"Modest Musorqskinin portreti"
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki
qonağı sənətşünas Gülbən
Abdullayevadır. Onunla məşhur rusiyalı rəssam
İlya Repinin "Modest Musorqskinin portreti" əsərindən
danışmışıq.
İlya Repin XIX əsr rus incəsənətinin
görkəmli realist rəssamıdır.
Yaradıcılığının erkən dövründə,
Repin əsasən müasir həyata və cəmiyyəti
narahat edən problemlərə müraciət edirdi.
Çiçəklənmə dövrü 1880-ci illərə
təsadüf edən yaradıcılığında isə
müasirlərinin portretləri, tarixi janr əsərləri və
məişət mövzulari əsas yer tutur. Tarixi janrda
yaratdığı əsərlərdə əsas məqsəd
təsvir edilən hadisənin emosional ifadəliliyini
tamaşaçıya çatdırmaq idi. Müasirlik
mövzusu Repin yaradıcılığının ana xəttidir.
- Bu portret Repin yaradıcılığının
hansı dövrünə aiddir?
- Repinin 1881-ci ildə yaratdığı "Modest
Musorqskinin portreti" sənət tarixində insan ruhunun əbədi
izlərinin vizual sənədə çevrilməsi kimi dəyərləndirilir.
Bu portret, Musorqskinin ömrünün ən son günlərində,
onun artıq həyatla vidalaşdığı məqamda
çəkilib. Rəssam İlya Repin bu əsəri cəmi 4
gün ərzində, Sankt-Peterburq Hərbi Hospitalında, xəstə
yatağında can çəkişən dostunun yanında
tamamlayıb.
Modest Musorqski dövrünün ən orijinal və
azad ruhlu bəstəkarlarından idi. O, rus xalq musiqisinə əsaslanan,
akademik çərçivələri çox vaxt aşan, dərin
ruhani və ekspressiv musiqilər bəstələyirdi. Lakin həyatının
son illəri, xüsusilə də 1870-ci illərin
sonlarından etibarən, bəstəkar üçün
ağır maddi sıxıntı, depressiya və alkoqol
asılılığı ilə keçib. Onun fiziki vəziyyəti
getdikcə pisləşib və 1881-ci ilin fevral ayında
ağır vəziyyətdə hospitala yerləşdirilib. Bu
məqamda Repin onu ziyarət etmək üçün hospitala
gəlir. Onlar daha öncədən tanış idilər və
Repin, Musorqskinin ruhundakı tənhalığı, alovlu
dahiliklə yanaşı, kədərli bir ömrün izlərini
çox yaxşı bilirdi. O, bu anı əbədiləşdirmək
üçün öz fırçasına sarılır.
Portreti çəkməyə başlayanda Musorqski artıq zəif
düşmüş, danışmağa və hətta hərəkət
etməyə belə çətinlik çəkirdi. Repin əsəri
birbaşa xəstəxana otağında, real şəraitdə
çəkib. Musorqski, ölümündən cəmi 10
gün əvvəl, 42 yaşında bu portret üçün
poz verib. Repin tələsirdi - çünki dostunun nə qədər
yaşayacağını bilmirdi və onu son dəfə
olduğu kimi göstərmək istəyirdi: zəif,
qırılmış, amma hələ də ruhunda sənət
alovu qalan bir insan kimi.
Portret Musorqskinin ad günündən bir neçə
gün sonra, 17 mart 1881-ci ildə tamamlanır. Təəssüf
ki, bəstəkar səhəri gün - 28 mart 1881-ci ildə
dünyasını dəyişir. Bu portret onun son vizual
şahididir.
Repin bu əsəri yalnız bir dostluq borcu kimi deyil, həm
də sənətə və sənətkara ehtiram jesti olaraq
çəkmişdi. O, bu əsərlə Musorqskinin
ömrünün son akkordunu fırçasıyla səsləndirmiş
oldu. O, Musorqskini qəhrəman kimi yox, insan kimi çəkdi
və bu, portret sənətində ən çətin, lakin ən
uca zirvədir.
