Millət saatının
hökmü: Qızılqazlar mütləq qayıdacaq
Sərkərdələr sərkərdəsi Çingiz xanın sözüdür ki, Vətənin sərhədi üst kirpiklə alt kirpiyin arasındadır. Azacıq mürgü döydünmü, yüngülvari sayıqlığı itirdinmi, təhlükə ayaq tutub yeriyəcək.
Ekosidlə Genosidin, təbiətə tutulan divanla insanlığa qarşı törədilən soyqırımının arasındakı fərq və məsafə də bu qədər qısadır.
İllərdir ki, Urmiya gölü fəlakətlə üz-üzədir. Onillərdir ki, milyonlarla insan "Urmiyaya imdad!" çağırışları ilə səsini qaldırır, haray çəkir.
Bu səslərin ucaldığı 30 il ərzində dövlət gərək olan tədbirləri görməyibsə, vəziyyət də il-ildən ağırlaşmaqda davam edibsə, üç onillik öncə hələ ehtimal edilən faciələr asta-asta acı gerçəklərə çevrilibsə, daha qabaqkı kimi ildən-ilə deyil, gün-gün daha da dərinləşirsə və yenə bütün başverənlərə ali inzibati biganəlik əvvəlki halındadırsa, demək, bu, artıq siyasətdir.
Bu göl Güney Azərbaycandadır. O gölə bağlı olan insanlar azərbaycanlılardır. Gölün içərisində olan və onu əhatə edən canlı aləm məhvə düçardısa, mühit ölürsə, deməli, zərbə Azərbaycana və azərbaycanlılara dəyir. Ölən tək göl deyil, balıqlar, quşlar, bitkilər deyil, zəhərə çevrilən su, hava deyil, həm də həyatı bunlara bağlı insanlardır. O insanlar bir millətin övladlarıdır - Azərbaycan türkləri.
Gölünə qəsd Elə qəsddir. Göl dözər, El yox!
Elin
gölü Urmudu,
Urmu elin umudu.
Urmuya
ağlamaqdan
Gözüm yaşı qurudu.
Bu yanıqlı bayatı illər öncə bir
urmiyalı ağbirçəyin dilindən qopub. Amma millət
ağrılarının tərcümanı olan böyük
Mirzə Ələkbər Sabir müsibətlər gələndə
onlara göz yaşı axıtmaqla dözməyi rədd
edirdi, dərdə təslim olmamağı məsləhət
görürdü. Eyham da vururdu ki,
müşkülünün sadəcə göz yaşı
tökməklə həll olunacağına ümid
bağlayırsansa, qismətin uçurumdur.
Ağladıqca
kişi qeyrətsiz olur,
Necə
ki, ağladı İran oldu;
İş
yatıb qaldı arada ölütək,
Nə ona meyl, nə iman oldu.
De görək,
şimdi müqəddəs vətənin
Hansı bir müşkülü asan oldu?
Qoca Urmiya gölünün dərdinə lap çoxdan əlac
qılmaq olardı. Dünənin-bugünün gölü deyil ki o! Urmiya gölü haqqında əlimizə gəlib
yetən ilk tarixi soraqlar eramızdan öncə 9-cu əsrin
assuri qaynaqlarındadır. Azı 3 min
illik tarixi yol adlayıb gələn möhtəşəm
Gölün yarasına məlhəm qoymaq, azarına dəva
qılmağın yolları, üsulları haqqında min dəfələrlə
yazılıb, deyilib. Ancaq fil qulağında yatanlar,
öz aləmlərində guya dövlətin hansısa
örtülü maraqlarına xidmət edən iş
gördüklərini fərz edən cahil məmurlar şəbəkəsi
bir ekoloji sıxıntının öz əleyhlərinə
işləyən güclü siyasi amilə çevrilməsinə
bais olublar. Vaxtilə Azərbaycanın bircə
bölgəsinin qarşılaşdığı bəla
şişərək, böyüyərək ümummilli
ağrıya çevrilib. Ümummilli
ağrılarsa, millətə səfərbər olmaq,
yumruğa dönmək, vahidləşib onu bəlalara mübtəla
edən qüvvələrə qarşı qətiyyətli
addımlar atmaq qüdrəti verir.
