Anardan ustad dərsi
14 martda yazıçı-dramaturq Pərvinin «Anarla
söhbətlər» adlı yeni kitabı işıq
üzü görüb. Kitabda Xalq yazıçısı
Anarla onun yaradıcılığı ətrafında, həmçinin
ümumilikdə ədəbiyyat, sənət söhbətləri
yer alıb. Çağdaş «podkast» üsulu ilə çəkilmiş
söhbətlərin video-versiyası da kitabda oxuculara QR kodlar
vasitəsiylə təqdim olunur. Yazıçının daha
öncə müsahibələrində toxunmadığı məsələlər,
bioqrafiyasının maraqlı məqamları bu söhbətlərdə
eksklüziv olaraq yer alıb. Qeyd edək ki, bu kitab Pərvinin
Xalq yazıçısı Anarın
yaradıcılığını təhlil etdiyi
altıncı kitabıdır. Kitabın ön sözündə
Pərvin yazır:
«Ustad Anarın yaradıcılığını
araşdırıb yazdığım «Anar dünyası»
kitabım düz on il öncə işıq üzü
görüb. Bu, «Anarla söhbətlər» kitabım isə on
il əvvəl başlayan yolun altıncı
dayanacağıdır. Bundan əvvəlki beş kitabda
ustadın yaradıcılığını,
düşüncələrini öz baxış
bucağımdan, anladığım, duyduğum kimi
çatdırmağa çalışmışam. Zaman
keçdikcə onu da fikirləşirəm ki, görəsən
yazıçı ilə oxucu arasında tənqidçiyə,
ya hansısa xüsusi təqdimata ehtiyac varmı?! Bu suala
cavabım daha çox ovqatımdan asılı olur. Bəzən
çağdaş gəncliyin motivasiya ədəbiyyatına
sarıldığını, reytinqlərdə ən çox
satılan kitabların məhz belə mövzuları əhatə
etdiyini görəndə inanıram ki, bədii ədəbiyyatı
bütün mümkün vasitələrlə təbliğata
ehtiyac var. Çünki kiminsə şəxsi təcrübəsindən
gələn yaşam üsullarının işıqlı bir
dillə yazılışı, az qala cənnət vədi verən
«indulgensiya» aksiyasına bənzər reseptlərin
paylaşılması qısamüddətli effekt verir. Sadəcə
oxuduğun anlarda «dəyişəcəyəm», «düzələcəyəm»,
«mən də belə olacağam» - deyə bilərsən
özünə. Amma əgər insanın bütün
davranışlarının təməli özünün necəliyi,
xarakteridirsə, müvəqqəti motivasiya böyük nəticələr
əldə etməyə yardımçı ola bilməz... Bəs,
ümumilikdə mütaliənin mənası varmı?! Bəli,
var! Sənət gerçək həyatı daha obrazlı,
daha dərin, daha mənalı, daha təsirli təqdim etdiyi
üçün oxucunu yetişdirir. Lap bütün başqa
faydaları kənara qoyub sadəcə estetik zövqdən, sənətin
bəxş etdiyi mənəvi zənginlikdən
danışsaq belə, yenə də bu, xüsusən
çağımızın robotlaşmasını nəzərə
alsaq, böyük xidmətdir... Həm də ona görə
ki, insan təbiət etibariylə xoşbəxt olmağa
meyillidirsə, bədii ədəbiyyat duyğuları tərbiyə
etdikcə, zövq alma «vərdişi» yaratdıqca sevinc, səadət
də əlçatan olur. Bəlkə bu yazılanlar qəribə,
mübahisəli səslənə bilər. Amma oxuduqlarım və
şəxsi müşahidələrim deyir ki, bədii mətn,
həm də dərinliyini anlayaraq, duyaraq qavradığın
sənət nümunəsi insanı daha təmkinli edir.
Gerçək sənət üz-üzə
qaldığın sualların, çıxa bilmədiyin
labirintlərin cavabı, açarı ola bilir. Həyatı,
yaşamağı, qarşılaşdığın köhnə,
təzə, qəribə, sadə ya mürəkkəb
duyğuları sözlə ifadə edən sənət həm
də sənin hisslərinin tərcümanına çevrilirsə
SƏNİN olur.
...Bu uzun və bəlkə qəribə müqəddimə
MƏNİM olan və illərlə bir çox həyat vəziyyətlərində
varlığımı, zövqümü, xarakterimi formalaşdırmağa
fayda verən mətnlərdən, onların
yaradıcısından danışmaqdan ötrüdür əslində.
