"Muzey qoruduğu kimi həm də
qorunmalıdır"
CƏFƏR CABBARLININ EV-MUZEYİNİN DİREKTORU,
ƏMƏKDAR MƏDƏNİYYƏT
İŞÇİSİ QƏMƏR SEYFƏDDİNQIZI
İLƏ SÖHBƏT
Təqvimin əksər aylarında əlamətdar
günlər, bayramlar olur. Bayram ab-havalı təqvim tarixlərində
istirahət etsək də, əlamətdar günlərdə
müxtəlif tədbirlərin iştirakçısı
oluruq. Artıq may ayının ilk günlərini
yaşayırıq. Bu ayda isə bir neçə əlamətdar
gün var ki, onlardan biri Beynəlxalq Muzeylər
Günüdür. Muzeyləri çox sevirəm. Və bu dəfə
fikrimdə tutduğum məkana üz tutmadan əvvəl
özümə belə bir sual verdim - muzey nədir?
Muzey - zamanın qorunduğu sığınacaqdır.
Hər daş, hər kağız parçası, hər rəsm
əsəri əsrlərdən bu günə qədər gələn
şahidlərdir. Muzey - insanlığın yaddaşın
toxunula biləcəyi dünyasıdır. Zamanı əlində
saxlaya bilməyən bəşər, keçmişindən
qalan parçaları bir yerə toplayıb gələcəyə
ötürmək üçün bu məkanları yaradıb.
Hər muzey əslində bir ömrün, bir xalqın, bir
taleyin açılmamış kitabıdır. Muzey -
keçmişi qoruyub bu günə gətirən ən səssiz
danışan məkandır. Orada hər əşya bir
ömür, hər şəkil bir xatirə, hər otaq isə
zamanın ayrı-ayrı səhifələridir.
...Və xatirələrin qoynunda bu səhifələri
vərəqləmək üçün seçdiyim məkan
Cəfər Cabbarlının Ev-Muzeyi oldu. Beləcə, əziz
oxucu, günün müsahibi ədibin nəvəsi, muzeyin
direktoru, "Cəfər Cabbarlı adına Mədəniyyət,
Elm və Təhsilin İnkişafına Yardım"
İctimai Birliyinin, "Cəfər Cabbarlı
Mükafatı" komissiyasının sədri, Əməkdar
mədəniyyət işçisi Qəmər Seyfəddinqızıdır.
Onu da düşündüm ki, onunla aramızda olan illərin
tanışlığı, səmimi münasibət
müsahibimə "Sən" deyə, müraciətim
söhbətimizə isti bir körpü salar.
- Azərbaycan ədəbiyyatında kifayət qədər
tanınan iki simanın varisi kimi bu adları hər zaman
ictimaiyyətə layiqincə təqdim etməyi
bacarmısan...
- Gözümü açandan ətrafımda
atamın yazıçı dostlarını, qələm
sahiblərini, sözə dəyər verən insanları
görmüşəm. Mən onların ədəbi söhbətlərini,
yazdıqlarının müzakirələrini, teatrlar,
onların repertuarı haqqında fikrlərini eşidərək
böyümüşəm. Tək mən yox,
qardaşlarım da ağlımız kəsmədən bəri,
söz dünyasının içində
yaşadığımızdan, istər-istəməz həmin
mühit bizə öz təsirini göstərməli idi.
Zamanla hərəmiz bir sahə üzrə getsək də, həyatımızda
həmin yaradıcı mühit öz sözünü deyib,
izini qoya bildi. Bu gün həm babamın, həm atamın
yaradıcılığının təbliğatı istiqamətindəki
fəaliyyətimlə bağlı xoş bir söz, fikir
eşidəndə, buna daxilən çox sevinirəm ki, nəyəsə
nail ola bilmişəm.
- Cəfər Cabbarlı dünyasını dəyişəndə
Gülarə xanım atasını xatırlamayacaq bir
yaşda olub. Dörd yaşlı bir uşağın
yaddaş dünyasında çətin ki nələrsə
qalıb...
