Novruz
bayramının kinosalnaməsi
Sazlı-sözlü, güllü-çiçəkli,
nazlı-qəmzəli Novruz bayramı gəlir... Baharın
müjdəçisi, mürgülü torpağın canlanan
ruhu, günəşin gülümsər çöhrəsidir
bu bayram. Özü ilə birgə yeni oyanış, yeni ruh gətirən
Bahar bayramı həm də xeyirin, təravətin, bərəkətin
rəmzidir.
Həm də başıbəlalıdır Novruz
bayramı. Xalqımız kimi, soyumuz kimi, kökümüz
kimi, digər milli-mənəvi dəyərlərimiz kimi...
Axı keçmişimizdir, milli kimliyimiz rəmzidir. Buna
görə də uzun illər qadağalar görüb,
bağlı qapılar arxasında gizlin şəkildə
qarşılanmağa məhkum edilib. Amma unudulmayıb,
zamanın dolanbaclarında öz varlığından zərrə
də itirməyib. Çünki bütün məhrumiyyətlərə,
qadağalara baxmayaraq, onu yaşadan bir millət olub - öz
köklərinə qırılmaz tellərlə bağlı
Azərbaycan milləti...
Əlbəttə, Novruz bayramının
unudulmamasında, bu günümüzə qədər gəlib-çatmasında
incəsənətimizin, mədəniyyət xadimlərimizin də
rolu az olmayıb. "Sovet İmperiyasının
qılıncının dalının da, qabağının
da kəsdiyi" bir zamanda - 1969-cu ildə Novruz bayramı
coşqusunu, qədim adət-ənənələrini kinoya gətirən,
bütün çətinliklərə rəğmən, bunu
tamaşaçılara ən gözəl şəkildə təqdim
edən sənətkarlarımızın rolu heç də az
olmayıb axı.
Kino demişkən, Azərbaycan kinematoqrafiyasında Bahar
bayramını əks etdirən, tarixi ənənələrini
mavi ekranlarda canlandıran filmlərimiz heç də az deyil.
Bu yazıda onların bəzilərinə nəzər salmaq
yerinə düşərdi.
Sovet İmperiyasından danışmışkən,
kiçik bir xatırlatma edək ki, həmin dövrdə Azərbaycanda
Novruz bayramı ilk dəfə 1967-ci ildə rəsmi şəkildə
qeyd olunub. Həmin il bu, "Bahar" bayramı adı
altında respublika ərazisində keçirilir. Növbəti
il - 1968-ci ildə isə buna imkan verilmir.
Ancaq elə 1967-ci ildə qeyd edilməsi də incəsənətimizdə
xüsusi dövrə yol açmağa yetir. Xalq
yazıçısı İsmayıl Şıxlı 1957-ci
ildə qələmə almağa başladığı və
1967-ci ildə tamamladığı məşhur "Dəli
Kür" romanında Novruz bayramı səhnələrinə
də yer vermişdi. 1969-cu ildə sözügedən roman əsasında
rejissor Hüseyn Seyidzadə "Dəli Kür" filmini
çəkir. Çox güman ki, Azərbaycan kino tarixində
ilk dəfə olaraq, İsmayıl Şıxlı həm
romanın, həm də filmin ssenari müəllifi kimi bir
neçə yerdə bayram adət-ənənələrinə
yer verir, Novruz coşqusunu göstərməyi bacarır. Təbii
ki, vətənpərvər duyğularla seçilən
yazıçı və ən az onun qədər öz
soy-kökünə, milli kimliyinə bağlı rejissor həmin
dönəmdə çox təzyiqlərlə
qarşılaşırlar. Amma heç bir çətinlik,
heç bir təzyiq onları bu yoldan döndərə bilmir
və rejissor H.Seyidzadə qətiyyətlə, "icazə
verilsə də, verilməsə də, Novruz səhnələri
filmdə gedəcək" - deyir, dediyinin də üstündə
dayanır.
Bu sayədə baharın müjdəçisi Novruz
bayramı Azərbaycan kinosuna “ayaq açır”. Filmdə
papaqatdı, yumurta döyüşdürmə, bacadan şal
atmaq kimi Novruz ənənələri ilk dəfə
nümayiş olunur.
Ancaq digər tərəfdən bəzi
kinoşünaslar filmdə ilk Novruz ab-havasına hələ
1956-cı ildə “O olmasın, bu olsun” filmində rast gəlindiyini
iddia edirlər. Dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəyovun
eyniadlı operettası əsasında rejissor Hüseyn Seyidzadə
tərəfindən ekranlaşdırılmış əsərdə
obrazların geyimləri, milli rəqslər, küçədəki
izdiham və bayram ab-havası Novruzun coşqusunu
xatırladır. Ən önəmli detal isə
xonçadır. Gözəlliyin, bolluğun, bərəkətin
rəmzi olan xonça filmdə toy atributu kimi təqdim olunsa
da, Məşədi İbadın xonçadakı
şamları yandırması səhnəsi qədim Novruz ənənəsini
xatırladır.
