Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
imzaları
(Əvvəli ötən sayımızda)
Mehmet Emin Rəsulzadə
Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
M.Ə.Rəsulzadənin sağlığında
mühacirətdə nəşr etdirdiyi 11 kitabın
hamısı - 1923-cü ildə İstanbulda işıq
üzü görən "Azərbaycan Cümhuriyyəti
(keyfiyyəti-təşəkkülü və şimdiki vəziyyəti)"
və "Əsrimizin Siyavuşu"dan 1951-ci ildə Ankarada
çap olunan "Çağdaş Azərbaycan tarixi" və
"Azərbaycan şairi Nizami"yədək "Mehmet Emin
Rəsulzadə" (bundan sonra "Məhəmməd Əmin
Rəsulzadə") imzası ilə buraxılıb. Bu
sözləri onun məqalələrinə də şamil etmək
olmur. M.Ə.Rəsulzadə "Yeni Qafqasya" (1923-1927) ilə
başlayan II mərhələ mühacirətdəki mətbu
fəaliyyəti dövründə bir çox gizli,
örtülü imzadan da istifadə etmiş, bəzi hallarda dərgidəki
yazılarını imzasız dərc etdirib. N.Yaqublunun fikrincə,
ədibin "Yeni Qafqasya"da 216 imzalı və ya imzasız
elmi, tarixi, ictimai, siyasi yazısı işıq üzü
görüb (N.Yaqublu. Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
ensiklopediyası. Bakı, 2013,
505 s.). Əlavə etmək lazımdır ki, həmin
yazıların içərisində bədii əsərlər
də olub. Əli Yavuz Akpınar, Səlcuk Türkyılmz və
Yılmaz Özkayanın yayıma hazırladıqları
"Mehmet Emin Rəsulzadə. "Yeni Qafqasya"
yazıları" kitabında M.Ə.Rəsulzadənin dərgidə
314 imzalı, gizli imzalı və imzasız müxtəlif
mövzularda elmi, publisistik məqaləsi, şeir və hekayəsi
verilib.
M.Ə.Rəsulzadə Türkiyəyə gəldiyi
ilk günlərdən bütün sıxıntılara rəğmən,
mühacirəti birləşdirəcək bir təşkilat
yaratmağı və mətbu orqan buraxmağa
çalışır. Nəhayət, 26 sentyabr 1923-cü ildə
istəyinə nail olur. Onun rəhbərliyi ilə ərəb
əlifbası ilə 16 səhifəlik "on beş gündə
bir nəşr olunan ədəbi, ictimai və siyasi məcmua"
"Yeni Qafqasya" işıq üzü görür.
İlk nömrələrindən sovet rejimi və kommunist
ideologiyasına qarşı sərt və amansız mövqe
tutan, yalnız Azərbaycanın yox, rus əsarətində
olan xalqların istiqlalı uğrunda ideoloji mücadiləni
müqəddəs vəzifəsi hesab edən dərginin
bağlanması, ümumiyyətlə, Azərbaycan mühacirlərinin
fəaliyyətinə xitam verilməsi məqsədi ilə
sovet hökuməti müxtəlif təzyiq, təhdid
üsullarından istifadə edirdi. Mühacirlər, o cümlədən
M.Ə.Rəsulzadə bu təqiblərdən qorunmaq
üçün müxtəlif tədbirlərə əl
atırdı. Dərginin bütün işlərini Məhəmməd
Əmin öz üzərinə götürsə də,
"Yeni Qafqasya" "siyasi baxımdan epeycə
çalxantılı və təhlükəli olan bir dönəmdə,
siyasi mücadilə üçün çıxardılan dərginin
imtiyaz sahibi və sorumlu müdiri" Seyid Məhəmməd
Tahirin imzası ilə nəşr olunurdu. Müəlliflər
məqalələri gizli, örtülü imzalarla, müxtəlif
təxəllüslərlə, bəzən imzasız dərc
etdirirdi. M.Ə.Rəsulzadənin 28 avqust 1923-cü ildə
C.Hacıbəyliyə ünvanladığı məktub dərginin
ağır şəraitdə, çətin şərtlər
daxilində buraxıldığına dəlalət edir. M.Ə.Rəsulzadə
yazırdı: "Məcmuanın ilk nüsxəsindən nə
qərarda olduğunu görəcəksən. Görəcəksən
nam və ünvanımızı işarələr altında
ketm edirik (gizlədirik - T.A.). Buna ehtiyac vardır. Taktika belə
iktiza (tələb, lazım, gərək mənasında -
T.A.) edir (ADƏİA, fond 468). M.Ə.Rəsulzadə irsinin fədakar
tədqiqatçısı Y.Akpınar "Yeni
Qafqasya"dakı gizli imzalar haqqında yazır: "...isim və
ünvanların gizli tutulması, günümüzdə bir
çox yazının hansı yazara aid olduğu nöqtəsində
bizi qərarsız buraxmaqdadır. Bəzi müstear isimlər
(təxəllüslər - T.A.), rumuzlar (ləqəblər -
T.A.) hələ çözülməmişdir".