- Nənəmin danışdığı xatirələr
anam üçün ata obrazını yarada bilib və o,
eşitdiklərinin xəyalı ilə böyüyüb. Biz
də babamızı bu xatirələr əsasında
tanımışıq. Cəfər Cabbarlı çox erkən
dünyasını dəyişdiyindən, özü belə,
atalıq hissini doyunca yaşaya bilməyib. Bununla belə, ailəsinə,
övladlarına böyük sevgi, qayğı və diqqət
göstərən bir insan olub. Eşitdiklərimdən bilirəm
ki, bu diqqət tək öz övladlarına qarşı
olmayıb. Məhəllədə bütün uşaqlara bu
sevgi və qayğıdan pay düşüb. Gülarə
xanım həmişə təəssüflə deyərdi ki,
çox heyif atamı özüm tanıya bilmədim. Bu hiss
onu həmişə ağrıdıb. Ümumiyyətlə, nənəm
ömür-gün yoldaşına bir şəxsiyyət kimi
çox dəyər verib.
- Bu dəyər "Onu kim unudar" kitabından hiss
olunur...
- Sona Cabbarlı və Cəfər Cabbarlı əmiqızı-əmioğlu
olub. Onların uşaqlıqları bir yerdə keçib, daha
sonra ailə həyatı. Sona xanım bu xatirələr
kitabını yazmaqla, Cəfər Cabbarlını onu görməyənlərlə
tanış etmiş oldu. Onların içinə bizlər də
daxilik. Kitabda Sona xanımın belə bir fikri yer alıb:
"Cəfər haqqında danışmaq mənim
üçün həm şirindir, həm acı... Ona görə
şirindir ki, bu zaman ömrümün Cəfərlə
keçən xoş günlərinə qayıdıram, sanki
yenidən onunla üzbəüz oturub
danışıram". Məhz bu xatirələr toplusu,
ardınca ali təhsili başa vurduqdan sonra fəaliyyətimin
yeni yaranan muzeylə başlanması mənə Cəfər
Cabbarlı haqqında çox bilgilər verib.
- Fəaliyyətin bu muzeylə başlayıb və
indiyədək davam edir, yəni bu işin incəliklərinə
çox bələdsən. Ümumilikdə muzey haqqında
fikirlərin maraqlıdır...
- Əslində muzey böyük bir
anlayışdır. Dünyanın hər yerində muzey hər
bir ölkənin tarixi, mədəniyyəti, müxtəlif
dövrləri əhatə edən yaşamını əhatə
etməklə yanaşı, bunların həm qoruyucusudur, həm
təbliğatçısı. Bəlkə də kənardan
bu o qədər hiss olunmur, amma muzeylərin
daşıdığı çox vəzifələr var. Bu
gün Azərbaycan dünyanın diqqət mərkəzində
olan dövlətdir, ölkəyə böyük turist
axını var. Hər bir əcnəbini isə gəzməyə
gəldiyi ölkənin tarixi çox maraqlandırır. Bu
baxımdan bizdə fəaliyyət göstərən və
açılmaqda davam edən muzeylər turist
üçün ən yaxşı bələdçidir.
Muzeylərimiz ölkənin siyasi-iqtisadi həyatında
zamanın nəbzini tutmağa çalışır. Tək
ekspozisiya ilə deyil, müxtəlif səpkili maraqlı layihələrlə
tanınır və tanıdır. Mənim üçün
muzey ilk növbədə tarixi yaşadan böyük bir mədəniyyət
ocağıdır. Muzey qoruduğu kimi həm də
qorunmalıdır. Bu, heç də muzey işilə məşğul
olan biri olduğum anlamına gəlməsin. Amma həqiqətdə
bu, belədir.
- Muzeyin giriş qapısının üst tərəfində
divara həkk olunan "1930" tarixi adamı ötən əsrə
aparır, yəni bina çox hadisələrin şahididir...
- Bina Cəfər Cabbarlının öz eskizi əsasında
tikilib. Həmin tarix ev tikilib başa çatdıqdan sonra ora
həkk edilib. Babam tikinti zamanı ustalarla daima ünsiyyətdə
olub, lazım gəldiyində onlara kömək belə, edib.
