Nizami Gəncəvi
yaradıcılığında tətbiqi elmlərin izləri
NİZAMİ
GƏNCƏVİNİN ASTRONOMİK BAXIŞLARI
Müsəlman
Şərqinin dünyaya bəxş etdiyi mütəfəkkirlər
sırasında böyük Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvinin
xüsusi yeri var. Özündən əvvəlki dövrlərdə
yaşamış filosofların, elm və sənət dahilərinin
ən mütərəqqi cəhətlərini mənimsəyən
Nizami Gəncəvi, geniş və zəngin
yaradıcılığı ilə özündən sonrakı
uzun dövr ərzində bir çox millətləri təmsil
edən şairlər, alimlər və digər sənət
adamları üçün nümunə və örnək
olmuşdur.
Nizami Gəncəvinin
əsərləri ilə tanış
olduqda, aydın surətdə məlum olur ki, onun
yaradıcılığına dəqiq elmlər, o cümlədən,
astronomiya güclü təsir göstərmişdir. Nizami Gəncəvinin əsərlərinin demək
olar ki, hamısında səma cisimləri ilə bağlı
ciddi fikir və mülahizələrin olması ona dəlalət
edir ki, böyük şair ən qədim elm olan astronomiya ilə
yaxından maraqlanmışdır. Bu da o səbəbdən
irəli gəlirdi ki, artıq o dövrdə şərq
xalqlarının həyatında, inanclar sistemində və
gündəlik fəaliyyətində səma cisimlərinin
görünüşü və hərəkətindən
uğurla istifadə edilirdi. Bu əsasən
istiqamətin təyin olunmasında, fəsillərin
başlanğıc və sonunun müəyyən edilməsində
və gəmiçilikdə özünü daha çox
göstərirdi. Astronomiyanın
inkişafı insanların göy cisimlərinə olan
marağını artırır, ulduzlar aləminin sirlərini
öyrənməyə istiqamətləndirirdi.
Fizika, həndəsə,
triqonometriya, astronomiya kimi dəqiq elmlərdə geniş bilik
sahibi olan Nizami Şərqdə
Bətlimus adı ilə tanınan Ptolomeyin geosentrik sistemi ilə,
yəni kainatın hərəkətsiz mərkəzi kimi
götürülmüş Yerin ətrafında Günəş
və başqa göy cisimlərinin fırlanması təlimi
ilə yaxşı tanış idi. Eyni zamanda o,
Evklid (İqlidis) həndəsəsini bilirdi, əsərlərində
nöqtə, xətt, müstəvi, kürə, cisim kimi həndəsi-riyazi
anlayışlara müraciət edirdi. Astronomiyanın
yüksək bilicisi olan şair o dövrdə bəlli olan
planetləri, bürcləri yaxşı tanımış, əsərlərində
tez-tez onların adlarını çəkmişdir. Məsələn,
Nizami "Sirlər xəzinəsi" əsərində həm
müəllifin sözləri, həm də
yaratdığı obrazların dili ilə deyilən bir
çox beytlərdə göy cisimlərini, xüsusən
zodiak bürclərini belə təsvir edir:
Sərətanın
tacını, Cövzanın kəmərini
Peşkəş
aldı, bəzəsin deyə öz səfərini;
Saçlarına
təravət alıb, Xuşə get-gedə,
Sünbülənin bürcünü çəkib
atdı Əsədə.
Gecəsinin
qədrini bilməyi edib arzu,
O, gecə
ölçən Zöhrə aldı ələ tərazu.
Bu
göydəki Əqrəbin quyruğuna əlilə
Süsənbərə oxşayan padzəhr tökdü
belə.
O, kamandan
atılan məharətli ox oldu,
Məclisində süfrədən zəhər birdən
yox oldu.
Dəlv də
Yusif kimi, aləmə işıq düzdü,
Hudda gizlənən Yunis, döl kimi suda üzdü.
Sürəyyasa
Həməldən öz taxtına oturdu,
Çiçəklərin ordusu səhrada çadır
qurdu.
