Antoni ilə
Kleopatranın gur məhəbbətinin faciəli sonluğu
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Mutina qələbəsi
həm də ona çoxvariantlı siyasəti dərk etmək
dərsini verdi. Bundan sonra o, Antoniyə yaxınlaşmaq
yollarını aradı və bu məqsədlə ən
xırda imkandan belə istifadə edirdi. Əsir əsgərlərlə
və zabitlərlə mülayim davranıb, Antoni ilə birləşməyə
yollanan üç legiona maneəsiz getmək üçün
şərait yaratdı, onların komandirləri ilə
danışıqlar apardı və ona Antoni ilə
yaxınlaşmaq barədə bəzi eyhamlar vurdu. Antoni isə
bu vaxt Alpı keçdikdən sonra Narbon Qalliyasında Emili
Lepidin qüvvələri ilə birləşdi. Artıq onun sərəncamında
böyük qüvvə var idi, öz dəstələrinə
on legion da əlavə olunmuşdu. Oktavian da daha ona
qarşı vuruşmaq istəmirdi. Bu vaxt Oktavianı digər
məqsəd düşündürürdü və o, buna
nail oldu. 42-ci il üçün konsul seçildi. Bundan sonra
Sezarın qatillərinin "sudan və oddan" məhrum
edilməsi, başqa sözlə, qanundan kənar edilməsi
elan edildi, həmçinin Senatın Antoni və onun
dostları haqqındakı və həmin cəzaya bənzəyən
qərarları ləğv edildi. Bu, Sezar tərəfdarlarının
barışığına və yenidən birləşməsinə
yol açdı.
43-cü ilin noyabrında Bononiya yaxınlığında
Antoni, Oktavian və Lepid görüşdülər,
müqavilə bağladılar və bununla da, ikinci
triumviratı yaratdılar. Xalq yığıncağı ali
hakimiyyəti onlara verdi. Bu triumvirat birincidən fərqli olaraq
Romada kütləvi terrora başladı və Sullanın
icadı - proskriptsiya siyahıları köməyə gəldi.
Məhkum edilənlərin başı üçün
böyük mükafat verilirdi. Romada çuğulçuluq
baş alıb gedirdi, hamı özünü qoruyub saxlamaq
üçün öz yaxın adamlarını,
qohumlarını satır, onlara xəyanət edirdi. Şəhərdə,
əslində kütləvi qırğın gedirdi. Antoni və
onun müttəfiqləri öz qəddarlıqlarını təkcə
düşmənlərinə deyil, öz qohumlarına
qarşı da həyata keçirirdilər. Antoninin
dayısı Lutsi də ölümə məhkum edildi.
Oktavian isə Antoninin təzyiqi altında öz dostu Siseronu
qurban verdi və məşhur natiq ilk on yeddi nəfərin
içərisində proskriptsiya siyahısına daxil edildi,
Romadan qaçmağa məcbur oldu. Məhz Antoninin göstərişi
ilə 43-cü ilin dekabrında Siseronun başı kəsildi
və Antoni onun başını və həçv yazan
sağ qolunu Forumda Rostr tribunasında tamaşa edilmək
üçün qoydurdu. Antoninin arvadı, əvvəllər
isə qiyam hazırlayan bədnam Klodinin arvadı olmuş
Fulviya həm keçmiş, həm də indiki ərinin
qatı düşməni olan ölünün dilini iynə ilə
deşməkdən həzz alırdı. Antoni Siseronun
"fillippikalarına", söz silahına, nitq
hücumlarına onun həyatına qəsd etməklə cavab
verdi.
