Sevgi kimi füsunkar

 

REJİSSOR ABDUL QƏNİNİN "ASILQAN" TAMAŞASINDAN TƏƏSSÜRAT

 

Beynimdəki fikir fırtınasından asılı vəziyyətdə şəhərin mərkəzi küçələri ilə irəliləyirəm: "Hamımız asılıyıq bu həyatda... Deyilmi?", "Qəhərlənmişəm çox...", " gözəl allı-güllü geyinmisiz, gəlin, yanımda əyləşin", "Mən səni gözəl olduğun üçün deyil, çətin olduğun üçün sevdim... ", "Tamaşanın əhvalı gözəldir...", "Mən əvəzdən baxarsınız", "Abdulun "Asılqan" tamaşası olacaq, gələrsən"... İlk baxışdan təzadlı görünən bu fikirləri ayrı-ayrı zaman məkan kəsiyində fərqli insanlardan eşitmişdim. Amma bu emosional vəziyyətlərin hər biri "Asılqan"la bağlıydı.

Rejissor Abdul Qəninin "Asılqan" tamaşasını deyirəm. Mövsümün bağlandığı dönəmdə teatralları Kukla Teatrının binasındakı 5 cərgəlik çardaq-zala - Yuğ Teatrına cəm edən, isti yay günlərində tamaşaçını nəfəs çəkmədən iki adamlıq səhnəyə kilidləyən tamaşadan danışıram. Tamaşanın səs-sorağını premyeradan dərhal sonra dost-tanışın paylaşımlarından izləmişdim:

-Necə tamaşa idi?

- Əhvalı gözəldir. Bəyənəcəksən.

- ... Mütləq izləyəcəm. Lalə xanım dəvət etmişdi: "...Günel, iyulun 8-də Yuğa gələrsən. Abdulun yeni tamaşası olacaq - "Asılqan".

Abdul müəllimlə dialoqumuzdan:

- Bəs niyə "Asılqan"?

- Anarın "Asılqanda işləyən qadının söhbəti" hekayəsinin motivləri təkan verib tamaşaya... Burada dostlarımız İlqar Kamilin esseləri, Bahar Zamanın şeiri var... Sonra Xəlil Cübran, Eliot, Nazim Hikmət... Onlar mənim, Səməd Mənsur da pyesi işləyəndə Lalənin zavalına gəlib...

Lalə demişkən, Lalə Əliyeva həm rejissor Abdul Qəninin ömür-gün yoldaşı, həm yuxarıda adları sadalanan müəlliflərin əsərlərindən seçilmiş parçaları mozaik halda birləşdirərək pyesə çevirən müəllifdir. Bir sözlə, "Asılqan" Abdul Qəni-Lalə Əliyeva cütlüyünün yaradıcılıq emalatxanasında ərsəyə gələn məhsuldur. bu məqamda etiraf etmədən keçə bilmirəm ki, onlar incəsənət cameəsində duruşu, istedadı, birgə addımlarıyla seçilən ən sevdiyim cütlükdür.

Lalə xanımın göndərdiyi afişanın fotosuna baxıram. Demək, "Asılqan"nın səhnəsində Elşən Əsgərov-Ləman Mərrix cütlüyü tüğyan edəcək. Aktyor Elşən Əsgərovun plastikasına serialda teatrda yaratdığı obrazlardan bələdəm. Özünəməxsus duruşu olan xarizmatik aktyordur. Ləman Mərrix isə sosial şəbəkələrdə zərafətli şeir ifaları ilə çoxdan diqqətimi çəkib. , bir baxışlarındakı sehrlə. Mənə görə, gözəl qadın obrazı bir az sirli-sehirli, tapmaca kimi olmalı...

Kukla Teatrının pillələrini tələsə-tələsə qalxanda bu iki maraqlı insanın tandemini izləmək üçün səbirsizlənirəm. Foyedə xeyli adam toplaşdığına görə tamaşa anşlaqla keçməlidir. Gələnlərin arasında sənət dünyasından olanlar da var. Amma həmişəkindən fərqli olaraq bu dəfə hamı uşaqsız gəlib. Məkan Kukla Teatrı olsa da...  Vədə yetişəndə Yuğ Teatrının işığına toplaşanlar ikinci mərtəbəyə qalxır. Zala ən son daxil olanlar mən aktyor Qurban Məsimovdur. 5 cərgəlik kiçik zal doludur. Harada oturacağımı düşünəndə sevimli aktrisamız Gülzar Qurbanova səslənir: "Gəlin yanıma. gözəl allı-güllü geyinmisiz. Gül-çiçəklilər bir yerdə əyləşməlidir..." Gülzar xanımla yanaşı oturacağımdan məmnun halda yenicə yerimi rahatlamışdım ki, düz qarşımda, cərgələrin arasına pərçim edilmiş oturacaqda Seyhanı görürəm. Lalə xanımla Abdul müəllimin sevimli qızıdır. Özü Türkiyədən atasının tamaşasını izləmək üçün gəlib. Düşünürəm ki, zaldakı ən diqqətli həyəcanlı tamaşaçı da elə o olacaq. Arxa sıradan gələn tanış səs məni fikrimdən ayırır:

