"Zamanın
dörd rəngi"
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki
qonağı sənətşünas, Sumqayıt Dövlət
Universiteti nəzdində Sumqayıt Dövlət Texniki
Kollecinin müəllimi Əfsanə Xudiyevadır. Onunla Xalq rəssamı,
heykəltaraş Ömər Eldarovun "Zamanın dörd rəngi"
əsərindən danışmışıq.
Ömər Eldarov 1927-ci ildə Özbəkistanın
Daşkənd şəhərində anadan olub. 1930-cu illərin
sonunda ailəsi ilə birlikdə Bakıya köçüb.
O, 1940-cı illərin sonlarında Əzim Əzimzadə
adına Bakı Rəssamlıq Məktəbində təhsil
alıb, daha sonra isə Leninqrad (indiki Sankt-Peterburq) Rəssamlıq,
Heykəltaraşlıq və Memarlıq İnstitutunu bitirib.
1950-ci illərdən etibarən Azərbaycan heykəltaraşlıq
sənətində mühüm rol oynamış, portret,
monumental və memorial heykəltaraşlıq sahələrində
öz dəst-xəttini yaradıb.
Ömər Eldarov bir sıra görkəmli şəxsiyyətlərin
heykəllərinin müəllifidir: Hüseyn Cavidin heykəli
(Naxçıvan və Bakı), İmadəddin Nəsiminin
abidəsi Nəriman Nərimanovun heykəli, Əli bəy
Hüseynzadə abidəsi, Zamanın 4 rəngi - fəlsəfi
kompozisiya Xurşidbanu Natəvan, Üzeyir Hacıbəyli və
Bülbülün Şuşadakı abidələri.
- Ömər Eldarov yaradıcılığında bu əsərin
yeri. İstərdim söhbətimizə buradan başlayaq.
- Xalq rəssamının
yaradıcılığı milli bədii dəyərlərlə
dünya plastikasının sintezini uğurla nümayiş
etdirir. Ömər Eldarov həm klassik forma duyumu, həm də
fəlsəfi dərinlik baxımından çağdaş Azərbaycan
mədəniyyətinin canlı əfsanələrindən
biridir. "Zamanın dörd rəngi" əsəri təkcə
heykəl deyil - bu, zaman anlayışının vizual və
duyğusal interpretasiyasıdır. Heykəldəki dörd
qadın fiquru zamanın ayrı-ayrı dövrlərini -
uşaqlıq, gənclik, yetkinlik və qocalıq mərhələlərini
simvolizə edir.
- Əsər hazırda harada saxlanılır?
- Dəyərli incəsənət nümunəsi Azərbaycan
Milli İncəsənət Muzeyində qorunur.
- Kompozisiyanın quruluşu və bədii dili necədir?
- Kompozisiyada ardıcıl dörd qadın obrazı
görürük. Onların hər biri fərqli yaş
dövrünü əks etdirən bu fiqurlar arasında sanki
görünməyən bir emosional əlaqə, zaman
keçidinin sakit və qaçılmaz ritmi var.
Uşaqlıq - Kompozisiyanın sağ tərəfində yerləşən
uşaq fiquru canlı, hərəkətli və dinamik pozada təsvir
olunub. Bu fiqur həyatın başlanğıcını,
saflığı və enerjini təcəssüm etdirir.
Açıq əlləri və geri çəkilmədən
irəliyə addımlaması gələcəyə ümidlə
baxmağı ifadə edir. Gənclik - İkinci fiqurda gənc
qadın təsvir olunub. O, həm emosional, həm də vizual
baxımdan uşağa doğru yönəlib. Əlləri ilə
uşaqla təmas qurmağa çalışması, həyatın
hərəkətli və duyğusal mərhələsini əks
etdirir. Yetkinlik - Üçüncü qadın fiquru daha sakit,
düşüncəli və qapalı pozadadır.
Başını aşağı salması, dizini bir az
bükməsi, həyatın ağırlığını və
təcrübəsini daşıyan insan obrazını
canlandırır. Qocalıq - Ən sol tərəfdəki
fiqur artıq zamana boyun əyən, yavaşlamış və
keçmişə baxan insandır. Onun duruşu sükunət,
qəbul və həyatın sonunda olan müdrikliyi
simvollaşdırır.
- Əsərdəki simvolizm və fəlsəfi qat
haqqında nə deyə bilərsiniz?
- "Zamanın dörd rəngi" əsəri
formadan kənara çıxaraq simvolik təhlilə meydan
verir: Hərəkətdən durğunluğa keçid -
fiqurlar arasındakı dinamikanın tədricən azalması
həyatın gedişini plastik formada çatdırır.
Zamanın dövranı - sanki uşaq fiquru yenidən
qocalığın içindən çıxır və
dövriyyə yaranır. Bu, Şərq fəlsəfəsindəki
"zamanın dövriyyə modeli" ilə də
üst-üstə düşür. Əllər və
baxışlar - fiqurlar bir-birinə baxmasa da, onların bədən
dili arasında əlaqə vardır. Bu, nəsillərarası
bağ, zamanın qırılmaz əlaqəsi kimi yozula bilər.
- Estetik və texniki cəhətdən hansı məqamları
qeyd edərdiniz?
- Ömər Eldarovun bu əsərində kompozisiya
bütövlüyü, forma və plastik həll yüksək
sənətkarlıqla işlənib. Bədən proporsiyaları,
geyim qırışları, saç detallarına qədər
dəqiqliklə işlənməsi heykəltaraşın
texniki ustalığını və duyğusal zənginliyini
nümayiş etdirir. Əsər təkcə texniki deyil,
emosional və fəlsəfi zənginliyi ilə də
seçilir. Hər bir obrazda insan həyatının ayrı
bir mərhələsi bədii dildə danışır.
- Sizcə, bu əsər bizə nə deyir?
- Ömər Eldarovun "Zamanın dörd rəngi"
əsəri Azərbaycan heykəltaraşlıq sənətinin
ən dəyərli nümunələrindən biridir. Bu əsər
təkcə insan həyatını deyil, zamanın özü
ilə olan münasibətimizi düşünməyə vadar
edir. Həm sənət baxımından, həm də fəlsəfi
yükünə görə, bu heykəl klassik və
müasir üslubun ahəngli sintezidir.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet .- 2025.- 23 iyul(№127).- S.11.