"Mistik Milad"
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki
qonağı Bakı Xoreoqrafiya Akademiyasının müəllimi,
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru Aysel Məmmədəliyevadır. Onunla Renessans
dövrünün məşhur rəssamı Sandro Botticellinin
"Mistik Milad" əsərindən
danışmışıq.
Sandro Botticelli, Renessans dövrünün ən parlaq
incəsənət ulduzlarından biridir. 1445-ci ildə
Florensiyada dünyaya gələn bu dahiyanə rəssam,
özünün yüngül və poetik üslubu ilə sənət
aləmində silinməz bir iz qoyub. Botticelli, yalnızca öz
dövrünün deyil, həm də bütün zamanların
ən dəyərli rəssamlarındandır.
- Aysel xanım, bu əsəri tam şəkildə
qavramaq üçün hekayəsini bilmək mütləqdir.
Çünki əsər mürəkkəb bir tarixi
dövrün məhsuludur. İstərdim, söhbətimizə
tablodakı detalların şərhi ilə başlayaq.
- Tarix boyu insanlar illərin, onilliklərin və
xüsusən də əsrlərin dəyişməsindən
qorxublar. 1500-cü il yaxınlaşarkən bir çoxları
dünyanın sonunun gəldiyinə inanırdı. Hətta
Botticelli də İsa Məsihin ikinci gəlişinin yaxın
olduğunu düşünürdü. Florensiya o dövrdə
müharibələr, aclıqlar və vəbalarla
üz-üzə idi ki, bu da Vəhy kitabında təsvir olunan
hadisələrə uyğun gəlirdi. Belə
qarışıq bir dünyada xarizmatik dini lider, Dominikan rahibi
Fra Cirolamo Savonarola meydana çıxdı. Savonarola Florensiya cəmiyyətindəki
ifratlıqlara qarşı cəsarətlə
çıxış edirdi. O, dünyəviliyi, dindən uzaq
sənət əsərlərini, əxlaqsız
yazıları və kilsədəki korrupsiyanı pisləyirdi.
Özünü Allahın səsini eşidən və gələcəyi
görən bir peyğəmbər elan edən Savonarola,
böyük bir tərəfdar ordusu topladı. O, dünyəviliyi
rədd etməklə Allahın Florensiyanı "Yeni Yerusəlim"ə
çevirəcəyini vəd edirdi. Lakin bu
çağırışlar Florensiyanın siyasi və mədəni
dayağı olan Medici ailəsi və Botticelli kimi sənətkarlar
üçün böyük təhlükə
yaradırdı. Çox gözəl, həssas və ya dini
baxımdan kifayət qədər mömin olmayan sənət əsərləri
dünyəvi hesab edilərək Savonarola tərəfindən
məhv edilmə təhlükəsi ilə üzləşmişdi.
1500-cü ildə Medici ailəsinin Florensiyadan
qaçması və Savonarolanın süqutundan sonra Botticelli
on il əvvəlkindən fərqli bir vəziyyətlə
üz-üzə qaldı. Cəmiyyətdəki
çaxnaşma gözəllik, həqiqət, Allah və sənət
anlayışlarını yenidən sual altına qoymuşdu.
Botticelli, Savonarolannın kafir elan edilərək edam
olunmasından sonra dini məzmunlu əsərin təhlükəli
ola biləcəyini başa düşürdü.
Savonarolanın tərəfdarları təqib edilirdi,
çünki onlar Medici ailəsi və mövcud Papaya
qarşı siyasi təhlükə hesab olunurdular. Botticelli bu
cür ittihamlarla əlaqələndirilmə riskinə gedə
bilməzdi.
Botticelli məhz bu həlledici böhran anında - təxminən
1500-1501-ci illər arasında "Mistik Milad" əsərini
yaratdı. Bu, Botticellinin imzaladığı yeganə əsərdir.
