Bir filmin bir siniflik tarixi
"Hababam sinifi" sinifdə qaldı
Muzeyləri, qədim abidələri, xüsusilə
ev-muzeylərini, qəsrləri, sarayları ziyarət etmək
həm yeni nələrsə öyrədir, həm də
reallıqla üzləşdirir insanı. Məsələn,
öncə həmin əsəri ərsəyə gətirəni
düşünürsən, "belə möhtəşəm
bir abidə yaradıb, indi isə yoxdur", deyirsən
özünə, sümüklərinə qədər
çürüyüb. Sonra inşa göstərişini verən
şəxsi düşünürsən, "kim bilir, bu
binanı kim üçün tikdirib, indi isə yoxdur,
sümüklərinə qədər
çürüyüb". Sonra içərisində
yaşayanları fikirləşirsən, "kim bilir, bu otaqda
nə qədər gülüblər, digərində nə qədər
əyləniblər, bəzən küncə
sıxılıb xısın-xısın ağlayıblar, bəzən
hönkürüblər, neçə toylara ev sahibliyi ediblər,
neçə yaslar yola veriblər, indi isə heç biri
yoxdur, hamısı sümüklərinə qədər
çürüyüblər". Sonra özünü
düşünürsən, çünki çox
yaxşı bilirsən ki, bu gün durduğun yerdə sabah
olmayacaqsan, bu gün keçdiyin yolda sabah kölgən
qalmayacaq, bu gün nəfəs aldığın dünyada
sabah yox olacaqsan. Nə sabah?! Bəlkə də, bu gün, bir
azdan, hətta indi, bu an...
Muzey içində muzey
Uzun müddətdir Hababam Sınıfı Muzeyinə
getməyi fikirləşirdim. Amma hər dəfə ertələyirdim.
Nəhayət, həftə sonu Üsküdara üz tutdum.
Böyük bir bağın içində, ağacların
arasında ağ rəngli bir bina ucalırdı.
Açığı bu qədər möhtəşəm bir
abidəylə qarşılaşacağımı gözləmirdim.
Məqsədim uşaqlıq dönəmimi yada salmaq, ölənləri
anmaq, qalanları xatırlamaq, zamanın necə
axdığını görmək idi. Həqiqətən də,
zaman Yer üzündəki ən üstün gücdür, hər
şeydən, hər kəsdən güclü... Heç kimə
və heç nəyə güzəştə getməyən,
hamıyla öz qoyduğu qaydalara uyğun davranan güc! Bir tərəfdən
işin fəlsəfini yönünü
düşünürsən, amma önündəki ecazkar
binanın gözəlliyinə heyran qalmaqdan da yan keçmirsən.
Qeyd edim ki, bu dəfə "bir daşla, iki quş
vurdum". Çünki qarşımda muzey içində
muzey vardı; Adilə Sultan Qəsrinin içində Hababam
Sinifi Muzeyi...
Əsrarəngiz memarın ecazkar əsərləri
Yazını yazarkən bir anlıq
düşündüm ki, görəsən, "indiyə qədər
gördüyüm qəsrlərin ən gözəlidir"
desəm, digər abidələrə haqsızlıq etmiş
olaram? Məsələn, Ihlamurlar Qəsri, Kiçiksu Qəsri...
Axı, həmin abidələr də ölümsüz memar
Nigoğos Balyanın əsərləridir. Doğrudur, Adilə
Sultan Qəsrinin də altında Nigoğos Balyanın
imzası var.
Qəsr Altunizadədə, Validəbağ Qoruğunda
yerləşir. Dördbucaq şəklində tikilən ikimərtəbəli
bir binadır. Cüt qollu görkəmli pilləkənləri
var; həm çöldə, həm də içəridə.
Birinci və ikinci mərtəbə arasında böyük zal
var. Hər iki mərtəbənin girişi enişə doğru
açılır. Əsas otaqlar, gözləmə
otağı böyük zala bağlıdır. İkinci mərtəbə
ziyarətə qapalıdır. Sadəcə toy, nişan mərasimləri
üçün çəkilişlərə icazə
verilir.
Validələr qəsri
Əslində qəsrin yerləşdiyi ərazidə əvvəllər
Sultan III Səlimin anası Mihrişah Validə
üçün inşa etdirdiyi taxta köşk vardı.
