Müasir Vyanaya və Avstriyanın zəngin tarixinə səyahət
(Əvvəli ötən şənbə sayımızda)
Bir məsələni də qeyd etmək lazımdır ki, İspaniya
Amerikalardan gələn
nəhəng var-dövlət
hesabına qızıla
hərisliyinə görə
qəribə bir "sərxoşluğa" qurşanmışdı,
öz iqtisadiyyatının
inkişafına fikir vermirdi. Əsas diqqət gümüşü
daşımağa yönəldilmişdi.
Ona görə də İspaniya Yeni Tarixdə Avropada başlananan iqtisadi inkişaf hərəkatından kənarda
qaldı və bu, onun tənəzzülə
uğramasına səbəb
oldu.
Karlın
kainat monarxiyası məqsədinin əleyhinə
iki digər amil də mövcud idi. Onlardan biri
daha çox əhəmiyyətə malik idi.
Əgər Fransa xristian aləmi içərisində müqavimət
göstərsə, türklər
asanlıqla nəhəng
bir təhlükəyə
çevrilərdi. Digəri
isə daha böyük nəticələrə
səbəb ola bilən
Martin Lyüterin meydana
çıxması idi.
Maksimilian özünün
cəngavərlik poemasını
çap etdirəndə,
Lyüter 1517-ci ildə
özünün pamflet
xarakteri daşıyan
95 maddəlik bəyanatını
Vittenberqdəki kilsənin
qapısına vurmuşdu.
Protestantizmin meydana gəlməsi Katolik Xristianlığın ənənəvi
nəzər-diqqətinə görə, onların dünyasına birbaşa və ölümcül bir təhlükə idi. Bu isə Müqəddəs Roma imperiyasının
və həm də Habsburqlar sülaləsinin nüfuzuna
ağır zərbə
ola bilərdi. Sonra Lyüteran
cərəyanı ilə
birlikdə kalvinistlər
və digər sektalar səhnəyə çıxdı. "Bir skipetr
altında olan" birləşmiş Xristianlıq
konsepsiyasında da oyuq
əmələ gəldi.
Türk
hücumu təhlükəsi
gündəlikdən düşmürdü.
1529-cu ildə Avropada Möhtəşəm Süleyman
kim tanınan türk sultanı Vyanaya yürüş etdi və şəhəri
mühasirəyə aldı.
Sultan Süleyman bu vaxt həm də
Ərəb xəlifəsi
və Ruma imperatoru idi. Lakin mühasirə uğurlu olmadı. Türklərin vəziyyəti yaxşı
deyildi, xeyli toplarını itirmişdilər,
ordunun qidası da tükənirdi. Leysan yağış da türklərin
geri çəkilməsi
səbəblərindən biri
oldu.
Türk
dinsizləri ilə (xristianların rəyi belə idi) Lyüteran çağırışı
arasında birləşmə
əmələ gələndə,
Karl axırıncını yatırtmaq üçün
hansısa bir vasitə tapa bilmədi. Hələ də V Karl heç vaxt özünü adamların
sevdiyi şəxs edə bilməmişdi, həm də öz məqsədinə çatmaq üçün
kifayət dərəcədə
cəhd göstərmirdi.
O vaxtlar Makiavellinin
"raison d`etat" - "dövlət marağı"
ideyası heç də V Karlın idarə etmə üslubuna yaxın deyildi.
V Karl lakin öz torpaqları
ilə bütünlüklə
məşğul idi və onların naminə vuruşurdu da.
İlk illərdə o, İspaniyada
Fransaya qarşı vuruşmuşdu, 1527-ci ildə
onun ordusu Romanı qarət etmişdi. Həmin ili papa VII Klement Karlı Müqəddəs
Roma imperatoru və
Milan hersoqu kimi taclandırmışdı. Bu, Müqəddəs
Roma imperatorunun axırıncı
dəfə papa tərəfindən
taclanması oldu.