Göllər xəritələrdə məmləkətlərin
çöhrəsindəki xallar kimi görünür. Hansı ölkədə
göllər varsa, sanki o yerlərin yaraşığı bir az da artır. Dənizlər də
gözəldir, çaylar da. Amma elə
bil insanların göllərə sevgisi, nəvazişli
münasibəti həmişə daha artıq olub. Həmişə və dünyanın hər yerində.
Uşaqlıq çağlarında bizi öyrədərdilər
ki, sifətindəki xala əl vurma, onu incitmə, xatası
çıxar.
Görün
haçandır
ki, Urmu gölü - Elin bu qəşəng Xalı
incidilir.
Bir var Allahın, Təbiətin sınağı. Bu, hər kəsin,
hər dağın, hər dənizin, hər düzün, hər
çayın, hər gölün başına gələ bilər.
Zəlzələlər də qopur, qabarmalar,
çəkilmələr də baş verir, suyu bol illər də
olur, hərdən quraqlıq da həmlə çəkir.
Bunlar olmağına olur, amma gəlir və gedir.
Bəlkə də bunlar təbiətin insanlara verdiyi dərslərdir
ki, hazır dayanın, sərvaxt olun, belə sınaqlara da
dözün, bu imtahanlardan da keçin.
Ancaq bir də var insanların allahlıq iddiasına
düşməsi. Daha düzü - insanların əhrimənləşməsi,
iblisə dönüb özünü Tanrı qədər
güclü bilməsi, təbiətə zülm edərək
onu insanlara qarşı silaha çevirməsi.
Urmunun qəziyyəsi haçandır ki, ortadadır. İllərdir
ki, bu fəlakət quzğunu gölün başı
üstündə hərlənir. Ancaq
dövlət edilən müraciətlərə hay vermir,
Urmuya kömək əli uzadılmır. Əksinə,
Urmu gölünün quyusu bir az dərin
qazılır, o, xilas edilmək yerinə ölümcül bir
silaha döndərilməkdə davam edilir. Yüzlərlə,
minlərlə, onminlərlə insanın əleyhinə, nəsil-nəsil
gələcəklilərin taleyinə tuşlanmış
müdhiş silaha.
Azərbaycanlı Bakıda, ya Şəkidə
yaşasın, Dərbənddə, ya Borçalıda
ömür sürsün, yaxud Avropanınmı,
Amerikanınmı, digər qitələrinmi hansısa şəhərində,
kəndində məskunlaşır-məskunlaşsın, hər
yerdə azərbaycanlı olaraq qalır. Axı
onların hər biri yaxşı dərk edir ki, Urmu
gölünün ürcah olduğu dərd, onların
doğmabacı-qardaşlarının - azərbaycanlıların
qarşılaşdığı dərd artıq dərd də
yox, faciədir.
Necə laqeyd qala bilərlər?!
Bu gün Urmiya gölünün aqibəti, bu
düyünün necə çözüləcəyi məsələsi
artıq bütün dünya azərbaycanlılarının
müştərək qayğısı, ortaq sualıdır.
Sayı 60 milyona çatan bir millətin müştərək
qayğısı və ortaq sualını isə daha eşitməmək,
görməmək, qulaqardına vurmaq
mümkünsüzdür.
Bu suala və buna bağlı daha neçə başqa
milli siqlətli və mündəricəli sorğuya nahamvar
siyasi gedişlər etmədən aydın, nala-mıxa
vurmayan, sağa-sola sapmayan cavablar vermək məqamı
yetişib. Siyasi burcutmaların meydanı günü-gündən
daralmaqdadır.
Urmunun bu kökə düşməsinə səbəbkar
olanları indi Urmu öz kökünə salmaq əzmində
və ərəfəsindədir.
Tarix də dönə-dönə isbat edib ki,
zalımın aciz sandıqlarının qovuşub selləşən
ah-naləsinin təsiri yeri düşəndə ən
dağıdıcı silahlardan daha dəhşətli olur.
