Bədii nəsrdə folklor ənənələri: Kamran Əliyev nümunəsi  

 

 

AMEA-nın müxbir üzvü, filologiya elmləri doktoru, professor, Əməkdar elm xadimi sözün geniş mənasında böyük insan Kamran İmran oğlu Əliyev istər yazılı istərsə şifahi xalq ədəbiyyatını dərindən araşdıraraq elm aləminə sanballı əsərlər ərmağan edib. K.Əliyevin  yaradıcılığında folklor iki mühüm cəhəti ilə yadda qalır. Birincisi, alim K.Əliyevin folklor folklor nəzəriyyəsi ilə bağlı elmi düşüncələri, ikinsi isə ədib, nasir K.Əliyevin bədii yaradıcılığında folklor ənənələrindən istifadə.

Alimin araşdırma tədqiqatlarında, məqalə monoqrafiyalarında folklorun, ədəbi tənqid ədəbiyyatşünaslığın hərtərəfli araşdırılmasının şahidi oluruq. Romantizm ədəbi cərəyanının formalaşması inkişafında, Hüseyn Cavid irsinin araşdırılıb tədqiq təbliğ olunmasında alimin əvəzsiz xidmətləri olub. O, şifahi yazılı ədəbiyyat üzrə tədqiqatlar apararaq 15 monoqrafiya, 20 kitab, 200-dən artıq elmi məqalə yazaraq elm aləminə sözün əsl mənasında ciddi fundamental bir miras qoyub.

K.Əliyevin ədəbiyyat folklor, ədəbiyyat tarixi ədəbiyyat nəzəriyyəsi, folklor yazılı ədəbiyyat istiqamətindəki araşdırmaları ilə yanaşı, publisistik əsərləri hekayələri vardır ki, bütün bunlar onun həm bir nasir kimi müasir ədəbi mühitə daxil olduğunu sübut edir. Kamran müəllimin ədəbi-bədii görüşlərini özündə ehtiva edən "Dağlı məhəlləsi", "Yalquzaq", "Qara köpək", "Zəli", "Bənövşə oyunu", "Oğru pişik"  bu kimi digər əsərləri dediklərimizin bariz nümunəsidir. Bu hekayələr real həyat həqiqətlərinə yaxınlığı, dərin lirizmi, psixologizmi folklorla iç-içə olması ilə seçilir. K.Əliyevin geniş oxucu kütləsinə təqdim etdiyi hekayələri folklor ənənələri ilə müasir nəsrin vəhdətindən doğub. Xalq ruhu, xalqın istək arzuları bu hekayələrin süjet xəttinin əsasını təşkil edir.

Yazılı ədəbiyyatla şifahi ədəbiyyatın qarşılıqlı əlaqələrindən bəhs edən Kamran Əliyev yazırdı: "Şifahi yazılı ədəbiyyatın bir-biri ilə təması müxtəlif dövrlərdə özünəməxsus şəkildə təzahür edir müxtəlif istiqamətlərdə özünü göstərir. Bu təmas heç vaxt formal əlamətlərə əsaslanmır, əksinə burada məzmun məna yaxınlığı həmişə üstünlük qazanır. Şübhə yoxdur ki, şifahi yazılı ədəbiyyat nümunələrinin bir-birinə yaxınlaşmasında yazıçı şairlərə aid olan subyektiv amillər az rol oynamır. Hər halda bu yaxınlaşmalar mədəniyyətin inkişafının təkan nöqtələrindən hesab edilə bilər".

Bütün bunlar olduqca maraqlı alim müşahidələridir. Lakin bu da həqiqətdir ki, K.Əliyev yalnız müşahidə edərək özünün elmi-nəzəri mülahizələrini irəli sürməyib, yaratdığı hekayələrində onun əməli (praktik) örnəklərini meydana qoyub.

Cəsarətlə, həm mübaliğəsiz demək olar ki, xalq bədii təfəkkür düşüncəsi, folklor motiv janrlarından yerli-yerində istifadə, həyat həqiqətləri, ailə-məişət qayğıları, milli mənəvi dəyərlər Kamran Əliyev hekayələrinin əsasını təşkil edir. Onun yazdığı hekayələrin adları belə bəzən folklordan gəlir. Məsələn, "Bənövşə oyunu" şifahi xalq ədəbiyyatında geniş yayılan bu gün oynanılan uşaq folklorudur. Digər bir hekayəsi olan "Şamama"nın adı folklordan gəlməsə , onun bütün ruhu folklordur. "Şamama" hekayəsində "Novruz" bayramının təsviri, ilaxır çərşənbənin qeyd edilməsi, qapı pusmaq, yumurta boyayıb xonça bəzəmək, kənd ab-havası, real həyat hadisələri, xalqın adət-ənənələri özünün bədii ifadəsini tapıb. Hekayədə elçilik, xalqın milli-mənəvi dəyərləri, gəlinin başına yaylıq salma, nişan, toy adətləri əks olunub.

Xalqımızın milli bayramlarından olan Novruzun bütün incəliklərinə, xalqın bu bayrama necə hazırlaşmasına, adət-ənənələri yaşadaraq gələcək nəsillərə çatdırılmasına xüsusi önəm verən ədib yalnız xalqın yaşantılarını ədəbi düşüncəyə daxil etmir (əslində bunlar ədəbi düşüncədə xalqın yaddaşında daşlaşıb), eyni zamanda, xalq adət-ənənələri ilə qəhramanının yaşam tərzi, düşdüyü vəziyyət arasında bir əlaqə yaradıb.

Folklor motivlərindən olan qulaq falına çıxmaq, orada eşitdiyin ilk söz, bu sözün insanın gələcək taleyində oynadığı rol, şübhəsiz ki, qapını pusan üçün olduqca əhəmiyyətlidir. Şamamanın da məhz axır çərşənbədə xalq inanclarına uyğun olaraq əmisigilin qapısını pusanda eşitdiyi sözlər onun gələcək  planlarının üzərinə işıq salır o öz ideyalarının həyata keçməsi üçün tədbirli olmağa çalışır. Hekayədə oxuyuruq: "Əmim arvadının danışığını açıq-aydın" eşidirdim. "A kişi, fil qulağında yatıbsan? Gözün kordu? Şamamanın vaxtıdı, bir azdan gördün ki, qapıların kəsdirdilər, Şamama da cavan, yelbeyin bir uşaq, odu haa, "" deyib, ya nişanlandı, ya da qoşulub qaçdı. Günü sabah elçi gedib bir yaylıq aparmalıyıq". Elə bu sözləri eşidən kimi Şamama evlərinə gəlib anasına deyir ki, əmimgil mənə elçi gələcək, mən nişanlanmaq istəmirəm. Qulaq falı əsərin qəhrəmanı Şamamanın gələcək planlarının düzgün qurulmasında, yəni qrup yoldaşını sevən Şamamanın elçilərə verdiyi "yox" cavabı tələbələrin gələcək həyatlarında da önəmli rol oynayır.

Göründüyü kimi, Kamran Əliyev hekayələrində folklordan hazır material kimi istifadə etməyib, xalq yaradıcılığının bədii ədəbiyyatda oynadığı əvəzsiz rolu da gündəmə gətirib.

 

Gülnar İSMAYILOVA

AMEA Folklor İnstitutunun elmi işçisi

525-ci qəzet.- 2023.- 8 mart.- S.12.