Qısa sürən
XX əsr və ya adının taleyini yaşayan Əyyub Abasov
(Əvvəli ötən sayımızda)
Ermənilərin başlatdığı
münaqişə təkrar güclənəndə
Əbdüləzim Rüstəmov
Şəkidə məktəb direktoru vəzifəsində
çalışırdı. Gündən-günə kəskinləşən
qırğınların iştirakçısı idi və
münaqişədə doğmalarını faciəli şəkildə
itirən Əyyuba isti ocaq bəxş etmiş, onun gələcək
həyatının elmə, maarif və mətbuata istiqamətlənməsində
önəmli rol oynamışdı.
Qeyd edim ki, Əbdüləzim Rüstəmovun oğlu
Rüstəm Rüstəmov, nəvəsi Keykavus Rüstəmov
onun yolunu şərəflə davam etdirib. Məktəb tədris
işini çox gözəl bilən, uzun illər Maarif
Nazirliyində işləyən oğlu Rüstəm Rüstəmov
2000-ci ildə Azərbaycanın Əməkdar müəllimi
adına layiq görülüb.
Dövrünün görkəmli şəxsiyyətlərindən
olan Əbdüləzim Rüstəmov, eyni zamanda çox
humanist insan olub, darda olan insanlara əl uzadıb. Q.Şərifzadənin
bacısı Şahbəyimin və Mir Heydər Nəsirbəyovun
qızı Fatma (Matan xanım) xanımla evlənməklə
ailəni sürgündən xilas etmiş, yeniyetmə
Əyyuba atalıq qayğısı göstərmişdi.
Bütövlükdə, ömrünü xalqın maariflənməsi
uğrunda mübarizəyə sərf etmiş,
Naxçıvanın siyasi həyatında önəmli rol
oynamış, Naxçıvanın və Zəngəzurun erməni
daşnaklarından müdafiəsində mühüm xidmətləri
göstərmiş (1918-1920), Naxçıvanın Azərbaycanın
tərkibində qalması uğrunda mübarizə
aparmışdı. Məlum tarixi hadisələr baş verəndə
bolşevik ordusunun Zəngəzura gəldiyini eşidən
Naxçıvan ziyalıları onlarla danışmaq
üçün bir heyət hazırlayıb və
Ə.Rüstəmov da həmin heyətdə yer alıb,
Naxçıvan MR-nın ilk Maarif Komissarı olub.
Bir haşiyə çıxaraq tarixə ekskurs edək.
Bolşeviklər hakimiyyəti ələ keçirdikdən
sonra əsas məqsədi Azərbaycanda, o cümlədən Naxçıvanda sosialist
ideologiyasına sahib olan, sovet rejiminə və mövcud
quruluşa sədaqətli yeni gənc nəslin yetişdirilməsi,
keçmiş SSRİ-nin iqtisadi mənafeyinə cavab verən kadrların
hazırlanması idi. Əhalinin kütləvi şəkildə
savadsız olduğunu iddia edən sovet hakimiyyət
strukturları Azərbaycanı "başdan-başa
savadsızlar ölkəsi"
adlandırıraq savadsızlıqla mübarizə
aparmaq üçün sözdən əməli işə
keçdi, genişmiqyaslı tədbirlər həyata
keçirilməyə başlanmışdı. Bu tədbirlərin
həyata keçirilməsi üçün "10 oktyabr
1920-ci ildə Naxçıvan İnqlab Komitəsinin müxtəlif
şöbələri ilə yanaşı, Xalq Maarif
Şöbəsinin də təsis edilməsi qərara alınır və Əbdüləzim
Rüstəmov Naxçıvan Xalq Maarif Şöbəsinin
müdiri təyin olunur. Müəllimlərin səfərbər
olunması, məktəblərin
açılması və gecə kurslarının təşkili
işi ona tapşırılır. 1921-ci ildə Xalq Maarif
Şöbəsi Naxçıvan SSR Xalq Maarif
Komissarlığına çevrilir və Əbdüləzim
Rüstəmov Naxçıvan Muxtar Respublikasının ilk
maarif komissarı seçilir. Ə.Rüstəmov ona göstərilən
bu etimadı ləyaqətlə doğruldur, müəllimləri
yeni tipli məktəblərdə dərs demək
üçün səfərbərliyə alır, gecə
kursları təşkil edir, bir sözlə, bir fədai olaraq
o dövrdə gənc nəslin savadlanmasında əlindən
gələni əsirgəmir. Naxçıvanda ilk
seminariyanın açılmasında böyük xidmətləri
var. M.Ə.Rüstəmov 1922-ci il 28 avqustda Naxçıvan
respublika müəllimlərinin I Qurultayında
Naxçıvanda seminariyanın açılmasının
vacibliyi haqqında məruzə edir. Üç gün davam edən
bu qurultayda geniş müzakirələrdən sonra
seminariyanın yaradılması qərara alınır.
