Gənclik
yaşı
Esse
Gənclik insanın ən məhsuldar olduğu, cəmiyyətdə
özünütəsdiq üçün ən çox şəraitin
yarandığı dövr hesab edilir. Sosiallaşmanın və
ətraf mühitin təsiri nəticəsində bu yaş
dövründə gənclər arasında, əsasən
yeniliyə maraq göstərmə, dəyişkənlilik, təsir
altına tez düşmə, özünü yenidən tərbiyə,
zövqlərin dəyişməsi, şəxsiyyətin
formalaşması kimi amillər özünü göstərir.
Cəmiyyətin əsas həyatverici təbəqəsindən
olan, bir çox ölkələrdə dövlətin daima
diqqət mərkəzində saxladığı gənclərin
hansı yaş dövrlərini əhatə etməsi
haqqında bir sıra mülahizələr mövcuddur.
Azərbaycan Respublikasının 2002-ci ildə qüvvəyə
minmiş Gənclər siyasəti haqqında qanunda gənclik
yaşı 14-29 yaş aralığı kimi göstərilib.
Qanunda gənc ailə anlayışına da yer verilib.
Respublikamızda 35-yaşadək şəxslərin nikaha daxil
olmasından yaranan ailə, habelə himayəsində azı
bir uşağı olan və yaşı 35-dən çox
olmayan tək valideyn gənc ailə hesab olunur. Qanundan da
gördüyümüz kimi, gənclik yaşı ölkəmizdə
rəsmi olaraq 14 yaşdan, - yəni məktəb illərindən
başlayır. Artıq 7-8-ci sinifdə oxuyan bir yeniyetmə gənclik
illərinə qədəm qoyur və gənclərə məxsus
imkanlardan istifadə edə bilir, sosiallaşmanın növbəti
mərhələsinə keçid edir və artıq öz ətraf
mühitini formalaşdırır. Uşaqlıq və yetkinlik
arasında olan bu illər şəxsiyyətə
çevrilmiş fərd üçün olduqca vacibdir. Gənclik
illərində düzgün ətraf mühit qazanmaq,
özünün yenidən tərbiyəsi üzərində
işləmək, təhsildə və təşkilatçılıqda
uğurlu olmaq, asudə vaxtın düzgün dəyərləndirilməsi,
idman, incəsənət kimi xeyirli və yaradıcı hobbilər
qazanmaq cəmiyyətə məhsuldar, intellektual səviyyəsi
yüksək, inkişafa maraqlı, dövlətin
maraqlarını müdafiə etməyə hazır gənclər
yetişdirir. Məhz Azərbaycan Respublikasının Gənclər
siyasəti haqqına Qanunu gənclərin azərbaycançılıq,
vətənpərvərlik ruhunda tərbiyəsini, habelə
adət-ənənələrə sadiq, cəmiyyətin mənəvi,
sosial-iqtisadi həyatında fəal iştirakı əsas
prinsiplərdən biri olaraq götürüb. Bunun əksinə
olaraq, həmin illəri "avaralanmaqla" keçirən,
özünə bir növ "investisiya" qoymayan,
yanlış mühitə düşmüş, vaxtını
düzgün məşğuliyyətlərə ayırmayan gənclərin
təəssüf ki, gələcəkdə risk qrupuna daxil
olan gənclər sırasına düşmə ehtimalı
çoxalır. Bu nəinki fərdin özünə, habelə
cəmiyyətə, dövlətə müəyyən mənfi
təsir edir - deviant davranışlı şəxslərin
sayı artır, gənclər arasında mənəvi və
iqtisadi rifah səviyyəsi aşağı olur, əhalinin
orta intellektual səviyyəsinə təsirsiz
ötüşmür, müəyyən mənada dövlətin
sosial siyasəti üzərində yük yaradır. Bunun
qarşısının alınması üçün
dövlətimiz gənclərə yönəlik bir sıra
dövlət proqramları hazırlayır, gənclər təşkilatları
ilə sıx işləyərək müxtəlif layihələrin
reallaşdırılmasına öz dəstəyini göstərir.
Avropada gənclərin siyasətdə iştirak etməsi
çox vaxt sosial şəbəkələr və digər
qeyri-rəsmi fəaliyyətlər vasitəsilə olur. Mədəniyyətin
və sosial şəbəkələrin təsiri altında gənclər,
fərqli sosial hərəkatlara qoşulurlar. Bu hərəkatlar,
çox zaman sosial bərabərlik, ətraf mühitin
qorunması və insan haqları kimi məsələlər
üzərində cəmlənir. Gənclər, daha çox
öz ideyalarına uyğun siyasi mövqeləri mənimsəyərək
bu mövqeləri ictimaiyyətə təqdim edirlər.
