Hüseyn Cavid
yaradıcılığında toponimlər: tarixi kontekst və
coğrafi reallıq
Toponimlər, yəni coğrafi adlar bir xalqın tarixi,
mədəniyyəti və mənəvi dünyası
haqqında çoxşaxəli məlumatlar ehtiva edir. Hər
bir toponim yalnız bir coğrafi obyektin adı deyil, həm də
həmin yerin tarixi, insanların yaşayış tərzi,
dilləri və mədəni əlaqələrinin göstəricisidir.
Toponimlərin öyrənilməsi, dil, tarix və
etnoqrafiyanın sərhədlərini birləşdirən
mühüm elmi sahələrdən biridir. Azərbaycan
coğrafiyasında isə toponimlər milli və tarixi kimliyin
qorunmasının əsas vasitələrindən biridir.
Toponimlər xalqın mədəni irsinin əksidir və
bir toplumun yaddaşı kimi çıxış edir.
Coğrafi adlar əsrlər boyu xalqların
yaşadığı ərazilər, tarixi hadisələr və
mədəni inkişaf mərhələləri haqqında
qiymətli məlumatlar saxlayır. Xalqımızın ən
qədim tarixi, etnoqrafiyası, etnogenezi, tarixi
coğrafiyası, dilimizin yazıyaqədərki və
yazılı dövrlərinin bir çox problemləri toponimlərin
öyrənilməsi ilə öz həllini tapa bilir.
Hüseyn Cavidin yaradıcılığında toponimlər
əhəmiyyətli rol oynayır, məkan və emosional
atmosferin yaradılması vasitəsi kimi çıxış
edir və tez-tez həm müəllifin şəxsi təcrübələrini,
həm də geniş tarixi konteksti əks etdirir.
H.Cavid XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan
ədəbiyyatının ən parlaq nümayəndələrindən
biri kimi, əsərlərində milli kimlik və azadlıq
uğrunda mübarizə mövzusuna tez-tez müraciət
edirdi. Bu həm Azərbaycan, həm də daha geniş
İslam dünyasının toponimlərinin istifadəsində
öz əksini tapır. Toponimlər Cavidə dövrün
ruhunu çatdırmağa kömək edir və şərq
sivilizasiyasının qərb ideyaları və müstəmləkəçiliyin
təsiri altında keçirdiyi mürəkkəb dəyişiklikləri
əks etdirir.
Cavid yaradıcılığında vacib toponimlər,
ən çox işlənən yer adları Azərbaycan,
Gürcüstan, Dağıstan, Türküstan, Ərəbistan,
Məkkə, Mədinə, Kəbə, Bağdad, Misir,
Şam, Hira, Tiflis, Səmərqənd, İran, Hindistan, Moskof
(Moskva), Bingul dərəsi, Sivas, Berlin, Şuşa, Təbriz,
İstanbul, Naxçıvan, Araz, Kür, Barjom, Urmi və
sairdir.
Cavidin doğulduğu Naxçıvan şəhəri,
onun əsərlərində həm milli kimliyi, həm də mədəni
irsi simvolizə edir. Ən çox "Məktublar"da
işlənən bu toponim H.Cavid
yaradıcılığında Azərbaycan mədəniyyətinin,
türk dünyasının və onun köklərinin simvolu kimi
çıxış edir. Bu məkan onun həyatının
başlanğıcı və vətən sevgisinin dərin
kök saldığı yer kimi obrazlaşdırılır.
Cavidin əsərlərində Məkkə və Mədinə
İslamın iki müqəddəs şəhəri kimi
xüsusi əhəmiyyət daşıyır. Onlar, Cavidin
İslam dini və onun mənəvi dəyərlərinə
olan bağlılığını ifadə etmək
üçün simvol kimi istifadə olunur. Məkkə və
Mədinə, onun əsərlərində həm də
İslamın ruhani və mənəvi dəyərlərinin bəşəriyyət
üçün təməl mənbəyi kimi qeyd olunur.
Hüseyn Cavid bu toponimləri əsərlərində mənəvi
dərinlik qatmaq və oxucunu milli, dini və mənəvi
düşüncələr üzərində
düşünməyə çağırmaq
üçün istifadə edir.
Kəbə İslam dünyasında ən müqəddəs
məkan sayılır və Cavidin
yaradıcılığında ilahi birliyin və iman
gücünün təcəssümü kimi
çıxış edir. Müəllif Kəbə obrazı
vasitəsilə insanı Allaha yaxınlaşdıran dərin
ruhani dəyərləri və səmimi iman duyğusunu
vurğulayır. Kəbə, onun üçün həm də
ilahi ədalətin və mənəvi ucalığın
simvolu olur. Bu toponimlər həm Cavidin milli kimliyinə, həm
də onun bəşəriyyət və İslam
dünyası ilə bağlı düşüncələrinə
işarə edir. Bu toponimlərin istifadəsi ilə Cavid, həm
milli-mədəni kimliyi vurğulayır, həm də dərin
fəlsəfi və mistik məna qatları yaradır.
Bağdad, qədim ərəb sivilizasiyasının mərkəzi
olaraq, dramaturqun yaradıcılığında tez-tez mənəvi
və fəlsəfi həqiqətlərin axtarışı
ilə əlaqələndirilir. Cavid üçün
Bağdad təkcə coğrafi bir məkan deyil, eyni zamanda
hikmət və bilik rəmzidir. Bu şəhər, İslam mədəniyyətinin
qızıl dövrünü, yəni fəlsəfə, elm və
incəsənətin inkişaf etdiyi bir zamanı
xatırladır. Bağdad onun əsərlərində mədəniyyətin
və biliklərin mərkəzi kimi çıxış edir
və bəşəriyyətin mənəvi və intellektual
yüksəlişini təmsil edir. O, Bağdadı, İslam
dünyasının mədəniyyətinin zirvəyə
çatdığı bir məkan kimi təsvir edərək,
bu şəhərin həm tarixi əhəmiyyətini, həm
də mənəvi dərinliyini vurğulayır.