Gülarə xanım bu evdə dünyaya gəlib. Muzeyə gələnlər
mütləq şəkildə vurğulayır ki, bu divarlar
arxasında fərqli bir dünya yaşayır. Məkanın
aurası öz dövrünü hiss etdirə bilir. Onu da
vurğulayım ki, biz ekskursiyaçılarımıza tək
Cəfər Cabbarlı haqqında məlumat vermirik. Onunla bir
dövrdə yaşayan, çalışan, eyni əqidə
sahiblərini də yad edirik. Çünki onlar hamısı
bir zəncirin ayrı-ayrı halqalarıdır. Bu divarlar
çox hadisələrin şahididir. Cəfər Cabbarlı
tək yazar olmayıb. O, eyni zamanda ictimai xadim olub. Sovet
dövründə çox həqiqətlər gizli
saxlanılıb. Babam ilk demokratik parlamentdə
redaktor-stenoqrafçı kimi çalışıb. Sovet
hakimiyyəti qurulandan sonra o, Müsavatdakı fəaliyyətinə,
"İstiqlal" qəzetinin nəşrinə görə
həbs edilib. 1923-cü ildə azadlığa buraxılandan
sonra Cabbarlı və onun bir sıra dostları gizli fəaliyyətə
keçib. Həmin ildə gizli Müsavat təşkilatının
katibi seçilib və onların bir neçə iclası məhz
bu evdə keçirilib. Dediyin kimi, bu divarlar çox hadisələrə
şahidlik edib.
- Nəvə olaraq vacib məqamlara toxundun, amma sən
həm də bir yazarın qızısan. Seyfəddin
Dağlı...
- Atam olduğu üçün demirəm, onu əsas
bir şəxsiyyət kimi daha çox xatırlayıram. Onun
insani keyfiyyətləri çox idi. Çox erkən
yaşından anasını itirdiyindən
uşaqlığı ağır keçsə də,
Tanrının ona verdiyi iti zəka, böyük istedad sayəsində
öz zəhmətilə həyatını, düzənini
qura bilib. Seyfəddin Dağlı dövrünün sevilən
və əsərləri çox mütaliə olunan
yazıçılarından biri olub. Latın qrafikasına
keçiləndən sonra yeni nəslə onun əsərlərini
çatdırmaq istəyilə bir addım atdım. Mən
eyni zamanda "Cəfər Cabbarlı adına Mədəniyyət,
Elm və Təhsilin İnkişafına Yardım"
İctimai Birliyinin sədri olduğumdan onun xəttilə
çalışdım ki, atamın da latın qrafikasında əsərləri
olsun. Çox müraciətlər gəlirdi ki, Seyfəddin
Dağlının əsərlərilə oxucular
maraqlanır, lakin əldə edə bilmirlər. O, əsasən
ədəbi mühitdə satirik yazar kimi tanınıb, uzun
illər "Kirpi" jurnalına rəhbərlik edib. Bununla
yanaşı, atamın dramatik əsərləri də olub.
Onların içində "Gəcil qapısı"
zamanında böyük oxucu kütləsinin marağına səbəb
olmuşdu. Seyfəddin Dağlı bir müddət Təbrizdə
çalışıb və orada gördüklərini qələmə
alaraq həmin romanda təsvir etməyə
çalışıb. İlk addımı məhz həmin
kitabla atdıq, "Gəcil qapısı"nı latın
qrafikası ilə nəşr etdirib oxuculara çatdıra
bildik. Seyfəddin Dağlının Cəfər Cabbarlıya
həsr etdiyi "Bahar oğlu" romanı da ümid edirəm
ki, bu başlanğıcın davamı olar.
- Söhbətindən belə qənaətə gəldim
ki, yetişdiyin mühit səni jurnalistikaya yönəldib...
- Düzü, bu, atamın məsləhətilə
oldu, çünki məktəbi bitirəndə hansı sahə
üzrə gedəcəyimi dəqiq bilmirdim. Lakin atamı
daima yazı-pozu arxasında görə-görə
böyüməyim heç demə, haradasa öz izini
qoyurmuş. O zaman kiçik olduğumdan
düşünürdüm ki, hamının atası belədir.
Lakin illər keçdikcə onun yaradıcı insan
olduğunu anladım. Atamın məsləhəti və
içimdə yaranan maraq üst-üstə
düşdüyündən jurnalistikaya yönəldim. Hadisələr
isə elə cərəyan etdi ki, fəaliyyət istiqamətim
sırf muzey işilə bağlı oldu, lakin öz
ixtisasım üzrə az da olsa, nələrsə etməyə
çalışıram.
