Ziyalı jesti
Dünyaya insan gəlir...
Əlbəttə, bu başlanğıcda
belə səslənir,
çünki insan dünyaya gətirilir.
Dünya
ilə hansı münasibətdə olmaq isə individin birbaşa öz vəzifəsidir. Dünyadan
kənara çıxmağın
bir adı: dahilik, çıxmamağın
iki adı var: məqsəd və məqsədsizlik. Məqsədsizlik əksəriyyətin, məqsəd ağı-qaradan
seçənlərin təmsil
olunduğu kateqoriyadır.
Ən çətini sonuncudur: gerçək dünya ilə fasiləsiz təmas və əqidə prinsipiallığı...
Saç
ağarır, gənclik
solur, amma əqidə prinsipiallığı
qocalmırsa, hətta
gündən-günə cavanlaşırsa,
bu, bir ziyalı
portretidir: Ramiz Qusarçaylı.
O, düşmənlə rəftarında
belə, qəbul olunmamış qaydalardan istifadə etmir, ziyalıdır.
O, özünə məsləhət
bilmədiyini heç
kəsə rəva görmür, ziyalıdır.
O, torpaqdır, vətəndir,
bayraqdır; çünki
inkişaf yolunun üstündə dalğalanmağı
bacarır; ziyalıdır.
O, torpağın altından keçib gəlib, Donbas şaxtalarında işləyib:
"Torpağın üstündə
gözə dəymirəm,
Torpağın altında
özüm boydayam",
torpağın üstündə:
"Ölsəm, gözlərimə
torpaq tökməyin, Yeyib qurtarmışam torpaq payımı" deyib.
O, bütövlük yanğısıyla
göynəyən ruhunun
sadiq xidmətçisi-qələmi
ilə vətənin sərhədlərinə keşik
çəkir, şeirləri
ilə bu günün tarixə dayanıqlı gerçəklərini
əks etdirir. O, arzuları güllələnən
gəncliyini Xocalıda,
Xankəndində axtarır.
O, insanı öz hisslərinin konturlarına
qədər təqib və təşviq eləyir: "Vicdan da papaq kimidi,
Atdın, üstə toz yığılır".
Sözdən qüdrətli heç nə yoxdur, deyirik, amma var. Söz belədir ki, ya şifahi
şəkildə insanların
yaddaşına həkk
olunub atalar sözünə çevrilir,
ya da kağız
üzərinə köçürülüb
bugünkü, sabahkı
nəsillərin istifadəsinə
verilir. Sözü başa düşməyənə,
yaxud düşmək
istəməyənə fiziki
qaydalarla təsir etməyə çalışırlar.
Həm şifahi, həm yazılı, həm də fiziki üsulla söz çatdırmağın təhlili
prosesi inkaredilməzdir
və istənilən
vaxtda həyata keçirilə bilər.
Başqa sözlə,
şifahi, yazılı,
"fiziki" nitq yaxasını məsuliyyətdən
kənara çəkə
bilməz, amma sözün cavabdehliyə
səbəb olmayacaq ayrı bir ötürülmə
prinsipi də mövcuddur: jest.
Oxucu düşünə
bilər ki, insan bütün sözlərini nitq ilə yanaşı, həm də jestlərlə ifadə edir, hətta onsuz fikirlərimizin ünvanına tam yetişməsi
çətin məsələdir. Doğrudur və
o da doğrudur ki, təsvirini verməklə jestdən yazılı nitqdə də geniş istifadə olunur. Lakin deyilənlərdən heç
biri insanı məsul olmaq zərurətindən azad etmir, çünki jestlər prosesə sözgücləndirici vasitə
kimi əlavə olunurlar. Bunu qədim filmlərin
timsalında çox müşahidə etmişik,
amma həmin filmlər texniki çatışmazlıq üzündən
səssiz çəkildiyinə
görə, istifadə
olunanları əsl, yəni məsuliyyətdən
sığortalı jestlər
hesab etmək doğru olmaz. - Bəs əsl jest nədir? - Əsl
jest məsafəni qorumaq
məqsədi daşıdığı
üçün zahirən
heç kimə ünvanlanmır, mənasını
hər kəs öz təfərrüatı
fonunda anlayır və bu səbəbdən
dərk etdiklərini dəqiqləşdirmək fürsəti
qazanmır: hisslərin
qorunması.
Axşamın musiqi, alqış səsindən qulaq tutulan vaxtında Qubanın istirahət mərkəzlərinin birindəyəm. Bir neçə qadınla çayın sahilində o baş-bu başa gəzişərkən Ramiz Qusarçaylı ilə üz-üzə gəlirik. Şəhərdə hara getmişdimsə, şairi kimdən soruşmuşdumsa, adını ehtiramla çəkmişdilər. Xidməti personaldan öyrənmişdim ki, hörmətli ədibimiz qonağı olandan-olana istirahət mərkəzlərinə də təşrif gətirir. Mücərrəd ümid ilə uzağa getmək inandırıcı olmasa da, sanki onu görəcəyimdən əmin idim. Bu mənada görüşümüzə təəccüblənmirəm. Salamlaşırıq və bir qədər hal-əhvaldan sonra həmsöhbətilə sakit bir guşəyə çəkilmək istədiklərini söyləyib yanımızdan uzaqlaşır.
Hava get-gedə daha çox qaralır, sahildə daha çox vaxt keçirmək məqsədilə biz hotelə qayıtmağın tez olduğunu düşünürük. Səfərdə olduğumuz qadınlarla Qudyal çayının hövzəsi boyu paytaxt qayğılarımızı unudur, maraqlı məqamlar bölüşür, arzularımızın sərhədlərinə qovuşuruq. Dincəlirik... Qəribədir, Qusarçaylı da, sanki bizi Qudyal çayının sahilində "tək" qoymağa ürəyi gəlmədiyindən çay qonaqlığına yaxınlıqdakı mizlərin birindən başlayır. Yorğunluğunu çıxarmaq üçün daha münasib guşələr olduğu halda onun kollektiv gəzinti troyektoriyasının hay-küyündə qərar tutması mənə jest təsiri bağışlayır.
Yuvalara düzdükləri nərd daşlarının şaqqıltısı aranı qatdığından söhbətini eşitməsəm də, nə vaxt getdiyindən xəbər tutmasam da, bilirəm ki, Ramiz Qusarçaylı o axşam çox söz dedi, dinləyən-dinləməyən, hamı üçün danışdı. Rəssam olsaydım, olsa-olsa, seyr etdiyim mənzərənin rəsmini çəkərdim, amma yazıçı olduğumdan bir jestin timsalında ziyalı obrazı yaratdım.
25.12.2021
Göyərçin
KƏRİMİ,
AYB-nin üzvü, şair,
yazıçı-publisist
525-ci qəzet.- 2022.- 19 yanvar.- S.21.