Yaradılan seminariyaya ilk direktor Xəlil ağa Hacılarov,
müavin isə Əbdüləzim Rüstəmov təyin
edilir. Təəssüf ki, repressiyanın küləyi gənc
nəslin maariflənməsində böyük xidmətləri
olan Əbdüləzim Rüstəmovdan da yan keçmir. 24 iyun 1941-ci ildə
Əbdüləzim Rüstəmov həbs olunur. "Sovet
hökumətinin əleyhinə təbliğat aparmaqda və
Türkiyəyə casusluq etməkdə ittiham olunur. Məhkəməsi
qapalı keçir. İttihamları qəbul etməsə də,
Naxçıvan Ali Məhkəməsinin qərarı ilə
Ə.Rüstəmova 8 il həbs cəzası verilir, 4 il səsvermədən
məhrum edilir. Bir müddət Bayıl həbsxanasında
saxlandıqdan sonra Gədəbəyin mis mədənlərində
işləməyə göndərilir. Sürgün müddəti
bitdikdən sonra Naxçıvana qayıdan Əbdüləzim
Rüstəmov 66 yaşında, 1953-cü ildə vəfat
edir. Ona ölümündən çox illər sonra 1991-ci ildə
bəraət verilir".
Zəngəzurda bütün ailəsini itirən və
sanki möcüzə nəticəsində sağ qalan gələcək
yazıçı, şair, dramaturq Əyyub Abasov da
Naxçıvanda belə mərd, mübariz və şərəfli
bir şəxsiyyətin, "xeyirxah insan"ın,
dayısı Əbdüləzim Rüstəmovun ailəsində
yaşamış, təhsil almış və
Naxçıvan Xalq Maarif Komissarlığında əmək
fəaliyyətinə başlamışdı. Beləliklə,
Əbdüləzim Rüstəmov Zəngəzurda
bütün ailə üzvlərini itirən yeniyetmə
Əyyub Abasovun dayısı, Əziz Şərifin
"Naxçıvan şəhərində, istərsə də
Şükar və Şəki kəndlərindəki
çoxüzvlü tayfası"nın bir üzvü
olmuş, onlar erməni-müsəlman münaqişələri
nəticəsində doğma yurddan çıxmaq məcburiyyətində
qalsalar da, ömürlərinin axırına qədər yurd
və qohumluq bağlarını qoruyub saxlamışlar.
Ə.Abasov Naxçıvanda Pedaqoji Texnikumda təhsil
almış, texnikumu bitirdikdən sonra, təhsilini Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji İnstitutunun (indiki APİ) dil-ədəbiyyat
fakültəsində davam etdirmişdi. 1930-cu ildə ali təhsilini
bitirib məzunu olduğu Naxçıvan Pedaqoji Texnikumunda
müəllim işləmiş, həm təhsildə, həm
vəzifədə yüksəlmiş, Naxçıvan Vilayəti
Xalq Maarif şöbəsinin (1931) və Rayon Maarif Şöbəsinin
müdiri (1932-33) vəzifələrində
çalışmışdı.
Bədii yaradıcılıqla da məşğul olan
Ə.Abasov Bakıya getdikdən sonra 1921-ci ildən
Naxçıvanda nəşrə başlayan "Şərq
qapısı" qəzeti ilə başlayan mətbuatla əməkdaşlığını
"Kommunist" qəzeti redaksiyasında davam etdirib (1933-34).
Sankt-Peterburqda redaktorluq və tərcüməçilik
təhsili alıb (1934-37), Sankt-Peterburqdan döndükdən
sonra 1937-39-cu illərdə Azərbaycan ədəbiyyatı
şöbəsinin müdiri, Azərbaycan SSR Nazirlər Soveti
yanında İncəsənət İşləri Komitəsində
(1939-41), MK-da təlimatçı (1943-47) işləyib.