Burada Həməl
(Qoç), Sur (Buğa), Cövzə (Əkizlər), Sərətan
(Xərçəng), Əsəd (Şir), Xuşə və
ya Sünbülə (Qız), Mizan (Tərəzi), Əqrəb,
Qövs (Oxatan), Cədey (Oğlaq), Delv (Dolça) və Hud
(Balıq) bürcləri, Zöhrə (Venera) planeti yüksək
poetik dillə təsvir edilmişdir.
Ptolomey sisteminə əsasən Günəş və Ay
da planet hesab olunurdu, ona görə də həmin dövrdə
planetlərin sayı 7 qəbul edilmişdir. Nizami Gəncəvi
"Şərəfnamədə" bunu belə şərh edirdi :
Yeddi qat
içində nə var binadan,
Min alqış ona ki, Odur yaradan.
Yeddi firuzəli
bu qəsrdə sən,
Haqqa, ədalətə vüsət vermisən.
Nizami Gəncəvi öz əsərlərində elm və
sənət haqqında yürütdüyü mülahizələri
elmi araşdırma üzərində cəmləyirdi. O, bu işdə
böyük hökmdar İskəndərin elmə və sənətə
verdiyi qiyməti alqışlayırdı. Bu
baxımdan "İskəndərnamə" əsərinin ən
maraqlı epizodlarından biri "İskəndərin yeddi
yunan filosofu ilə xəlvətə çəkilməsi"
hissəsidir. Həmin filosoflar bunlardır: Ərəstun
(Aristotel), Valis (Fales), Bəlinas, Sokrat, Fərfuruyus
(suriyalıdır, əsl adı Məlikdir, yunanca təhsil almış,
əsərlərini yunanca yazmışdır), Əflatun
(Platon) və Hörmüs (bütün elmləri icad etmiş
xəyali bir şəxs).
Yeddi filosofun fikirlərini bir araya toplayan Nizami planetlərin
hərəkət təsəvvürləri və kainatın
yaranması haqqında İskəndərin alimlərlə
mübahisəsində birinci sözü Aristotelə verir. Aristotelə görə ilk əvvəl
bir hərəkət mövcud idi, sürət həmin hərəkəti
iki yerə bölür:
Əvvəl
vardı ancaq tək bir hərəkət,
Onu iki yerə
ayırdı sürət,
Bu iki hərəkət
gəlib bir yerə,
Yeni bir hərəkət doğurdu hərə.
Əvvəlki
hərəkət ayrıldı yenə,
Bu üçü qoşuldu biri-birinə.
Üç
xətt zahir oldu üç hərəkətdən,
Üç dövrə yarandı ondakı xətdən.
Mərkəzdən
ayrıldı həmin dövrələr,
Yaranıb ortaya çıxdı bir cövhər.
Cövhər
keşməkeşdən doğub parladı,
"Hərəkət eyləyən cisim" oldu
adı.
Göründüyü kimi, Nizami Gəncəvi ilk amil
kimi hərəkəti götürür. Yaranan hərəkətdə
sürət dəyişməsinin (təcilin
yaranmasının) təsiri ilə dəyişənsürətli,
yəni təcilli hərəkətin, sonra əyrixətli və
ən nəhayət, fırlanma hərəkətinin əmələ
gəldiyini göstərir. Nizami Gəncəviyə
görə bu hərəkət dəyişməsinin keşməkeşindən
cövhər, yəni hərəkətdə olan cisim, materiya
yaranmışdır.
Bundan sonra, ardıcıl olaraq qalan filosofların
baxışları təsvir və şərh edilmişdir. Məsələn, Fales
dünyanın ilk cövhərinin su olduğunu deyirdi: onun fəlsəfəsinə
görə kainat ya sudan əmələ gəlmiş,
ya da hər şey suda meydana çıxmışdır.
Falesin dilindən Nizami belə deyirdi:
"Sudan
bu kainat yarana bilməz
- Deyə
inkar etmək istəsə hər kəs,
Nütfəni
bir anlıq qoy salsın yada
- Çözümə sübutdur, dəlildir o da".
Kainatın,
dünyanın və ya həyatın yaranmasında əsas rol
4 ünsür (od, hava, su və torpaq)
haqqında Bəlinasın fikirlərini böyük şair
belə ifadə edir:
"Onlardan
birinci - işıqlı oddur,
Dünyanın ən yüksək tağı da odur.
İkinci
- küləkdir, hərəkətdədir,
Hərəkət etməzsə bilinməz nədir.
