Qulu Ağsəs nəsri: təzadların harmoniyası
Çağdaş Azərbaycan ədəbi
prosesi Qulu Ağsəsi şair kimi tanıyır, fərqli poetik nümunələrin yaradıcısı
kimi təqdim edir. Qulu Ağsəsin
poetik yaradıcılığı
dekadentizm, realizm və modernizmin sintezi olaraq ədəbiyyatımızda özünə
mövqe qazanmağa
nail olub. Yazıçının
poetik kimliyi ədəbiyyatşünaslığımızın
araşdırma predmetinə
çevrilsə də,
nəsr yaradıcılığı
nisbətən kölgədə
qalıb.
Qulu Ağsəsin poetik yaradıcılığını sinkretik elementlərin, cərəyanların çulğalaşma
nöqtəsi kimi xarakterizə etmək olar. Yazıçının
nəsr yaradıcılığı
isə daha çox realist motivlər üzərində qurulub.
Lakin bu nəsrdəki
realizm klassik realizm deyil. Qulu Ağsəsin nəsri nağılvari təhkiyənin, simvolik elementlərin, lirik məqamların da yer aldığı neorealistik
bir nəsrdir.
Qulu Ağsəsin hekayələrinin
əsas qəhrəmanları
sənət adamlarıdır.
Yazıçı "Qədir
gecəsi" hekayəsində
xanəndə Qədir
Rüstəmovun, "Dörd
sim" hekayəsində kamança
ustası Habil Əliyevin, "Solo konsert" hekayəsində
tarzən Möhlət
Müslümovun, "Bəbiş
kişinin qızı"
hekayəsində Sara Qədimovanın,
"Peyğəmbərin məqbərəsində
qətl" hekayəsində
Abdal Qasımın,
"Qarğış" hekayəsində
xanəndə Süleyman
Abdullayevin obrazını
fərqli rakursdan yaratmağa nail olub. Bu hekayələrin hər biri öz üslubuna,
obrazın təqdim üsuluna görə fərqlənir. Habil Əliyevə həsr edilmiş "Dörd
sim" və Möhlət
Müslümovun obrazının
yaradıldığı "Solo konsert" hekayələri
monoloq kimi qələmə alınıb.
Bu hekayələrdə müəllifin
varlığı, dialoq
elementləri hekayənin
əsasında duran monoloqun müəyyən məqamlarında çox
cüzi hiss edilir.
"Solo konsert" hekayəsində
Qulu Ağsəs Möhlət Müslümovun
dilindən yazır:
"Deyəsən, çox
danışdım. Solo konsert
belədi də; bir də görürsən,
çalanın ürəyi
ağrıyır, eşidənin
başı... Özü
də birinci dəfədi kitabda tar çalıram. Mən bilən, pis alınmadı. Qulağıma
alqış səsləri
gəlir..." Yazıçı
obrazın dilindən bu verdiyi cümlələrdə
hekayələrinin əsas
məğzinin, çətinliyinin
- mətndə sənət
adamının obrazını
yaratnağın elə
"kitabda tar çalmaq"
kimi olduğunu bildirir. Fikrimizcə, Qulu Ağsəs bu çətin missiyanı adı çəkilən hekayələrdə
layiqincə yerinə yetirə bilib.
Qulu Ağsəsin Xanəndə
Qədir Rüstəmovla
müsahibədən bəhs
edən "Qədir
gecəsi" və
Sara Qədimova ilə
görüşü işıqlandıran
"Bəbiş kişinin
qızı" hekayələri
yuxarıda qeyd olunan hekayələrdən
fərqli olaraq monoloq yox, dialoq
üzərində qurulub.
Lakin bu hekayələr
dialoq üzərində
qurulsa da, iki nəfərin söhbəti
ilə məhdudlaşmır,
digər real şəxslərin
bədii obrazı da mətnə daxil edilir, məhz həmin şəxslərin
fəal iştirakı
ilə dövrün, sənətkarın dolğun
obrazı yaradılır.
Abdal Qasımın bədii obrazının yaradıldığı
"Peyğəmbərin məqbərəsində
qətl" hekayəsində
yazıçı nəqletməni
əhvalat, xatirə, əfsanə effektləri üzərində qurmaqla yanaşı, prospeksiyadan
da istifadə edərək
mətni müasir dövrə yaxınlaşdırmağa
nail olur.
"Qaynaqçı" hekayəsi
isə sənət, musiqi xiridarı olan sadə bir qaynaqçı olan Aydın Əliyevdən bəhs edir. Qulu Ağsəs
bu obrazın vasitəsilə sənət
aləminə bu dəfə tam fərqli bucaqdan nəzər salır. Bu hekayədə
digər hekayələrdən
fərqli olaraq sənətkarın sənətə
baxışı yox, dinləyicinin sənətə,
sənətkara baxışı
mətnə gətirilir.
Yazıçının sənət
xiridarına baxışı,
sənət xiridarı
obrazı isə bu mətnin bir başqa aspektidir. Qulu Ağsəsin sənət
adamlarına həsr olunmuş hekayələri
içində "Qarğış"
əsəri özəlliklə
seçilir. Xanəndə
Süleyman Abdullayevə
həsr olunmuş hekayənin təhkiyəsi
fəlsəfi aura ilə
realist notların vəhdətindən
ibarətdir. Bu kiçik
nəsr əsərində
yalnız Süleyman Abdullayevin deyil, həm də Qarabağ musiqi irsinin görkəmli nümayəndəsi Seyid Şuşinskinin bədii portreti yaradılıb. Əsərdə əsas xətt məhz Qarabağla bağlıdır.
