Güneydən ucalan vətən harayı: Məsud Haray poeziyası

 

 

Məsud Harayın adı təkcə o taylı-bu taylı Azərbaycanda deyil, Türkiyədə, İraq, Kərkük digər türk ellərində yaxşı tanınır. Çağdaş Güney Azərbaycan ədəbiyyatının istedadlı yaradıcılarından biri sayılır o. Bəziləri imzasının Haray olmasının özəl bir anlamı olduğunu qeyd edir vurğulayırlar ki, bu haray, "Güney Azərbaycanın 1925-ci ildən, yəni pəhləvilər dönəminin başlanğıcından bu günə kimi "parn-urdu" "fars" qəlibində yaşamağa məhkum edilmiş Güney türklərinin harayı, fəryad səsi, ünüdür". bu haray öz içində bircə anlamı daşıyır: "Öz kimliyinə, kültürünə ədəbiyyatına sahib çıxmaq hər bir toplumun ən qutsal görəvidir, əks təqdirdə həmin toplum yox olmaq təhlükəsi ilə üz-üzə qalır, məhvə məhkum edilir..." Bu, Məsudun şeirlərində göstərdiyi gerçəkliyin acı mahiyyəti, fəlsəfəsidir.

Əlbəttə, bu, məsələnin bir yanıdır. Digər yanı isə bu Haray adının haradan necə gəlməsi, soyad kimi status qazanması ilə bağlıdır açıqlanmalı durumdur. 1974-cü ildə Güney Azərbaycanda, Xoy şəhərinin yuxarı Şavanlı (Şamanlı) kəndində dünyaya göz açan kiçik Məsud oxul yaşına çatdığında beşikdəykən laylalarını dinlədiyi anasının dilində deyil, yabançı bir dildə eyitim almağa məcbur buraxılarkən, mövcud duruma qarşı üsyanını hayqırmaqla poeziya dünyasına ilk addımlarını atır. Lakin 1996-cı ildə 22 yaşlı gənc ikən kimliyini, soy-kökünü, hardan gəlib hara getdiyini o qədər içdən anlayıb dərk edir ki, farsca yazdığı bütün şeirlərini, adı keçən şeirləri basılan dərgiləri, aldığı təqdir təltif məktublarını bir araya gətirir, bəlkə tam mənası ilə hələ özünə bəlli olmayan kükrəyən bir qəzəblə od vurub yandırır.

Bir il sonra, 1997-ci ildə isə "Haray" adlı bir şeir yazır həmin şeir "Ümid Zəncan" həftəliyində yer alır. Gənc Məsud bu şeirə görə tutuqlanır həbs olunur. Bu olay şairin gəncəcik ürəyini dərindən yaralayır, yaşamında etkiləyici bir iz buraxır. Beləliklə, "Haray" soy ismini qullanmağı hələlik içinin üsyanını bəlirləyəcək ən uyğun yol sanır. Elə həmin şeirdən sonra da şair Məsud Haray adı ilə tanınmağa başlayır. İlk şeirlərini klassik şeir qəliblərində - əruz vəzninin müxtəlif bəhrlərində yazsa da, Güney Azərbaycanda ilk sərbəst şeir, ən kiçik həcmli - minimalist modern şeirlər yazanlardan biri olur. Bu gün əminliklə demək olar ki, onun qələmə aldığı kiçikhəcmli modern şeirlərin bir çoxu məna yükünün ağırlığına görə aforizm siqlətində, gücündədir.

 

Bu havada mənə

buyur bir sigaret çək deməyin.

İçimdəki dinamitlər tərlidilər,

Qor düşürsə, patlayaram...

Sən, Vətəndən uzaq vətənsizsən,

Mən isə Vətəndə vətənsiz.

Yazılarında bomba gizlətmə,

şeirlərində barıt, qələmində qurşun

Sən, ölümünə şeir qoşma şair...

 

Addım-addım geri dön dedilər.

Ama bilmədilər atom deyilən -

Bir zərrəciyin patlayış gücünü.

 