Əsər yaradıldığı dövrdə
Rusiya çarizminin sərt rejimi, sənətkarlar və
ziyalılar üzərində təzyiqi artırmaqda idi. Bu
portret həm də daxili çöküşlə siyasi tənhalığın
vizual metaforasıdır. Musorqski təklikdə və köməksiz
şəkildə ölürdü. Onun musiqisi tanınmağa
başlamışdı, amma özü artıq dövründən
kənar bir dahiyə çevrilmişdi. Rəssam burada həqiqəti
çəkdi - ölümə yaxın, amma hələ də
sənətin ruhunu içində daşıyan bir adamı.
- Əsərin rəng həlli necədir?
- Repinin "Musorqskinin portreti" əsərində rəng,
təkcə estetik vasitə kimi yox, həm də psixoloji və
metaforik dərinlik daşıyan bir element kimi istifadə
olunub. Bu portretdə rənglər sanki bir fırça yox,
bir duyğu ilə seçilib. Hər çalarlıq, hər
ton Musorqskinin daxili vəziyyətini - onun fiziki tənəzzülünü,
ruhunun iztirabını və həyatdan qopmaq üzrə olan
varlığını tamaşaçıya çatdırmaq
üçün seçilib. Əsərin əsas koloritində
torpaq tonları, tünd yaşıl, solğun qəhvəyi,
boz, qırmızımtıl və solğun mavi rənglərə
üstünlük verilir. Bu rənglərin birlikdə
yaratdığı təsir boğucu, tutqun və ağır
bir auradır. Bu atmosfer, təkcə Musorqskinin olduğu vəziyyəti
deyil, həm də tamaşaçının ruhuna da keçən
bir iç sıxıntısını, bir vidalaşma hissini
daşıyır. Xüsusilə fonun tünd yaşıl və
çirkli boz qarışığında təqdim
olunması, həm hospital mühitini göstərir, həm də
Musorqskinin bu dünyadan getməyə hazırlaşan ruh
halını simvollaşdırır. Musorqskinin sifəti Repin
tərəfindən heyrətamiz dərəcədə realist
və vəcd dolu şəkildə təsvir olunub.
Üzündəki solğun qırmızı, çəhrayı-çəngər
tonlar bədəninin zəiflədiyini, dərisinin qan
dövranından məhrum qaldığını göstərir.
Amma eyni zamanda bu qırmızılıq - içində hələ
sönməmiş sənət alovunun
işartısıdır.
Dodaqları quruyub, yanaqları çəkilib, gözlərinin
ətrafında göyümtül, soyuq çalarlar
mövcuddur. Bu isə Musorqskinin həm yorğunluğunu, həm
də ölümə yaxınlaşan halını daha da
dramatikləşdirir.
Bəstəkarın əynindəki yaşıl-mavi
hospital geyimi əsərin ümumi rəng harmoniyasına tam
uyğunlaşdırılıb. Bu rəng, adətən,
sakitlik, durğunluq və ümidsizliklə əlaqələndirilir.
Əsərdə bu tonlar obrazı fonla birləşdirir, sanki
Musorqski artıq bu reallığın bir parçası
olmaqdan çıxaraq fonun bir hissəsinə çevrilib.
Bu rəng seçimi ilə Repin, təkcə fiziki
ölüm deyil, sosial və emosional silinməni də
vurğulayır. Musorqski bu rənglərin içində əriməyə,
yox olmağa doğru gedir.
Əsərdə sərt işıq yox, yumşaq və
yayılmış bir işıqlandırma müşahidə
olunur. Bu işıq bədənin bir tərəfinə
çox az düşür, əsas diqqət isə
üzün ifadəsinə yönəldilir. Repin burada
işıq və rəng kontrastını minimal saxlamaqla
tamaşaçını portretin "təsviri" deyil,
"hissi" tərəfinə fokuslayır.
- Musorqskinin siması daha işıqlı tonda işlənib.
Bunun səbəbi nədir?