Əsas sual budur: Botticelli niyə əsərini imzalayıb
sonra gizlətdi? Ola bilsin ki, sənət üslubunun yeni istiqamətini
qəbul edərək gələcək nəsillərin onun
müəllifliyini bilməsini istəyirdi. Botticellinin əsəri,
Savonarolanın İsa Məsihin ikinci gəlişi haqqında
verdiyi xütbənin vizual təsviridir. Botticelli adətən
taxta lövhələr üzərində çəkirdi,
lakin bu əsəri kətan üzərində, yağlı
boya ilə yaratmışdı. Bu, onu büküb gizlətməyi
mümkün edirdi və əsəri çəkərkən
belə gizlədilməsinin nəzərdə tutulduğunu
göstərirdi.
- Əsərin rəng həlli haqqında nə deyə
bilərsiniz?
- Botticelli "Mistik Milad" əsərində rənglərdən
simvolik və emosional təsir yaratmaq üçün
ustalıqla istifadə edib. Rənglərin hər biri mənəvi
mesaj və emosional təəssürat yaratmaq məqsədi
daşıyır. Əsərdəki ümumi koloristika
qızılı, ağ, yaşıl, mavi və torpaq
tonlarının harmoniyası üzərində qurulub. Bu rənglər
müqəddəsliyin, İlahi işığın və
ruhani yenilənmənin simvoludur. Məryəmin paltarı və
mələklərin qanadları ağ rəngdədir, bu,
ruhani təmizliyi və İlahi işığı ifadə
edir. Əsərin fonunda görünən qızılı
işıq İlahi nurun təcəssümüdür.
Mələklərin ətrafındakı işıq həlqələri
göyləri və göydən gələn mesajları təmsil
edir. Zeytun budaqları və mələklərin bəzi geyimlərinin
yaşıl rəngi sülh və ümidin simvoludur.
Qırmızı rəng, mələklərin geyimlərində
və torpaq tonlarında diqqəti cəlb edir. Bu rəng həm
də bəşəriyyətin günahlardan qurtuluşunu
simvollaşdırır. Məryəm ananın mavi mantiyası
onun müqəddəsliyini, hikmətini və göylə əlaqəsini
göstərir. Rənglərin mənəvi harmoniyası
tamaşaçıda həm daxili sükunət, həm də
ruhani yüksəliş hissi yaradır. Qızılı
işıq və dərin mavi səmavi yüksəlişi və
ümidin gücünü, qırmızı və
yaşıl isə insanın daxili mübarizəsi və yenidən
doğuluşunu ifadə edir.
- Bəs əsərin ideyası kompozisiyada necə
görünür?
- S.Bottiçellinin bir çox əsərlərində
olduğu kimi, burada praktiki olaraq heç bir perspektiv quruluş
yoxdur və bütün hərəkət ön planda baş
verir.
Əsərin yuxarı hissəsində Yunan dilində
bir yazı var. O yazı belə oxunur: "Bu şəkli
1500-cü ilin sonunda, İtaliyanın çətinliklərində,
mən Alessandro, zamanın yarısından sonra, Saint John'un on
birinci fəslinə uyğun olaraq, apokalipsisin ikinci dərdi
zamanı, şeytanın üç buçuk il ərzində
azad olduğu vaxtda çəkdim; sonra o, on ikinci fəsildə
bağlanacaq və biz onu bu şəkildəki kimi torpağa dəfn
edilmiş görəcəyik".
Əsərin yuxarı hissəsində on iki mələk
və qızıl qübbə yer alır. Buradakı on iki rəqəmi
vaxtın keçişini simvollaşdırır - bu, gündəlik
on iki saat və ya ilin on iki ayı ola bilər. Bu rəqəm
həm də İsa Məsihin həyatında çox əhəmiyyətli
bir rola malikdir və dövrünün müdrikliyini və
bütünlüklərini təmsil edir. Botticellinin
uşaqlıqdan qazandığı zərgərlik təhsili
burada açıq şəkildə görünür. O,
qızıl vərəq istifadə edərək cənnətə
açılan bir dəlik təsvir edir. Qızılın
üstünlüyü, zamanla korlanmaması və
çürüməməsidir, bu da onu ilahi zaman və əbədi
məkanları simvolizə etmək üçün mükəmməl
bir seçimə çevirir. Qızılın səthdə
qeyri-bərabər şəkildə tətbiq edilməsi, kətanın
da qeyri-bərabər olması səbəbindən
parıldayan və reflektiv bir təsir yaradır. Mələklər
burada ağ, yaşıl və qırmızı paltarda təsvir
olunub. Bu rənglər müvafiq olaraq iman (ağ), ümid
(yaşıl) və məhəbbət (qırmızı) kimi
simvolları təmsil edir. Lakin bu hissədə mələklərin
yaşıl paltarları qızıl ilə cilalanıb, bu da
ümid simvolunun artıq tamamlandığını və
"sülh"ün gəlmiş olduğunu göstərir.