Ötən illər ərzində, Ustad Anarın
yaradıcı və intellektual dünyasını
araşdırdıqca, onlarla kitabına ön söz, yüzlərlə
məqalə və altı kitab yazandan sonra kiçik bir sirrimi
oxucuya açmaq istəyirəm. Əlbəttə Sənət,
özü də söz sənəti insanı yetişdirir.
Amma bu, sənin ana dilində yaranmış sənətdirsə,
sadəcə şüurun altına və üstünə
yox, həm də genetik kodlara, yaddaşa xitab edir... Bu isə
bütöv şəxsiyyətin formalaşması
üçün çox mühümdür. Sən
özünün, ailənin, nəslinin, nəhayət millətinin
kimliyini dərk etmədən güclü ola, təməllərini
anlayıb onlara güvənə bilməzsən.
Bütün bu illər ərzində Ustadın
yaradıcılığından aldığım gücü
haqqında yazdığım mətnlərlə oxucuya
ötürməyə, «Anarı niyə oxumalısan?»
sualına cavab verməyə çalışmışam.
Amma bütün zamanların öz təbliğat üsulu
olduğunu da yaxşı başa düşürəm. Ona
görə əgər araşdırma işi, elmi-publisistik
yazılar daha çox mütəxəssislər
üçündürsə, sadə oxucunu zamanın nəbzini
tutaraq təsirləndirə, düşündürə bilərsən.
Bu kitabı Anardan Ustad dərsi hesab edirəm. Təxminən
yeddi saatdan çox danışdığımız müxtəlif
mövzular təkcə yazıçının öz
yaratdıqlarını yox, həmçinin ümumilikdə sənət,
həyat haqqında fikirlərini əhatə edir. Hər
zövqdə oxucuya, izləyiciyə maraqlı olmağı
qarşıma məqsəd qoyduğum üçün kitabda
həm söhbətlərimizin podkast-video variantı QR kodlarda
yer alıb, həm də yazılı format bu dialoqlardan mənbə
kimi də istifadə etmək fürsəti yaradır...
İllərlə Ustadla müxtəlif mövzularda
dialoqlarımdan bir çox suallarıma cavab tapmışam. Və
bu cavabların hamısını ümumiləşdirib –
Bütün hallarda Həyat! – başlığı qoya bilərəm.
Ömrünü sənətinə həsr etmiş
yazıçının həyatı, bioqrafiyası sadə
olmayıb. Amma bu qədər işıqlı, dərin,
duyğulu düşüncələrin onun özünün
unikal şərhləri ilə oxucuya təqdimatı son dərəcə
vacib idi... Proza, Dramaturgiya, Publisistika, Kino və s. mövzularda
danışdıqlarımız həqiqətən də
master-klassdır!»
Kitabda 7 podkast-müsahibədən əlavə Pərvinin
ssenarisi ilə baş tutan Anar 85 adlı tədbirin,
«Sarsılmaz dostluq» filminin mətnləri və videoların
(QR) yer alıb. Həmçinin «Könül
bağçası» verilişinin qonağı olan Anar
geniş müsahibəsində maraqlı sualları cavablandırıb.
Bir il öncə ölkə gündəmini zəbt
etmiş olay – yazıçının Fəxri Xiyaban ziyarətinin
hekayəsini və videosunu da müəllif kitabın
oxucuları ilə bölüşür:
«Ötən il Ustad Anar Fəxri Xiyabana gedib,
özünün çapa hazırladığı kitablar
üçün orada uyuyan əziz dostlarının,
doğmalarının qəbrüstü abidələrinin
fotolarını çəkməyimizi istəmişdi. Öncədən
planladığımız Fəxri xiyaban ziyarəti
yaddaşımda film kimi canlanır bu gün də…
Səhər Xiyabanın önünə çatanda məndən
və polislərdən başqa kimsə gözə dəymir.
Bir az gəzib açıq səma altında heykəl muzeyinə
heyranlıqla tamaşa edir, burada yatan, hər zaman diri olacaq
ruhlar üçün dualar oxuyuram. Bir azdan Ustad zəng edir, tələsik
girişə yaxınlaşanda iri bir qərənfil buketini bir
məktəbli həyəcanı ilə əlində tutub
gözləyən yazıçını görürəm.
