Xalq Cümhuriyyətinin dönməz
lideri
Məhəmməd Əmin Rəsulzadə - 140
Azərbaycanın
milli istiqlal mübarizəsi tarixində mühüm rol
oynamış Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
ölkəmizdə türkçülük fikrinin əsaslandırılmasında,
milli dövlət quruculuğu yolunda ərazi muxtariyyatı tələbinin
elmi-nəzəri cəhətdən irəli sürülməsində
də böyük xidmətləri var. O, istiqlal mübarizəmizin
çoxillik tarixi olduğunu müəyyənləşdirmiş,
milli hərəkatın xarakterini aydınlaşdıraraq
müxtəlif başlıqlar altında təsvir və təqdim
etmişdi. Birinci - Azərbaycan milli istiqlal mübarizəsi
çoxillik tarixə malikdir; ikinci - ideoloji mənşəyi
etibarı ilə milli Azərbaycan hərəkatı, Şərqdəki
milli qurtuluş ideyalarını Qərbdəki kültür və
demokratiya cərəyanlarını özündə birləşdirmiş
bir hərəkatdır; üçüncü - Azərbaycan
milli istiqlal mübarizəsi üç-beş adamın həyatı
və adı ilə ölçülə bilməz, bu
mübarizənin böyük fikir qurucuları və bu ideyaya
bütün fəaliyyətləri ilə bağlanmış
şəxsiyyətləri vardır; dördüncü -
yaxın keçmişi, ideya və şəxsiyyətləri
inkar etmək Azərbaycan milli istiqlal mübarizəsinin əhəmiyyətini
kiçiltmək deməkdir; beşinci - Azərbaycan milli
istiqlal mübarizəsində şəxslərin mövqe və
şərəfi, əsas ideologiyaya göstərdikləri sədaqət,
bağlılıq və xidmətləri ilə mütənasibdir.
Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə 1884-cü il yanvarın 31-də
Bakının Novxanı kəndində anadan olub. Atası din
xadimi olsa da, məktəb yaşına çatmış
oğlunu şəriət dərslərini yox, dünyəvi
elmləri öyrənməyə yönəltmişdi. İlk
təhsilini Sultan Məcid Qənizadənin 2 saylı rus-tatar
(rus-Azərbaycan) məktəbində almış, daha sonra
Bakı texniki məktəbini bitirmişdi. Onun inqilabı fəaliyyətinin
ilk illəri də məhz bu dövrə təsadüf edir.
1902-ci ildə on yeddi yaşında olan M.Ə.Rəsulzadənin
yaratdığı "Müsəlman gənclik təşkilatı"
müəyyən fəaliyyət dövründən sonra
Rusiya hökumətindən milli mədəni hüquqlar almaq
ümidində idi. Bu XX əsrdə Azərbaycanda rus müstəmləkə
üsuli-idarəsinə qarşı gizli mübarizə aparan
ilk siyasi təşkilat idi. Bir az sonra "Müsəlman
demokratik - Müsavat cəmiyyəti" adı ilə gizli fəaliyyət
göstərən bu təşkilatın bir qolu da İranda
qurulmuş və burada başlanmış məşrutə
inqilabına istiqamət verici rəhbər qüvvəyə
çevrilmişdi. Onlar "çarizmə qarşı
mübarizədə inqilabçı sosializmi ən sadiq olmasa
da, ən münasib bir müttəfiq olaraq gördüyündən"
sosial-demokratlarla yaxın işbirliyinə keçmişdilər.