Barı
şir qulağında yatmışlar (fil qulağında
Hindistanda uyuyurlar) indi ayılsınlar!
Kürəsəl iqlim başqalaşması,
dünyanın dörd bucağında təbiətdə
müşahidə edilən indiyədək görünməmiş
qəfil dəyişikliklər xeyli vaxtdır ki, bəşər
övladını əlini-qolunu sallayıb sakitcə
dayanmamağa, təbiətin şıltaqlıqları
müqabilində hərəkətsiz qalmayıb tədbirlər
tökməyə yönəldir. Təbiətin doğurduğu
sınaqlardan çıxmağın, suyu azalan Urmiya
gölünə yeni həyat, dirilik vermənin yüz cür
üsulu, yolu varkən, o yollar və üsullarla əlaqədar
sıra-sıra layihələr və təkliflər əl
altındaykən artıq 30 ildən artıq bir müddətdə
bu qapıların açılmasına imkan yaradılmır.
Yorğun, məriz cana - susuzluqdan əziyyət
çəkən bimara çarə varkən edilməli
yardım sistemli şəkildə əsirgənirsə, bunun
"qəsd"dən başqa adı varmı?
...Hər
çayın o tayı, bu tayı var. Bir çayın o sahili
ilə bu sahili arasındakı ən qısa yol həmin
çayın üstündən keçə bilər. Ona görə insanlar zaman-zaman o tayla bu tayı
qovuşduran körpülər yaradıblar. Çaylar bu minvalla vüsalın, birliyin,
qovuşmanın rəmzinə çevrilib. Ancaq çaylar da olub ki, o sahili ilə bu sahili
arasında məsafə keçilməzləşib. Quş quşluğuyla bu üzdən o üzə
uçmağa ehtiyat edib. Dünya tarixində az rast gəlinən belə qədər, heyiflər
ki, millətimizin bəxtinə düşüb.
Araz çayı onillər boyunca millətimizin taleyini kəsən
qılınca döndərilib. Məhz döndərilib!
Araza nə var ki, minillər əvvəlki kimi sakit-sakit,
burula-burula axıb keçirdi. Arazla bütöv bir
xalqı ikiyə ayırıblar, Araz paralanmış
xalqın ikiyə parçalanmış ürəyinin
ortasından keçib. Ona görə də
Azərbaycan ədəbiyyatında Araz ən çox şeirlər
həsr edilən, ən çox qarğınan, üzü
danlaqlı çaya çevrilib.
Arazı qınayanlar, Arazı suçlu sayanlar, Araza səbəbkar
deyənlər, əlbəttə, yaxşı
anlayırdılar ki, zavallı Araz məsumdur, ondan
asılı nəsə yoxdur. Onu məkrli siyasətlər
parçalayan, ayıran, cüda salan çaya döndərib.
Ancaq elə müdhiş dövrlər
yaşanıb ki, Arazın nə o tayında, nə bu sahilində
yaşayan qardaşlar dərdini açıq söyləyə,
əsl baisi adı ilə çağıra biliblər. Gözlər kimi, sözlər də qıpıq
olub.
Əslən
Cənubdan olan, 1946-cı ilin 12 dekabrından - 21 Azərindən,
1 illik məsud Milli Hökumət dönəmindən sonra
mürtəce İran şahlıq rejiminin istibdadından can
qurtararaq Güneydən Quzeyə pənah gətirən, Vətəndən
Vətənə - o Azərbaycandan bu Azərbaycana siyasi
mühacir kimi sığınan Balaş Azəroğlu,
Söhrab Tahir, Mədinə Gülgün, Hökumə Billuri,
Əli Tudə kimi şairlərin qatar-qatar həsrətli Araz
şeirləri öz yerində, amma ömrü boyu bircə dəfə
Arazın Quzey tayından Güney tayına keçməmiş
şimallı şair də Araza dərd çayı kimi
baxmışdı, millət dərdini öz dərdi bildiyindən
təxəllüsünü "Araz"
götürmüşdü ki, bu çay onun adı,
soyadı ilə daim yanaşı axsın.