Dostlarını bircə-bircə ziyarət edib qəbirlərinə
gül qoymaq, abidələrin fotolarını çəkmək
istəyir. Mən bir az qabağa keçib fotoqraf
bacarığımı işə salıram, amma birdən qəribə
bir hava, ovqat, qüssə qəlbimi bürüyür. Səssiz,
adamsız xiyabanda təkcə addımlayan Ustadı nədənsə
o yerdə İ.Berqmanın «Çiyələk talası»
filminin tənha qəhrəmanına bənzədirəm. Məzarların
birindən digərinə addımladıqca bir yandan
yorulduğunu, amma həm də inanılmaz güc və sevgiylə,
kövrəkliklə bu adamları bircə-bircə necə
andığını hiss edirəm. Həm də
anladığım odur ki, burada uyuyan böyükləri,
dostları, əzizləri, ömür və sənət
yoldaşları ondan ötrü diridirlər, onların
hamısını öz varlığında,
düşüncələrində, əsərlərində
yaşadır. Ziyarətimiz zamanı heç bir başqa niyyət,
plan güdmədən elə-belə qısa videolar da çəkirəm
arxivim üçün. Hər qəbirin, hər abidənin
yanında bir hovur dayanır, xatirəsini
bölüşür, qəmlənir, fikrə dalır… Mən
səssiz olmağa, mane olmamağa çalışsam da,
içimi dağıdan min bir sualları idarə etməyə
çalışsam da, axıra kimi alınmır… Ən kədərlisi
isə böyük, geniş Xiyabanda ziyarətimizi bitirib
anasının, Nigar xanım Rəfibəylinin qəbri
üstünə getməyimiz olur. Novruzdan qalmış
qurumuş çiçəklərin, səmənilərin «bəzədiyi»
qəbiristanlıqda addımlamağını, anasının
əbədi beşiyinə tərəf necə getməyini
heç vaxt, HEÇ VAXT sözlə təsvir edə bilməyəcəyəm…
Anar müəllim burada uyuyan qohumlarından, o vaxt Nigar
xanımı Fəxri Xiyabanda dəfn etməmələrindən
danışır, mən «Sizsiz»i eşidirəm… Bir az uşaq
kövrəkliyi ilə o günlərin kədərli anlarını
bölüşür mən «Sübhün səfiri»nin final səhnəsini,
Mirzə Fətəlinin anası ilə dialoqunu görürəm…
Bəlkə nə zamansa film ssenarisinə, ya da hekayəyə
çevrilə biləcək o günün təəssüratlarını
burada tez-tələsik bölüşmək istəmirəm.
Amma gecə hazırladığım, bəlkə sadəcə
içimi bürüyən və məni rahat olmağa
qoymayan o qəhərdən azad olmaq üçün montaj
etdiyim o video-reelsin bir neçə saat ərzində ölkə
gündəmini zəbt etməsindən qarışıq
duyğular keçirdim. Ustadın feysbuk səhifəsinə
videonu yerləşdirəndən bir saat sonra bütün
saytlar, online platformalar bu videonu yayımlayır, ondan
danışır. Hər yerdə minlərlə, milyonlarla
baxış sayı toplayan görüntü, hamının
müzakirə etdiyi balaca fraqment məndə qəribə bir
qüssə oyatdı. Deməli bu görüntülərdən
həyəcanlanan, yaşa dolmuş masterin nəcib hərəkətindən
sevərək danışan çoxları öz
yazıçısını yaxşı tanımır.
Axı Anardan ötrü həyatda olanlarına da,
olmayanlarına da göstərdiyi bu böyük vəfa, etibar
yeni iş deyil. Ömrü boyu dostları, doğmaları, ailəsinə
münasibəti etalon ola biləcək
yazıçının indi bu vəfa borcunu yerinə yetirməsi
insanlara niyə belə YENİ görünüb… Zaman
keçdikcə, başa düşürəm. Dəyərlərin
itməkdə olduğu zamanda belə kiçik ya böyük
təşəbbüslərin özü də
maarifçilikdir».
Kitabdan ən maraqlı müsahibələrdən
birinin – «Qəhrəmanlarımı anlamağa
çalışıram» adlı proza haqqında söhbəti
«525-ci qəzet»in oxucularına təqdim edirik...
Nəzrin
525-ci qəzet .-2025. -20 mart(¹52).- S.20.