"Budda"
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki
qonağı sənətşünas Şahanə
Mansırovadır. Onunla Xalq rəssamı, Əməkdar incəsənət
xadimi, professor Arif Əzizin "Budda" əsərindən
danışmışıq.
Arif Əziz 1943-cü il yanvarın 3-də Bakıda
anadan olub. 1960-cı illərdə Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq
Məktəbinə daxil olan Arif bəy sonra Moskvada təhsilini
davam etdirib.
Rəssamlıq sahəsində çoxşaxəli
bir fəaliyyətə malik olan Arif Əziz müxtəlif
janrlarda və üslublarda işləsə də, daha
çox portret, müxtəlif ofortlar və qrafika sahəsində
tanınır. Rəssamın əsərlərində milliliklə
müasirliyin harmoniyasını görmək
mümkündür. O, həmçinin Azərbaycan Dövlət
Mədəniyyət və İncəsənət Universitetinin
professorudur.
Arif Əziz 2018-ci ildə Azərbaycan
Respublikasının Xalq rəssamı fəxri adına layiq
görülüb. O, eyni zamanda Dünya Rəssamlıq
Akademiyasının Bakı nümayəndəliyinin rəhbəridir.
- Rəsmdə Buddanın xarakterik xüsusiyyətləri
hansı detallarla vurğulayır?
- Bildiyiniz kimi, Budda həyatın mənasını
axtaran və daxili sülhə çatmaq istəyənlər
üçün ilham mənbəyidir. Onun təlimləri
ruhani sülh axtarışına yönəlməklə
yanaşı, həm də insanların bir-birlərinə
qarşı mehriban, mərhəmətli və təvazökar
olmasını təşviq edir.
"Budda" rəsmi, bir tərəfdən qədim
və klassik fəlsəfi düşüncələrə
istinad edir, digər tərəfdən isə müasir sənətə,
insanın daxili aləminə, təbiət və kainatla olan əlaqəsinə
diqqət çəkir. Budda simvolu, sülh, düşüncə
və daxili rahatlıq ilə bağlı əsas ideyaları
təmsil edir. Rəssam bu simvolu çəkməklə
insanın ruhi və mənəvi hüzur
axtarışını, kədər və narahatlıqlardan
azad olma yolunu ifadə edir. O, bu fəlsəfi düşüncəni
səthi olaraq deyil, dərindən, bir çox qatlarda və rənglərin
simvolizmi ilə vurğulayır.
- Əsərin rəng həlli necədir?
- Arif Əzizin rəsmi çoxsaylı və
kontrastlı rənglərlə zəngindir. Tabloda istifadə
olunan rənglər, yalnız bir təsvir kimi deyil, həm də
hisslərin və ruh halının təbii və simvolik rənglər
arasında ahəngini yaradır. Məsələn, səmanın
və təbiətin elementlərinin təmsilində mavi və
yaşıl tonları, dərin meditasiya və daxili sükunətə
işarə edərkən, qırmızı və sarı
tonları diqqət, enerji və həyəcanı
simvollaşdırır. Bu rənglər, əsərin
dinamikliyini və statikliyi arasında tarazlıq yaratmağa
kömək edir.
- Bəs kompozisiya haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Kompozisiyanı nəzərdən keçirdikdə,
rəssamın minimalist yanaşması hiss olunur.
"Budda"nın portreti, fon və digər elementlərlə
bir araya gəlir və sadə, lakin təsirli bir quruluş
yaradır. Bununla, sənətçi həm əsərin mənəvi
dərinliyinə, həm də vizual cəhətdən
balanslı və harmonik bir təsvir qurmağa
çalışıb.
- Əsərdə hansı simvolik detallar var?
- Bu əsərdə simvolizm xüsusilə əhəmiyyətlidir.
Budda obrazı, xeyirxah bir təbiətin, müdrikliyin və
daxili aydınlığın simvolu kimi təkrarlanır.
Buradakı simvollar, əsasən, mənəvi hüzur və
sükunət axtarışını ifadə edən və
insanın öz daxili səyahətini tamamlamasını
göstərən elementlərdir. Arif Əziz Buddanı
müasir həyatın təlaşından uzaq, dərin
düşüncəli bir simvol olaraq təqdim edir. Əsərdəki
əksər simvolların, o cümlədən əl və
baş mövqeləri, meditasiya vəziyyətinin ifadəsi
kimi istifadə edilməsi də bu ideyaya uyğun gəlir.
Tabloda kainat və insan arasında qurulan əlaqəni
qeyd etmək vacibdir. Əsər, insanın təbiətlə
və kainatla münasibətini əks etdirir və bunun mənəvi
bir bağlılıq olduğunu vurğulayır. Budda
obrazı bütöv kainatla əlaqəli bir varlıq kimi təqdim
olunur. Onun üz ifadəsi və gözləri dünyəvi əndişədən
uzaq, sakit və müdrik bir aləmdən baxır. Bu
görüntü, insanın öz daxili sükunətini
tapması və təbiətlə ruhani əlaqəni
qurmasının vacibliyini göstərir.