Y.Akpınar "Yeni Qafqasya"dakı imzasız məqalələrin
əksəriyyətinin M.Ə.Rəsulzadəyə aid
olduğunu ədibin C.Hacıbəyliyə yazdığı məktublardan
gətirdiyi sitatlarla əsaslandırır: "Çox məşğulam,
keçən həftə xəstə idim. Anginaya
tutulmuşdum. Növbədəki nömrəni xəstə ikən
hazırladım. O qədər yalnızam ki, hətta xəstə
olmaya özümdə səlahiyyət görmürəm...
Bilirsən ki, "Yeni Qafqasya"nın bütün
ağırlığımı münhəsirən (məxsusən,
yalnız özümə - T.A.) öhdəmdədir". Dərgidəki
imzasız yazıların böyük əksəriyyətinin
Məhəmməd Əmin bəyə aid olduğunu, həm də
müəllifin məqalələrinin mövzusu, məzmunu,
ideyası, dili, üslubu da təsdiqləyir. Məsələn,
dərginin 26 sentyabr 1923-cü il tarixli nömrəsində
proqram məqaləsi əvəzində qələmə
alınmış "Atəş çalan promete" (Atəş
oğurlayan Prometey)" adlı baş məqalənin
yalnız sərlövhəsindən yuxarıda sadalanan
bütün cəhətlərinə görə M.Ə.Rəsulzadəyə
aid olduğunu təsdiqləyir.
"Azəri" imzası
Azərbaycan ədəbiyyat və mətbuat tarixində
XX əsrin əvvəllərindən bir çox sənətkar
"Azəri" gizli imzasından istifadə edib. Mühacirət
irsində imzalarla da bağlı xeyli bəhs olunan "Azərbaycan
mühacirət mətbuatında publisistika (1921-1991) adlı
monoqrafiyada (Bakı: "CBS" nəşriyyatı, 2005. 528
s.) qeyd etmişdik ki, mətbuat tarixi ilə əlaqəli dəfələrlə
məqalə yazmış M.Ə.Rəsulzadə hələ
1927-ci ildə "Yeni Qafqasya"da "Azəri"
imzası ilə "Azərbaycan mətbuatının şərəfli
xatirəsi" adlı material qələmə
almışdı. Tanınmış ədəbiyyatşünas
professor Bədirxan Əhmədov
"Azəri" imzasının ilk olaraq M.Ə.Rəsulzadəyə
aid olduğunu" bildirir
("525-ci qəzet", 2017, 29 dekabr).
Tanınmış mühacirətşünas professor
V.Sultanlı Mirzə Bala irsindən bəhs edərkən
yazır: "M.B.Məmmədzadənin yaradıcılıq
irsi olduqca zəngindir. Təxmini hesablamalara görə, onun
araşdırmalarının (elmi-publisistik və bədii əsərlərinin
- T.A.) ümumi sayı iki mindən çoxdur. Ədib
yazılarını Mirzə Bala, Əli Kutluq, Nuh oğlu, Azəri,
M.B.Daşdəmir, Ə.Kut və başqa imzalarla, bəzi məqalələrini
isə imzasız dərc etdirib. Bu istiqamətdə aparılan
tədqiqatlar hər iki iddianı inkar edir.
Müxtəlif atributların dil, üslub, ideya, məzmun
və sair kimi faktoloji materialların müqayisəsi,
tutuşdurulması sayəsində mütəxəssislər
gizli imzanın kimə aid olduğunu müəyyənləşdirirlər.
