu görən ali
məktəb müəllimlərim
riyaziyyat fakültəsindən
ədəbiyyata keçməyimi
təklif etdilər. Razı olmadım. Onlara dedim ki, hər
hansı ədəbi nailiyyətim çətin
bir məsələnin
həllindən duyduğum
zövqü əvəz
edə bilməz. Bu, o vaxtların gənc
tələbəsi üçün
əsl həqiqət idi. Məhz metafizikanın bəxş
etdiyi xoşbəxtlik
də belədir, heç bir dünyəvi, mənəvi
sevinc hissilə müqayisə
gəlməz. Metafizika təcrübənin
hökmünə tabe
olmayan, yaradılışı,
mahiyyəti təmsil edən transendent göstəricidir.
Bu məsələyə "görünənlər, görünməyənlər"
adı altında Platon da eyni
münasibət bildirmişdi. O, gerçək
dünyanın hadisələrindən
zövq almağı fəlsəfi hadisə hesab etmirdi.
Mən
"Diqqətə diqqət"
sərlövhəli yazımda
"Diqqətin metafizikası"
haqqında düşüncələrimin
yaranma səbəbini işıqlandırmağa çalışarkən
qeyd etmişəm ki, həkim üçün diqqət
obyekti mənim əlimin ağrıması
yox, ağrının
təbiəti idi:
"Əlbəttə, özünün
mahiyyətinə yönəlmiş
diqqət nadir hadisədir.
Ələlxüsus da, gerçək
dünya ilə sıx əlaqədə olan zəka sahiblərinin misalında,
yəni insan öz ömrünü bilavasitə qavrayışlararası
münasibətlərə xərcləyərsə,
gerçəküstü düşüncələrə
vaxt ayıra bilməsi çətindir.
Metafizika
görünənlərin mücərrəd
- zəkaüstü görünüşünə
deyilir. Məlum şəraitdə bunu belə izah etmək olar. "Əlin ağrıyır?" sualının
müəllifini düşündürən
qarşısında əyləşənin
kimiyi, əlinin ağrıması yox, ağrı anlayışının
özü və onun varlığın mahiyyətində labüd
proses kimi dağıdıcı xüsusiyyətə
malik olması idi".
Beləliklə, biz diqqəti şüurun müəyyən bir obyekt üzərinə yönəlib mərkəzləşməsini
təmin edən psixoloji fəaliyyət kimi tanıdıq. Lakin bu
o demək deyildir ki, diqqət həmişə pozitiv hadisələr, yaxud xeyirxah əməllər üçün prosesə
qoşulur, xeyr, bütün şər əməllərin həyata
keçirilməsi də
onunla başlayır.
Bu mənada vasitəçi
amil kimi diqqəti həmişə
yaxşı əməllərin
fonunda təsəvvür
etmək yanlışdır.
Məsələnin əsas çətinliyi ondadır ki, ixtiyari, qeyri-ixtiyari diqqətlə yanaşı,
postixtiyari diqqətin də şər əməllərdə vasitəçiliyi
mümkündür. Əgər tibbi
məqsəd canlı
insan üzərində
təcrübəyə ehtiyac
duyar və cərrah bu əməliyyatdan "postixtiyari
zövq" alarsa, hadisəni necə xeyirxah əməl hesab etmək olar? Əlbəttə, tibbi inkişafın
qurban tələb etdiyini unutsaq. Lakin diqqətin metafizikası əməl müxtəlifliyi
tanımır; növə,
funksiyaya ayrılmır;
bütövü, bölünməyəni,
ancaq özlüyündə
var olanı - "özündə şey"i
ifadə edir ki, mutasiyaya məruzqalma, yaxud tükənmə ehtimalı
sıfıra bərabər
olur. Yəni istənilən münasibətin
başlanma, davametmə,
yekunlaşma prosesi diqqətin müşayiətilə
təmin olunursa, diqqətin metafizikası ixtiyari, qeyri-ixtiyari, postixtiyari diqqətin nüfuz edə bilmədiyi hadisələri
işıqlandırır.
Göyərçin
KƏRİMİ
525-ci qəzet.- 2022.- 14 yanvar.- S.13.