Üçüncü
- sudur ki, təravət verər,
Hər şeyə təzəlik, lətafət verər.
Dördüncü
- torpaqdır tapdayır əyyam,
Tapdanan köksündən toz qalxır müdam".
Göründüyü kimi bu misralarla Nizami 4
ünsürün sıralanma
ardıcıllığını od-hava-su-torpaq kimi
vermişdir.
Qeyd etmək yerinə düşərdi ki, Novruz bayramı ilə sıx əlaqəsi
olan bu 4 ünsürün sıralanması barədə bu
gün Azərbaycanda vahid bir fikir demək olar ki, yoxdur.
Nizaminin
"Xosrov və Şirin" poemasında astronomiya elminə aid və bu
gün də aktual olan bir məsələyə aid çox
mühüm bir qeydə rast gəlirik. Yuxarıda
deyildiyi kimi qədim insanlar dünyanı, mərkəzi Yer
olmaqla, bir Göy sferasından ibarət hesab edirdilər.
Ulduzlar bu sferaya "bərkidilmiş"
işıqlar sayılırdı. Günəş
və Ay da daxil olmaqla, yalnız yeddi səyyarənin Yerin ətrafına
dolanaraq dövr etdikləri təsəvvür olunurdu. XVI əsrin əvvəllərində Kopernik tərəfindən
Dünyanın (və ya Kainatın) heliosentrik sistemi təlimi
yaradıldı və göstərildi ki, kainatın mərkəzi
Yer yox Günəşdir. Daha sonra gələn
alimlər, Yer kürəsi kimi planetlərin çox
olduğunu və hər ulduzun Günəş sisteminə bənzər
bir strukturunun olduğu fikrini irəli sürdülər.
Bu fikrin qatı tərəfdarı və
ardıcıl təbliğatçısı olan məşhur
italyan filosofu Cordano Bruno, məhz bu fikirlərinə görə
1600-cü ildə inkvizisiya tərəfindən tonqalda
yandırıldı. Hər bir ulduzun bir dünya
olduğu düşüncəsini Nizami Gəncəvi
"Xosrov və Şirin" əsərində, vəziri
Büzürgümmidə suallar verən Xosrov Pərvizin dili
ilə dedirtdiyi:
Eşitdim mən ki, hər ulduz cahandır
Ki hər
biri ayrı yer, asimandır!
-beyti ilə
Kopernik və Brunodan 400 il əvvəl irəli
sürmüşdür.
Nizami Gəncəvinin çoxcəhətli irsi müxtəlif aspektlərdə öyrənilmişdir. Əlbəttə, Nizami irsinin araşdırılmasında ədəbiyyatşünaslığın, eləcə də sənətşünaslığın, tarix elmlərinin, fəlsəfənin daha çox payı var. Azərbaycan, Qərb, rus, İran və Türkiyə alimlərinin çoxu Nizami yaradıcılığının ədəbi tutumuna, fəlsəfi-poetik ahənginə, maarifçi, etik və estetik məzmununa üstünlük vermişlər. Şairin yaradıcılığını tibb, məntiq, musiqişünaslıq, pedaqogika sahələri ilə əlaqələndirən tədqiqatlar da yetərincədir. Nizami ilk növbədə humanist mütəfəkkir, istedadlı söz ustası olduğundan bu yanaşma təbiidir. Ancaq Nizami irsinin, onun metafizik dünyagörüşünün nisbətən az bəlli olan cinahında həndəsə, riyaziyyat, fizika, astronomiya kimi elmlər, təbiətşünaslıq elmləri qərarlaşmışdır. Böyük şairimizin ədəbi irsinin məhz bu aspektdə daha dərindən öyrənilməsi poeziya ilə riyaziyyatın, lirika ilə dəqiq elmlərin istər ədəbi, istərsə də tətbiqi sahədə qarşılıqlı münasibətlərinin daha dərindən başa düşülməsinə öz payını verərdi. Lakin hələlik belə tədqiqatların sayı çox deyil.
Qulu HƏZİYEV
AMEA Naxçıvan Bölməsi Batabat
Astrofizika Rəsədxanasının baş direktoru,
fizika-riyaziyyat üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2022.- 26 yanvar.- S.20.