- Bu da onun ruhani aurasını, iç aləminin hələ
də canlı olduğunu göstərir. Digər tərəfdən
isə bu işıqlandırma əsərin ümumi rəng
palitrası ilə ziddiyyətdə deyil - əksinə,
sükutun içindəki işıq təsiri yaradır. Rəssam
rəngləri burada sadəcə vizual gözəllik
üçün yox, həm də simvolik mənalarla yükləyir.
Boz tonlar - solğunluq, tənhalıq, hissizləşmədir.
Tünd yaşıl - depressiya, ağır düşüncə
yükü, çürümə və zəifləmədir.
Qırmızımtıl yanaqlar - daxili mübarizə, iç
alov, fiziki zəifliklə ruhi enerji arasında konflikt.
Solğun mavi - həyatdan uzaqlaşmaq, metafizik bir sükutdur.
Bu simvolik rəng dili əsəri sırf portret olmadan
çıxarır və onu psixoloji sənət bəyanatına
çevirir. Repin Musorqskinin necə "yavaş-yavaş yoxa
çıxan" halını boğucu rənglərlə
göstərərək, həm iztirab, həm də dərin
hörmət ifadə edir.
Rənglər o qədər emosional və dəqiq
işlənib ki, bu portretə baxan hər kəs sənətkarın
əzabına yalnız baxmır - onu hiss edir, onu
yaşayır.
- Bəs kompozisiya haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Burada kompozisiya - sadəcə portretin quruluşu
deyil, sənətkarın ruh halının, cəmiyyətdəki
yerinin və ölümə yaxınlaşma anının təsviri
üçün istifadə olunan vizual bir dillə
yazılmış dramaturgiyadır.
Bu kompozisiya klassik simmetrik portret
anlayışını sındıraraq, daha çox psixoloji
realizm və ekspressiv sadəlik üzərində qurulub.
Musorqski, portretin mərkəzinə yaxın bir
mövqedə, yarıprofil və azca əyilmiş başla,
ağır hospital geyimində təsvir olunub. Pozası rahat
deyil, o, artıq bədənini yox, ruhunu daşıyır.
Başının yüngülcə bir tərəfə əyilməsi
- Musorqskinin təkcə fiziki yorğunluğunu deyil, ruhi təslimiyyətini
və razılaşmanı əks etdirir.
Rəssam onun baxışlarını birbaşa
tamaşaçıya yox, kənara və bir az yuxarıya
yönəldib. Bu, dünya ilə əlaqəni kəsmək,
içə qapılmaq və artıq "o dünyaya
baxmaq" halını simvolizə edir.
Bu baxışda nə ümid, nə üsyan, nə də
qorxu var - sadəcə susqunluq və boşluq var.
Fon son dərəcə sadədir - tünd
yaşıl, boz qarışığı fon, heç bir
detal, əşya, ya da bəzək yoxdur. Bu, təkcə xəstəxana
mühitini yox, həm də Musorqskinin daxili
dünyasının tənhalığını əks
etdirir.
Fonun detalsızlığı, həm də
ölümə yaxınlaşan insanın metaforasıdır.
Hər şey silinmiş, diqqət yalnız insana, daha
doğrusu, onun üzündəki ifadəyə və ruh
halına yönəlib.
Repin klassik portret quruluşundan fərqli olaraq, burada mərkəzi
simmetriyadan bir qədər yayınır. Musorqskinin bədəni
yüngülcə sola əyilmiş, başı da sola
dönmüşdü. Bu, əsərdə
balanssızlığı deyil, əksinə, daxili
qeyri-sabitliyi, emosional çöküşü vurğulamaq
üçün istifadə olunur.
Bu kompozisiya quruluşu Musorqskinin içindəki
"tarazlığın pozulmasını",
"qopmanı" və "axırın
başlanğıcını" vizual olaraq göstərir. Bədii
baxımdan bu əyilmə statik bir portretə dinamik enerji verir
- lakin bu enerji həyati yox, ruhani bir axındır.
- Musorqskinin əlləri görünmür.
- Bu ondan xəbər verir ki, o, artıq
özünü idarə etmək, müdafiə etmək və
ya reaksiya göstərmək enerjisini itirib.