İkinci triumvirat bir neçə tərəfdən təhlükə
hiss edirdi. Siciliyada Pompey Maqnın oğlu Sekst Pompey möhkəmlənmişdi,
Yunanıstan və Makedoniya isə respublikaçılar Brut və
Kassinin əlinə keçmişdi. Sezarın qatilləri
öz qoşunlarını Makedoniya və Frakiyanın sərhədində,
Filippi şəhərinin yanında toplamışdı. Antoni
və Oktavianın qoşunları da bura gəldi və 42-ci
ilin payızında respublikaçılar və
sezarçılar arasında ölüm-dirim mübarizəsi
getdi. Filippidəki müharibə respublikaçılar
üçün uğursuz oldu. Burada keçirilən hər
iki döyüşün uğurlarında Antoninin xüsusi
xidmətləri oldu, əslində, Oktavian vuruşda
iştirak etməmişdi. Respublikaçılardan isə Brut
məharətlə vuruşurdu, lakin Kassinin məğlub
olması və özünü öldürməsi sonrakı
axırıncı məğlubiyyətin əsasını
qoydu. Brut da özünü öldürdü. Antoninin bu qələbəsi
respublikaçıların son mogikanının məhvinə
səbəb oldu. Ən böyük təhlükəni aradan
qaldıran Antoni Şərqə yollandı. Vətənə
qayıdan Oktavian isə burada yeni problemlərlə
qarşılaşdı, bu da veteranların torpaqla təmin
edilməsi idi. Bu problemi həll etməklə, o həm də
özünə yeni dayaq yaratdı. Lakin İtaliyanın ərzaqla
təminatı da pis vəziyyətdə idi. Sekst Pompeyin
donanması ölkəyə ərzaq gətirilməsinə
mane olurdu. Bu narazılıqlardan Antoninin yaxın adamları
istifadə edirdilər. Onun qardaşı 41-ci ilin konsulu olan
Lutsi Antoni və arvadı Fulviya Oktaviana qarşı
qızğın təbliğat aparırdı. Torpaqları
müsadirə edilən adamlar bu narazılıqlar ordusunun
sayını artırırdı. Bu narazılıq yeni vətəndaş
müharibəsinə səbəb oldu və bütün
İtaliya torpaqların bölünməsindən qorxub
üsyan etdi. Üsyançıların ordusunu Oktavianın
qoşunları Peruziya şəhərində mühasirəyə
aldı və 40-cı ilin yazında sərkərdə Mark
Aqrippanın məharətli hərbi fəaliyyəti öz nəticəsini
verdi və ac qalan şəhər təslim oldu. Lutsi Antoni əfv
edildi, əsgərləri Oktavianın tərəfinə
keçdi. Fulviya isə qaçıb canını
qurtardı. Peruziya döyüşü hələ başa
çatmamışdan Antoni ilə Oktavian arasında yeni
münaqişə yetişirdi.
Ölkəni vətəndaş müharibəsinə
qərq edən triumvirata qarşı Romada nifrət var idi və
Antoninin Oktaviandan yaşlı və Lepidə görə daha
böyük nüfuza malik olmasına görə, ona daha
çox kin bəslənirdi. Belə "ad-sanı" həm
də o öz davranışları ilə
qazanmışdı. Adamlar görürdülər ki, o öz
qapısını magistratların, hökumət
qulluqçularının və səfirlərin üzünə
bağladığı halda, onun evi həmişə
musiqiçilərlə, aktyorlarla, fokus göstərənlərlə
və əyyaş yaltaqlarla dolu olurdu. O öz var-dövlətini
bu əyləncələrə sərf edirdi. Bütün
gününü belə keçirən adamın dövlət
işləri ilə məşğul olmağa vaxtı
qalmırdı. Yunanıstandan Asiyaya keçdikdən sonra onun
əlində böyük sərvət var idi, çarlar
öz var-dövlətləri ilə onun hüsn-rəğbətini
qazanmaq üçün bir-birinə imkan vermirdilər.