Digər bir yanaşma isə iqtisadi yanaşmadır.
Xüsusən Avropada iqtisadi şəraitin vəziyyəti və
əmək bazarının tələbləri gənclik
dövrünü müəyyən edən mühim amillərdən
hesaba olunur. Bəzi inkişaf etməkdə olan ölkələrdə
gənclər iş tapmaqda çətinlik çəkir və
bu məqamda təhsilin və təcrübənin önəmi
artır. Gənclər təhsillərini başa vurduqdan sonra əmək
bazarına daxil olmağa çalışır və iş həyatında
atılan gənclər nəinki iqtisadi tələbatlarını
ödəyə bilir, həmçinin siyasi həyata da maraq
göstərirlər.
Bundan başqa, erkən gənclik dövründə gənclər
çox vaxt məktəb və universitetlərdə siyasi təhsil
alır, müxtəlif siyasi proseslər haqqında məlumatlar
öyrənirlər. Siyasi təcrübə adətən
kütləvi aksiyalar, tələbə hərəkatları,
sosial şəbəkələrdə aktivlik və digər
qeyri-rəsmi yollarla formalaşır. Bu yaşda olan gənclər
tez-tez siyasi və sosial məsələlər haqqında daha
radikal fikir sahibləri ola bilərlər. Bəzi hallarda isə
onlar dəstəkləyici, vətənpərvər mövqeydən
çıxış edə bilirlər. Sonrakı gənclik
dövründə isə artıq siyasi təcrübə daha
çox iş və şəxsi həyat təcrübəsi
ilə əlaqəli olur. Gənclər, öz
karyeralarını qurduqca və ailə həyatı qurduqca,
siyasəti öz şəxsi həyatlarını təsir edən
məsələlərə görə daha çox əhəmiyyətlə
dəyərləndirirlər. Onlar siyasətdə daha praqmatik
yanaşmalarla yanaşır və artıq daha çox siyasətin
real həyatla necə əlaqəli olduğunu anlayırlar.
İnformasiya və texnologiyaların inkişafı və
həyatımızdakı rolu da gənclərdən və
onların siyasi həyatda iştirakından yan
ötüşmür. Belə ki, gənclik yaşına yeni qədəm
qoymuş şəxslər sosial media vasitəsilə daha
çox siyasi xəbərləri, gedişatı izləmə
imkanına malik olur və digərləri ilə birlikdə
siyasi mövzuları müzakirə edə bilirlər.
Artıq gənclik illərinin sonuna doğru bu tendensiyada da
azalma müşahidə olunur. Bu zaman gənclər siyasəti
daha çox peşəkar və ənənəvi kanallar vasitəsilə
izləyirlər.
Siyasi qərarların qəbulunda məsuliyyət məsələsinə
gəldikdə isə erkən gənclik dövründə, gənclər
siyasətdə hələ çox təcrübəsizdirlər
və bəzən siyasi qərarlar onların gündəlik həyatlarına
birbaşa təsir etməyə bilər. Bu dövrdə siyasi
qərarlara təsir etmək və onları həyata
keçirmək üçün daha çox social hərəkatlar
və geniş ictimaiyyətin dəstəyinə ehtiyac
duyurlar.
Gənclik illərinin sonuna doğru onlar daha çox
hökumət və siyasi strukturlarda məsuliyyət alır,
siyasi proseslərə daha çox daxil olur və öz qərarlarını
daha çox praktiki təcrübəyə əsaslanaraq qəbul
edirlər.
Gənclik dövrünün əvvəlində və
sonunda siyasi həyatda iştirakda baş verən dəyişikliklər
əsasən təcrübə, sosial vəziyyət, şəxsi
inkişaf və yaşla əlaqədardır. Erkən gənclik
dövründə siyasi fəallıq daha çox
yenilikçi, idealist və təcrübəsiz olur, gec gənclik
dövründə isə daha çox konkret, praktiki və təcrübəyə
əsaslanan siyasi fəaliyyətlərə yönəlir. Hər
iki dövrün özünəməxsus əhəmiyyəti
var və gənclərin siyasi həyatda iştirakı həm
fərdi inkişaf, həm də cəmiyyətin
inkişafı üçün vacibdir.
Aysu KƏRİMZADƏ
BDU magistr, II kurs tələbəsi
525-ci qəzet .- 2025.- 10 aprel(№59).- S.10.