Novruzun geniş və açıq şəkildə təsvir
olunduğu başqa bir ekran əsəri isə hər birimizin
sevərək izlədiyi “Yeddi oğul istərəm” filmidir.
Xalq şairi Səməd Vurğunun “Komsomol” poemasının
motivləri əsasında Azərbaycanda sovet hakimiyyətinin
qurulmasının 50 illiyinə həsr edilərək çəkilən
və kinorejissor Tofiq Tağızadənin əsəri olan
filmdə “Kos-kosa” xalq oyunu, meydan oyunları, Novruzun vəsfi,
xanımların əllərində səməni gətirməsi,
camaatın şadyanalıqla bayram hazırlığı dəqiq
şəkildə öz əksini tapıb. Eyni zamanda Novruz gənclərin
vüsala olan ümidi, xoş gələcəyə olan
inamı kimi də filmdə simvolizə edilib. Belə ki, bu
günlərdə itirdiyimiz mərhum Xalq artisti Ənvər Həsənovun
ustalıqla canlandırdığı unudulmaz Cəlalla
sevgilisi Humayın çay kənarındakı söhbəti
kövrək duyğular yaradır. Humayın Cəlala dediyi
“Dedim, səməni qoyub sənin qabağına
çıxaram. Novruzun gəlişinə babamın
xeyir-duasını alarıq. Götürüb gedərsən
məni Peykanlıdan, apararsan uzaqlara. Nə güllə səsi
eşidərik, nə də ağlaşma” - sözləri
xalqın Novruza olan sevgisini, inamını bir daha sübut edir.
Rejissor Fikrət Əliyevin 1980-ci ildə İbrahim bəy
Musabəyovun “Neft və milyonlar səltənətində”
povestinin motivləri əsasında çəkdiyi
“Qızıl uçurum” filmi də kinomuzda Novruz
bayramının təsviri baxımından xüsusi önəm
kəsb edir. "Qızıl uçurum" filmi təkcə
sosial problemləri deyil, həm də milli dəyərləri
qoruyub saxlayan bir ekran əsəri olduğu üçün
Novruz ənənələrini təbii və canlı şəkildə
təqdim edir. Burada uşaqların tonqalın üstündən
atılması, Şəfiqənin öz yaşlı
atasını bayram payı ilə təbrik etməsi,
qapıya torba atılması gözəl bayram adətləri
kimi tamaşaçıda xoş ovqat yaradır.
Süleyman Vəliyevin "Şor
cüllütü" povestinin motivləri əsasında
1984-cü ildə rejissor Ənvər Əbluc tərəfindən
çəkilmiş “Qara gölün cəngavərləri”
filmində isə Bahar bayramı bir sıra işbazların
sui-istifadə yeri kimi öz əksini tapır.
1971-ci ildə kinorejissor Arif Babayevin Xalq
yazıçısı Anarın ssenarisi əsasında
çəkilmiş "Gün keçdi" filmində
Əsmərin dilindən səslənən ifadələr
Novruz ənənələrini yada salır.
O, Məsmə xalanın bayram şirniyyatlarını
xatırlayaraq, o bayram şirniyyatlarından mütləq
qonşulara da pay düşdüyünü deyir. Bu səhnə
Bahar bayramının ənənələrini və onun
şirin nostalji hissini əks etdirir. Bununla da müəlliflər
Novruzun məşhur təamlarına, eyni zamanda Bahar
bayramının paylaşmaq kimi olduqca gözəl adətinə
toxunurlar.
Müasir filmlərimiz də bu mövzudan yan keçməyib,
bu bayramın ab-havasını, əsrlərdən bəri dəyişməyən
adət-ənənələrini istər real, istərsə də
simvolik şəkildə tamaşaçıya
çatdırıb. Bu baxımdan Asif Rüstəmovun 2007-ci
ildə çəkdiyi “Ev” filmi xarakterikdir.
Burada Novruz adətləri – səməni becərmək,
tonqal yandırmaq, yumurta boyamaq və sair kimi atributlar sətiraltı
yozumlarla obrazların həyatı ilə assosiasiya olunur.
Bu sadaladığımız filmlərlə
yanaşı, "Xatirələr sahili", "Bəyin
oğurlanması", “Ulduz” və sair kimi məşhur filmlərimizdə
də ya açıq, ya da dolasıyla Novruz bayramı
xatırlanır, ab-havası duyulur.
Azərbaycan kinosunun önəmli inkişaf yoluna qədəm
qoyduğu müasir dövrümüzdə bu qədim milli
bayramımıza mavi ekranlarda daha çox yer verilməsini arzulayır
və ümid edirik.
Baharınız, Novruz bayramınız mübarək!
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet .-2025. -20 mart(¹52).- S.19.