"Gültəkin
xaqan": milli yaddaşın aynası
Elçin Hüseynbəylinin "Gültəkin
xaqan" romanı çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatında
milli kimlik və tarixi yaddaş mövzusunu mərkəzə
çəkən mühüm əsərlərdən biridir.
Romanda müəllif keçmişin bədii rekonstruksiyası
ilə bugünkü milli və mənəvi problemlər
arasında körpü qurmağa çalışır.
Göytürk xaqanlığı kimi qədim türklərin
tarixi bir mərhələsinə müraciət etməklə
yazıçı, oxucunu həm tarixi tanımağa, həm də
öz kimliyini anlamağa səsləyir. Bu, yalnız
keçmişə maraq deyil, həm də milli
özünüdərkin dirçəlişi
üçün çağırışdır.
"Gültəkin xaqan" romanı türk
xalqlarının tarixində mühüm yer tutan
Göytürk imperiyası və onun liderləri vasitəsilə
oxucuya milli kimlik, yaddaş və mənəvi dirçəliş
ideyalarını çatdırır. Əsər həm tarixi
faktlara əsaslanır, həm də mifoloji elementlər və
simvolik strukturlarla zənginləşdirilərək bədii
gücünü artırır. Müəllifin məqsədi
yalnız keçmişi canlandırmaq deyil, həm də
bugünkü milli özünüdərk problemlərinə
işıq salmaqdır.
Gültəkin xaqan obrazı əfsanəvi liderlər
silsiləsinə daxil edilə biləcək səviyyədə
yaradılıb. Lakin bu idealizasiya onu oxucudan
uzaqlaşdırmır. Əksinə, müəllifin
ustalıqla yaratdığı daxili monoloqlar, psixoloji
keçidlər və strateji qərarların arxa planı onu
həm də realist bir lider kimi təqdim edir. Xaqan güc və
hikmətin simvolu olmaqla yanaşı, insan təbiətinin
çətinlikləri və sualları ilə də
üz-üzə qalır. O, həm siyasi liderdir, həm də
filosof. Onun daxili dilemması yalnız düşmənə
qarşı deyil, xalqın içindəki
inamsızlığa və tarix qarşısında məsuliyyətə
yönəlib.
Gültəkin xaqan obrazı yalnız qəhrəmanlıq
və liderliklə deyil, həm də daxili təlatümləri
və düşüncələri ilə oxucuya
çatdırılır. O, yalnız savaş meydanında
deyil, həm də mənəvi cəbhədə
döyüşən bir liderdir. Xaqan, xalqının taleyini dəyişmək
istəyən, tarixə yön verən və zamanla mübarizə
aparan obrazdır. Onun liderliyi gücə yox, zəkaya və mənəviyyata
əsaslanır.
Romanın güclü tərəflərindən biri də
tarixi reallıqla bədii təxəyyülün ahəngdar vəhdətidir.
Göytürk dövrünün reallıqları - dövlət
quruculuğu, qəbilə münasibətləri, xaqanlıq
mübarizələri - bədii təsvirlərlə və
simvolik səhnələrlə dərinləşdirilir.
Elçin Hüseynbəyli tarixə yalnız faktlar silsiləsi
kimi deyil, həm də mənəvi və mifik məkan kimi
baxır. Bu yanaşma oxucunu yalnız informativ deyil, həm də
emosional və intellektual səviyyədə əsərə
bağlayır.
Əsərdə real tarix və mifoloji təxəyyül
ustalıqla birləşdirilir. Göytürk imperiyası,
Orxon-Yenisey abidələri, və xaqanlıq sistemləri
müəllifin bədii təxəyyülü ilə
qovuşaraq canlı bir bədii dünya yaradır. Bozqurd,
qutsal dağ, ana obrazı və digər simvollar türk
mifologiyasının əsas elementlərini daşıyır və
oxucuda kollektiv yaddaşı oyadır.
Əsərdə simvollar çoxqatlı məna
daşıyır. Bozqurd türk kimliyinin təməl simvoludur
və əsərdə o, xalqın yönünü, dirənişini
və azadlıq istəyini təmsil edir. Dağlar əbədilik,
güc və müqəddəslikdir. Qadın obrazları ana,
həyat yoldaşı, torpaq və mədəniyyətin təcəssümüdür.