Hamı onun gözündə yaxşı görünməyə
can atırdı, bunun üçün hər şeyi qurban
verməyə hazır idi. Oktavian Romada qalıb, müharibənin
və narazılıqların bütün
ağırlıqlarını öz çiynində
daşıdığı halda, Antoni həzz və əyləncələr
yükünü çəkirdi, yenidən ona məxsus olan zəifliyinə
- eyş-işrətə qurşanmağa və ehtirasların
əsiri olmaq yoluna qayıdırdı. O, kef çəkməkdə,
azğın ehtiraslarda özünü Vakx kimi aparırdı,
onun əhatəsində arfa və tütək səsi kəsilmək
bilmirdi. Böyük məbləğdə sərvət belə
tədbirlərə sərf olunurdu. Plutarx yazır ki, Sofoklun
şeirində təsvir olunan şəhər kimi,
bütün Asiya bu dövrdə öz havasında gözəl
qoxu ilə, şən mahnı səsi və naümidlikdən
yaranan hönkürtülərlə ilə dolu idi. O, Efes
şəhərinə daxil olanda qadınlar onu vakxanka
paltarında, kişilər və uşaqlar isə satirlər
və panlar qiyafəsində qarşıladılar,
bütün şəhər sarmaşıq və tənək
yarpağına bürünmüşdü, hər yerdən
arfa, fleyta və psalteriya səsi gəlirdi və adamlar öz
mahnılarında Antonini fərəh verən və mərhəmət
mənbəyi olan Dionis kimi vəsf etdilər. Doğrudan da,
kefə, həzzə belə vurğunluğu ilə o, şərabçılıq
və şadlıq allahına bənzəyirdi, hətta
acgözlüyünə və
qızğınlığına görə onu da
ötüb-keçirdi. O, ləyaqətli və taleyin
seçdiyi adamların malikanələrini pozğun və
yaltaq adamların xahişi ilə alıb, onlara verirdi. Bu vaxt
özünü elə göstərirdi ki, əvvəlki sahiblər
ölmüşlər və bu mülkiyyətə sahib olmaq
olar. O, bir yaxşı şam yeməyinə görə,
Maqneziya şəhərinin bir vətəndaşının
evini hədiyyə kimi aşpaza vermişdi. Bundan sonra o, Asiya əyalətlərində
bütün vergiləri ikiqat artırdı. Ona şəhərlilərdən
biri demişdi ki, əgər sən ildə iki vergi
yığırsansa, heç şübhəsiz, bizə də
ikiqat yay və ikiqat məhsul dövrü verməlisən.
Sonra isə qoyulan məbləğ barədə dedi ki, əgər
bu məbləği sənə çatdırmayıblarsa,
öz vergi yığanlarından soruş, çünki
hamısı yığılmışdır və biz
artıq tam yoxsullaşmış adamlarıq.
Antoni öz səhvlərini çox gec
görürdü, onları olduqca ləng anlayırdı,
lakin onları dərk etdikdən sonra vaxt keçirmədən
düzəldirdi, hətta incitdiyi adamlardan üzr istəməyə
hazır idi. O, çox şit zarafat edirdi və bununla
adamları təhqir edirdi. Lakin verilən ağıllı
cavabları da qəbul edirdi, çünki
başqalarının da zarafatlarından ləzzət
alırdı. Onun danışıq tərzindəki həddi-hüdudu
gözləməmək, bir çox bədbəxtliklərinin
əsl səbəbinə çevrilirdi. Belə xarakterə
malik olan bir adam Kleopatraya vurulmaqla özünün sonuncu və
hər şeyi yekunlaşdıran bədbəxtliyini tapdı.
Onun təbiətindəki mürgüləyən
qızğın ehtiras oyandı və baş qaldırdı.
Bu, onun ləyaqətlərinin və sağlam
düşüncə tərzinin pozulmasına şərait
yaratdı. Antoni belə bir tələyə düşdü.
Onun məhv olması üçün təkcə bu
qızğın ehtiras, bu dəlicəsinə vurğunluq
çatmırdı. O, Parfiya müharibəsinə
hazırlıq gördükdə, Kleopatraya göstəriş
göndərdi ki, Kilikiyaya gəlsin. Bu vaxt Kleopatra son Filippi
müharibəsi vaxtı Kassiyə böyük köməklik
göstərməkdə ittiham edilirdi. Bu xəbəri
çariçaya çatdıran qasid, başqaları kimi
Kleopatranın özünü gördükdə onun çox
gözəl və məlahətli olduğuna bir daha əminlik
tapdı. Xüsusilə bu qadının
danışığı çox lətafətli idi. Bundan
sonra qasid özlüyündə yəqin etdi ki, belə
gözəl bir qadına Antoni pis münasibət göstərməyəcək,
əksinə, bu qadın onun xüsusi himayəsində olacaq.