V Karl ilə papanın sövdələşməsinə görə, imperator öz
qızı Marqareti Florensiya hersoqu Alessandro Mediçiyə ərə
verdi. 6 ay sonra
Alessandro öldü, onu
hansısa yad qatil deyil, öz qohumu və əxlaqsızlıq sirdaşı
Lorentso öldürmüşdü.
Lyüteranizm sürətlə yayılırdı,
xüsusən də Habsburq Avstriyasının ərazilərində. Auqsburq
parlamenti tərəfindən
1530-34-cü illərdə lyüteranlar
təşkilatlanmış qüvvəyə çevrildilər.
V Karlı 1531-ci ildə
qardaşı Ferdinand əvəz
etdi. Türklər
1532-ci ildə Vyanaya yaxınlaşdılar. V Karl imperiyaya
olan marağını
yenidən itirdi.
1552-ci ildə protestant hökmdarları
Fransa kralı II Henri ilə ittifaqa girdilər. 1555-ci il Dini Sülh
barədəki qərarla
imperiyada belə bir prinsip qüvvəyə
mindi ki, hökmdarın
dini (sitayiş etdiyi din növü və ya tərkibində
olduğu konfessiya) onun təbəələrinin
dini olmalıdır.
Bu, katolik ağalığının
sonu demək idi, lakin imperator ona görə də öz adının bu qaydada tanınmasını
istəmirdi və sənədi imzalamağı
Ferdinandın ixtiyarına
buraxdı. Həmin il
Karl Niderlandların hökmdarlığından
da istefa verdi,
1556-cı ildə isə
imperial ofisini də Ferdinanda verdi, axırıncı isə ancaq iki il sonra
imperator seçildi. Karl istirahət
üçün İspaniyaya
yollandı və
1558-ci ildə orada öldü. Onunla birlikdə Habsburq kainat monarxiyası qurulması cəhdinə də olan inam
öldü.
Karlın
oğlu II Filipp lakin hələ də bu məqsədi
güdməkdə davam
edirdi və bəzi uğurlar da qazandı. 1557-ci ildə fransızları məğlub
etməklə, Habsburq
İtaliyada nəzarəti
ələ keçirdi.
Fransadakı dini vətəndaş müharibələrinin
getməsinə görə,
Cənubi Amerikadan İspaniyaya gümüş
gətirilməsi daşqın
xarakteri daşıdığından,
II Filipp atası Karlın arzuladığı
kimi Avropada açıq şəkildə
ən qüdrətli hökmdara çevrildi. Filipp onu (və
ya ən azı Ferdinandı) Müqəddəs Roma imperatoru
kimi əvəz etdi. Əgər Filippin 1554-cü ildə İngiltərə kraliçası
Mariya ilə sülalə nikahı bəhrəli olsaydı, Mariya ona övlad
doğsaydı və ya o, 1559-cu ildə İngiltərənin yeni kraliçası
Elizabetə evlənə
bilsəydi (onların
hər ikisi kral VIII Henrin qızları olmaqla, bir-birinin ardınca taxt-taca çıxmışdılar),
yaxınlaşan kainat
monarxiyası reallaşa
bilərdi və Habsburq dünyası və onun tarixi,
yəqin ki, tam fərqli
olardı.
Monarxiya
çətinliklərlə üzləşir
Habsburqların XVI əsrdəki taleyi
elə bil ki, II Dünya müharibəsindən
sonra Böyük Britaniya imperiyasının
parçalanması nəticəsindəki
zəifləməsinə çox
bənzəyirdi. XIX əsrin
sonunda Viktoriya epoxasının
Böyük Britaniyası
dünya ərazisinin dörddə birinə hökmranlıq edirdi. II Dünya müharibəsindən
sonra imperiya şaqren dərisi kimi daralmağa başladı, 1947-ci ildə
imperiya tacının brilyantı olan Hindistan müstəqilliyini
elan etdi, Malayyada imperiyaya qarşı silahlı üsyan qalxdı.
