Tok-şou haqqında nəcib qeydlər
İki nəfərin söhbəti (aparıcı və
qonağın) üzərində qurulmuş teleproqramlar
dünya televiziyasında geniş yayılmış
formatdır. Amma təbii ki, belə formatda hazırlanan
tok-şouların hər birinin özünəxas
konsepsiyası, təsvir həlli, konkret xətti olur. Bəzən auditoriyanın iştirakıyla, bəzən
də publikanın iştirakı olmadan hazırlanan belə
tok-şoular, müxtəlif - əyləncəli, sosial-ictimai,
maarifçilik və digər istiqamətləri nəzərdə
tutan konseptə əsasən qurulur.
İki nəfərlik tok-şou sadə, ilk
baxışdan asan başa gələn görünsə də,
onun öz çətinlikləri var. Çünki
tamaşaçının marağını verilişə yönəltmək
üçün aparıcının üzərinə
böyük məsuliyyət düşür. Başqa
cür desək, peşəkarlıqdan əlavə,
aparıcının xarizması, individual obrazının
olması da şərtdir və ən əsası o,
qonağını söhbətə çəkməyi, bir
atmosfer yaratmağı bacarmalıdır. Yəni
bu zaman rejissor işindən, vizual həldən çox,
aparıcının şəxsiyyəti, onun söhbətin
ritmini, dinamikasını saxlamaq qabiliyyəti önə
çıxır.
Azərbaycan
Dövlət Televiziyasında, xüsusən də, onun nəzdində
fəaliyyət göstərən "Mədəniyyət"
kanalında analoji formatdan geniş istifadə olunur. Əsasən, studiyanın tərtibatı, rəng həlli
baxımından bir-birindən fərqlənən bu tip
verilişlərin başlıca məqsədi maarifləndirməkdir.
Maarifçilik istiqaməti dövlət büdcəsindən
maliyyələşən AzTV-nin, İTV-nin efir siyasətinin
prioritetlərindəndir. Doğrudan da, az
qala, hər şeyi, hətta sosial və ailə faciələrini
belə, şouya çevirmək cəhdinin dəbdə
olduğu müasir efir məkanında bilgi verən,
düşüncəni qıcıqlandıran proqramlara,
intellektual müzakirələrə ehtiyac böyükdür.
Lakin bu zaman başqa bir məsələ ortaya
çıxır: necə etmək lazımdır ki, maarifləndirici
verilişlər daha geniş tamaşaçı kütləsinin
diqqətini cəlb eləsin, üstəlik, intellektual kəsimi
də maraqlandırsın. Elə bir veriliş
ki, tamaşaçı onunla polemikaya girsin,
aparıcının intellekti, dünyagörüşü, fikirləri
ilə hesablaşsın. Yaxud belə deyək,
maarifçilik vəzifəsini öhdəsinə götürən
proqramlar görüntü xatirinə hazırlanmasın,
funksional mahiyyət daşısın.
Elə bu
niyyətlə növbəti yazıma hazırlaşanda,
oxşar formatlı iki fərqli veriliş izlədim - "Mədəniyyət"
kanalının efirində yer alan "Nəcib
söhbətlər" və Az.TV-də yayımlanan "1
AzTV".
Hər proqramın bir neçə
buraxılışına baxdım və özümə sual
verdim ki, nədən bu verilişlər, məsələn,
intellektual çevrələrdə populyar deyil, sosial şəbəkələrdə
məhdud çərçivələrdə də olsa,
haqqında danışılmır. Mənə elə gəlir
ki, problem hər şeydən öncə bu tip
tok-şouların konsepsiyalarının dəqiq müəyyənləşdirilməməsindədir.
AzTV ilə uzun müddətdir əməkdaşlıq eləyən
təcrübəli jurnalist Nəcibə Əlixanovanın
"Nəcib söhbətlər" proqramının vizual tərtibatı,
rəng həlli zövqlüdür. Struktur ondan ibarətdir
ki, studiyaya bir nəfər yaradıcı qonaq dəvət
olunur, söhbətarası isə gənc ifaçılar
mahnı oxuyur. Yeri gəlmişkən,
"Nəcib söhbətlər"də ən çox
yadımda qalan zövq aldığım elə gənc,
istedadlı ifaçıların performansı,
mahnıların keyfiyyəti, sənət meyarlarına cavab
verməsi oldu.
Söhbətin məzmununa gəlincə, yuxarıda
dediyim kimi, müzakirənin əsas xətti yoxdur. Buraxılışlardan
birinə Xalq rəssamı, Rəssamlar İttifaqının
katibi Ağaəli İbrahimov dəvət olunmuşdu.
Çox gözləyirdim ki, söhbət onun
yaradıcılığı, müasir dövr rəssamlığımızda
mövcud istiqamətlər, eyni zamanda,
dünya təsviri sənəti kontekstində milli rəssamlığa
baxış olacaq...
"Nəcib söhbətlər"ə bir azdan
qayıdacağam. İndi fürsətdən istifadə
edib, jurnalistikamızın mədəniyyət sahəsində
məni narahat edən bir probleminə toxunmaq istəyirəm.