M.Ə.Rəsulzadənin o zaman yaratdığı "Müsəlman
Gənclik Təşkilatı"nın təşviqat-təbliğat
işində "Hümmət" qəzeti mühüm rol
oynamışdı. 1904-cü ilin axırlarından 1905-ci ilin
fevralınadək bir neçə yüz nüsxə tirajla nəşr
edilən qəzetin 5-6 nüsxəsi çıxmış,
1917-ci ilin iyulun 3-dən isə Nəriman Nərimanovun
redaktorluğu ilə bu mətbu orqan yenidən nəşrə
başlamışdı. Bu dövrdə mətbuat geniş
vüsət alır, inkişaf edir, ictimai-siyasi fikrin təşəkkülünə
təkan verirdi. Mətbuata maraq həm də milli mənliyin dərk
edilməsində oynadığı mühüm rolla
bağlı idi. "Bakıdan məktub"
başlığı altında nəşr edilən məqalədə
M.Ə.Rəsulzadə elmin, təhsilin, məktəbin
vacibliyinə toxunaraq yazırdı: "Qafqaz Müsəlman əhalisindən
ümumi və Bakı əhlindən xüsusi təvəqqe
edirəm ki, öz uşaqlarından balaca olan vaxtda elm və tərbiyə
kəsb etməkdən başqa bir şey mənzur (məqsəd,
niyyət) tutmasınlar. Məsələn, hər kəsin ki,
qüvvəsi çatır uşağını məktəbə
qoymağa, məbada-məbada palçıxçı,
dükan şagirdi və qeyrə və qeyrəyə razı
olsun". M.Ə.Rəsulzadə çap olunan ikinci mətbu
yazısında, "Müxəmməs" şeirində isə
elmin, savadlanmanın vacibliyi probleminə toxunurdu. M.Ə.Rəsulzadənin
bu dövrdə mətbu fəaliyyətinə aid olan
1903-cü ildəki yazıları diqqətə layiqdir. Bu
yazıları ilə o, gələcəkdə ciddi mübarizə
edəcəyi rus istibdadı rejiminə qarşı
barışmazlığının əsasını qoyurdu.
M.Ə.Rəsulzadənin bu dövrdəki fəaliyyətində
daha çox xalqın elmlənməsinə, maariflənməsinə
böyük əhəmiyyət verilir. Cəhalət
qaranlığında əzab çəkən xalqın nicat
yolunun yalnız elmdə, tərəqqidə, hürriyyətin
təntənəsində olduğunu gostərir. M.Ə.Rəsulzadənin
fikrincə, beş formada hürriyyət vardır: Birincisi,
söz azadlığı - insanın öz fikrini,
düşündüklərini qorxub çəkinmədən,
kimsədən ehtiyat etmədən açıb
danışması deməkdir. M.Ə.Rəsulzadə
yazılarında Rusiya məmləkətində yalnız
adı çəkilən, əslində olmayan söz
azadlığının ümümi mənzərəsini
böyük bacarıqla təsvir edirdi. İkincisi, mətbuat-azadlığı
o vaxt mümkündür ki, hər kəs
yazdıqlarını kiminsə maneçiliyi olmadan çap
edə bilsin. Hürriyyətin üçüncü əlaməti
isə cəmiyyətlərin və ittifaqların
yaradılıb sərbəst fəaliyyət göstərməsində
görürdü. Lakin bu dövlətin mənafeyinə zidd
olan, onun hökmranlığına maneçilik törədən
qüvvələr idi. Dördüncüsü, hər bir
şəxs öz əqidəsinin, düşüncəsinin,
məzhəbinin və fikrinin azadlığına sahib
olmalıdır. Bu, adi sahiblik hüqüqü deyil, onun
yaşamaq haqqıdır. Din fərqinə varmaq, saxta qanun
gücünə inandığından üz döndərməyə
məcbur etmək bu insanlıq haqqının
tapdanmasıdır. M.Ə.Rəsulzadə hürriyyətin
beşinci əlamətini şəxsiyyətin
toxunulmazlığında görürdü. Hər kəsin
hüququnun qorunması, şəxsiyyətinə və heysiyyətinə
toxunulmaması üçün dövlətin buna ciddi təminatı
olmalıdır. M.Ə.Rəsulzadə belə bir
azadlığın Rusiya məmləkətində
olmadığını gostərirdi.