Böyük Britaniya kralı
VI Corcun zəifləyən
imperiyaya rəhbərliyi,
İspaniya kralı I Karlın (Müqəddəs
Roma imperatoru kimi o, V
Karl adlanırdı) tənəzzülə
uğrayan nüfuzunun
təkrarını yada sala
bilərdi. XX əsrin
60-70-ci illərində isə
Böyük Britaniya Afrikadakı və Asiyadakı müstəmləkələrinin
əksəriyyətini itirdi.
V Karlın kainat monarxiyası barədəki
uğursuz layihəsi,
Avstriyanın Habsburq Evinə sonralar daxil olan çox
sayda hökmdarların
məsuliyyətində qaldı,
lakin sülalənin ehtiyatları bunun üçün elə də çox deyildi. I Ferdinand və
onun varisləri böyüyən Protestant hərəkatını
və həm də narahat Avstriya torpaqlarının mövcudluğunu da nəzərə
almaqla, həmçinin
imperiyanın parçalanması
prosesinin getməsinə
qarşı və Türk təhlükəsi
ilə mübarizə
aparmalı idi. Bu çağırışlara cavab
verməyə uyğunlaşmaq,
Habsburq monarxiyası üçün mürəkkəb
xarakter daşıyan və reallığı ilə seçilən bir məsələ idi.
Bütün bunlarla yanaşı,
onu da qeyd etmək lazımdır ki,
Karlın dövründə
imperiyanın ərazisi
Cənubi Amerikadan Avropadakı Balkanlara qədər böyümüşdü,
bu isə olduqca ciddi əhəmiyyətə
malik idi.
V Karlın Ferdinanda əraziləri verməsi faktiki olaraq 1521-ci ildə, rəsmi olaraq isə 1556-cı ildə baş verdi, lakin bu,
Habsburq portfeli üçün o qədər
də böyük mükafat deyildi. İspaniya ilə, Niderlandlarla və Habsburqların italiyan əraziləri ilə müqayisədə, onların
alman və Mərkəzi
Avropa torpaqları orta əhəmiyyətə
malik idi, lakin onlara iki baş
Habsburq problemi - türklər və prtestantlar birbaşa təhlükə törədirdi.
Ferdinand
buna baxmayaraq, vəziyyəti
tezliklə sağaltdı
və səmərəli
hökmdar olduğunu sübut etdi. Avstriya Monarxiyası türklərə qarşı
dayana bildiyini də sübut etdi. 1515-ci ildə sülalə nikahı ittifaqı hesabına,
Ferdinand bu vaxt Bohemiya və Macarıstan taclarına da
varis oldu.
Qərbi
Avropa ticarətinin,
Yeni Dünyanın kəşfi
nəticəsində Atlantik
okeanı istiqamətinə
tərəf dönməsi
ilə əlaqədar
olaraq, Dunay regionu iqtisadi cəhətdən tənəzzülə uğradı.
Şərqlə ticarət
isə türk müdaxiləsi hesabına
tamamilə kəsilmişdi.
Türklərin ərazi
ekspansiyası və təhlükəsi Habsburq
hökumətini zəruri
qaydada fəaliyyətə
cəlb etdi. Maksimilian islahatına yaxın olan qaydada və Burqundiya hökuməti modelindən istifadə etməklə monarxiyanı
qurmağa çalışan
Ferdinand mərkəzləşmiş hökumətin özəyinə
aid olan elementləri irəli sürdü.
Lyüterin mesajı Avstriya
torpağında 1520-ci illərdə
çox geniş yayıldı, bu isə xüsusən şəhərlərin və
kübarların diqqətini
daha çox cəlb edirdi. Habsburq hakimiyyətləri
Protestantizmi əvvəldən
əzməyə çalışmışdı,
1534-cü ildə yeretikliyinə
görə hətta bir protestant Vyanada edam edilmişdi.
Türk
təhlükəsinin təzələnməsi
də sonralar Protestant
məsələsinə köməklik
göstərirdi. Ferdinand 1541-ci ildə Avstriya və Bohemiya əyalətlərinin Baş
ştatlarını türklərə
qarşı mübarizədə
köməyə çağırdıqda,
onlar din məsələsində
güzəşt edilməsini
tələb etdilər.