- Xoş gördük, Günel xanım.

Geri boylanıram. Abdul müəllimin mehriban siması məni salamlayır:

- Xoş gördük. Səhərdən gözüm sizi gəzirdi. yaxşı yerdə əyləşmişəm. Düz rejissor pultunun qarşısında. Uğurlar!

- Minnətdaram.

Mənə soruşsalar, ən maraqlı məqamlar səhnə arxasında baş verir. bu gün şansıma tamaşanı iki xətt üzrə izləmək düşüb. Həm səhnədə baş verənlərə tamaşa edərək, həm səs pultunun yanında, düz başımın üstündə dayanan rejissorun asta, lakin hökmlü replikalarını dinləyərək:

- İşığı azalt. Musiqi.

Qadın: Bu nədir e, birinin paltosunda asqısı yox, birinin düyməsi qırıq, birinin cibi sökülüb...

Kişi: Hm. Asılqan maraqlı yerdir...

beləcə gözümüzün qarşısında rəngarəng "Asılqan" canlanır. İlk baxışdan yazıçı Anarın hekayəsidir. Retro musiqi fonunda klassik tərzdə başlayır. Rejissor bu həmləylə tamaşaçını çaşdırır. bir baxırsan ki, gah gərilən, gah açılan dramaturgiyanın ağuşundasan e... Şeiriyyətdən İlqar Kamilin ibrətamiz essesinə,  essedən dialoqlara bir balıq misalı rahatca üzüb keçirik. Diqqət edirəm, ayrı-ayrı müstəqil dramaturji materialların bir-birinə ustalıqla "tikilməsi" müəllifin uğurundan xəbər verir. Getdikcə qəlizləşən bizi "Bundan sonra olacaq?" təlaşıyla ardınca aparan hadisəli əhvalatlar eynən rus nağıllarındakı matroşkalar kimi bir-birinin içindən çıxır. Baxırsan ki, ölçsən, beşcə addımlıq səhnədir. 5 addım o yana, 5 addım bu yana səhnə bitir. Dekor isə asılqandan asılmış paltolar. Amma rejissor kiçicik səhnənin hər santimetrini elə uğurla dəyərləndirib, mizanlar elə dəqiq maraqlı təqdimatda qurulub ki, sanki səhnə getdikcə böyüyür, müxtəlif dövrlərin xiti olan zövqlü musiqilərin müşayiəti ilə ayrı-ayrı zaman məkan kəsiklərinə düşürük. Çoxqatlı rejissor işi tamaşaçını reallıqdan qoparıb qəhrəmanların təhtəlşüurundakı travmaları göstərir. Gah romantik cütlüyün saf eşqini izləyirik, gah ata-oğulun təsirli epizoduna şahidlik edirik, gah da xəyanətin "təntənəsi"nə... hər əhvalatın bizləri silkələyən bir sonluğu, düşündürən mesajı var. Rejissorun pçıltıyla havaya buraxdığı replika qulağımdan yayınmır:

- Bu yerdə asta... Yavaşca...

Səhnədəki aktyorlar qatarın içində qucaqlaşırlar:

- Pəncərələr gözləmək, qapılar dönmək üçündür...

- Qanunlar pozulmaq üçün, savaşlar yenmək üçündür...

- Sözlər tanıtmırsa bizi, gözlər görünmək üçündür...

- Şeir ruhun ana dili...

- Şeir, sərxoşluqdur, şair. Şeir bəzən ölmək, bəzən dirilmək üçündür...

Görünən o ki, bir saatdan çox müddətdə səhnədə cəmi iki aktyor var. Amma bu iki nəfər elə gözlərimizin qarşısındaca ilan kimi qabıq dəyişdirir, buqələmun kimi rəngdən-rəngə düşür, cilddən-cildə girir. zaman keçdikcə tamaşaçı inanır, inanır ki, səhnədə iki yox, dörd, dörd yox, 6, 6 yox, 10 aktyor var. Özü bir-birindən yaşına, başına, danışıq tərzinə, hətta geyiminə görə fərqlənən...