Beləliklə, elçi misirlilərin etimadını
qazandı və Homer qaydasında Kleopatraya məsləhət
gördü ki, ən yaxşı paltarında Kilikiyaya getsin və
ona mərhəmətli olan xeyirxah əsgər Antonidən
qorxmasın. Çariça bu sözlərə inansa da, daha
çox isə öz cazibədarlığına bel
bağlayırdı. Əvvəllər o, Qney Pompeyə və
Sezara təqdim olunduqda bu silahından istifadə etdiyi kimi, indi
də Antoni ilə tanışlığının uğurlu
olacağına şübhə etmirdi. O vaxtlar Kleopatra indiki
kimi təcrübəyə malik deyildi, öz gözəllik və
məlahət silahını təzə-təzə
sınaqdan çıxarırdı və inanmışdı
ki, onun gözəlliyi qarşısında heç bir qala,
heç bir divar dayana bilmir, heç bir qalxan onun məhvedici zərbəsindən
kişi qəlbini müdafiə edə bilmir. Həmin
tanışlıqlarda o, hələ cavan qız idi,
dünyanı belə vecinə almırdı. İndi isə
bu qadın çariça kimi öz çiynində qədim
və iri bir dövlətin taleyini daşıyırdı. O,
Yuli Sezarın məşuqəsi olanda ona bir varis kimi oğul bəxş
etmişdi. İndi o həm də ana idi, özünün və
oğlunun da taleyi onun üçün elə-belə bir
şey deyildi. Antoni ilə o, qadın gözəlliyinin ən
yüksək zirvəsində görüşməli oldu, bu
vaxt onun zəkası da, ağlı da çox inkişaf
etmişdi, əvvəlki biganəlikdən çox uzaq olan
kamilliyinə çatmışdı. O, Mark Antonini on iki
yaşı olanda görmüşdü, o vaxt səhradan
keçib-gələn sərkərdə qızın atası
Ptolomey Avleti öz taxt-tacına bərpa etmişdi.
Kleopatra səfərə hazırlaşmağa
başladı, pul, hədiyyələr və qiymətli bəzək
əşyaları götürdü. Bu şeyləri o, öz
sehrli zövqünə görə seçirdi. O, Antonidən
və onun dostlarından bir neçə məktub
almışdı, bu məktublarda ona yönələn
çağırış ifadə olunurdu. Nəhayət, o,
Kidn çayı ilə gəmidə üzərək
Kilikiyaya gəldi. Onun gəmisinin arxa tərəfi
qızılla bəzədilmişdi, dənizçiləri
purpur rəngdə olan paltar geyinmişdi. Onların avarları
gümüşdən idi və musiqi sədaları altında
enib-qalxırdı. Kleopatranın özü qızıldan
toxunmuş bəzəkli talvar altında uzanmışdı, rəsmlərdəki
Venera kimi paltar geyinmişdi, onun hər iki tərəfində
olan uşaqlar onu yelpazələrlə yelləyirdilər. Onun
kənizləri isə dəniz nimfaları və
qratsiyaları kimi geyinmişdilər. Ətirli qoxular gəmidən
bütün sahilə yayılırdı. Çoxlu qaleralar
onun gəmisini müşayiət edirdi. Şəhərin bazar
meydanı bütünlüklə
boşaldılmışdı və Antoniyə Veneranın
Vakxın yanına, Asiyanın ümumi xeyri naminə qonaq gəldiyi
barədə şişirdilmiş xəbər
çatdıqda, hökmdar kimi apardığı tribunalı
tərk etdi.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet.-2024.- 13 yanvar, №6.- S.22.