V Karl taxt-tacdan gedəndə,
xüsusən Bohemiyada
protestantizm daha geniş yayılmışdı.
Monastırlar rahiblərini
sürətlə itirirdi
və xidmətdə qalan rahiblər də öz sərt qaydalarından uzaqlaşırdılar.
Protestantizmə,
ümumiyyətlə dinə
münasibətdə sosial
aspekt mühüm rol oynayır və onu nəzərə
almaq zərurəti yaranır. Yeni hərəkata
qarşı mübarizənin
sərtliyi bəzən
əks effekt verə bilərdi, protestantizmə meyl güclənərdi.
Axı katoliklər
arasında protestantlara
rəğbət bəsləyənlər
də var idi, yeni dini cərəyanı təmsil edənlərin özləri də katolik mantiyasından çıxmışdılar, heç
də kosmosdan gəlməmişdilər. Dinin
parçalandığı şəraitdə barışmaz
cəbhəyə bölünənlərin
birliyinin saflığına
da qarantiya vermək çətin idi. Bölünmə həm də cəmiyyətdə
qarışıqlıq, bir-birini
qəbul etməmək
əhval-ruhiyyəsi yaradırdı.
Bu barədə Fransa kralı IV Henrinin sözləri yerinə düşür: "Su köpüyə, torpaq
toza malikdir, qızıl özü də yerin təkində
qarışıqsız olmur".
Protentastizmin sərt təqib
edilməsinin, onun keşişlərinin yeretik
kimi edam edilmələrinin
əks xarakterli nəticələr verməsi
İngiltərədə gedən
mübarizə təcrübəsindən
aydın görünür.
Kral VIII Henri Roma kilsəsi
ilə əlaqələri
kəsmişdi. 1547-ci ildə
o, öləndən sonra
onu əvəz edən yeniyetmə kral VI Eduard protestantizmin yayılmasına və inkişafına geniş yol açdı. Altı il sonra onun ölümü ilə hakimiyyətə gələn I Mariya Tüdor, anası Katerina Araqonlunun xatirəsinə hörmət əlaməti
kimi onun dini olan katolitsizmi
tam bərpa etdi və belə elan dərc etdirdi ki, o, təbəələrini məcbur
edəcəkdir ki, onun
öz dininə sitayiş etsinlər. Eduardın bütün dini qanunları ləğv edildi, kilsə doktrinası bərpa edildi. İngilis kilsəsi Roman yuridiksiyasına qayıtdı.
800 protestant keşiş sürgünə
yollandı, ölkədə
qalanlar yeretiklik barədəki qanunların
hədəfinə çevrildilər.
Yepiskoplar Ridli və Leytimer tonqalda yandırıldılar.
Cəmi 283 nəfər
edam edildi.
Oksfordun
üç şəhidindən
biri olan Hyuc Leytimer Vinçester
yepiskopu idi. Tonqalda onunla birlikdə yandırılan
Nikolas Ridliyə demişdi:
"Dua et, Master Ridli,
biz bu gün İngiltərədə şam
kimi Allah xatirinə işıq verəcəyik.
Mən inanıram ki, bu işıq heç vaxt sönməyəcəkdir". Belə də oldu, 1558-ci ildən kraliça olan I Elizabet ustalıqla ingilisləri protestantizmə qaytardı
və İngiltərə
protestant dövləti oldu.
İngilislərin İspan
Armadasını darmadağın
etməsi də protestantizmin katolitsizm üzərində qələbəsi
kimi qiymətləndirildi.
Kraliça I Mariya Tüdorun
katolitsizmi ölkədə
geniş yaymaq məqsədini
güdən qızğın
fəaliyyəti və
təqiblərə geniş
yer verməsi protestantların qəzəbinə
səbəb olduğundan,
müxalifləri onu
"Bloody Mary" - "Qanlı Mariya" adlandırırdılar.
Sonralar isə ingilislər bu adı istehza əlaməti kimi spirtli içkiyə - araq və tomat
şirəsinin bir-birinə
qarışmayan tərkibdəki
kokteylə verdilər.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet.- 2023.- 15 iyul. S. 22.