Parçalanmış
bir xalqın övladlarının o taydan bu taya əli
çatmayanda bir-birinə yandırdıqları ocaqların
işığı ilə, çaldıqları neyin sədaları
ilə uzaqdan-uzağa, gizli-gizli salam verməsinin
nə təhər nisgilli olmasını ciyəri bu
yanğı ilə pörşələnənlər bilər.
Fəqət bunlar sadəcə hissiyyat lövhələri
də deyil. Bunlar müstəmləkəçiliyin,
istilaçılığın, qəsbkarlığın əleyhinə
dil açıb danışan siyasi dəlillərdir.
Şair Məmməd Araz 1956-cı ildə sərhədlərin
kip-kip qapalı əyyamlarında belə təsvir edir, belə
qüssələnirdi:
Yaxşı
baxsan sahil boyu
Mürgüləyən
lal gecəyə,
Görərsən
ki, bir vadidə
İki
ocaq salmış iki
xal gecəyə.
Görərsən
ki, sol sahildə
Bizim kəndin
baş çobanı
Əmir dayı
Ocağına
dəm verərək,
Elə
bil ki, göndərir o
Öz dostuna
alov payı...
O
taydakı dostu isə
Dirsəklənib
dövrəsində
Alovlanan
ocağının,
Tütək
çalır dalğın-dalğın...
O
çobanlar neçə ildir
Görüşmədən
dost olmuşlar,
Yaylımları
bir başlanar,
Ocaqları bir alışar.
Birisinin
arxacına
Qurd təpilsə
gecə yarı,
O birinin
itləri də
Hücum çəkər çaya sarı.
İki
sürü bir sulanır
İki
dostu ayrı salan
Lilli çaydan.
Həzin
tütək səsləriylə
Salam verir
bir-birinə
O, o
taydan, bu, bu taydan...
Bəzən
yayır tütəkləri
Araz boyu
Araz kimi
İki qəlbin nidasını.
Xalqın qiymətli bir övladını irtica Arazda
boğub öldürüb. Qatili adı ilə demək
mümkün olmayıb, həmin vaxtsız ölümə də
elin dili Arazı günahkar çıxarıb. Bu itkiyə, bu ölümə şairlərin
misraları üsyan edib. Ancaq birbaşa hədəfə
vurmağa zamanın şərtləri imkan verməyib.
Arazı o Vətən övladını əlimizdən alan qəddar kimi ittiham edərək əslində
gerçək canini nəzərdə tutublar. Bunu
söz altındakı mətləbi incəliklə sezən
el də anlayıb, elə Araz özü də. Həmin səbəbdən Araz ona yava sözlər
yönəldən məhrəm insanlardan inciməyib. Anlayıb ki, bu töhməti də üstünə
götürməklə istədiyini açıq deməyə
macalı olmayan, dərdi ürəyini deşən
adamların ağrı yükünü yüngülləşdirir.
Ortaq ayrılıq dərdi Arazı ümummilli
ağrıların və məramların ifadəçisi
olan bir simgəyə çevirmişdi.
Bu millətə
qarşı Urmiya gölü başında elə amansız
siyasət apardılar ki, onillərcə sürən həmin
rəzalət də onu törədənlərin istəklərinə
rəğmən və gözləmədikləri halda bir
mühüm bəhrəni də hasilə gətirdi: Urmu da
Araz kimi rəmzləşdi.
Artıq quruyan göl dərdi Urmudan bəhs edənlərin
mətləblərinin yalnız biridir.
O həddə
çatdırdılar ki, Urmu gölü milli qeyrət
göstəricisinə çevrildi.
Bu gün Urmu deyəndə biz yalnız bir göl
haqqında deyil, bütövlükdə haqları tapdanan
xalqın bütün həll olunmalı amallarını
düşünürük.