Həmişə deyirəm, böyük həqiqətlər kiçik detallarda gizli...  Rejissor hadisələri bizə xırda simvolik detallarla, bəzən sözsüz  səhnələrlə çatdırır. Məsələn, aktrisa bircə üst geyimini dəyişməklə necə kişi obrazını yarada bilərmiş. Sən demə, geyimlərimiz barəmizdə bizdən çox informasiya verirmiş, təkcə tərzimizi deyil, həm xarakterimizi yaradırmış... Mənə görə, Elşən-Ləman tandeminin oyunundakı gah coşan, gah yerlərdə sürünən plastikanı izləmək həqiqətən həyəcanvericidir. Hətta emosional səhnələrdən birində Elşənin bıçaqla barmağını yaralaması da maraqla qarşılanır. Bu məqam diqqətli rejissorun da nəzərindən yayınmır. Ki, tamaşa alqış yağışının müşayiəti ilə bitəndə Abdul müəllim səhnəyə çıxıb ifaçıları qucaqlayır Elşənin yaralı barmağını da vurğulamağı unutmur.

İkibir-üçbir zaldan çıxırıq. Hamı kədərli finalın abu-havasında. Mənim gözlərim ən həyəcanlı tamaşaçını - Seyhanı axtarır. Düşündüyüm kimidir:

- Necəsən, Seyhancan?

- Qəhərlənmişəm...

- düşünürsən atanın tamaşası barədə?

- Tamaşaya baxdıqca fərqli-fərqli emosiyalar yaşadım. Sonda isə çox kövrəldim. Bu mənim üçün önəmli idi. Məncə, əsl tamaşa insanda iz buraxmalıdır. Yeni sezonda da lazım olsa, hər ay bilet alıb, Azərbaycana uçmağa hazıram... Sırf bu sənət əsərini təkrar-təkrar izləyə bilmək bu hissləri yaşamaq üçün...

Seyhan haqlı. Əslində tamaşa mənə mozaikanı xatırladır. Burada insanın həyatı boyu yaşadığı bütün önəmli hisslərdən bir rəng payı var. Elə ona görə İlqar abi - tamaşada sözü gedən esselərin müəllifi, qürbətdə yaşayan yazıçımız İlqar Kamil yazanda ki mən əvəzdən baxdınmı, bacı, necə idi, dedim:

- Abi, baxdım... Həyat kimi qarışıq. Ölüm kimi real. Sevgi kimi füsunkar.

Düzü, tamaşanın süjet xəttindən, asılqan sözünün yaratdığı assosasiyalardan yazmaq istəmirəm. Min dəfə eşitməkdənsə, yeni sezonda gedib baxmaq yaxşıdır... Asılqanla bağlı ən yaxşı fikri tamaşadan sonra elə rejissor özü  pıçıldamışdı:

- Hamımız asılıyıq bu həyatda, deyilmi?..

Bəli, cənab rejissor, çox vaxt nələrdənsə, bəzən kimlərdənsə eynən paltarlar asılqandan asılıb qaldığı kimi, bizim iplərimiz asılı...

- Bəs bu qədər əsəri qarışdırmaq rejissor kimi sizə çətinlik yaratmadı ki, Abdul müəllim?

- Yox. Mən həmişə çətini seçirəm. Özümdən asılı olmadan!

...Dənizkənarı bulvardayam. Paradoksa bax ki, az öncə asılqansız Yuğ Teatrında "Asılqan"ı izlədik Kukla Teatrının küncünə qısılmış teatrın kiçik səhnəsində yaşanan böyük eşq acısı içimizi alovlandırdı inandırdı, inandırdı ki, tamaşada səslənən etiraf əslində real həyatımızın acı həqiqətidir: "Mən səni gözəl olduğun üçün deyil, çətin olduğun üçün sevdim..." Bəli, əfəndim, doğrudan da insan xisləti belə ki, həmişə çətin olanı seçir. elə bu anda dənizkənarında üz-üzə gəldiyim Müslümün heykəli əllərini səmaya uzadıb içimdəki monoloqu Şeyxin mübarək misraları ilə tamamlayır:

Hər gecəm oldu kədər, qüssə, fəlakət sənsiz,

Hər nəfəs çəkdim, hədər getdi o saət sənsiz!

 

Günel MEHRİ

 

525-ci qəzet.- 2023.- 29 iyul.- S.21.