1905-07-ci illər
rus inqilabının gedişində və bundan sonra Azərbaycanda
yaranan milli oyanış, Əlimərdan bəy
Topçubaşov, Əhməd Ağaoğlu, Əli bəy
Hüseynzadə, Həsən bəy Zərdabi və
başqalarının çar Rusiyasının milli
ayrı-seçkilik siyasətinə qarşı mübarizəsi,
getdikcə genişlənməkdə olan "türkləşmək,
islamlaşmaq və müasirləşmək" məfkurəsi
Rəsulzadənin milli-siyasi görüşlərinin
formalaşmasına güclü təsir göstərmişdi.
Belə ki, 1906-07-ci illərdə "Təkamül"də,
həmçinin başqa qəzetlərdə insanlara hüquq
bərabərliyi, azadlıq tələb edən yazılarla
çıxış etmiş və zaman keçdikcə bu
siyasi tələbləri "insanlara hürriyyət, millətlərə
istiqlal!" çağırışı kimi
formalaşdırmışdı.
1906-07-ci illər
rus inqilabının məğlub olmasından sonra Rusiyada təqiblərin
artdığı şəraitdə M.Ə.Rəsulzadə
çar üsuli-idarəsi tərəfindən onun həbs
olunması təhlükəsi ilə əlaqədar olaraq
Bakıdan çıxaraq İrana mühacirət edir. Rəsulzadə
1908-11-ci illər İranda şahlıq üsul-idarəsinə
qarşı başlanmış məşrutə
inqilabında, Cənubi Azərbaycanda milli-demokratik
oyanışda fəal iştirak etmiş, onun əsas rəhbərlərindən
biri olmuşdu. Çar hökuməti İrandakı inqilabi hərəkatdan
qorxuya düşərək onun əsas rəhbərlərindən
biri olan M.Ə.Rəsulzadənin ölkədən xaric
olunmasını şahlıq üsuli-idarəsindən tələb
edir. M.Ə.Rəsulzadə təqiblərdən yaxa qurtarmaq
üçün S.H.Tağızadə ilə birlikdə
İstanbula üz tutur.
1913-cü ildə
Romanovlar sülaləsinin devrilməsindən sonra vətənə
qayıdan M.Ə.Rəsulzadə "Müsavat"
partiyasının rəhbəri keçir və milli
azadlıq mübarizəsində daha fəal iştirak edir.
1915-ci ildə M.Ə.Rəsulzadə "Açıq
söz" qəzetini nəşr edir, Azərbaycan dilinin
saflığı uğrunda mübarizə aparır,
"Dirilik" jurnalında "Milli dirilik"
başlığı ilə silsilə məqalələr dərc
etdirir.
1917-ci ildə
fevral burjua inqilabı baş verir. Həmin ilin aprelində
Bakıda Qafqaz müsəlmanlarının qurultayı
çağırıldı. Qurultay M.Ə.Rəsulzadənin
təklifi ilə Rusiyanı federativ şəkildə təşkil
etmək haqqında qərar çıxardı. Bu qurulutayda
"Azərbaycan qayəsi" məsələsi yenidən
ortalığa atıldı. 1917-ci il oktyabrın 26-dan 31-ə
qədər 500 nümayəndənin iştirakı ilə
Bakıda təntənəli surətdə keçirilən
Müsavatın birinci qurulutayında Məhəmməd Əmin
Rəsulzadə Mərkəzi Komitənin sədri seçildi.
Bu qurultaydan sonra Bakıda və Azərbaycanın bütün
qəzalarında "Azərbaycana muxtariyyət"
şüarı altında milli hərəkat başlandı.
1917-ci ilin
payızında M.Ə.Rəsulzadə Rusiya parlamentinə Azərbaycan
və Türküstandan millət vəkili seçildi. 1918-ci
il mayın 26-da Zaqafqaziya seymi daxili fraksiyaların çəkişmələri
nəticəsində ləğv olundu. Həmin ayın 27-də
seymin müsəlman fraksiyasına daxil olan müxtəlif
partiyaların üzvlərindən ibarət olan Azərbaycan
milli şürası yarandı. Səs çoxluğu ilə
M.Ə.Rəsulzadə milli şüranın sədri
seçildi. 1918-ci il mayın 28-də bütün ölkələrin
radio stansiyaları və qəzetləri Azərbaycan istiqlaliyyətinin
elan olunmasını dünyaya yaydılar. Bu o demək idi ki,
xalqımız öz varlığını, bir xalq kimi
mövcudluğunu bütün bəşəriyyətə
çatdırır, onun da dünyada müstəqil surətdə
yaşayan xalqlar kimi öz etnoqrafik sərhədləri daxilində
azad yaşamağa hüququ var.