Bu gün çağdaş Güney Azərbaycan ədəbi prosesi məhz bu yöndə addım-addım öz axarı ilə getməkdə, dinamik inkişaf yolunda nəfəsini dərə-dərə irəliləməkdədir. Bu yolun çox möhtəşəm, dönməz yolçuları sırasında Tağı Rüfətdən başlanılan yeni düşüncə ədəbiyyatının Mirzə Həsən Rüşdiyyə, Məhəmmədhüseyn Şəhriyar, Həmidə Rəiszadə Səhər, Əli Təbrizli, Əlirza Nabdil Oxtay, Bulud Qərəçorlu Səhənd, Həbib Sahir, Mərziyə Üskülü Dalğa, Həmid Nitqi Aytan, Manuçöhr Əzizi Haray, Məcid Şəbbağ Yalqız, Telimxan, Hüseyn Fəzlullahi Vəhid kimi çox ünlü şairlər yer alır. Onların keçdikləri ömür yaradıcılıq yolunu, irəli sürdükləri ədəbi düşüncəni bu gün Məsud Haray kimi güclü şairlərimiz davam etdirir, irəli aparırlar. Məsud Haray əksər şeirlərinə ad verməkdən çəkinsə , zamanın ritmi onun gerçəkləri yansıdan əsərlərində vurur, ədəbi təfəkkürünün, yaşamla, özgürlük, milli kimliklə bağlı anlayışının, qavramının doğurduğu möhtəşəm poeziya örnəklərinin ruhunu, ünvanını bəlləndirir. Adıma göndərdiyi bir qutlamanı xatırlatmağın yeridir, məncə. Bu qutlama məktubunda belə Məsudun Güney Azərbaycanın, Qarabağın, bütün türk ellərinin - Türküstanın özgür, bağımsız olması diləyi boy verir: "Qışın istibdadı bitdi. Qar əridi. Sazaqlı günlər başa çatdı. Günəş isindirdi həyatı özgürlük çiçəkləri bəzədi dərəmizi, dağımızı, düzümüzü... Bu münasibətlə yağı düşmən əlində əsir düşmüş Qarabağımıza, Güney Azərbaycanımıza, Türküstanımıza özgürlük diləyilə, sizi - dürlü fikirdaşımı, dostumu, Bacımı Qardaşımı bayram münasibətilə ürəkdən təbrikləyirəm. Sevgilərimlə: Məsud Haray..."

"Dünyada dinsiz-imansız dinçilərdən savayı, heç nədən, heç kimsədən qorxmadan" söz meydanında Vətən naminə, azad Təbriz uğruna savaşan, "Yazmaqdan yorulmaram, Yazmamaqdan boğularam... Düşündüm ki, sən varsan, Umudum var, ey Vətən! - deyib Vətəni son umudu sayan Məsud Harayın əsir el-obasının haraylarını eşidib ürəyi şan-şan olanda, hərdən dünyanın ən darıxan yeri olanda, yer kürəsinin, mavi göyün kiçildiyini, hətta bir-birinə girdiyini düşünən anlarında yer kürəsinin kiçildiyinə, mavi göylərin daralmasına görə belə sevdiyinin darıxmasını istəmir! "Dünyalar içimdə" şeirində bütün varlığı içinə daşıyıb dərdinə üzüləndə qızı Burla Xatunun üzünə baxıb gülümsəməsi yeganə təsəllisi olur, lakin gizli göz yaşları yenə içindəki daim təlatümlü, dalğalı dənizə axır:

 

Dünyalar içimdə,

yoxsa dünyalar içindəyim?

Üzgünüm, yoxsa üzüntülüyüm?

Sevgilim: - Bunlari dilə gətirməsən,

şirinləşir həyat, - deyir.

Necə ki, acı bibərlər içində,

acı-şirin bibər axtarışı kimidir.

qızım üzümə güləndə

gülür dünya üzümə, öylə ki,

Az qalır

göz yaşlarıma boğulam içimdə...

 

Göz yaşlarını yaradan nəsnələrdən biri yaxşı ilə pisin ayırd edilməməsi, insanların yerində olmaması, duyğusuzluğu, qəlbsizliyi, hər yerindən duranın özünü şair sanması, "bazarında yazla şora fərq qoyulmaması, nadanların cahiliyidi:

 

Dağdan-dağa yazanın da adı şairdi...

Ağı Qara yazanın da,

Ürəyini şişə taxanın da...

Adı qoşquçudu, hər qoşquçu eyni...

Adı adamdır hər insanın,

Çoxu isə İnsan deyil bu adamların...

 

Ancaq İnsanın həyata bağlılığı, ümumiyyətlə, inamların, ümidlərin arzuların üzərində qurulur, arzular insanın sabaha açılan qol-qanadı, həyatıdır. Bu həyata olan ümid isə insanın qəlbində son nəfədək yaşayır. "Ümid sonda ölur" atalar sözü bu məsələdən qaynaqlanaraq yaranmışdır. Lakin Məsud Haray üçün son ümid Vətəndir bu, onun üçün olduqca əziz, qiymətlidir, lap öz varlığı, görən gözü kimi... Şair məhz bu nədənlə : "Umudumu, kimsənin əlinə verməm, qoluna bağlamam, mən umudumu içimdə, özüm kimi, gözüm kimi saxlaram", - deyir...

"Miqren" şeirində "Səni düşündüyümdə, miqrenim başlar, səni düşünməyəndə . Sən miqrenimsən, mən sənin dəlin, Vətən, - deyərək Vətən üçün dəli olmağın belə mümkünlüyünü hayqırır. "Qara bulut" şeirində Günəş olmasa da, qara buludların bağrını çatladacaq qədər işıldaya, nur saça bilir:

 

Arzılarım geniş, xıyavanlar darısqal,

küçələr isə pişik yolağı

Burada səni gəzmək,

burada səni bulmak

Burada səni yaşamaq o qədər zor ki,

Arzılarım kiçilir,

könlüm xəncərlə biçilir, inciyir, Vətən!