Arif Əzizin yaratdığı obrazlar həm ənənəvi,
həm də müasir sənət anlayışlarını
birləşdirir, ona görə də əsərin tərzi
unikal və fərqlidir. Əsərlərindəki rənglər
və formalar onun öz unikal yanaşmasını əks
etdirir. "Budda" tablosu rəssamın sənətindəki
dərin fəlsəfi düşüncələri və
vizual təcrübələri açıq şəkildə
ortaya qoyur.
"Budda" rəsmi, həm vizual, həm də fəlsəfi
baxımdan zəngin bir əsərdir. O, yalnız bir rəsm əsəri
olaraq deyil, eyni zamanda bir ruhi təcrübə və mənəvi
düşüncə təmsilidir. Arif Əzizin bu əsəri,
sənətseverlərə sadə və təsirli bir şəkildə
dərin fəlsəfi ideyalarla yanaşı, estetik gözəllik
və harmoniya təqdim edir.
- Bu tabloda gördüyümüz Budda hansı ənənəvi
detalları özündə birləşdirir?
- Klassik Budda təsvirlərindən fərqli olaraq,
burada müəyyən dərəcədə modern və
abstrakt bir yanaşma təqdim olunub. Arif Əziz, Budda
obrazını ənənəvi təsvirlərdə
olduğu kimi fiziki və şərti cəhətləri ilə
təqdim etmir. Əsərdə Buddanın fizioloji və
psixoloji vəziyyətinə dair çox daha mücərrəd
bir yanaşma var. Rəssam yalnız obrazın xarici
görünüşünü deyil, onun daxili
dünyasını da canlandırmaq istəyib. Burada rəssam
yalnız bir obraz yaratmaqla kifayətlənmir, həm də onun
hisslərini, düşüncələrini və mənəvi
dünyasını rənglər və formalar vasitəsilə
ötürür.
Əsərdəki xətlərin istifadəsi də
xüsusilə diqqət çəkir. Arif Əziz, sərt və
incə xətlərin balansını qoruyaraq, Buddanın
ciddiyyətini və müdrikliyini göstərir. Budda
obrazının sadə, lakin əhəmiyyətli xətləri,
onun mənəvi və ruhani vəziyyətini
simvollaşdırır. Eyni zamanda, xətlərin istifadə
forması, rəsmdəki ruh halının həm nizamlı, həm
də qeyri-müəyyən olduğunu göstərir. Bu,
insanın daxili dünyasındakı
qarışıqlığı və hüzuru eyni anda təmsil
edir.
- Bu rəsm bizə nə deyir?
- "Budda" tablosunun əsas mesajlarından biri, həyatın
fəlsəfi anlamını tapmaq və daxili sükunətə
çatmaqdır. Əziz Buddanın meditasiya vəziyyətindəki
görüntüsünü təkrar-təkrar istifadə edərək,
insanın daxili aləminə, düşüncələrinə,
emosiyalarına və bu proseslərin bütövlükdə
necə bir harmoniya yaratdığına diqqət çəkir.
Rəsmdəki müasir təfsir, meditasiyanın zamanla
qazanılan bir vərdiş olmadığını, bəlkə
də insanın doğuşdan daşıdığı bir
potensial olduğunu vurğulayır.
Bu əsərdə həm mənəvi, həm də
fiziki dünyalar arasında bir ziddiyyət mövcuddur. Fiziki
olaraq, Buddanın obrazı sadə və təbii şəkildə
təqdim edilsə də, onun mənəvi gücü, həm
qəlbini, həm də ruhunu əks etdirən daha mürəkkəb
bir dilə çevrilir. Bu ziddiyyət əsərin cəlbedici
tərəflərindən biridir.
Arif Əziz bu rəsmdə fiziki və mənəvi
dünyaların paralel təsvirini qurub. Onun əsərlərində
təbiət, bəzən surreal, bəzən də simvolik
şəkildə təmsil olunur. Bu cür yanaşma,
insanların təbiət və kainatla olan əlaqəsini təhlil
etməyə çalışır. "Budda" əsərində
təbiətin və onun elementlərinin yeri çox vacibdir. Rəssam
əsərdə təbiətin dinamikalarını və
buddanın ruhani aləmi ilə necə birləşdiyini
göstərmək üçün müxtəlif təbii
formaları istifadə edir.
Arif Əziz bu rəsmdə Buddanın obrazı vasitəsilə
insanın daxili dünyasına, meditasiya və təbiətlə
əlaqəsinə işıq tutur.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet .-2025. -19 mart(№51).- S.10.