Urmunun
tamam quruyub canının çıxmasını umdular, istədilər
ki, Urmunun yaxın-uzaq həndəvərində yaşayan azərbaycanlılar
torpaqdan soyusunlar, əsrlər boyu həyat sürdükləri,
artıq yaşamaq üçün yaramayan yerlərdən
aralanıb pərən-pərən düşsünlər, həm
də buralardan sağ-salamat yox, quruyan göldən qalxan zəhərli
tozu-dumanı uda-uda növ-növ sağalmaz xəstəliklər
taparaq getsinlər.
Urmunu və milləti diz çökdürməyə cəhd
etdilər.
Urmu
getdikcə daha şiddətlə alışan bir millət
ocağına çevrildi!
...Bir
zamanlar hər yazağzı Urmu gölünün gözəlliyi
qat-qat artardı. Qırçın ləpələr
üstünə müvəqqəti hicrandan sonra yenə
buralara qayıdıb gələn qızılqazların -
flaminqoların al-çəhrayı qanadlarının əksi
düşər, ən istedadlı rəssamların həsəd
aparacağı füsunkar rəng və çalarların qatışığından
gölün aynasında məftunedici lövhələr
canlanar, quşlar qanad çırpıb havaya qalxanda o əlvan
mənzərə gölün üzündə
dalğa-dalğa yayılardı...
Çoxdandır ki, qızılqazların ayağı
bu göldən çəkilib.
Bir zamanlar izdihamdan, qonaq-qara bolluğundan, türkün
sözü - iynə atsan yerə düşməyəcək
qədər adamlı olan Urmu gölünün ətrafı
indi qərib, miskin, tərk edilmiş, bomboşdur.
Torpağın, yurdun belə yetimləşməsinə
necə dözmək, nə vaxtacan səbr etmək olar?!
Neçələri bu fani aləmdən qəlbindəki
Urmu sancısı ilə köçdü. Artıq 90-ını
haqlamış və dünyaya
vida etmək ərəfəsində olan şair Haşım Tərlan
(1923-2014) ömrün ixtiyar çağında xiffətlə
ötüb-getmiş gəncliyinə qayıdır, Urmu
gölü sahilindəki bəxtəvər
cavanlığını xatırlayır, əbədi
ayrılıq astanasında dünyadan halallıq diləyir - gəncliyi
kimi qeyb olan həminki Gölünü geri istəyirdi:
Qürbət
eldə qəribsədim, elimi qaytarın mənə,
Dərələrim köz bağlıyıb, selimi
qaytarın mənə.
Axtarıram
həzin-həzin itirdiyim gölün izin
Dünyada hər nə var sizin, Gölümü
qaytarın mənə.
Hansısa adamların qollarındakı saatları
sındırmaq, hansısa evlərin divarlarındakı
saatları susdurmaq olar. Ancaq Təbrizin tən mərkəzindəki,
bir zamanlar Milli Hökumətin yerləşdiyi, sonrakı
şəhər bələdiyyəsi binasının qülləsindəki
məşhur saatı daha heç vaxt dayandırmaq
mümkün deyil. Lap o binanı uçursalar da, o
saatı qırıq-qırıq etsələr də!
Çünki həmin Saat artıq 80 ilə yaxındır ki,
Azərbaycan insanının qəlbində və
düşüncəsində İstiqlal Saatı, Arzu-Murad
Saatı, Zəfər Saatı, Böyük Niyyətlərin
Gerçəkləşmə Saatı kimi işləməkdədir.
Və o Saat Millətə zaman-zaman tapşırıqlar
verməkdə, yol göstərməkdə, əzm, ruh
bağışlamaqdadır.
O əziz
Millət Saatının bu gün üçün
Hökmü belə: Millət, artıq onun Mənliyinin,
İradəsinin, Təpərinin nişanəsinə
çevrilmiş sevimli Gölünü mütləq xilas edəcək!
Mütləq!
Və
göyçək qızılqazların yenə suyu bol, yenə
yan-yörəsi yaşıllanan, yenə həyatla
çağlayan səfalı Urmu gölünə dəstə-dəstə
qayıdacağı Gün Gələcək!
Rafael Hüseynov
525-ci qəzet.-2 noyabr,2023.-¹199.-S.
8-9