"Musiqinin incə
ruhu"
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki
qonağı sənətşünas Şahanə
Mansırovadır. Onunla rəssam Ləman Məmmədovanın
"Musiqinin incə ruhu" əsərindən
danışmışıq.
Ləman Məmmədova 1991-ci ildə Azərbaycanda
dünyaya gəlib. Hələ kiçik yaşlarında -
1996-cı ildə ailəsi ilə birlikdə Sibir
torpaqlarına, Tümen şəhərinə köçüb.
Uşaqlıq illərindən rəssamlıq istedadını
müəllimləri hiss edirlər. Ləman gördüyü
yuxuları uzun illər yaddaşında saxlayır, onların
rənglərini, formalarını və yaratdığı
ovqatı rəsmlərində canlandırmağa
başlayır.
2007-ci ildə ailəsi ilə birgə Vətənə
- Azərbaycana dönən Ləman elə həmin dövrdən
etibarən ölkədə keçirilən müxtəlif sərgilərdə
iştirak etməyə başlayır. 2013-cü ildə Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinə qəbul olunması onun
yaradıcılığında dönüş nöqtəsi
olur. Burada aldığı peşəkar təhsil vasitəsilə
yuxulardan gələn təsvirləri incəsənətin dili
ilə ifadə etməyə başlayır.
- Bu tablo Ləman xanımın
yaradıcılığının hansı dövrünə
təsadüf edir?
- Əsərin adı - "Musiqinin incə ruhu"
artıq semantik çərçivəni müəyyən
edir. Burada "incə ruh" ifadəsi musiqiyə sadəcə
eşidilən bir sənət deyil, ruhi-mənəvi təzahür
kimi yanaşma nümayiş etdirir. Musiqi burada bir duyğu
forması, bəşəriyyətin dərin emosional dili kimi təqdim
olunur. "Ruh" sözü - həm daxili aləmi, həm
ilahi toxunuşu, həm də yaradıcılığın mənəvi
təməlini simvolizə edir. Ləman xanımın əsərləri
yuxuları nəticəsində ərsəyə gəlir.
"Musiqinin incə ruhu" əsəri 2020-ci ilin sonunda, yəni
pandemiyanın insanlar üzərində dərin mənəvi
təəssürat buraxdığı bir dövrdə
yaranıb. Məhz bu dövr bəşəriyyətin ruhani təbəqəsini
ön plana çıxarmış, musiqi və incəsənət
insanların daxili dünyasına güzgü tutmuşdu. Rəssam
bu mənəvi boşluğu dərin simvollar və obrazlarla təsvir
edərək, musiqinin təkcə səs və notlardan ibarət
olmadığını, onun bir ruha sahib olduğunu
vurğulayır.
- Əsər tuş - qara qələm texnikasında
işlənib. Çox güman rəssam bu metodu təsadüfən
seçməyib.
- Rəngsizliyin özü burada rəngin yerini tutur.
Tuşla işlənmiş monoxrom texnika sanki musiqinin rəngsiz
harmoniyasını, notların ağ-qara sükutunu
canlandırır. Burada xəttin özü rəngin yerinə
keçir - bəzən yumşaq, bəzən sərt, bəzən
lirik, bəzən isə dramatik. İşıq və kölgə
arasında oynayan bu qara-ağ dünya bizə göstərir
ki, bəzən ən parlaq rənglər sükutun içərisindədir.
Rəssamın seçdiyi monoxrom palitra (qaranın müxtəlif
dərəcələri) izləyicini forma və teksturaya
fokuslanmağa məcbur edir. Bu üsulla emosiyalar daha dərin və
qabarıq ötürülür. İşıq və
kölgə kontrastları, sıx xətt fakturaları əsərə
ritm və musiqivari axıcılıq bəxş edir.
- Əsərin kompozisiyası haqqında nə deyə
bilərsiniz?