Bakıda Teatr məktəbinin direktoru (1947-48), Uşaq və Gənclər
nəşriyyatının şöbə müdiri (1949-57) vəzifələrində
çalışıb. Müxtəlif vəzifələrdə
işləməklə yanaşı, yaradıcılıqdan
da qalmayıb, Bakıda "Günəşli yollar" (1938),
"Sərhəddə" (1939) adlı şeir
kitablarını çap etdirib.
Bu illərdə o, milliyyətcə tatar olan Kəmilə
xanım Abeydulla qızı ilə evlənib. Əyyub Abasov
Kamilə xanımla onun bacısı Xədicə
xanımın həyat yoldaşı, əslən
Naxçıvandan olan Tağı Axundovun vasitəsi ilə
tanış olub. Bir gün dostu Tağı Axundovun yanına gələn
Əyyub Abasovun burada Kamilə xanımla
tanışlığı yaranır, bu tanışlıq
ciddi münasibətə çevrilir və onlar evlənirlər.
Kamilə xanım evləndikdən sonra
çalışmayıb, uşaqlarının, sonralar nəvələrinin
təlim-tərbiyəsi ilə məşğul olub, şərəfli
analıq və nənəlik missiyasına xidmət edib.
Nümunəvi həyat yoldaşı, gözəl ana və
diqqətli nənə olan bu ləyaqətli xanım 1987-ci ildə
dünyasını dəyişib.
İkinci Dünya müharibəsi başlayanda
Əyyub Abasov cəbhəyə gedib, Sevastopol cəbhəsində
vuruşub. Bacısı Xədicə xanım Kamiləyə həyatlarını
asanlaşdırmaq üçün onlarla yaşamağı təklif
edib. Xədicə xanım Xaçmazda yaşayırdı. Bu
zaman qızı Güllərə hamilə olan Kamilə
xanım xalasının təklifini qəbul edib, 3
yaşlı qızı Zemfira ilə Xaçmaza gələrək
onlarla yaşayıb.
Əyyub Abasov yaralandığı üçün cəbhədən
qayıtdıqdan sonra ailəsi ilə Bakıya gəlib.
Yaradıcılığa davam edən Ə.Abasovun
bir-birinin ardınca "Könül dəftəri" (1947),
"Vətən suları" (1949), "Pyeslər"
(1950), "Nailə" (1951), "Qırmızı
bayraqlı gəmi" (1952), "Ağ çadırlar"
(1955) kitabları nəşr olunub.
Beləliklə, məlum olur ki, cəmi 52 il yaşayan
Əyyub Abasovun ömür yolunun 15 ili Zəngəzur, 10-14 ili
Naxçıvan, 23 ili paytaxt Bakı ilə
bağlıdır. Və Zəngəzurda bütün ailəsini
itirən yazıçı, şair, dramaturq, Əməkdar
incəsənət xadimi Əyyub Abasovu elm, təhsil və ədəbiyyat
yoluna uğurlayan dayısı Əbdüləzim Rüstəmov
olub. O həm əmək (Naxçıvan Xalq Maarif
Komissarlığı), həm də yaradıcılıq fəaliyyətinə
Naxçıvanda başlayıb, ilk dərc olunduğu mətbuat
əsrin ikinci onilliyində Naxçıvanda nəşrə
başlayan "Şərq qapısı" qəzeti olub. həyatının
çox hissəsi sərt ideologiyanın hökm
sürdüyü sovet hakimiyyəti illərinə
düşüb. Bütün bunlar sözsüz ki, onun
yaradıcılığına da təsir etmişdi. Qəzetdə
yayımlanan, dəyişən dünyanın, sovet
ideologiyasının nəfəsi, ruhu çökmüş
materiallarda bunu hiss etmək o qədər də çətin
deyil. Bunu Ə.Abasovun ilk qələm təcrübələrinin
çap olunduğu, "Şərq qapısı" qəzetində
aydın izləmək mümkündür.
"Şərq qapısı" qəzeti ilə
(1921) regionda mətbuatın əsasını qoymaqla
yanaşı, eyni zamanda Naxçıvanda ədəbi
mühitin inkişafına səbəb olmuş, isdedad sahiblərinin
öz yaradıcılıqlarını qəzet vasitəsilə
daha geniş kütlələrə çatdırmasına,
özlərini təqdim etmələrinə şərait
yaratmışdı. Bu zaman Əyyub Abbasov, Əvəz
Sadıq, Müzəffər Nəsirli, Əkbər Məftun və
başqa yazıçılar böyük ehtirasla ədəbi-siyasi
mübarizə meydanına atılmış, ədəbi
qüvvələr Naxçıvan mətbuatının
ağırlığını
(1920-30-cu illər) öz üzərinə
almışdı.