Mədəniyyət sahəsindən yazan
jurnalistlər ən çox materialın informativliyinə
fokuslanırlar. Ona görə mədəniyyətin
müxtəlif sahələrində baş verən sənət
hadisələri haqda analitik məqalələr çox
yazılmır. Bunun bir səbəbi mədəniyyət
sahəsində çalışan jurnalistlərin müəyyən,
bəlkə də, böyük qisminin mövzularla
bağlı yetərli bilgilərinin yoxluğundadır. Musiqi sahəsi əsasən, pop müğənnilərin
və muğam ifaçılarının müsahibələri
ilə doldurulur, filmlər və teatr tamaşaları haqda
resenziyalar adda-budda yazılır. Təsviri
sənət növləri, həmçinin, rəssamlıqla
bağlı araşdırma, təhlil yazıları isə
daha azdır. İnternet resurslarında rəssamlarımızın
yaradıcılığı haqda təhlillər tapmaqda
çətinlik çəkirəm. İncəsənətin
bu sahəsindən yazılan əksər materiallar təəssüf
ki, vikipediya üslubundadır və mövzuya səthi
münasibətdən o yana keçmir.
Aydındır ki, özəl telekanallarda incəsənətlə
bağlı verilişlərə üstünlük verilməməsi
onların reytinq gətirməməsi ilə əlaqəlidir. Lakin dövlət büdcəsindən
maliyyələşən kanalların - İTV və AzTV-nin
reytinq qayğısı azdır və
tamaşaçını bilgiləndirən belə
verilişlərin hazırlanması daha çox onların
öhdəsinə düşür...
Ona görə Ağaəli İbrahimovla söhbətin
sanballı, konseptual olacağından çox ümidliydim. Əvəzində
qeyri-produktiv, monoton bir söhbət izləməli oldum.
Çünki aparıcının sualları vurucu və dəqiq
deyildi, əvəzində o, lirik-mücərrəd, klişe
fikirlərlə qonağı polemikaya çəkirdi: "Elə
şeirlər var ki, onu oxuyanda gözlərimiz önündə
rəssam tablosu canlanır", "Həyatda hər şey rəngdir.
Muğamın rəngləri hansılardır?", "Nəsiminin,
Nizaminin şeirlərinin gücü ordakı sevginin
platonikliyidir", "Rəssamların hər dəfə
müəyyən müddətdən sonra ilham pərisi
olmalıdır ki, ilhamlanaraq o əsərləri
yaratsınlar", "Niyəsə
yaradıcılarımız ən son məqamda günəşə
üz tuturlar" və s. Qonaq da aparıcının ritminə
tabe olaraq dağınıq cavablar verirdi. Hərdən
də aparıcı söhbəti qurmaqda çətinlik
çəkdiyindən yeri musiqiyə verməli olurdu.
Bəzən Ağaəli İbrahimov aparıcıya
söhbəti inkişaf etdirə biləcək maraqlı
motivlər versə də, qarşı tərəf onu davam
etdirmirdi. Məsələn,
Xalq rəssamının "Həyat hardan
başlayır", "Niyə insan və təbiət
yaranıb?" mövzusunda rəsm silsiləsi,
yaradıcılığının xüsusiyyətləri, sərt
həyat həqiqətləri qarşısında insanın sənətə
sığınması kimi həmişə müzakirəyə
açıq mövzunun üzərindən səthi
keçildi.
Eyni situasiya aktrisa, rəssam, florist Suğra
Bağırzadə ilə söhbətdə də təkrarlandı. Yenə mərkəzi
xətt, qonağın dünyasını açan suallar
olmadığından, aparıcı lirik-poetik ricətlərlə
söhbəti irəli apara, dərinləşdirə bilmirdi.
Hər dəfə də cansıxıcı vəziyyəti
musiqi, ifalar xilas edirdi.
Başqa bir buraxılışda isə müsahib
telekanalın rejissoru Natiq Cavadzadə idi. Aparıcı əvvəldə
Türkiyədə baş vermiş zəlzələnin
AzTV-nin efirində işıqlandırılmasından geniş
danışanda və dövlət tədbirlərinin,
canlı yayımların rejissoru Natiq Cavadzadənin öz
peşəsinin xüsusiyyətləri, təcrübəsi
haqda ətraflı məlumat verəndə zənn etmək
olardı ki, söhbət bu mövzu ətrafında gedəcək.
Amma gedişatdan məlum oldu ki, qəhrəman
Natiq Cavadzadənin atası, şair Əli Tudədir. Əgər qəhrəman Əli Tudədirsə,
onda proqramın dramaturgiyası ekspozisiyanın birbaşa ondan
başlamasını tələb edirdi. Bütün
hallarda Ağaəli İbrahimovla, Suğra Bağırzadə
ilə söhbətdən fərqli olaraq, aparıcının
Əli Tudənin həyat və yaradıcılığı
haqda daha geniş bilgiyə malik olduğu hiss edilirdi. Ona görə də veriliş daha informativ,
maraqlı alındı.
İki nəfərlik tok-şoularda söhbətin
konturlarının dəqiq müəyyənləşməsi
vacibdir ki, müzakirənin davamlılığı
pozulmasın.