Məhz bu metoddan istifadə edərək Y.Akpınar "Yeni
Qafqasya"ya ümumi bir baxış" adlı məqaləsində
(Haqqında yuxarıda bəhs etdiyimiz "Yeni
Qafqasya"nın tam mətnlərinin toplandığı 4
cildlikdə) bu qənaətə gəlir ki, dərgidə
"Azəri" imzası ilə Məhəmməd Əmin bəyin
15 məqaləsi dərc edilib. Maraqlıdır ki, bir il sonra nəşr
olunan "Mehmet Emin Rəsulzadə. "Yeni Qafqasya"
yazıları"nda "Azəri"
imzası ilə Məhəmməd Əmin bəyin "Azəri"
gizli imzası ilə 50-dən çox məqaləsi verilib.
Yuxarıda bir çox sənətkarın "Azəri" gizli
imzasından istifadə etdiyini vurğulamışdıq. Məsələ
burasındadır ki, mühacirətdə də bu ənənə
olmuşdur. M.Ə.Rəsulzadə ilə yanaşı,
C.Hacıbəyli də həmin gizli imza ilə məqalələr
dərc etdirmişdi. Məhəmməd Əmin bəy
İstanbuldan Parisə C.Hacıbəyliyə yazırdı:
"Mən burada yazılarımda ötədən bəri
"Azəri" imza deyə atıram. Siz də orada "Azəri"
imzasıyla yazırsınız. Bu iltibası mücib olur.
Bunu tənzim edə bilmərikmi?" Beləliklə,
mühacirətdə bu gizli imzadan istifadə edənlərin
kimliyinə tam aydınlıq gətirilib.
"M.Qərib" kimdir?
İlk dəfə B.Əhmədov "Azərbaycan
mühacirət ədəbiyyatı: təşəkkülü,
problemləri, şəxsiyyətləri" adlı
monoqrafiyasında "Yeni Qafqasya"da 15 sentyabrda
Bakının azad etməsi münasibətilə "M.Qərib"
imzası ilə dərc olunmuş "Türklüyün
böyük günlərindən" adlı məqalənin
mövzusu haqqında söhbət açır, lakin gizli
imzanın kimə məxsusluğu barədə fikir bildirmir.
Bu sətirlərin müəllifi "Mart
qırğınlarına "Yeni Qafqasya" dərgisinin
baxış" məqaləsində adıçəkilən
imza ilə bağlı yazmışdı: "Mühacir
müəlliflər xarici ölkələrdə, eləcə
də Türkiyədə sovet kəşfiyyatçıları,
xəfiyyələri tərəfindən təqib olunduğu,
qətlə yetirildiyi üçün bədii əsərlərini,
publisistik məqalələrini, o cümlədən, Mart
qırğınları haqqındakı yazılarını
da gizli imzalarla qələmə almaq məcburiyyətində
idilər. Türkiyəli və azərbaycanlı tədqiqatçılar
"Yeni Qafqasya" dərgisində "Azəri"
imzasının haqlı olaraq, Məhəmməd Əmin Rəsulzadəyə
aid olduğu qənaətindədirlər. Fikrimizcə,
"M.Qərib" imzası da M.Ə.Rəsulzadəyə mənsubdur
və bu qənaətimiz üçün ciddi əsaslar var:
ilk illərdə, Mirzə Bala (M.Ə.Rəsulzadədən
sonra dərginin əsas yazarı) İrandan redaksiyaya
ara-sıra məqalələr göndərsə də, onun
Türkiyəyə gəldiyi vaxta kimi dərginin əksər
materiallarını Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
yazır və çapa hazırlayırdı;
dərgidə Mart qırğınları mövzusuna əsasən
Məhəmməd Əmin Rəsulzadə müraciət
etmişdir;
"M.Qərib" imzası ilə "Yeni
Qafqasya"nın yalnız ilk nömrələrində və
cəmi 4 yazı dərc edilmişdir. Həmin yazılara məxsus
dil, üslub, sənətkarlıq məsələləri,
toxunulan problemlər, mövzular Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
yaradıcılığına xasdır və bütün
bunlar həmin imza ilə dərc olunan yazıların da
M.Ə.Rəsulzadəyə mənsub olduğuna dəlalət
edir" .
(Ardı var)
Abid TAHİRLİ
525-ci qəzet .- 2025.- 1 may(№74).- S.14.