- Burada simvollarla dolu çoxplanlı və mürəkkəb
kompozisiya yaradılıb. Əsas diqqət musiqi ilə ruhun
qovuşduğu mərkəzi obrazlara yönəlib. Qadın
siması, qapalı gözlər, Sfenks cinsli pişiklər,
musiqi alətini xatırladan detallar və naxışlı
teksturalar bir-birini tamamlayır. Bu kompozisiyada xəyal ilə
reallıq sərhəddində gəzən bir ruh halı hiss
olunur. Kompozisiyanın sağ hissəsindəki qadın
obrazı musiqinin ruhunu təmsil edir. Qapanmış üz ifadələri
isə müşahidə, iç dünyaya dalma və dinləmə
prosesini simvolizə edir. Pişiklər isə həm mistiklik,
həm də sakitliyi təcəssüm etdirir.
Əsər aşağıdan yuxarıya doğru
axıcı ritmlə qurulub - bu isə ruhun yüksəlişini,
düşüncədən intuitivliyə keçidi göstərir.
Aşağıdakı qapanmış gözlər yuxuya və
yuxu halına işarədir, yuxarıda isə ayıq gözlər
və qadının şüurlu baxışı var - bu isə
xəyaldan reallığa, yaxud reallıqdan transa keçidi
göstərir.
Mərkəzi kompozisiya çoxfiqurludur və simvollar
bir-biri ilə vizual dialoqa girir. Qadınla pişiklər,
gözlə qələm, tekstura ilə musiqi ruhu arasında mənəvi
əlaqə var.
Əsərin kompozisiyası çoxplanlı,
dolğun və qat-qat düşünülmüşdür.
Sol yuxarı küncdəki diqqətli gözlər bizə
baxır, amma sanki bizdən çox içimizə baxır.
Bu gözlər düşüncənin, müşahidənin
və dinləmə, əlindəki qələm, eyni zamanda
musiqi aləti təsiri bağışlayır - bu,
yaradıcılığın və ruhi axının
simvoludur.
Əsər boyu sfenks pişiklərinin yer alması təsadüfi
deyil. Bu pişiklər qədimdən bəri mistik varlıqlar
kimi tanınıb, burada isə onlar musiqinin sirrini qoruyan
keşikçilər kimi çıxış edirlər.
Onların duruşları, baxışları və mövqeləri
əsərə həm harmoniya, həm də mistik aura
qatır. Qapanmış gözlər - xəyala
dalmağın, yuxu ilə gerçəkliyin sərhədində
gəzməyin rəmzidir.
- Tablo hazırda harada saxlanılır?
- Ləman Məmmədovanın bu əsəri
özünün şəxsi kolleksiyasında
saxlanılır.
- Bu əsər rəssamın digər işləri ilə
hansı ortaq və fərqli xüsusiyyətlərə
sahibdir?
- Rəssamın tanınan digər əsərləri
- "Quzu" və "Sultan toyuğu" ilə bu iş
arasında həm ortaq, həm də fərqli cəhətlər
mövcuddur. Əsərlərə diqqətlə baxsaq görərik
ki, qələm texnikası və dəqiq xətlərlə
işlənmiş teksturalar mövcuddur. Heyvan
obrazlarının insani və ya ruhi mənalar
daşıması bu əsərləri birləşdirir. Eyni
zamanda fərqli cəhətlər də görə bilərik.
"Musiqinin incə ruhu" daha müstəviyə
yayılmış çoxfiqurlu kompozisiya ilə seçilir,
halbuki "Quzu" və "Sultan toyuğu" daha çox
tək fiqurlu və mərkəzləşmiş kompozisiyalara
malikdir. Bu əsər daha filosofik və introspektiv xarakter
daşıyır, digər ikisi isə sosial-mədəni
ironiyaya və ya simvolik yüklənmiş sadəliyə
yaxın durur.