Aparıcı müsahibini
danışdırmağı bacarmalı,
tamaşaçıya hansı informasiyanı ötürməli
olduğunu bilməli, qonağını yaxşı
tanımalıdır. Əks halda xaotik,
ritmsiz veriliş alınır.
AzTV-nin efirində yayımlanan "1AzTV" "Nəcib
söhbətlər"dən fərqli olaraq, əyləncə
xarakteri daşıyır. Burada qonaqlar əsasən
müğənnilərdir. Hərçənd,
bəzən dəvət edilənlər arasında rəssam,
heykəltaraş da olur. Verilişin
aparıcısı Şəhriyar Əbilov qonaqlarla söhbəti
onların yeni planları, peşəyə necə yiyələnmələri
və bu kimi digər şoularda istifadə edilən motivlər
üzərində qurur. Bu mənada
"1AzTV" digər şou proqramlardan fərqlənmir.
Kanalın
rəsmi saytında veriliş haqda belə yazılır:
"1AzTV" verilişi "Late Night with Conan O'Brien",
"The Ellen DeGeneres Show", "Veçerniy Urqant" və
digər dünya üzrə məşhur verilişlərin
analogiyası əsasında hazırlanan, Azərbaycan
tamaşaçıları üçün adaptasiya
edilmiş axşam şousudur. Proqramın fərqli
xüsusiyyəti tok-şou və sitkom formatlarının ahəngini
təşkil etməsidir".
Məsələ ondadır ki, televiziya həyatı
vaxtilə ATV-də yayımlanan "Qəfəs" realiti
şousundan başlayan Şəhriyar Əbilovun yuxarıda
adı çəkilən əcnəbi proqramların
aparıcıları kimi zəngin yaradıcılıq yolu
yoxdur. Düzdür, Şəhriyar Əbilov
özünü aktyor kimi də sınayır, serial və
filmlərdə çəkilir. Bununla belə,
onu peşəkar, xüsusi istedada malik aktyor adlandırmaq
çətindir. Çünki
bütün ekran işlərində eyni tərzdə
oynayır. Sadəcə, fakturası
kommersiya məqsədilə çəkilən filmlərdə
müəyyən obrazlara uyğun gəldiyindən və
populyar sima olduğundan rejissorlardan dəvət alır.
Yuxarıda
qeyd edilən, Amerika istehsalı olan və ötən ildən
artıq efirə getməyən "The Ellen DeGeneres Show"un aparıcısı Ellen Degeneres ölkəsində
tanınan aktrisa, komikdir, öz sahəsinin peşəkarıdır
və karyerasına stəndapçı kimi başlayıb.
Onun şousu müxtəlif seqmentlərlə zəngin idi:
tamaşaçılarla oyun oynanılır, hədiyyə
verilirdi, maraqlı, əyləncəli tvitlər, feysbuk
statusları və şəkilləri, uşaqların çəkdiyi
maraqlı rəsmlər və s. paylaşılırdı.
"Late Night with Conan O'Brien"ın
aparıcısı Konan Obrayen da komik aktyordur, aparıcı və
ssenaristdir. Üstəlik, ədəbiyyat üzrə elmi işlərin
müəllifidir.
Azərbaycanda da tanınan İvan Urqant şoumen, aktyor və
ssenaristdir. Onun aparıcısı olduğu "Veçerniy Urqant"
proqramı da müxtəlif maraqlı seqmentlərlə zəngindir.
Hər üç aparıcının komediya sahəsində
istedadı, təcrübəsi var və potensialları əyləncəli
veriliş aparmağa imkan verir. Şəhriyar Əbilovun isə belə
bir potensialı olmadığından onun qonaqlarla söhbətləri
digər telekanallarda yayımlanan bu səpkili verilişləri
təkrarlamaqdan o yana keçmir. Hərçənd, aparıcının proqramı
maraqlı etmək, dinamikləşdirmək üçün
səmimiyyətlə çalışdığını da
mütləq qeyd etməliyik.
"1AzTV"də yeni və maraqlı olan təkcə
verilişin əvvəlində qısa yumoristik səhnəciklərin
işlənməsidir. Səhnəciklərdə bir neçə
əsas personaj - rejissor, prodüser, işıqçı,
xadimə iştirak edir və həmin hissələrdə
müxtəlif məsələləri (kreativliyi imitasiya edən
"yaradıcı" insanlara tənqidi münasibət,
kiçik insanın arzuları) ifadə edən komik
situasiyalar qurulur.
Ümumiyyətlə, analoji əyləncəli
verilişlərin aparıcısı hazırcavab, heç nədən
komik situasiya yaradan, çevik, iti ağla, zövqlü yumora
malik erudisiyalı biri olmalıdır. Bu mənada Şəhriyar
Əbilovu bayaq adlarını çəkdiyimiz əcnəbi
müəlliflərlə, "1AzTV"ni isə həmin
şoularla eyniləşdirmək, təəssüf ki,
doğru deyil.
Sevda
Sultanova
525-ci qəzet.- 2023.- 8 aprel.- S.12.