Mətbuatı inkişaf etdirmək üçün əvvəlcə
ədəbi qüvvələri səfərbər etmək,
onları cəmiyyət halında birləşdirmək və
onları təkmilləşdirmək tələb olunurdu. Bu tələbləri
həll etmək üçün bütün qüvvələr
səfərbər oldu. Bakıda yaradılmış
"Qızıl qələm" cəmiyyətinin səsinə
ədəbi gənclik Naxçıvanda da səs verdi. PK(b)P
MK-nın "Bədii ədəbiyyat sahəsində
partiyanın siyasəti haqqında" 18 iyul 1925-ci il tarixli qətnaməsi
Naxçıvanda da ədəbiyyat və incəsənət
işinin təşkil edilməsində böyük rol
oynadı. Qəzetdə "Ədəbiyyat səhifəsi"
və "Gənclik səhifəsi" yer almağa
başladı. Az sonra Naxçıvan Xalq Maarif
Komissarlığı yanında "1926-cı ildə Əvəz
Sadıq, Abbas Gülməmmədov, Əyyub Abbasov, Məşdi
Babayevin təşəbbüsu ilə Naxçıvan komsomol
klubu yanında "Gənc qələmlər" ədəbiyyat
dərnəyi təşkil olundu (Axundlu) və gənc qələmlər
dərnəyin ətrafına toplaşdı. "Gənc qələmlər"
dərnəyi və paralel olaraq
"Şərq qapısı" qəzeti ədəbi
gəncliyin inkişafında müstəsna rol oynadı.
"Şərq qapısı" qəzetinin fəal əməkdaşlarından
biri də Əyyub Abasov idi.
O illərdə təbliğat və təşviqat məqsədi
ilə paytaxtdan respublikaya tez-tez rəsmi şəxslər gəlir,
iclaslar keçirilir, mərkəzi komitənin ədəbiyyat
sahəsindəki siyasəti haqqında şair və
yazıçılar məlumatlandırılırdı. Azərbaycan
Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin məsul
işçisi Ağahüseyn Rəsulov bu məqsədlə
1927-ci ildə Naxçıvanda olmuş, ziyalılarla
görüş və iclas keçirmişdi. Nəticədə,
1928-ci ildə Naxçıvanda "Qızıl qələmlər"
Ədəbi Birliyi yaradılmış, birliyin rəhbəri
Əyyub Abbasov seçilmişdi. "Şərq
qapısı" qəzetinin redaktoru Abbas Gülməmmədov,
Naxçıvan Muxtar Respublikası Xalq Maarif Komissarı Vahab
Həsənzadə, Naxçıvan Mərkəzi İcraiyyə
Komitəsinin sədri Məşdi Babayev, gənclərdən
Əyyub Abasov, Müzəffər Nəsirli, Əsgər Kəngərli,
Nemət Hüseynov, Səkinə Rzalıdan ibarət rəyasət
heyəti yaradılmışdır. Beləliklə, yeni ədəbiyyat
uğrunda gedən mübarizənin mərkəzinin təməli
qoyulmuşdu.
"Qızıl qələmlər" cəmiyyətinin
fəaliyyət dairəsi get-gedə genişlənirdi. Bir mərkəzdə
birləşən və ideologiyanın canlı təbliğat
maşınına çevrilən gənc qələmlər
"yeni"ni böyük bir coşqu ilə tərənnüm
edir, ədəbi mühitdə bir canlanma hiss olunurdu.
"Qızıl qələmlər" cəmiyyətinin təşəbbüsu
ilə Naxçıvan şəhər komsomol klubunda tez-tez ədəbi
gecələr və mühazirələr təşkil edilirdi.
"Şərq qapısı" qəzetində "Ədəbiyyat
səhifəsi" təqdim olunur, gənclər burada yeni
şeir və hekayələrini çap etdirirdilər. Birliyin
təşəbbüsu ilə Naxçıvan şəhər
komsomol klubunda tez-tez ədəbi gecələr və
mühazirələr təşkil olunurdu. Bu dövrdə
Ə.Abasovun xalası oğlu Əziz Şərif də
maraqlı yazıları ilə diqqəti cəlb edirdi.
(Ardı var)
Lütviyyə ƏSGƏRZADƏ
Filologiya elmləri doktoru,
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunun baş elmi işçisi
525-ci qəzet .- 2025.- 19 iyun (¹104).- S.15.