İstanbulda təhsil almış bir şəxs kimi
Cavid bu şəhərə dərindən bağlı idi.
Onun üçün İstanbul geniş İslam
dünyası ilə əlaqəni simvolizə edirdi və eyni
zamanda Qərbi Avropaya açılan qapı idi. Cavidin
yaradıcılığında İstanbul Şərqin Qərblə,
ənənələrin müasirliklə qovuşduğu mədəni
və intellektual mübadilə yeri kimi çıxış
edir.
Cavidin əsərlərində xatırlanan toponimlərdən
biri hamımız üçün doğma şəhər
olan Şuşadır - Qarabağın mədəni və mənəvi
irsinin simvolu. Şuşa Cavidin əsərlərində sadəcə
coğrafi obyekt deyil, həm də milli qürur və mədəni
böyüklük simvoludur. Şuşa obrazı vasitəsilə
Cavid tez-tez tarixi hadisələr nəticəsində
dağıdılmış harmoniya və mədəni irs
dünyasına duyduğu nostaljini ifadə edir.
Şairin yaradıcılığında Təbriz təkcə
Azərbaycan mədəniyyətinin vacib mərkəzi deyil, həm
də inqilabi və irəliyə gedən dəyişiklikləri
ifadə edir. Cavid Təbrizi azadlıq və ədalət
uğrunda mübarizənin yeri kimi düşünür,
çünki məhz bu şəhərdə tiranlıq və
despotizmi devirmək üçün bir çox inqilabi hərəkatlar
formalaşırdı.
Bu toponimlər onun əsərlərinin ideya-estetik mənasını
zənginləşdirərək, oxucuya Cavidin milli və dini dəyərlərə
olan baxışını daha yaxşı anlamağa imkan
yaradır.
Cavidin əsərlərində toponimlər yalnız məkan
təsviri kimi deyil, həm də zamanın mədəniyyətlərarası
əlaqələrini vurğulayan vasitə kimi
çıxış edir. Bu toponimlər, xüsusən də
İslam dünyasına aid olan coğrafi adlar, Cavidin milli, dini
və mədəni kimliyi ilə bağlı mürəkkəb
düşüncələrini əks etdirir. Məsələn,
Bağdad, Şərq mədəniyyətinin intibah
dövrünün simvolu kimi göründüyü halda,
İstanbul müasirliyin və ənənələrin
qovuşduğu məkandır. Bu şəhərlər Cavidin
əsərlərində mənəvi və intellektual
axtarışların mərkəzi kimi çıxış
edir, bu da yazıçının müasir dünyada mənəvi
bələdçilik axtarışını
formalaşdırır.
Cavid həmçinin toponimləri millətlərin
tarixi və mədəni yaddaşını təsvir etmək
üçün istifadə edir. Belə ki, Təbriz və
Şuşa kimi şəhərlər onun əsərlərində
milli iradənin simvoluna çevrilir, azadlıq uğrunda
mübarizəni və tarixi hadisələrin təsirini əks
etdirir. Şuşa Cavid üçün mədəniyyətin
məhv edilə bilən, lakin unudulmaz olduğunu göstərən
bir məkandır.
Hüseyn Cavid əsərlərində istifadə
etdiyi toponimlərlə insanın zaman və məkanla
bağlı fəlsəfi düşüncələrini də
əks etdirir. Coğrafi adlar yalnız məkanın konkret
fiziki xüsusiyyətlərini deyil, həm də insanın
taleyini və mənəvi vəziyyətini ifadə edən
simvollardır. Məsələn, Təbriz və İstanbul,
Cavidin əsərlərində yalnız coğrafi obyektlər
olaraq deyil, həm də insanın azadlıq və məhkumluqla
bağlı daxili mübarizəsini əks etdirən məkansal
obrazlar kimi diqqət çəkir.
Bu şəhərlər, zamanın və məkanın
məhdudiyyətlərini aşaraq, insanın mənəvi aləmini
və daxili səyahətini təsvir edir. Toponimlər, beləliklə,
həm də Cavidin milli və dini kimliyini formalaşdıran təcrübələrin
tərkib hissəsinə çevrilir və onun əsərlərində
tarixin və mədəniyyətin təsiri altında olan fərdin
özünü axtarışını simvolizə edir.
Nəticə etibarilə qeyd edə bilərik ki,
Hüseyn Cavidin yaradıcılığında toponimlər həm
tarixi və mədəni, həm də mənəvi məna
daşıyır. Onlar, coğrafi məkanlarla yanaşı,
milli kimlik, azadlıq, mənəvi axtarış və bəşəriyyətin
tale yüklü mövzularını əks etdirən güclü
simvollar kimi çıxış edir. Cavidin
yaradıcılığı, toponimlərin hər birinin dərin
bir məna daşıdığını göstərir və
bu əsərlərdə tarixin, mədəniyyətin və
insanın mənəvi mübarizəsinin izlərini tapmaq
mümkündür. Bu toponimlər, Cavidin milli və mənəvi
irsini əbədiləşdirən əsas elementlərdən
biridir.
Kəmalə İSMAYILLI,
Hüseyn Cavidin Ev-Muzeyinin əməkdaşı
525-ci qəzet .- 2024.- 19 dekabr(№233).-S.13.