Köşkün mülkiyyəti Sultan Səlimdən sonra
Sultan Abdulməcidə keçir, o da anası Bezmialəm Validə
Sultana hədiyyə edir. Qadın müxtəlif yerlərdən
gətirtdiyi bitki növləri ilə ərazini botanika
bağına çevirir. Onun ölümündən sonra ərazi
Altunizadə ailəsini keçir. Yeri gəlmişkən,
Altunizadə İsmayıl Paşa Osmanlıda çox önəmli
bir dövlət adamı idi. Paşa, 1860-cı ildə
köşkü Sultan Abdulazizə hədiyyə edir. Sultan isə
köşkü sökdürüb qarşımızda ucalan
bu memarlıq abidəsini inşa etdirir və anası
Pertevniyal Validə Sultana verir. Həmin dönəmlər Validəbağ
qəsri olaraq anılan bina Pertevniyal Sultanın
ölümü ilə Abduləziz bacısı Adilə
Sultana yay sarayı kimi istifadə etsin deyə verilir. Qəsrdə
bu qədər insan yaşamağına baxmayaraq, divarda sadəcə
Adilə Sultanın şəklini və haqqında məlumatı
gördüm. Hərhalda Sultan əri Mehmet Əli Paşa ilə
ölənə qədər burada yaşadığı
üçün qəsr onun adı ilə anılır.
Cütlüyün ölümündən sonra binaya Sultan Rəşadın
üçüncü həyat yoldaşı Darrüaləm
qadın köçür. Onun da qəsrdəki ömrü 9
il çəkir. Öldükdən sonra buralar uzun müddət
boş qalır.
Qısa həyatlar, uzunömürlü abidələr...
I Dünya müharibəsi dönəmində yetim
qızlar yurdu olaraq açılan qəsr bir neçə il
sonra qapadılır və 1925-ci ildə Maarif Vəkaləti
üçün təsis edilir. İki il sonra Mustafa Necati bəyin
səyləri ilə azyaşlı uşaqlar üçün
vərəmə qarşı mübarizə mərkəzi
olaraq açılır. Bunun da ömrü uzun çəkmir,
tezliklə qoruğun içərisində müəllimlər
xəstəxanasının açılması ilə vərəm
əleyhinə mübarizə mərkəzi ləğv edilir.
1991-ci ildə qəsrin yeni dönəmi başlayır.
İstanbul Milli Təhsil müdiri Turqut Akanın təklifi ilə
müəllimlər evi və kütlür mərkəzinə
çevrilir. Ən nəhayət bir neçə il əvvəl,
yəni 2014-cü ildə aktyorların və xalqın istəyi
ilə qəsrin bir otağı "Hababam Sınıfı
Muzeyi" olaraq fəaliyyətə başlayır.
Böyük gözləntilərdən böyük məyusluqlar
doğur
Muzeyə böyük gözləntilər içində
getmişdim. Düşünürdüm ki, öncə
yataqxananı gəzərəm, sonra Hababam sinifi
aktyorlarının siqaret çəkdiyi tavan arasına
çıxaram, daha sonra mətbəxtinə baş çəkərəm.
Ancaq bilet alarkən bildirdilər ki, muzey sadəcə bir
otağa sığdırılıb. Yəni Hababam Sinifi Muzeyi
bir otaqdan ibarətdir. Təəccübləndim, amma
"olsun" deyib otağa keçdim. Həmin otaq, həmin
partalar, həmin pəncərələr, həmin pərdələr,
həmin soba, həmin kürsü... duyğularım bir-birinə
qarışdı. Yerlər boş idi. Aktyorların çoxu
ölüb, bəziləri də ömürlərinin son
dönəmlərindədir. Partaların üstündəki
şəkillər ziyarətçiləri
qarşılayır.
Filmi kitabından məşhur yazar
Divarda Rıfat İlqazın şəklini
gördüm, haqqında məlumatları oxuyanda böyük əskiklik
hiss etdim. O ana qədər Hababam Sinifi filmlərinin ssenari
müəllifi olduğunu düşünürdüm.