Botticelli burada yaşılın saf olmayan bir kölgəsini
istifadə edir; cənnətə yaxınlaşdıqca,
ümidin yerinə sülh gəlir. Kompozisiyanın mərkəzində
müqəddəs ailə - Körpə Məsih, Məryəm
və Yusif təsvir edilir. Onlar bir mağaranın əhatə
etdiyi sığınacaqda toplanıblar. Bu
üçlüyün mərkəzində çılpaq təsvir
edilmiş körpə İsa dayanır. Bu onun
insanlığını, zəifliyini və Tanrının bəşəriyyət
üçün özünü fəda etməsini simvolizə
edir. Məryəm ona sevgi ilə əyilib. O, körpəsini
qucaqlamır, ona ibadət edir, bu da İsanın həm onun
oğlu, həm də rəbbi olduğunu göstərir.
Məryəmi qırmızı və mavi paltarda
görürük. Qırmızı paltar onun
insanlığını, mavi paltar isə ilahi tərəfini
simvolizə edir. Yusif isə arxa planda, yuxuda təsvir olunub, bu
da onun əslində öz övladına xidmət etməsi və
tanrı qarşısında təvazökar olması
anlamına gəlir. Məryəm, Yusif və İsa
fiqurlarına əlavə olaraq, ənənəvi doğum səhnələrindəki
heyvanlar da təsvir edilir: öküz və eşşək.
Bu heyvanların müqəddəs kitabda öz sahiblərini
tanıdığı qeyd olunur, bu da hətta heyvanların da
Məsihin gəlişini qəbul etdiyini göstərir.
- Müqəddəs ailənin mərkəzi təsvirindən
kənara doğru, hər iki tərəfdə ibadət səhnələri
yer alır.
- Sol tərəfdə Magilər (müdrik insanlar),
sağ tərəfdə isə çobanlar təsvir olunub. Hər
iki qrupun yanında mələk var. Mələklər əlləri
ilə körpə Məsihə doğru işarə edir və
hər biri zeytun budağı tutur. Bu budaqlardan birində
"Budur, dünyanın günahını aparan Tanrının
Quzusu" sözləri yazılmış lent
açılır. Magilər (müdrik insanlar) dünyanı
idarə edən hökmdarları, çobanlar isə idarə
olunan sadə insanları təmsil edirlər. Hər iki qrup
eyni dərəcədə sülhə və barışa
ehtiyac duyur, bunu isə yalnız körpə İsa Məsih həyata
keçirə bilər. Tablonun ön hissəsinə diqqətlə
baxdıqda, yeddi şeytani varlığın qayaların
arasına geri süründüyünü görmək olar.
Şər qaçıb və indi sülh hökm sürə
bilər.
- Rəsmin ön hissəsinə, yəni
"aşağı" hissəsində sirli elementlə
qarşılaşırıq.
- Burada hər biri bir mələklə birləşdirilmiş
üç insan təsvir edilib. Üç insan, günahkar bəşəriyyəti
təmsil edir. Mələklərin onları qucaqlaması, bəşəriyyətin
xilası və günahlarından azad olmanı göstərir.
Üç insanın müxtəlif pozalarda olması (bəlkə
də diz çökən, qalxmağa çalışan və
xilası qəbul edən) insan həyatında dəyişimin
mərhələlərini simvolizə edir. Mələklər
insanları ruhani bir yola yönəldir, günahdan xilas
olmağa və ilahi işığa doğru aparır.