Bədəni isə tamamilə xəstəxana geyimi ilə
örtülüb. Bədən dili passivdir, lakin boynunun və
başının azacıq əyilməsi - portretin ən dərin
dramatik nöqtəsidir.
Musorqskinin portretində ifadə o qədər
güclüdür ki, kompozisiyanın bütün elementləri
ona xidmət edir. Onun baxışlarındakı boşluq,
göz qapaqlarının azca şişməsi, sifətindəki
ifadəsizlik və bir növ "sükutla
razılaşma" halı - bu portretin əsl vizual dinamizmini
yaradır.
Repin onun içindəki yaradıcılıq ruhunun, bədii
enerjisinin tükəndiyini yox, ölümlə barışan
halını göstərir. Burada ifadə hissiyyatsız yox, əksinə,
çox qatlı və dərin duyğularla doludur.
Repin kompozisiyanı o cür qurur ki, Musorqski sanki
yavaş-yavaş fonda yox olur. Fonla onun geyimi, bədəni, hətta
saçlarının rəngi belə bir nöqtədən
sonra birləşməyə başlayır. Bu vizual keçid
həyatla ölüm arasındakı sərhəddin silinməsi
kimi oxunur.
Musorqskinin fiziki mövcudluğu getdikcə "itdikcə",
biz onun ruhuna yaxınlaşırıq. Bu, portretin əsas bədii
effektidir - kompozisiya sənə fiziki insanı yox, onun ruhunun
son izlərini təqdim edir. Bu, təkcə bir portret
kompozisiyası deyil, sükutla danışan bir hekayədir.
- Əsər hazırda harada saxlanılır?
- Tablo Rusiyanın ən məşhur və nüfuzlu
sənət ocaqlarından biri olan Dövlət Tretyakov
Qalereyasında saxlanılır.
- "Musorqskinin portreti" rəssamın digər əsərlərindən
hansı xüsusiyyətlərinə görə fərqlənir?
- İlya Repin portret janrında daim psixoloji dərinliyə
və daxili həqiqətə sadiq qalan bir sənətkardır.
Məsələn, onun "Lev Tolstoyun portreti" və ya
"İvan Qroznı və oğlu" kimi əsərlərində
də psixoloji gərginlik və dramatizm güclüdür.
Musorqskinin portreti ilə bu əsərlər arasında ortaq cəhətlər
çoxdur: realizm, daxili əzabın əks olunması,
xarakterin daxilinə nüfuz, sənətkarın səmimi
durumu. Fərqli cəhət isə odur ki, bu portretdə faciə
artıq baş verib, insan artıq "son"a çatıb.
Burada dramatik məqam yox, ölümlə sükutun sərhəddindəki
bir nəfəs təsvir olunub. Tolstoy portretində həyatın
mübarizəsi, düşüncənin gərginliyi
görünürsə, Musorqskidə bitmiş bir ömrün
sakitlik içindəki fəryadı var.
- Sizcə, bu rəsm bizə nə deyir?
- Bu portret sadəcə bir insanı göstərmir -
bir ruhun sönmə anını sənətə çevirir.
Repin bu əsərdə sual verir: "Bir dahini necə
xatırlamalıyıq? Onun parlaq zamanlarında, yoxsa
sükutla sönərkən?" Musorqski bu portretdə
heç bir musiqi aləti ilə əhatələnməyib,
heç bir gözəllik və zənginlik simvolu ilə təqdim
olunmayıb. Amma bu onun ən parlaq, ən real obrazıdır.
Bu portret bizə deyir ki, dahilik gözəllikdə deyil, həqiqətdə
yatır. O, bizə həyatla ölüm, sənətlə
sükut arasındakı ən incə xətləri göstərir.
O xətlərdə insanlığın əsl
üzünü - zəifliyini, ehtiyacını, sonsuzluq istəyini
çəkir. Bu əsər təkcə Musorqskini deyil, hər
bir yaradıcı insanın daxilindəki mübarizəni,
acını və əbədi qalmaq istəyini təsvir edir.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet .- 2025.- 26 iyun(№110).-S.15.