- Onda bir az da jurnalist Qəmər Seyfəddinqızı
danışsın...
- Atam həm də bir jurnalist idi. Onun bu sahəyə
olan məsuliyyəti o qədər böyük idi ki, mən əsl
jurnalisti yalnız onun timsalında görmüşəm. On
yeddi il ölkənin satirik bir jurnalına rəhbərlik etmək
böyük peşəkarlıq demək idi. "Kirpi"
jurnalı dövründə o qədər populyar idi ki,
çox vaxt onu əldə edə bilmirdilər. Sevilirdi ona
görə ki, orada çalışan jurnalistlər müxtəlif
mövzuları cəmləşdirə bilib oxucuya
çatdırmağı bacarırdı. Bu da yalnız
peşəkarlıq sayəsində olur. Həm də baş
redaktor kimi Seyfəddin Dağlı güclü nəzarəti,
böyük tələbkarlığı sayəsində sənətinə
qarşı məsuliyyətli olmaq hissini əməkdaşlara
aşılamağı bacarmışdı. Jurnalist cəsarətli,
geniş dünyagörüşünə malik olmalı,
haqqı deməkdən qorxmamalıdır. Jurnalistin
yazısında həmişə səliqə-səhman
olmalıdır, həddi və sərhəddi gözləməlidir.
Təbii ki, zaman, dövran, baxışlar dəyişsə də,
informasiya bolluğu, texnologiyanın inkişafı artsa da,
peşəkarlıq və məsuliyyət dəyişməz
olaraq qalmalıdır. Bu günün jurnalistikasında kifayət
qədər savadlı, sözü yerində işlətməyi
bacaran, araşdırmaları məntiqi əsaslara söykənən
jurnalistlərimiz var və inanıram ki, yetişməkdədir.
- Qayıdaq muzeyə. Ev-muzeylərinin fərqli və
özünəməxsus özəllikləri var...
- Ev-muzeyləri maraqlı layihədir. Bunu
vurğulamadan keçmək olmaz. Bir çox muzeylər, o
cümlədən Ev-Muzeyləri Ulu öndərin təşəbbüsü
ilə yaranıb. Azərbaycanın görkəmli xadimlərinin,
yaradıcı şəxsiyyətlərinin Ev-Muzeylərinin
yaradılması bir təbliğat mərkəzidir. Bu muzeylərə
gələnlər həm məlumat alır, həm də əyani
şəkildə çox eksponatları görür, onlara
toxuna bilir və bu, onların mənzil sahibini daha yaxından
tanınmasında əhəmiyyətli rol oynayır. Diqqət
çəkən bir məqam da odur ki, bu muzeylərin bir
çoxu varislər tərəfindən idarə olunur və
ya onlar orada çalışır. Bu, yaxşı bir təcrübədir,
çünki ailədən olan kəslərdə məlumat
daha çox və geniş olur. Bununla belə, muzeylərdə
ürəklə, həvəslə çalışan əməkdaşlar
kifayət qədərdir, bizlər də öz növbəmizdə
eşidib bildiklərimizi onlarla bölüşməyi vacib
bilirik, çünki gələcək nəsil tarixini bilməlidir.
Buna görə də əməkdaşlarımızın dəyəri
bizim üçün qiymətlidir.
SÖZARDI: Bakının mərkəzində
hündür göydələnlərin əhatəsində 95
yaşlı birmərtəbəli bir mülk var. Böyük ərazisi
olan bir mülk. Və bu mülkün divarları arxasında
35 illik ömür yolunda Azərbaycan ədəbiyyatına,
teatrına, kinosuna, mədəniyyətinə, ictimai-siyasi həyatına
öz imzasını atmaqla adını əbədiləşdirən
bir şəxsiyyətin ruhu ziyarətçilərinin yolunu
gözləyir. Çünki bu, onun haqqıdır... Haqqı
isə ödəmək gərəkdir.
Tamilla M-ZADƏ
525-ci qəzet .- 2025. -3 may(№76).- S.10.