Bu şərhlər, həm dini mətnlərdən, həm
də Botticellinin dövründəki ictimai-siyasi dəyişikliklərdən
ilhamlanan çoxqatlı mənaları əks etdirir.
- Tablo hazırda harada saxlanılır?
- "Mistik Milad" əsəri
hazırda London Milli Qalareyasında qorunur.
- Bu tablo Botticellinin digər əsərləri ilə
hansı ortaq və fərqli cəhətlərə malikdir?
- Botticellinin üslubu xətti
ritmlərlə xarakterizə olunur. "Mistik Milad" əsərində
olduğu kimi, digər əsərlərində də məsələn,
"Primavera", "Madonna və Uşaq" zərif
konturlar və hamar xətlərin istifadəsi diqqət çəkir.
O cümlədən, əsərlərində dini və mifoloji
simvolizmin geniş tətbiqi görünür. Rəssam həmişə
idealizə edilmiş insan fiqurları və mükəmməl
kompozisiyalar yaratmağa çalışıb.
"Veneranın Doğulması" və "Primavera" əsərlərində
olduğu kimi, "Mistik Milad" əsərində də
fiqurlar ahəngdar tərzdə yerləşdirilib."Mistik
Milad" rəssamın daha gec dövr əsəri olduğu
üçün əvvəlki rəsmlərindən fərqli
üslubda işlənib. Klassik İntibah estetikası əvəzinə,
daha emosional, ruhani və ekspressiv təsvirlərə malikdir.
Əvvəlki əsərlərində perspektiv qaydalarına
ciddi əməl edən Botticelli bu əsərində
perspektivdən uzaqlaşıb, daha düz və sıx
kompozisiya yaradıb. Mifik səhnələrində simmetriya
üstünlük təşkil etdiyi halda, burada kompozisiya
dinamik və dramatikdir. Botticellinin bu əsəri onun əvvəlki
İntibah dövrünə aid idealizə olunmuş rəsmlərindən
fərqli olaraq, daha dini və emosional mahiyyət
daşıyır. Bununla yanaşı, rəssamın xəttə
əsaslanan üslubu, simvolik rəng istifadəsi və insan bədəninin
ahəngdar təsviri kimi ortaq cəhətlər onun sənətində
dəyişməyən əsas xüsusiyyətlərdir.
- Sizcə, "Mistik Milad" əsəri bizə nə
deyir?
- Bu tablo bizə həm dini, həm də mənəvi
səviyyədə dərin mesajlar verir. Əsər, İsa Məsihin
doğulmasını təsvir edərkən yalnız bir tarixi
hadisəni deyil, həm də insanın mənəvi
qurtuluşunu, ümidi və sülhü simvolizə edir.
Əsərin əsas mesajı isə hər bir çətinliyə
və dəyişikliyə baxmayaraq, İsa Məsihin ikinci gəlişinin
sülh və qurtuluş yönünü vurğulayır. Mələklərin
və insanların bir-birini qucaqlaması sevginin və
bağışlanmanın təcəssümüdür. Zeytun
budaqları əmin-amanlıq və sülh rəmzidir. Əsər,
yalnız cənnətdə deyil, yer üzündə də mənəvi
birliyin və barışın mümkün olduğunu deyir.
Botticellinin daxili mübarizəsi və imanla bağlı
sualları əsərin ruhani dərinliyini artırır. O,
öz ruhunun əzabını sənətə çevirərək,
insanın içindəki mənəvi mübarizəni
göstərir.
"Mistik Milad" bütün çətinliklərə
baxmayaraq, yaxşılıq, sevgi və sülhün qələbə
çalacağını deyir. Bəşəriyyətin
qurtuluşu yalnız ilahi mərhəmətə deyil, həm
də insan ruhunun ümid və sevgiyə
bağlılığına əsaslanır. Bu əsər hər
birimizə mənəvi sülh tapmaq və dünyaya ümidlə
baxmaq mesajını verir.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet .- 2024.- 18 dekabr(№232).-S.9.