Hekayə Süleyman Abdullayevin obrazı vasitəsilə Qarabağın
taleyinə, itkilərimizə,
torpaq ağrısına
işıq tutur:
"Nağıl dili yüyrək olar. Ay ötdü, il dolandı, Süleyman hər telin bir xeyir
işə yandırdı,
hər gecəsin gözünün oduyla aydınlatdı, zülməti
əliynən qova-qova
gəlib Dədə yaşına çatdı.
Bir də gözün
açıb sağına
baxdı - ustadların
görmədi, soluna baxdı - dostların. Qayıdıb kəndində
ölüncə baş
girələmək fikrinə
düşdü, dönüb
yurduna baxdı, Qoçəhmədli nə
gəzirdi..." Hekayədə
Qarabağ həm səsin, həm də doğma yurdun simvolu kimi bədii obraza çevrilir. Əsərdə Qarabağın
səsinin simvoluna çevrilən Dədə
Süleyman Qarabağın
əsirlikdə qalan səsinin harayını duyur, aləmi heyran edən ecazkar səsinin kökündə duran, azad olmaq istəyən,
çırpınan Vətən
Səsinin qarğışını,
söyüşünü eşidir: "Torpaq Dədə Süleymanı
söyürdü... Dədə
əyilib torpaqdan söyüşü götürdü,
öpüb gözünün
üstünə qoydu,
maşının ağzın
geri çevirdi.
- Dədəm mənə kənddən nə gətirib?
Nəvəsinin səsiydi.
- Söyüş gətirib.
Qarabağın səsiydi..."
"Nabran novellası" Qulu Ağsəs yaradıcılığın fərqli
nümunəsi kimi diqqəti cəlb edir. Bu əsər Qulu Ağsəs mətninin əsas fərqləndirici keyfiyyətinin
- adilikdə qeyri-adiliyin,
carilikdə əbədiliyin
təsviri cəhdinin belə demək mümkünsə, retrospeksiyasıdır.
Əgər digər mətnlərində Qulu Ağsəs adi hadisələrin məcrasını
fəlsəfi, yüksək
bədii ideyalar aləminə yönəldirsə,
"Nabran novellası"nda
bu tendensiyanın tam əksi müşahidə
edilir. Nabranda dincələrkən suyun üzərində uzanıb
saatlara göyə baxıb düşüncələrə
dalan insanı görən yazıçı
öz aləmində həmin şəxslə bağlı fərqli situativ ssenarilər qurur. Naməlum şəxsi dahi, qeyri-adi idrak sahibi, filosof, sufi qismində təsəvvür edən
yazıçının marağına
yenilib, cəsarətlənib
əldə etdiyi məlumatla bütün bu ilahi-estetik-fəlsəfi
örtüyün altındakı
məişət elementi
ortaya çıxır:
"Sən demə, bu "nacins mujik"in (İ.Bunin) gözünün ağı-qarası
beş baş inəyi varmış, hər gün onları dəniz kənarına otlamağa gətirirmiş, göyə-zada
baxmırmış, buludları
güdmürmüş, Allahla
kəlmə kəs-məyi
ağlına belə gətirmirmiş, Sokratın
adını belə eşitməyibmiş, sadəcə,
nabranlı peşəkarlığıyla
suyun dalğa tutmayan hissəsində uzanıb heyvanlara göz qoyurmuş ki, başına gün vurmasın..." Qulu Ağsəs bu dəfə cariliyi fəlsəfi örtüyə
bürümür, əksinə,
fəlsəfi örütüyün
altındakı cariliyi
üzə çıxarır.
Fikrimizcə, "Nabran
novellası" Qulu Ağsəsin bədii üslubuna yenilik gətirməklə yanaşı,
həm də ədəbi cameəyə
sarkastik baxış siqləti ilə seçilən əsərdir.
"Nabran novellası"
ədəbi mühitdə
hər süjeti, hər qəhrəmanı
süni fəlsəfi-bədii
boyalarla təqdim etmə, mövzunun açılımı üçün
gərək olmayanda belə süni altmətn yaratma cəhdlərinə parodiyadır.
Qulu Ağsəsin poeziyasında da, nəsrində də, publisistikasında da cari, adi, hətta bəzən məişət söhbəti effektli təhkiyə qəflətən fəlsəfi örtüyə bürünərək yaxud əksinə - fəlsəfi təhkiyəli mətn məişət səciyyəli mətnə çevrilərək əsərin gedişatını, məğzini, ideyasını dəyişir və mətnin daxilindən yeni bir mətn yaranır. Qeyd etməliyik ki, bu carilikdən əbədi mövzuya və əksinə keçid Qulu Ağsəs imzalı mətnlərdə anidən baş versə də, kəskinliyi ilə səciyyələnmir. Əksinə, müəllif bu keçidi çox təbii, qanunauyğun şəkildə, ustalıqla həyata keçirdiyindən mətn bütövlüyünü və harmonikliyini qoruyub saxlaya bilir.
Elnarə QARAGÖZOVA
AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun aparıcı elmi işçisi, filologiya
üzrə
fəlsəfə doktoru
525-ci
qəzet.- 2023.- 8 avqust.- S.6.