Tarix XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan xalqı üçün misilsiz bir hədiyyə
bəxş etdi. Müstəqil Azərbaycanın bu gün
dünya birliyində suveren dövlət kimi bərqərar
olmasının, demokratik ənənələrin, insan
hüquq və azadlıqlarının qorunmasının,
söz və mətbuat azadlığına geniş meydan
verilməsinin əsası 28 may 1918-ci ildə Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti dövründə qoyuldu. Müsəlman
Şərqində ilk parlamentli respublika olan ölkə
xalqımızın qədim dövlətçilik ənənələrini
yaşadaraq, müasir dövrə xas olan dövlət təsisatlarının
formalaşdırılmasına nail oldu. Cəmi 23 ay fəaliyyət
dövrü olmasına baxmayaraq, bu qısa müddətdə
çox işlər həyata keçirildi. Hər şeydən
əvvəl, öz milli dövlətçiliyinə
qovuşmuş xalqımız istiqlalın nə demək
olduğunu bir daha gördü, onun şirinliyini daddı. Bu
dövlətin yaradıcıları olan M.Ə.Rəsulzadə,
F.X.Xoyski, N.Yusifbəyli, Ə.Topçubaşov, H.Ağayev və
başqa vətənpərvər istiqlalçılar gecəni
gündüzə qataraq, milli dövlətçiliyimizin əsaslarını
möhkəmləndirdilər. Azərbaycan Milli
Şurasının qəbul etdiyi "İstiqlal Bəyannaməsi"
yeni yaranmış Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin daxili və
xarici siyasətinin başlıca prinsiplərini bütün
dünyaya bildirdi.
1920-ci il aprelin 27-də Cümhuriyyətin süqutundan sonra gizli fəaliyyətə keçən Rəsulzadənin göstərişi ilə Bakıda "Müsavat"ın gizli mərkəzi yaradıldı. M.Ə.Rəsulzadə 1920-ci il avqustun 17-də Lahıcda həbs olundu. Bu xəbəri eşidən Stalin Bakıya gələrək onu həbsdən azad etdirir. O, tatar maarifçisi Musa Cərurullahın yardımı ilə qayıqla Fin körfəzindən Finlandiyaya keçir. 1922-ci ilin sonlarında Rəsulzadənin İstanbulda siyasi mühacir həyatı başlanır. 1926-cı ildə onun fəal iştirakı ilə Parisdə "Prometey" təşkilatı yaradılır. 1932-ci ildə Rəsulzadə siyasi fəaliyyətini Polşada davam etdirir. 1939-cu ildə II Dünya müharibəsinin başlanması ilə Polşadan Fransaya, oradan İsveçrəyə, İsveçrədən İngiltərəyə, nəhayət Rumıniyaya keçir. 1947-ci ildə Türkiyəyə qayıdan Rəsulzadə burada Azərbaycan Milli Mərkəzinin başçısı kimi fəaliyyətini davam etdirdi. Rəsulzadə Azərbaycan mətbuatı tarixində siyasi publisistikanın ən görkəmli nümayəndələrindən biridir. Tədqiqatlar göstərir ki, onun 1903-20-ci illərdə təkcə Azərbaycanın dövri mətbuatında 1200-dən artıq müxtəlif janrda yazıları dərc olunub. Böyük vətənpərvər olan M.Ə.Rəsulzadə fədakar və dönməz istiqlalçı kimi ömrünün sonunadək Azərbaycanın müstəqilliyinin bərpası uğrunda mübarizə aparıb.
Lətafət BEYBUTOVA
Quba
"Soyqırımı Memorial Kompleksi"nin şöbə
müdiri
525-ci qəzet.-
2024.- 30 yanvar, № 17.- S.12.