Xüsusilə ana obrazı əsərdə torpaqla eyniləşdirilir:
qoruyur, bəsləyir, amma həm də qurban verilir. Bu simvolik
struktur, romanın fəlsəfi təbəqəsini genişləndirir
və oxucunun dərin düşünməsinə zəmin
yaradır.
Elçin Hüseynbəyli öz dil üslubunda həm
klassik dastan ənənələrindən, həm də
müasir roman texnikasından istifadə edir. Əsərin dili
çoxqatlıdır: sadə təsvirlərlə yanaşı,
fəlsəfi fikirlərlə yüklü cümlələr,
poetik təsvirlər, arxaik sözlər və ritmik struktur da
bu sintezin bir hissəsidir. Beləliklə, roman yalnız məzmun
baxımından deyil, dil baxımından da milli ədəbiyyatın
bədii imkanlarını nümayiş etdirir.
Roman simvolizm baxımından olduqca zəngindir. Bozqurd
- azadlıq və yolgöstərici; ana obrazı - torpaq, millət
və müqəddəslik; xəyanətkar fiqurlar - daxili
parçalanmanın simvolu... Bu simvollar oxucuya sadəcə
vizual obrazlar kimi deyil, həm də dərin mənəvi və
fəlsəfi təhlil vasitəsi kimi təqdim olunur. Məsələn,
Bozqurdun peyda olması xalqın oyanışını və
xaqanın ruhən yenilənməsini bildirir.
Romanda zaman yalnız keçmiş olaraq qalmır, həm
də gələcəyə işarədir. Müəllifin əsas
qayəsi, keçmişi öyrənərək gələcəyi
formalaşdırmaqdır. Gültəkin xaqanın
apardığı mübarizə bu gün də aktualdır -
milli birlik, mənəvi oyanış və tarixi məsuliyyət
hissi baxımından. Roman bugünkü oxucuya "Sən kimsən?"
sualını ünvanlayır və cavabı keçmişdən
almağa çağırır.
"Gültəkin xaqan" romanı həm bədii,
həm də ideoloji baxımdan dəyərli əsərdir. O,
tarixi dərketməyi, milli kimliyə sahib
çıxmağı və mənəvi oyanışı təbliğ
edir. Bu baxımdan, əsər yalnız bir roman deyil, bir
çağırış, bir xəbərdarlıq və eyni
zamanda bir ümiddir. O, həm ədəbiyyatsevərlər, həm
tarix meraklıları, həm də milli düşüncə
daşıyıcıları üçün əvəzsiz
bir qaynaqdır. Elçin Hüseynbəylinin "Gültəkin
xaqan" romanı türk xalqlarının tarixində
mühüm yer tutan Göytürk imperiyası və onun liderləri
vasitəsilə oxucuya milli kimlik, yaddaş və mənəvi
dirçəliş ideyalarını çatdırır.
Əsər həm tarixi faktlara əsaslanır, həm də
mifoloji elementlər və simvolik strukturlarla zənginləşdirilərək
bədii gücünü artırır. Müəllifin məqsədi
yalnız keçmişi canlandırmaq deyil, həm də
bugünkü milli özünüdərk problemlərinə işıq
salmaqdır.
Əsər yalnız keçmişi deyil, bu
günü də ehtiva edir. Müəllifin məqsədi
tarixi öyrətmək deyil, bu tarixi anlayaraq bugünkü
milli kimlik problemini anlamağa yönəltməkdir.
"Gültəkin xaqan" obrazı XXI əsrin oxucusuna da
çağırışdır: öz köklərini unutma,
tarixini bil və mənəviyyatını itirmə. Əsər
eyni zamanda klassik Azərbaycan ədəbiyyatındakı
millilik ideyasını davam etdirərək yeni bir mərhələ
açır.
"Gültəkin xaqan" romanı təkcə bir
tarixi dövrün bədii inikası deyil, həm də
xalqın mənəvi dirçəliş çağırışıdır.
Əsər oxucunu yalnız tarixi öyrənməyə deyil,
həm də onu yaşamağa və gələcəyə
daşımağa dəvət edir. Bu baxımdan roman milli ədəbiyyatımızın
dəyərli nümunələrindən biri olaraq gələcək
nəsillərə milli kimlik və şüur mirası
buraxır.
Elyar POLAD
525-ci qəzet .- 2025.-22 iyun(№107).- S.10.