Əslində Rifat İlqazı məşhur edən eyni
adlı romanıdır. Türkiyənin çalxantılı
dönəmlərində yazdığı yazılara görə
yolu dəfələrlə məhkəmə
qapılarından keçdi. Hər şeyə rəğmən,
yazdı, yaratdı. Sonra yolu
rejissor Ertəm Əyilməzlə kəsişdi və
Türk film tarixinə keçən Hababam Sinifi çəkilişləri
başladı.
Ortaya çıxan əfsanəvi xarakterlərlə,
unudulmaz replikaları ilə hamımızın beynində dərin
bir iz qoymağı bacardılar. 1975-ci ildə "Hababam
sinifi" adı ilə başlayan və getdikcə
böyük bir şöhrətə çatan filmin ikincisi
1976-cı ildə "Hababam sinifi sinifdə qaldı", bir
il sonra "Hababam sinifi oyanır" və növbəti il
"Hababam sinifi tətildə" ilə növbəti filmlər
çəkildi.
Muzeydə film qəhrəmanlarından olan İnək
Şaban, Güdük Nəcmi, Hayta İsmayıl, Mahmut Hoca və
Hafıza ana xarakterlərinin bal mumu heykəlləri var.
İçəri girən kimi sağ tərəfdə
ziyarətçiləri soba içinə kopya çəkmək
üçün girən Güdük Nəcmi və onu
yaxalayan Mahmut Hocanın heykəlləri qarşılayır.
Sinifin sol tərəfində isə Hafıza ana heykəli var.
Adilə Naşitin canlandırdığı və hər kəsin
Hafizə anası olan bu xarakter şübhəsiz ki,
hamımızın könlündə taxt quranlardandır. Pilləkəni
görən kimi ağıla ilk gələn də odur. Pilləkəndən
çaldığı zənglə qaça-qaça
aşağı enən, şagirdləri tənəffüsə
səsləyən anlar insanın gözündə
canlanır. Digər heykəl isə filmin ən çox sevilən
və ən gülməli xarakterlərindən olan İnək
Şabandır. Kamal Sunalınn canlandırdığı bu
obrazın heykəli ziyarətçiləri oturduğu partada,
üçüncü sırada qarşılayır.
Qapının sol tərəfində qara lövhə,
müəllim masasını görürük. Bunların
xaricində şagirdlərin və filmdə yer alan digər
xarakterlərin adlarının olduğu afişalar, kartlar var.
Bəzi unudulmaz xarakterlərin şəkillərinin
olmaması məyusluq yaratdı. Muzeydə xeyli əskiklər
var, doğrudur. Zənnimcə, bir daha əldən keçirmək
lazımdır. Hətta bir deyil, bir neçə otağı
bura qatmaq olar. "Hababam Sinifi"ndən əlavə bu
binanın dörd əsrlik tarixi var. Belə bir abidənin sadəcə
toy, nişan çəkilişləri üçün istifadə
edilməsi tarixə və memarlığa marağı olan
insanları bundan məhrum qoymaqdır. Hababam Sınıfı
Muzeyinə gəldikdə isə... bir otaq olmağına rəğmən,
yenə də filmi iliklərə qədər hiss edə bilirsən.
Filmdə istifadə edilən skelet maketi isə üzdə
mütləq bir təbəssüm yaradır. Görən kimi
İnək Şabanla Küyyutmaz müəllimin o məşhur
səhnəsi ağıla gəlir. Bunu da qeyd edim ki, bir
otaqlı bu muzeyə həddən artıq ziyarətçi gəlir.
Kiçikdən böyüyə hər yaş kateqoriyasından
insana rast gəlmək olar. Hətta etiraf edim, ziyarətçi
o qədər çoxdur ki, ağız deyəni qulaq
eşitmir. İçəriyə addım atan hər kəs
şıltaqlaşır, üzü gülür, xatirələri
canlanır. Uşaqlığını yadına salır.
Muzeyin divarında da böyük hərflərlə
yazıldığı kimi, "Hababam Sinifi"
hamımızındır, müəllimi, şagirdi ilə,
qara lövhəsi, təbaşir qoxusu, nadinclərin gurultusu,
parta səsi, imtahanı, kopyası, yoxlaması,
bütünlükdə məktəbin acı və şirin
xatirələri ilə bizimdir.
Çünki o sinif hamızın keçmişinə
tutulan aynadır.
Türkan TURAN
525-ci qəzet.- 2024.- 24
fevral, ¹36.- S.21.