 

Qəlbi Vətənin bağımsız, azad günlərini görmək yanğısı ilə yanıb-tutuşan, dərdin məngənəsində nəfəsi daralan Məsud Haray belə anlarında bayatı çağırır, analarımız, nənələrimiz, dədə-babalarımız-ulularımız... zindanlara düşmək, dar ağacından asılmaq hökmündən qaçaraq yer üzünə səpələnən, qürbət acısı yaşayan bir çox qərib soydaşlarımız kimi:

 

Dağ üstə dağ olardım

Köynəyi olardım.

Vətən özgürlüyündə

Ölməyib sağ olardım...

 

 Onunla söhbətləşərkən sorduğum: "Sizcədəmi sevgi şeirləri yazmağın zamanı keçmişdir artıq?" - soruma cavabı çox ilginc oldu bu sevgini yenə Vətənlə, insanın varoluşunu bəlirləyən ən qutsal nəsnə ilə bağladı: "Sevgi şeirlərinin zamanı heç zaman keçməz. Ertələnər zaman-zaman, ancaq yox olub keçməz, məncə. Bir çox sevgi şeirləri ürəyimə gələr ağlımda hələ zamanı deyil səslənincə, bir çoxu susub durar ürəyimdə", - desə , aşkar görünür ki, onun da ruhu sevgi ilə, eşq duyğuları ilə qidalanır. Bu duyğuların pənbə qanadları ilə könlü, ruhu yavaş-yavaş qıdıqlanır heç şübhəsiz, sevgi ilə yaşayır. Ancaq bir gerçəklik var ki, bu gün milli düşüncə sahibi olan, bağımsızlığına nail olmaq uğruna hər şeyi gözardı deyil, gözə alan bir şairin yaradıcılığında, təbii ki, sevgi şeiri bir az daldalanır, bir növ arxa plana keçir. Bu da qaçılmaz gerçəkliklərdən qaynaqlanan əslində normal görünən bir haldır.

Əslində isə yüz illərdir şeirlər yazılır, qələmlərin ucu bitmir. Duyğular səhifələrdən dolub-daşır, gözlər bulağa dönür, hey axır göz yaşları, sətir-sətir qəm, kədər, ələm yüklənir misralara. Sonra bir-bir eşq, sevgi, mutluluk səfa düzülür ard-ardınca, amma yenə şairlər doldura bilmir könüllərindəki boşluğu... Məsud Haray da bu boşluğu doldura bilməyənlərdəndi onun üçün "Kurşun yağmuru altında oturub çay içməkdir sevgi..." o, "şərabın bardaqlarda donduğu o gecə, ağlayarkən donmayan göz yaşlarını əlləri ilə silərkən bu sevginin gerçəkliyinə inanıb..."

Ani olaraq qəlbindən keçənlər, bəzi anlarda bir insan olduğunu xatırlayanda duyduqları şeirləşib ürəyində ahəstəcə qələminin ucundan vərəqlərə süzülüb. Nədən olmasın ki? Haqqı yoxmu yəni? - kimi bir soruları da gəlib ağlına. Axı o da qurşunlu şeirlər yazan devrimçi şairdən daha öncə bir insandır, duyan, düşünən, sevən, hər şeyin gözəlini, ən yaxşısını arzulayan bir Tanrı bəndəsi:

 

İnsanların da, Qadınların da

gözəl-göyçəyi var.

Şairlərin , ölümün .

Buyur!

Mən nədən

gözəl-göyçəyini sevməyim axı?!

 

Bəzi anlarında, özündən keçdiyi məqamlarda tutunduğu, yanında olmasını arzuladığı sevdiyinin (əslində Vətəninin) ona söykək olmasını istəməsi ən doğal istək kimi səslənmirmi?!

 

Hərdən

yadımdan çıxır ki, adamam,

Dağ kimi

ayaq üstə Səni düşünürəm.

Gəlsən, mənə söykənsən, olar?!

 

"Əslində, hər kəsin sevgidən bir anlayışı var, təbii... Mənə görə ən böyük sevgi Vətən sevgisidir. Vətənini sevən bir şair, vətənindəki bütün nəsnələri sevir: eşi, dostu, doğanı, dağı, daşı, torpağı, gülü, çiçəyi, quşları, böcəkləri, suyu, havanı, hər şeyi, habelə özgürlüyü, insanlığı sevir demək..." - deyən şairin səmimiyyətinə inanmamaq əldə deyil...

 

Özümü sevdiyim qədər

Mən səni sevmişəm Vətən.

Tanrı deyə, ondan betər

Mən səni sevmişəm Vətən.

 

(Ardı var)

Esmira FUAD

525-ci qəzet.- 2023.- 22 iyun.- S.13.