"Musiqinin incə ruhu" insanın daxili sükutu,
musiqi ilə olan mistik əlaqəsi və ruhani yüksəlişi
haqqında danışır. Qadın obrazı musiqinin
metaforasıdır, pişiklər isə onun sirli və sakit
müşayiətçiləri kimi çıxış
edir. Bu əsər bizə səssizlikdəki musiqini,
ruhumuzdakı səsləri dinləməyi, daxili harmoniya
axtarışını xatırladır. Bu bir
çağırışdır, musiqiyə yalnız qulaqla
yox, ruhla da toxunmaq üçündür.
Əsərin sağ hissəsində yer alan qadın
profili - ruhun fiziki daşıyıcısı kimi təqdim
olunur. Onun sakit və müdrik çöhrəsi musiqiyə
içdən bağlılığı, daxili harmoniya və
yaradıcılıqla birliyi ifadə edir. Bu qadın obrazı
həm musiqinin özünü, həm də onu yaradanı təcəssüm
etdirə bilər.
Buradakı çoxsaylı göz elementləri - daxili
baxış, müşahidə, ayıqlıq və intuisiya
ilə bağlıdır. Bu gözlər izləyiciyə
baxmır - onlar öz sahiblərinin iç dünyasına
açılan pəncərədir. Əsərdə gözlərin
açıq və qapalı şəkildə təsviri isə
xarici reallıqla daxili aləmin qarşıdurması və
harmoniyası kimi anlaşılır.
Əsərdəki pişiklər - xüsusilə
sfenks cinsindən olanlar - sirli, sakit, dərin müşahidəçi
kimi təqdim olunur. Pişiklər burada musiqi ruhunun mistik
keşikçiləri, həm də tənhalığın
simvolu ola bilər. Onların üz ifadələrindəki dərinlik
və passiv aqressiya, ruhi vəziyyətlərin təbiətini
əks etdirir: həm sakitlik, həm gərginlik.
Qadının əlindəki qələm ya da musiqi
çubuğu - yaradıcılıq aktını, daxildən
gələn enerjinin fiziki dünyaya ötürülməsini
simvollaşdırır. Əl həm yazır, həm
çalır, həm də yönəldir. Bu, yaradıcı
qadının güc simvoludur - o, musiqinin ruhunu sözə, səsə,
xəttə çevirir.
Əsər boyunca yayılan naxışlar - zaman,
düşüncə axını, emosional dalğalanmalar və
musiqi ritmi ilə əlaqələndirilir. Bu vizual fonlar
musiqinin dalğalarını, insanın dəyişən ruh
halını və düşüncələrin
iç-içə keçməsini ifadə edir.
Əsərin paradoksal gözəlliyi ondadır ki,
burada səssizlik içində musiqi eşidilir. Rəng
yoxdur, amma ritm var. Söz yoxdur, amma emosiya danışır.
Bu, vizual səssizliklə emosional səsin birləşməsidir.
Musiqi burada artıq notlar deyil - hissdir, baxışdır,
toxunuşdur. Sanki əsərin semantik dərinliyində bir
çağırış dayanır: "Səssiz
danış, dinləmədən eşit, baxmadan gr..."
- Sizcə, bu rəsm bizə nə deyir?
- Bu əsər bizə emosional azadlığı,
öz iç dünyamıza səyahəti,
yaradıcılığın mistik təbiətini
xatırladır. Rəssam burada musiqini təkcə səs
deyil, duyğuların, enerjinin, ruhun forması kimi təqdim
edir. "Musiqinin incə ruhu" - təkcə bir rəsm
deyil, daxilə aparan metafizik xəritədir. Hər
baxışda fərqli məna doğurur, hər detalda yeni bir
təbəqə açılır. Semantik baxımdan bu əsər
qadınlıq, yaradıcılıq, müşahidə və
ruhani əlaqə kimi mövzular ətrafında dövr edir.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet .- 2025.- 9 iyul(№117).-S.13.